Bez fraz kluczowych nie ma kampanii SEO, nie ma promocji strony w internecie. Jak właściwie je wybrać? Jest kilka „szkół” mówiących, jak się do tego zabrać. W niniejszym artykule postaram się przedstawić kilka opcji właściwego wyboru.
Kupią – nie kupią? Co nagle, to…
Zdecydowanie najłatwiejszą i najszybszą metodą (ale tak naprawdę najmniej efektywną) jest wykorzystanie narzędzi udostępnianych przez Google:
–
Narzędzie propozycji fraz kluczowych;
–
Statystyki wyszukiwarki Google.
Powyższe narzędzia w zupełności wystarczają, jeśli chcemy coś zrobić „na szybko”. Jednak jak wiadomo – co nagle, to… Dobór fraz kluczowych wpłynie na zainteresowanie naszą stroną, naszymi produktami, naszymi usługami. Źle dobrane frazy spowodują, że internauci nic od nas nie kupią, a w najlepszym wypadku, kupią bardzo niewiele.
Przykładem niewłaściwie dobranych słów kluczowych jest wybranie listy możliwie najbardziej konkurencyjnych słów, możliwie najbardziej ogólnych. Uzyskanie efektów przy takim zestawie potrwa długo, pozycjonowanie będzie relatywnie kosztowne, a zanim nasza strona pojawi się w top10 wyników wyszukiwania – internauci nawet się nie domyślą naszego istnienia.
Dodatkowo, jeśli frazy będą zbyt ogólne, nie przekuje się to na faktyczne zakupy poprzez naszą stronę – a przecież nie o to nam chodzi. Nie dlatego też zdecydowaliśmy się na pozycjonowanie.
Wejść w skórę szukającego
Wybór trafnych fraz wymaga po pierwsze burzy mózgów. Warto przemyśleć i zapisać wszystkie możliwe kombinacje fraz, które nam przychodzą do głowy. Internauci wpisują bardzo różne kombinacje do wyszukiwarki, a niezwykle często są to zapytania unikalne, niepowtarzalne. Najważniejsze jest to, abyśmy spróbowali postawić się w sytuacji potencjalnego kupca / klienta. Bez tego nie da się dobrać właściwego zestawu. Nasz docelowy odbiorca nie zawsze orientuje się w naszej branży. Często wiedzę czerpie z for internetowych, strzępków informacji, strzępków haseł reklamowych, które przykuły na jeden moment jego uwagę, a teraz szuka tego w Internecie.
Jak robi to konkurencja?
Kiedy w efekcie burzy mózgów powstanie lista wyrażeń i słów z nimi skojarzonych, warto zorientować się, czym zajmuje się nasza konkurencja, na co się pozycjonuje, na którą z „naszych” fraz się pojawia.
Docenić statystyki
Kolejnym bardzo istotnym elementem są statystyki naszej własnej strony. Właściwa analiza danych statystycznych pozwoli nam zorientować się, czego szukają u nas internauci, co znaleźli na naszej stronie oraz po jakich frazach nas wyszukali w wyszukiwarce.
Filtrujemy i prawie gotowe…
Krok po kroku, uzyskamy bardzo rozbudowaną listę fraz. Jako jedną z metod „filtracyjnych” warto użyć narzędzie do propozycji słów kluczowych. Wyniki powstałe po jego wykorzystaniu będą wskazówką (tylko i aż), w jakim kierunku możemy pójść pozycjonując naszą stronę. Wyników uzyskanych w ten sposób nie należy traktować jako wyrocznię. To jest tylko wskazówka. Szczegóły, jak interpretować wyniki, są opisane w samym narzędziu.
Wydawałoby się, że po włożeniu takiego wysiłku we wstępny dobór fraz możemy już odetchnąć z ulgą. Niestety nie. Uzyskaliśmy póki co roboczą listę, którą warto jeszcze dodatkowo przeanalizować i podzielić na 3 grupy:
– frazy ogólne;
– frazy szczegółowe;
– „długi ogon”.
Czym charakteryzują się te 3 grupy fraz?
Frazy ogólne:
– jedno- lub dwuwyrazowe;
– ogólne dla branży;
– bardzo dużo stron w wynikach wyszukiwania;
– generują bardzo duży ruch na stronie;
– liczba konwersji z tych fraz jest relatywnie najmniejsza;
– uzyskanie wysokich pozycji na frazy ogólne trwa często bardzo długo (czasami nawet powyżej roku pozycjonowania).
Frazy szczegółowe:
– frazy trzywyrazowe;
– zawężają wyniki wyszukiwania, jednak nadal jest ich dużo;
– również generują spory ruch, jednak mniejszy niż frazy ogólne;
– liczba konwersji zwiększa się;
– uzyskanie wysokiej pozycji jest możliwe do uzyskania szybciej, ale też zależy od konkurencyjności branży, produktu lub usługi.
