Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 09.03.2016

Persona przez przypadki odmieniona

Kto? Co? – czyli kto to jest persona

 

To odbiorca, potencjalny klient, kobieta sukcesu, młody mężczyzna, spełniona głowa rodziny, buntowniczy nastolatek. To pani Katarzyna, pan Mirosław, Antek, Magdalena, Bożenka, czy Olek. To konkretna postać o konkretnych cechach indywidualnych. Jej skonstruowanie pomaga w przygotowaniu wartościowego contentu. Czy nie lepiej rozmawiać z kimś kogo się zna? Opracowując profil odbiorcy, twórcy tekstu mogą dobrać odpowiedni styl pisania, język, a co najważniejsze – argumenty. Zamiast zastanawiać się co chwilę: „Co by na to powiedzieli odbiorcy?” – osoba bądź osoby odpowiedzialne za treść rozważają: „Co by na to powiedziała pani Katarzyna?”.

Zawężenie pola do komunikatu skierowanego w stronę jednej postaci, pozwala stworzyć treść użyteczną, zawierającą konkretne informacje, zrozumiałą. Nie można zapomnieć że persona to tylko narzędzie. Mimo, że pani Katarzyna wydaje się już dobrą znajomą, nie należy pisać do niej wyłącznie korzystając z wyobraźni. Persona stanowi swego rodzaju archetyp odbiorcy. Kumuluje w sobie najważniejsze cechy grupy docelowej. Właśnie dlatego tworząc treść należy bazować na danych dotyczących tej grupy, a zarazem starać się przewidzieć o czym chciałaby wiedzieć pani Katarzyna do niej należąca.

 

 

Kogo? Czego? – czyli kogo przedstawia persona

 

Budowanie persony to tworzenie postaci. Doskonała zabawa dla umysłów analitycznych, miłośników literatury detektywistycznej i osób uwielbiających układanie puzzli. Po kawałeczku układa się obraz osoby, która reprezentować ma grupę docelową, odpowiadając na pytania i bazując na dostępnej wiedzy o swoich klientach. Przy skonstruowaniu persony konieczne są dane demograficzne, jak: wiek, płeć, itp. Jednak to nie wszystko! Coraz częściej pod uwagę brane są także inne okoliczności: rola społeczna, status, zdrowie, itp. Mężczyzna, który ukończył 25 lat i mieszka w dużym mieście, może być zarówno ojcem, niewiele zarabiającym i odkładającym na większe mieszkanie, jak też singlem, nastawionym na karierę, dobrze sytuowanym i kochającym nowinki techniczne. Dlatego persona to nie tylko dane demograficzne.

 

Źródło: WSIWorld

 

Komu? Czemu? – czyli czemu firmy potrzebują persony

 

Persony potrzebne są każdemu, kto poważnie myśli o wykorzystaniu contentu w swojej strategii marketingowej. Zbudowanie persony pomaga stworzyć przekaz dopasowany do grupy docelowej i to odpowiednio pod konkretny nośnik, np. newsletter, landing page, opis promocji. Stworzoną w ten sposób personę można w dowolny sposób wykorzystać w różnego rodzaju projektach. Firmy zyskują dzięki zbudowaniu persony wiedzę o grupie docelowej. Pozwala to również poznać potrzeby użytkowników.

 

Kogo? Co? – czyli co jest potrzebne do zbudowania persony

 

Barbara Stawarz w swojej publikacji Content Marketing po polsku [B. Stawarz, Content marketing po polsku, Warszawa 2015]  poświęca dużo uwagi problemowi budowania persony. Przedstawia szereg pytań dla poszczególnych działów w przedsiębiorstwie, których odpowiedzi będą pomocne do zdobycia podstawowych informacji o grupie docelowej. Jednocześnie pomogą określić podstawowe elementy w budowaniu persony, a mianowicie: – Kim jest? – Zbierane są informacje o pasjach, zainteresowaniach, historii życiowej, a także o statusie społecznym, płci, wieku, itp. – Jakie ma potrzeby? – Poszukiwane są dane o tym, czego odbiorca szuka w Internecie, co jest dla niego ważne, jakich danych potrzebuje, itp. – Dlaczego jest zainteresowany/a marką? – Gromadzone są informacje o tym, jak pobudzić zaangażowanie persony w interakcję z marką, jakich informacji poszukuje persona o marce, itp. – Jakie unikalne obietnice oferuje marka? – Odkrywane są wartości o unikalnym charakterze, które wraz z produktem, usługą marki otrzymać może persona, itp.

