Ikona 06:05 min Ikona 01.08.2018

Pozwól obrazowi przemówić – jak powinna wyglądać infografika?

Niedawno na naszym blogu pojawił się artykuł, w którym pisaliśmy o zaletach wykorzystania infografik w marketingu internetowym. Zgodnie z zawartą we wspomnianym wpisie obietnicą, dziś powiemy o tym, jakie cechy powinna mieć infografika by była atrakcyjna, skuteczna i wartościowa zarówno dla odbiorcy, jak i dla pozycjonowania strony.

Od czego zacząć?

Na samym początku, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań, co z pewnością ułatwi Ci dalszą pracę.

  • Co chcesz zaprezentować? Wybierz jedną główną myśl lub historię, na której się skupisz. Przedstawianie kilku wątków może skutkować tym, że odbiorca pogubi się w natłoku myśli.
  • Dla kogo jest infografika? Określenie potencjalnego odbiorcy i patrzenie na infografikę z jego perspektywy sprawi, że łatwiej będzie Ci dobrać treść i formę. Rozważ takie kwestie jak: Z czym to się skojarzy odbiorcy? Czy mu się spodoba? Czy będzie przejrzyste?
  • W jaki sposób? Wybrać musimy taki, który będzie najbardziej efektywny, tzn. atrakcyjny i wartościowy. Nie bój się korzystać z własnej wyobraźni – stosuj skojarzenia, porównania, personifikacje. Wiarygodność przekazu możesz zwiększyć powołując się na autorytety lub statystyki oraz umieszczając źródła danych.

 

Zasady dobrej infografiki

Wyróżniamy kilka podstawowych typów infografik, za pomocą których możemy przekazać m.in. dane liczbowe, procesy czy pomysły. Przy ich omawianiu będziemy zwracać uwagę na poszczególne aspekty, które decydują o jakości infografiki.

Infografika bazująca na danych statystycznych – za jej pomocą w prosty sposób można przedstawić skomplikowane informacje statystyczne. W tym celu można wykorzystać diagramy, tabele czy wykresy. Pamiętaj jednak, żeby zadbać o atrakcyjność przekazu.
Przykład: Ta infografika jest już znana w nie mniejszym stopniu, niż bankructwa, które opisuje. Za pomocą kilku kolorów, krótkich opisów i statków zaprezentowano historię największych bankructw na przestrzeni ponad 20 lat. Oczywiście, można było przedstawić to za pomocą zwykłego wykresu, ale czy wtedy prezentacja byłaby tak ciekawa?

Na co zwrócić uwagę: spójność, logika i oryginalność Typ łodzi dopasowany jest do rozmiaru bankructwa, a kolor – do obszaru działalności korporacji. Dlaczego o tym mówimy? Grafika nie może być zlepkiem przypadkowych haseł, liczb i ikon – wszystkie elementy muszą tworzyć jedną, spójną całość, intrygować i dawać do myślenia. Analogia między bankrutującą korporacją a tonącym statkiem jest oczywista, została jednak wykorzystana w interesujący sposób. Pamiętaj o tym, by stosować wykresy oryginalne, ale proste w interpretacji.

Infografika bazująca na osi czasu – rozmieszczenie wydarzeń na linii sprawia, że wszelkie relacje i wydarzenia rozgrywające się na przestrzeni wielu lat stają się przejrzyste i zrozumiałe.

Przykład: Wystarczy minimalna wiedza o Apple i grafika nie zawierająca w ogóle słów staje się jasna. Jest to dobry przykład na to, jak uzyskać atrakcyjny i czytelny przekaz stosując minimum środków.

Na co zwrócić uwagę: minimum słów, przejrzystość
Nie używaj słów tam, gdzie nie są one konieczne. W infografikach wykorzystujących oś czasu ważne jest również, by cały przekaz zmierzał w jednym kierunku. Na przykładzie wystarczy podążać wzrokiem od dołu do góry by dowiedzieć się całkiem sporo o rozwoju firmy Apple.
Infografika bazująca na procesach – za jej pomocą możemy pokazać, jak krok po kroku wykonać daną czynność lub wyjaśnić poszczególne etapy procesów.
Przykład: Ile czasu zajęłoby zapoznanie się ze wszystkimi etapami przedstawionymi w formie tekstowej? Infografika w przejrzysty, płynny sposób pokazuje, jak wykorzystać zmysł wzroku, pamięć i wyobraźnię podczas rysowania.