Frazy z tzw. długiego ogona:
– często wielowyrazowe (więcej niż cztery wyrazy we frazie);
– liczba wyników wyszukiwania niewielka;
– liczba generowanego ruchu jest niewielka w porównaniu do fraz ogólnych i szczegółowych;
– zdecydowanie najwięcej konwersji, czyli zakupu naszej usługi, produktu.
Dlaczego frazy z „długiego ogona” generują najwięcej konwersji? Dzieje się tak dlatego, że klient wpisując konkretne zapytanie, będące bardzo precyzyjnym, a często nawet bardzo rzadkim, najczęściej jest już zdecydowany na zakup produktu, którego szuka. W zasadzie on już go znalazł, tylko teraz chce znaleźć firmę, która ten produkt, usługę mu sprzeda. Klient wie, czego szuka i chce najlepszej oferty. Taki klient nie rozgląda się, nie analizuje. On chce to kupić i firma, która pojawi się jako pierwsza i spełni jego oczekiwania co do oferty, może oczekiwać udanej transakcji. Żeby to wyjaśnić, posłużę się przykładami dla każdej z grup wymienionych powyżej.
Frazy ogólne: laptop – zabawki – nocleg
Frazy szczegółowe: laptop toshiba – zabawki drewniane – nocleg w poznaniu
Frazy z „długiego ogona”: laptop toshiba z wbudowanym czytnikiem linii papilarnych – edukacyjne zabawki drewniane nielakierowane – nocleg w poznaniu z widokiem na panoramę miasta dla dwóch osób
Widać różnicę…? Szczególnie warto zwrócić uwagę na wyrażenia związane z lokalizacją (tutaj w kontekście chociażby procesu
pozycjonowania stron w Poznaniu).
Wariacje na temat
Dobierając frazy kluczowe pod pozycjonowanie, warto też wziąć pod uwagę, jakimi celami kieruje się potencjalny klient, wpisując daną frazę. Innych fraz użyjemy, jeśli nasza strona ma służyć jako informacja dla klienta o produkcie, innych o marce, a jeszcze innych, jeśli prowadzimy sklep internetowy. Musimy wiedzieć, jakiego efektu oczekujemy po naszej stronie. Czy chcemy budować markę, czy chcemy informować o technologiach, czy też chcemy sprzedawać konkretny produkt czy usługę.
Przykłady – wariacje na temat frazy „laptop”:
– laptop toshiba – klient wpisujący taką frazę chce poznać ofertę laptopów konkretnej marki, raczej będzie zainteresowany poznaniem tego, co dany producent ma do zaoferowania;
– sklep z laptopami toshiba – klient chce poznać firmy zajmujące się sprzedażą danego produktu, rozgląda się, kto może mieć dla niego ofertę i najprawdopodobniej kupi, gdy tylko trafi na dobrą ofertę. Rozgląda się po sklepach. Ma sporo czasu na analizę wyników wyszukiwania;
– laptop toshiba ceny – klient szuka najkorzystniejszej ceny na dany produkt danego producenta, ma już sprecyzowane oczekiwania, może nawet konkretny model, i rozgląda się, kto mu to da taniej. Jeśli mamy dobre ceny, warto zastanowić się nad tą frazą;
– laptop – klient właściwie nic nie wie o produkcie i dopiero szuka informacji, co to jest;
– laptop toshiba z wbudowanym czytnikiem linii papilarnych – klient wie, co chce kupić, chce to kupić i gdy tylko natrafi na firmę, która złoży mu ofertę zgodną z oczekiwaniami, to po prostu kupi.
Wybrałeś? Zmieniaj!
Uzyskana lista fraz, po żmudnych analizach, badaniach, rozmyślaniach, nie jest listą ostateczną. Ostatnim elementem, nad którym warto się pochylić, jeśli chcemy dobrać właściwe frazy do naszej kampanii SEO, jest bycie na bieżąco z rynkiem. Nie wystarczy raz wybrać frazy na początku kampanii i dalej już się nie martwić. Rynek przecież się zmienia, klienci zmieniają swoje upodobania, szukają czegoś innego, zmieniają oczekiwania. Regularna analiza statystyk pozwoli nam być na bieżąco. Być może uda się uzyskać dodatkowe frazy, po których odwiedzają nas klienci, ale których nie dostrzegliśmy podczas pierwszej analizy? Dodanie kolejnych fraz pozwoli na zwiększenie skuteczności działań pozycjonerskich, a co za tym idzie, na uzyskanie zwiększonych ilości zakupów, zapytań ofertowych.
Myślę, że powyższa analiza dodatkowo wyjaśnia, jak można dodatkowo sprecyzować frazy kluczowe, co pozwoli na jeszcze dokładniejsze dostosowanie działań z zakresu pozycjonowania do oczekiwań odbiorców, a tym samym – na zwiększenie zysków uzyskiwanych poprzez naszą stronę.