Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 15.03.2016

Wykorzystaj siłę… leniwego mózgu

Człowiek potrafi wejść na najwyższą górę świata i w ciągu kilku godzin przemieścić się o tysiące kilometrów. Postawiliśmy nogę na Księżycu, niedługo pewnie pojawimy się na Marsie, a może nawet w końcu odkryjemy, że jednak nie jesteśmy sami w kosmosie (co dla każdego porządnego fana Star Wars jest raczej oczywiste!). Wciąż jednak jest pewien obszar, który, choć każdemu jest bliski, wciąż przynajmniej częściowo pozostaje tajemnicą. To właśnie mózg jest jedną z najbardziej zagadkowych części ciała, a to, jak działa, cały czas jest badane – jak się okazuje, również przez osoby zainteresowane marketingiem.

 

Co nieco o magii w reklamie.

Jeśli spytamy przeciętnego konsumenta, dlaczego właściwie kupuje dany produkt, najprawdopodobniej usłyszymy, że kieruje się przede wszystkim przydatnością, ceną albo też wygodą. Jednak przeprowadzone badania sugerują coś zupełnie odwrotnego. Okazuje się bowiem, że decyzje zakupowe często podejmowane są na poziomie podświadomości, a na dodatek kierujemy się wtedy przede wszystkim emocjami i wspomnieniami. I to właśnie wykorzystała choćby marka Sony, tworząc reklamę, którą do dzisiaj kojarzy wielu:

Firma Sony w tym samym czasie stworzyła jeszcze dwie inne reklamy swoich produktów, ale wybrana została właśnie ta. Dlaczego? Bo mózg przeciętnego konsumenta powiedział, że właśnie ona wywołuje najbardziej pozytywne emocje. W efekcie zwykła reklama – z charakterystyczną wyskakującą z rynny żabą (tak, podobno był to zupełny przypadek!) – do dzisiaj tworzy pozytywny obraz marki.

Jest to jeden z przykładów na wykorzystanie neuromarketingu w promocji firmy. Wydawanie milionów na kiepskie reklamy nie podoba się wielu znanym na całym świecie markom. Dlatego właśnie doceniły one wagę badań neuromarketingowych. Zamiast tradycyjnych sondaży, obserwacji czy ankiet, coraz częściej decydują się sprawdzać, jak nasz mózg reaguje na poszczególne bodźce marketingowe, a przede wszystkim, jaki ma to wpływ na efekty sprzedaży.

Czym jest neuromarketing?

 

Badania neuromarketingowe mają za zadanie przeanalizować reakcje psychofizjologiczne konsumentów poprzez kilka podstawowych metod, takich jak eye-tracking czy elektroencefalografia. Badają one prawdziwe odczucia konsumentów, ich nawyki zakupowe oraz to, dlaczego właściwie decydują się na kupno danego produktu, a z innego, być może nawet lepszego, rezygnują.

Co więcej, stworzenie kampanii reklamowej, która spodoba się mózgowi konsumenta jest to świetny sposób na zbudowanie pozytywnego stosunku do danej marki, a co za tym idzie zwiększenia sprzedaży. Badania neuromarketingowe wykorzystywane są również przez projektantów stron internetowych, którzy dzięki nim potrafią odpowiednio dostosować czcionkę, kolory czy układ treści na danej stronie internetowej. Dzięki temu osoba dana strona wywołuje pozytywne skojarzenia, a potencjalny klient ma ochotę ją przejrzeć.

 

Dlaczego warto?

 

Nasz mózg, choć może wydawać się inaczej, ma bardzo leniwą naturę i generalnie nie lubi się wysilać. Z tego względu, często nie zdając sobie z tego sprawy, odbieramy różne obrazy czy dźwięki w podobny sposób. Dlatego właśnie z pomocą badań neuromarketingowych można w dużym stopniu określić preferencje danej grupy docelowej i w ten sposób w znacznym stopniu zwiększyć efektywność kampanii reklamowych, sprzedaż jakiegoś produktu czy też wpłynąć na ruch na stronie internetowej.

 

Nakłady na badania neuromarketingowe cały czas wzrastają. Dlaczego? Bo coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że kto pierwszy zacznie z nich korzystać, ten zdobędzie przewagę nad innymi, a co za tym idzie – zwiększy sprzedaż.

 

 

Źródła: Wikipedia; Psychologia Społeczna; Forbes; Blogreklamowy; Golczyk.com

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:00 min 27.04.2017 Fałszywe, nieprawdziwe informacje w Google (np. w autouzupełnianiu) były w ostatnim czasie małą plagą. W Stanach Zjednoczonych, wg niektórych obserwatorów, mogły nawet zmienić wynik ostatnich wyborów prezydenckich. Wyszukiwarka nie pozostała jednak bierna i przygotowała swoją odpowiedź: projekt o kryptonimie "Sowa", który ma zwalczać "fake newsy" w wynikach wyszukiwania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:00 min 02.03.2009 Granice pomiędzy światem realnym a wirtualnym stają się coraz bardziej zatarte. Obecnie w Internecie szukamy już informacji o niemal wszystkim: przepisach kulinarnych, hotelach, pomysłach na prezenty... a także o ludziach! Pracodawcy i rekruterzy coraz częściej szukają informacji o kandydatach na pracowników w Sieci. W odpowiedzi na ten trend powstała wizytówka Google. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 01:20 min 05.02.2008 XIII edycja ogólnopolskiego konkursu Grasz o staż już ruszyła! Grono tegorocznych fundatorów zasiliła firma Sunrise System. Konkurs jest świetną szansą dla studentów, którzy myślą o tym, aby rozwijać się w takich dziedzinach, jak marketing, reklama oraz public relations. Wystarczy przyjść na rozmowę rekrutacyjną i spełnić nasze oczekiwania. Staże dla tych najlepszych czekają! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700