Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:10 min Ikona 10.09.2018

Nie ma tego złego… czyli jak negatywna opinia może nieść dobro?

Nie musisz bać się negatywnych komentarzy na temat swojej firmy. Wiem, że brzmię teraz nader optymistycznie, ale za moment pokażę, że zła opinia możesz przynieść Ci wiele dobrego, o ile odpowiednio ją potraktujesz. I nie chodzi tu o próby jej usunięcia lub całkowite zaprzeczenie temu, co znajdzie się w jej treści. Bez względu na to, czy jest to opinia słuszna czy wystawiona przez hejtera, możesz na jej podstawie zbudować dobrą strategię marketingową.

 

Każda opinia ma znaczenie

 

O tym, że opinie wystawiane przez użytkowników sieci są istotne dla pozycjonowania, pisaliśmy już niejednokrotnie: wskazując, w jaki sposób je zdobywać, a także co zrobić, żeby w większości były one pozytywne. I bynajmniej nie zmieniamy tutaj zdania – pozytywne komentarze zostawiane czy to w Google Moja Firma czy pod tekstem na firmowym blogu, są bardzo ważne dla utrzymywania wysokich pozycji w wyszukiwarce i zawsze warto o nie zabiegać.

Nie powinieneś jednak obawiać się obecności negatywnych komentarzy. Oczywiście możesz starać się o ich usunięcie lub zasugerować opiniodawcy, że się myli. Nie jest to jednak wyjście korzystne. Wdawanie się w burzliwe dyskusje i nieprzyjemną wymianę zdań pokaże Cię w naprawdę kiepskim świetle. Zanim więc zaczniesz ciskać gromy w tego, kto napisał o Twojej firmie kilka niemiłych słów zastanów się na chłodno, do czego możesz to wykorzystać.

 

Minus razy minus daje plus

 

Zapewne pamiętasz, mniej lub bardziej mgliście, zasadę rządzącą mnożeniem liczb ujemnych. Zgodnie z zasadą (-) x (-) = (+). Proponuję, abyś poniekąd tak właśnie wyobraził sobie krytyczne opinie oraz korzyść, jaką możesz zdobyć czerpiąc z tego, co napisali nieprzychylni Ci klienci. Co zyskujesz dzięki negatywnym opiniom?

 

1.    Bezpośredni kontakt z klientem

Brak jakiejkolwiek reakcji zawsze zostanie odebrany jako obojętność, stąd też warto odpowiadać zarówno na te pozytywne, jak i negatywne opinie. Klient niezadowolony w obsługi w restauracji, który otrzyma przeprosiny i zapewnienie, że więcej się to nie powtórzy, z pewnością nieco złagodnieje. Ponadto poczuje się ważny i doceniony. Przekona się, że jego zdanie odgrywa istotną rolę w tym, aby Twoja firma stale zmieniała się na lepsze.

2.    Feedback ze strony klienta

Krytyczny komentarz pozostawiony na stronie hotelu, w którym niedawny gość wyraża oburzenie z powodu niedokładnie posprzątanego pokoju to opinia, która powinna dawać do myślenia. Potraktuj ją nie jak próbę ataku, ale cenną wskazówkę. Może rzeczywiście doszło do niedopełnienia obowiązków przez jednego z pracowników? Warto to sprawdzić. Dzięki opiniom tego typu otrzymujesz pełnowymiarowy obraz swojej firmy – wiesz, co działa znakomicie, a co wymaga poprawy. To świetny feedback, którego nie da Ci nikt inny!

3.    Większa wiarygodność Twojej firmy

Przez chwilę postaw się w roli potencjalnego klienta. Czy całe mnóstwo wyłącznie pozytywnych opinii na temat miejsca, z którego usług korzystasz, nie wzbudzi w Tobie podejrzeń? Zbyt optymistyczne komentarze pełne ochów i achów nie prezentują się wiarygodnie. Przecież Twoja oferta nie może być skrojona dla każdego w sposób idealny. Poza tym negatywna opinia wśród całego mnóstwa tych pozytywnych pokazuje, że jesteś tylko człowiekiem i możesz się mylić. Tym samym zyskujesz w oczach klientów.

Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło

Teraz chyba wszystko stało się jasne – negatywna opinia może przynieść wiele dobrego:
  • wysyła sygnał, że dzieje się coś, co należy czym prędzej naprawić,
  • pozwala na złapanie kontaktu z klientem,
  • daje szansę na wyjaśnienie nieprzyjemnej sytuacji,
  • jest dowodem na to, że szanujesz wszystkie, także krytyczne komentarze,
  • zwiększa Twoją wiarygodność w oczach innych.
Wcale nie proponuję, abyś od dziś był niepoprawnym optymistą, ale abyś podszedł do tego typu komentarzy zdroworozsądkowo wszędzie tam, gdzie się pojawią: czy to w Google Moja Firma, czy na stronie produktu lub obsługi, na której pozycjonowaniu Ci zależy, czy też pod tekstem na blogu. Opinie na „nie” traktuj trochę jak wyzwanie, trochę jak wartościową wskazówkę, a trochę jak szansę na poprawę swojego wizerunku w sieci. Przekonasz się, że tylko na tym zyskasz.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:50 min 16.05.2013 Wielu menadżerów wybierając strategię marketingową dla swojej firmy  ogranicza się do jednego z dwóch podstawowych kanałów : pozycjonowania w wynikach organicznych albo kampanii AdWords. Jest to jeden z podstawowych błędów wynikający głównie z nieznajomości zachowań internautów w procesie wyszukiwania informacji w Google. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błąd 404 – czym jest i jak go unikać Ikona 10:00 min 22.06.2023 Strona nieznaleziona? Błąd 404 to jeden z najczęściej pojawiających się błędów na stronie internetowej. Znajdź drogę do treści i dowiedz się jak naprawić błąd 404. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:35 min 23.04.2015 Powoli, z lekkim ociąganiem, może i niedowierzaniem dociera do nas wszystkich informacja o ogromnej sile warstwy tekstowej w reklamie. Content is King! Hasło, które po wprowadzaniu przez Google algorytmu Pingwin 3.0, pojawiało się w e-marketingu nieśmiało, dziś powtarzane jest przez każdą ceniącą się agencję jak mantra. Skoro więc wszyscy już o tym wiedzą, jak zdobyć przewagę na rynku? Jak wyróżnić się w tłumie? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700