Ikona 5:00 min Ikona Michalina 07.12.2023

Jak budować wizerunek eksperta w branży, docierać do szerszego grona odbiorców i zwiększać widoczność marki w sieci? Specjaliści od pozycjonowania stron internetowych mają na to kilka sprawdzonych sposobów. Jednym z nich są wpisy gościnne, czyli publikowanie artykułów w serwisach innych niż nasz. Jak podejść do tego tematu, o czym warto pamiętać i na jakie korzyści konkretnie możemy liczyć?

Wpisy gościnne – czyli co dokładnie?

Guest posts, guest posting, guest blogging, wpisy lub blogowanie gościnne – z takim pojęciami możesz się spotkać w odniesieniu do artykułów publikowanych na innych stronach. Teksty te niewiele różnią się od tych, które piszesz na swoją witrynę. Należy przy tym pamiętać, że nie są to artykuły sponsorowane – choć ich idea jest bardzo podobna. Podstawowa różnica dotyczy kwestii finansowych. Wpisy gościnne są bowiem publikowane zazwyczaj za darmo, natomiast sponsorowane – jak sama nazwa może wskazywać – związane są z opłatami.

Dlaczego warto publikować wpisy gościnne?

Odpowiedź jest prosta: ponieważ to skuteczny i darmowy sposób na dotarcie z contentem i informacją o marce do szerszego grona odbiorców! Korzyści z tego rodzaju publikacji jest jednak znacznie więcej – zarówno pod względem wizerunkowym, jak i SEO.

Poniżej lista najważniejszych zalet wpisów gościnnych, która przekona Cię do zainwestowania czasu w tworzenie wpisów publikowanych w innych serwisach.

  1. Pozyskiwanie wartościowych linków – link building, czyli profil linkowy to jeden z filarów pozycjonowania stron internetowych. Publikowanie wpisów eksperckich w innych serwisach branżowych pozwala uzyskać odnośniki do Twojej witryny. A te są bardzo ważne dla algorytmów Google. Im więcej wartościowych linków prowadzących do Twojej strony, tym lepiej – oznacza to większą szansę na wzrost widoczności Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Należy przy tym pamiętać, że najważniejsza jest tutaj jakość. Linki pochodzące z serwisów o wątpliwej reputacji tylko zaszkodzą Twojej stronie.
  2. Budowanie pozycji eksperta w branży – gdy dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem na łamach innego serwisu, jesteś postrzegany jako ktoś, kto zna się na tym, o czym pisze. Bo czy właściciel strony zgodziłby się na publikację gościnnego wpisu autorstwa amatora i kogoś przypadkowego? Raczej nie! Oczywiście, wzmocnisz swoją pozycję, o ile stworzony przez Ciebie wpis faktycznie będzie rzetelny i merytoryczny.
  3. Szansa na dotarcie do szerszego grona odbiorców – konkurencja praktycznie w każdej branży jest ogromna. Dlatego tak trudno dotrzeć do grupy docelowej i zainteresować ją swoją marką. Publikując wpisy gościnne w innych serwisach, informacje o Tobie i Twojej firmie docierają do większej liczby użytkowników. To z kolei może się przełożyć między innymi na wzrost ruchu na Twojej stronie i zwiększenie rozpoznawalności marki.

Tyle w teorii. Teraz czas na praktyczne wskazówki!

blogowanie

Jak stworzyć dobry wpis gościnny?

Tego rodzaju publikacje przyniosą korzyści Twojej marce i witrynie tylko wtedy, gdy odpowiednio przyłożysz się do ich stworzenia. Wpis gościnny musi być ponadprzeciętnej jakości, żeby inni chcieli go u siebie publikować, a jeszcze inni chcieli go czytać i zainteresować się Twoją firmą. Pamiętaj, że jest to wpis bezpłatny, który może wzmocnić Twoją obecność w sieci. Przekonanie właściciela innego serwisu do jego publikacji może nie być łatwym zadaniem. Dlatego zadbaj o to, żeby dostarczyć na jego stronę naprawdę wyśmienity content, który i jemu przyniesie korzyści.