Na co zwrócić uwagę: dobór kolorów, wolne przestrzenie

Na infografikę składają się w sumie trzy kolory i w większości przypadków bazowanie na trzech barwach oraz ich odcieniach jest optymalnym rozwiązaniem – przekaz jest czytelny, a zarazem atrakcyjny. Warto zwrócić uwagę również na wolne, białe przestrzenie, dzięki którym infografika jest przejrzysta.

Infografika geografii i lokalizacji – za jej pomocą można zaprezentować lub porównać wydarzenia mające miejsce na różnych obszarach geograficznych.

Przykład:  Pomysł jest prosty – zaznaczenie na mapie państw, w których w latach 2000-2015 doszło do największej ilości zabójstw dziennikarzy. Oszczędna stylistyka i każde zabójstwo przedstawione graficznie sprawiają, że przekaz staje się silniejszy.

Na co zwrócić uwagę: zależność między barwami a emocjami, kontrast między tłem i tekstem

Zadajmy sobie pytanie: jaki byłby wydźwięk infografiki, gdyby użyto kolorów – dajmy na to – różowego, zielonego i żółtego? Połączenie czerni i mocnej czerwieni budzi skojarzenia z czymś niebezpiecznym. Wybierając kolory weź pod uwagę to, w jaki sposób chcesz oddziaływać na odbiorcę i które barwy pomogą Ci osiągnąć zamierzony efekt. Ważne jest także kontrastujące z tekstem tło – tekst będzie bardziej czytelny i łatwiejszy w odbiorze.

A propos tekstu…

 

Owszem, powinien być ograniczony do minimum, ale nie oznacza to, że można go traktować po macoszemu – w dalszym ciągu jest to integralna część infografiki. Wybierając font zwróć uwagę przede wszystkim na to, by był on czytelny i nie odwracał uwagi od reszty. Ogranicz się do jednego lub dwóch podobnych fontów, które nie będą się ze sobą „gryzły” pod kątem stylu i proporcji.

Jeśli przygotowana przez Ciebie infografika zawiera większe bloki tekstu, zadbaj o to, by poszczególne akapity były podobne wielkościowo, dobrze rozplanowane i układały się w logiczną całość.
Podsumowanie

Z przytoczonych przykładów można wywnioskować jeszcze jedną rzecz – infografiki można stosować niezależnie od tego, czy chodzi o naukę i technologię, kulturę czy społeczeństwo. Nie istnieje firma, która za pomocą połączenia obrazu i słów nie mogłaby ciekawie opowiadać o swojej działalności.

Opowiadaj historie, połącz kreatywność wizualną z atrakcyjnością i pozwól przemówić danym i obrazowi. Odrobina chęci i wysiłku na pewno zaprocentuje – badania pokazują, że infografiki są najczęściej udostępnianymi w social mediach materiałami. Każde udostępnienie to kilka potencjalnych wejść na naszą witrynę. O wpływie, jaki wejścia na stronę mają na jej pozycjonowanie wspominać już chyba nie trzeba – temat ten poruszaliśmy już m.in in na naszym blogu.

Źródła: Socialmediatoday.com; Skuteczneraporty.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:10 min 10.09.2018 Niepochlebne komentarze na temat firmy pozostawione w Internecie spędzają sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Przerażają, niepokoją, najczęściej jednak wywołują gniew – zupełnie niepotrzebnie. Czas przymierzyć na chwilę różowe okulary i spojrzeć na negatywne opinie jak na coś, co może przynieść mnóstwo korzyści. Wystarczy tylko podejść do nich nieco inaczej niż zwykle. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:05 min 21.09.2018 Od dzieciństwa wpajano nam, aby robić swoje i nie przejmować się ludzkim gadaniem. Jest w tej radzie sporo prawdy, jednak mądry strateg w tym, co mówią inni dostrzeże szansę na skorygowanie własnych błędów i znalezienie nowych, bardziej skutecznych rozwiązań. Wszystkim, którzy chcą trzymać rękę na pulsie i na bieżąco poznawać panujące w internecie opinie przychodzą z pomocą zupełnie nowe narzędzia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:20 min 03.07.2018 Badania wykazują, że użytkownikom Internetu potrzeba zaledwie kilku sekund od wejścia na stronę www by ocenić, czy chcą na niej pozostać. Co często wpływa na decyzję internautów o opuszczeniu witryny? Ocean słów, akapitów i nagłówków, w którym boją sie oni utonąć. Zbawienne w tej sytuacji mogą okazać się infografiki i innego rodzaju treści wizualne. Jaki zatem mają one wpływ na działania w marketingu online? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700