 

Źródło: Liczysięcontent

Z kim? Z czym? – czyli czym się posłużyć do budowania persony

 

Przy budowaniu persony obowiązkowo należy korzystać z wiedzy współpracowników. Warto wypróbować też ogólnie dostępne w Sieci rozwiązania, pozwalające zdobywać informacje o aktualnych trendach, o klientach konkretnej marki, opinie o marce, jak: Sotrender, Brand24, Google Trends.  Pomocne są także liczne narzędzia internetowe, gromadzące i udostępniające dane, jak: Personapp, Persona Creator, Uo Close&Persona.

 

O kim? O czym? – czyli o czym pamiętać przy budowaniu i wykorzystaniu persony

 

Tworzenie persony nie jest proste. Nie można jej budować na podstawie własnych przypuszczeń i wyobrażeń. Musi opierać się na faktach. Wykorzystując badania oraz przeprowadzony w sieci research warto współpracować z osobami, które mają bezpośredni kontakt z klientami. One znają najczęściej ich potrzeby i problemy. Ogrom zgromadzonych danych może przytłoczyć. Dlatego nie można przejmować się tym, że nie zostały wykorzystane wszystkie informacje. Warto wybrać tylko te, które mają faktyczny wpływ na projekt usługi, produktu. Stworzony obraz persony warto rozpowszechnić wśród pracowników, odpowiedzialnych za przygotowywanie projektów usług bądź produktów.

O! – Persono!

 

Content marketing jest dziś w tym miejscu, w którym jeszcze kilka lat temu było SEO. Jego rozwój generuje coraz więcej nowych i ciekawych rozwiązań w działaniach promocji i budowania wizerunku marki. Persona stanowi istotny element tych wszystkich działań, nie jest jednak narzędziem idealnym. Gdyby takie istniało, zapewne każdy już by je wdrożył. Jednak z uwagi na brak ideału, którego można by mierzyć jedną miarą dla wszystkich branż i rodzajów biznesu, persona stała się narzędziem dobrym, bo skutecznym.

Narażona jest jednak na ryzyko – czyhające w postaci stereotypów, czy skomplikowanej i zróżnicowanej psychiki ludzkiej, której nie sposób przełożyć w pełni na proste schematy. Daleko mi do inwokacji ku chwale persony i nie zakrzyknę „O, Persono! Ty jesteś jak…”. Niemniej uważam, że wyznacza dobry kierunek w relacjach klient-marka.

Źródła: Stawarz Barbara, Content marketing po polski, Warszawa 2015, Marketing dla ludzi, Marketer Plus, Content Marketing Institute, Artur Jabłoński

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Kulisy rekrutacji w Sunrise System Ikona 5:40 min 24.08.2022 Procesy rekrutacyjne wspierają organizację w budowaniu silnych zespołów, zapewniających osiąganie celów biznesowych. W tym artykule przedstawiamy, jak wygląda rekrutacja w Sunrise System – z ilu etapów się składa, ile trwa, kto ją prowadzi. Jeśli jesteś ciekawy/a, to koniecznie zajrzyj do tego artykułu. Dowiesz się też, jakich nowych talentów właśnie teraz szukamy do naszego zespołu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:00 min 28.06.2010 Lubimy nowości, szczególnie jeśli mają wpłynąć na jeszcze sprawniejsze i wygodniejsze przeglądanie zasobów Internetu. Tym razem mamy do czynienia z aktualizacją przeglądarki Firefox, a dokładniej jej wersją 3.6.4. Jakie zmiany tym razem przygotowała dla nas Mozilla oraz czy znalazły się wśród nich nowe funkcje dla użytkowników? Zapraszamy do lektury. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przenieść biznes do internetu? Ikona 4:00 min 31.10.2023 Zastanawiasz się nad przeniesieniem działalności do internetu? Zupełnie nas to nie dziwi! Nie bez przyczyny wiele firm decyduje się na taki krok ze względu na szerokie możliwości, jakie daje globalna sieć. Ciekawi Cię, czy takie starania rzeczywiście się opłacają? Skorzystaj z naszych podpowiedzi i rozważ przeniesienie biznesu do świata online! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700