  1. Zadbaj o poprawność merytoryczną i językową – tutaj nie ma miejsca nawet na najmniejsze potknięcia. Musisz pokazać się jako ekspert, który nie tylko zna się na danym zagadnieniu, ale też potrafi je opisać w profesjonalny i unikalny sposób. Zrozumiałe jest, że możesz być specjalistą w swojej dziedzinie, ale już niekoniecznie w kwestiach językowych. W takiej sytuacji skorzystaj z pomocy doświadczonego copywritera lub korektora.
  2. Nie zapominaj o SEO – koniecznie zamieść we wpisie najważniejsze dla Ciebie wyrażenia kluczowe związane z opisywanym zagadnieniem (szczególnie polecam frazy long tail). Jednak pamiętaj, żeby zrobić to całkowicie naturalnie! W przeciwnym razie stworzysz spamerski tekst, który tylko Ci zaszkodzi.
    Ale SEO to nie tylko frazy! Zadbaj również o przyjazne formatowanie, zrozumiały język, tematyczne nagłówki i inne elementy, dzięki którym Twój tekst będzie przyjemny w odbiorze zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
  3. Dostosuj styl do odbiorców danego serwisu – jeśli publikujesz artykuł na stronie lub blogu innej firmy, koniecznie zapoznaj się z tekstami, które już się tam znajdują. Następnie zadbaj o to, żeby Twoje treści nie odbiegały od nich pod względem stylu.
    Przykładowo: jeśli w serwisie komunikacja z odbiorcami opiera się na oficjalnych zwrotach typu „Państwo”, dostosuj się do tej formy.
  4. Zapomnij o bezpośredniej reklamie – wpis gościnny to nie jest miejsce na nachalną reklamę Twojej osoby, marki, produktów czy usług. Stwórz artykuł ekspercki, dzięki któremu odbiorcy sami będą chcieli bliżej poznać Ciebie i Twoją firmę.

Gdzie publikować wpisy gościnne?

Trudno o uniwersalną listę serwisów, w których warto publikować swoje wpisy. Wszystko zależy bowiem od branży oraz od tego, do jakiej grupy docelowej chcesz trafić. Należy jednak zawsze pamiętać, żeby zrobić dokładny research i sprawdzić reputację witryn. Strony, na których pełno jest spamerskich wpisów gościnnych i ogólnie słabej jakości contentu, należy omijać szerokim łukiem.

A jak znaleźć serwisy, które są otwarte na publikację wpisów gościnnych? Najlepiej skorzystać z odpowiednich narzędzi, które wskażą nam strony internetowe z wysoką pozycją w SERP-ach na związane z naszą branżą słowa kluczowe. Możesz też spróbować samodzielnie znaleźć takie witryny w Google, wpisując frazę + „wpisy gościnne”. Musisz też wiedzieć, że nie każdy serwis zawiera informacje o możliwości zamieszczania takich treści. Dlatego zawsze warto wysłać e-mail z pytaniem i propozycją.

I pamiętaj: nie spiesz się! Dobrze zweryfikuj serwis (jego pozycję, zawartość, wiarygodność), zanim podejmiesz decyzję o współpracy.

Do dzieła! Wyjdź z contentem poza własną stronę internetową!

Jeśli prowadzisz biznes, musisz być obecny w sieci – to nie podlega dyskusji. To Google dla wielu osób jest głównym źródłem informacji o świecie. Dlatego tak istotne jest szukanie nowych sposobów na dotarcie do jak największego grona internautów i zainteresowanie ich Twoją marką. Ciekawe rozwiązanie stanowią wpisy gościnne w innych serwisach oraz na blogach branżowych. Dzięki nim zdobędziesz nowych odbiorców, zbudujesz wizerunek eksperta i zwiększysz wartość swojej marki w oczach użytkowników oraz algorytmów Google.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 23

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 27

No votes so far! Be the first to rate this post.

content Ikona 5:00 min 12.12.2023 Jak wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć zaufanie użytkowników sieci (potencjalnych klientów), a także algorytmów Google? Z pomocą przychodzi wartościowy content. Co składa się na tę wartość? Między innymi wiarygodność. Dziś przyjrzymy się zagadnieniu tworzenia wiarygodnych treści, które zostaną docenione nawet przez najbardziej wymagających odbiorców. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 33

No votes so far! Be the first to rate this post.

emocje Ikona 6:00 min 15.12.2023 To, co wyzwala w ludziach reakcje, to emocje. Wpływają one na ocenę sytuacji oraz decyzje, które podejmujemy, w tym zakupowe. Jeśli zależy nam na dotarciu do odbiorców, warto poznać ich rolę w procesie decyzyjnym - szczególnie przed świętami Bożego Narodzenia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

E-booki jako przykład contentu premium. Dlaczego warto uwzględnić je w strategii marketingowej? Ikona 7:00 min 25.10.2023 Contentu w sieci jest już naprawdę dużo. Użytkownicy coraz bardziej uodparniają się na przekazy reklamowe i mają coraz większe wymagania wobec treści. Odpowiedzią na ich potrzeby jest content premium, którego doskonałym przykładem jest e-book. Co to jest i dlaczego Twoja firma go potrzebuje? Na te i inne pytania odpowiemy w artykule. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700