Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 06:05 min Ikona 01.08.2018

Pozwól obrazowi przemówić – jak powinna wyglądać infografika?

Niedawno na naszym blogu pojawił się artykuł, w którym pisaliśmy o zaletach wykorzystania infografik w marketingu internetowym. Zgodnie z zawartą we wspomnianym wpisie obietnicą, dziś powiemy o tym, jakie cechy powinna mieć infografika by była atrakcyjna, skuteczna i wartościowa zarówno dla odbiorcy, jak i dla pozycjonowania strony.

Od czego zacząć?

Na samym początku, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań, co z pewnością ułatwi Ci dalszą pracę.

  • Co chcesz zaprezentować? Wybierz jedną główną myśl lub historię, na której się skupisz. Przedstawianie kilku wątków może skutkować tym, że odbiorca pogubi się w natłoku myśli.
  • Dla kogo jest infografika? Określenie potencjalnego odbiorcy i patrzenie na infografikę z jego perspektywy sprawi, że łatwiej będzie Ci dobrać treść i formę. Rozważ takie kwestie jak: Z czym to się skojarzy odbiorcy? Czy mu się spodoba? Czy będzie przejrzyste?
  • W jaki sposób? Wybrać musimy taki, który będzie najbardziej efektywny, tzn. atrakcyjny i wartościowy. Nie bój się korzystać z własnej wyobraźni – stosuj skojarzenia, porównania, personifikacje. Wiarygodność przekazu możesz zwiększyć powołując się na autorytety lub statystyki oraz umieszczając źródła danych.

 

Zasady dobrej infografiki

Wyróżniamy kilka podstawowych typów infografik, za pomocą których możemy przekazać m.in. dane liczbowe, procesy czy pomysły. Przy ich omawianiu będziemy zwracać uwagę na poszczególne aspekty, które decydują o jakości infografiki.

Infografika bazująca na danych statystycznych – za jej pomocą w prosty sposób można przedstawić skomplikowane informacje statystyczne. W tym celu można wykorzystać diagramy, tabele czy wykresy. Pamiętaj jednak, żeby zadbać o atrakcyjność przekazu.
Przykład: Ta infografika jest już znana w nie mniejszym stopniu, niż bankructwa, które opisuje. Za pomocą kilku kolorów, krótkich opisów i statków zaprezentowano historię największych bankructw na przestrzeni ponad 20 lat. Oczywiście, można było przedstawić to za pomocą zwykłego wykresu, ale czy wtedy prezentacja byłaby tak ciekawa?

Na co zwrócić uwagę: spójność, logika i oryginalność Typ łodzi dopasowany jest do rozmiaru bankructwa, a kolor – do obszaru działalności korporacji. Dlaczego o tym mówimy? Grafika nie może być zlepkiem przypadkowych haseł, liczb i ikon – wszystkie elementy muszą tworzyć jedną, spójną całość, intrygować i dawać do myślenia. Analogia między bankrutującą korporacją a tonącym statkiem jest oczywista, została jednak wykorzystana w interesujący sposób. Pamiętaj o tym, by stosować wykresy oryginalne, ale proste w interpretacji.

Infografika bazująca na osi czasu – rozmieszczenie wydarzeń na linii sprawia, że wszelkie relacje i wydarzenia rozgrywające się na przestrzeni wielu lat stają się przejrzyste i zrozumiałe.

Przykład: Wystarczy minimalna wiedza o Apple i grafika nie zawierająca w ogóle słów staje się jasna. Jest to dobry przykład na to, jak uzyskać atrakcyjny i czytelny przekaz stosując minimum środków.

Na co zwrócić uwagę: minimum słów, przejrzystość
Nie używaj słów tam, gdzie nie są one konieczne. W infografikach wykorzystujących oś czasu ważne jest również, by cały przekaz zmierzał w jednym kierunku. Na przykładzie wystarczy podążać wzrokiem od dołu do góry by dowiedzieć się całkiem sporo o rozwoju firmy Apple.
Infografika bazująca na procesach – za jej pomocą możemy pokazać, jak krok po kroku wykonać daną czynność lub wyjaśnić poszczególne etapy procesów.
Przykład: Ile czasu zajęłoby zapoznanie się ze wszystkimi etapami przedstawionymi w formie tekstowej? Infografika w przejrzysty, płynny sposób pokazuje, jak wykorzystać zmysł wzroku, pamięć i wyobraźnię podczas rysowania.

Na co zwrócić uwagę: dobór kolorów, wolne przestrzenie

Na infografikę składają się w sumie trzy kolory i w większości przypadków bazowanie na trzech barwach oraz ich odcieniach jest optymalnym rozwiązaniem – przekaz jest czytelny, a zarazem atrakcyjny. Warto zwrócić uwagę również na wolne, białe przestrzenie, dzięki którym infografika jest przejrzysta.

Infografika geografii i lokalizacji – za jej pomocą można zaprezentować lub porównać wydarzenia mające miejsce na różnych obszarach geograficznych.

Przykład:  Pomysł jest prosty – zaznaczenie na mapie państw, w których w latach 2000-2015 doszło do największej ilości zabójstw dziennikarzy. Oszczędna stylistyka i każde zabójstwo przedstawione graficznie sprawiają, że przekaz staje się silniejszy.

Na co zwrócić uwagę: zależność między barwami a emocjami, kontrast między tłem i tekstem

Zadajmy sobie pytanie: jaki byłby wydźwięk infografiki, gdyby użyto kolorów – dajmy na to – różowego, zielonego i żółtego? Połączenie czerni i mocnej czerwieni budzi skojarzenia z czymś niebezpiecznym. Wybierając kolory weź pod uwagę to, w jaki sposób chcesz oddziaływać na odbiorcę i które barwy pomogą Ci osiągnąć zamierzony efekt. Ważne jest także kontrastujące z tekstem tło – tekst będzie bardziej czytelny i łatwiejszy w odbiorze.

A propos tekstu…

Owszem, powinien być ograniczony do minimum, ale nie oznacza to, że można go traktować po macoszemu – w dalszym ciągu jest to integralna część infografiki. Wybierając font zwróć uwagę przede wszystkim na to, by był on czytelny i nie odwracał uwagi od reszty. Ogranicz się do jednego lub dwóch podobnych fontów, które nie będą się ze sobą „gryzły” pod kątem stylu i proporcji.

Jeśli przygotowana przez Ciebie infografika zawiera większe bloki tekstu, zadbaj o to, by poszczególne akapity były podobne wielkościowo, dobrze rozplanowane i układały się w logiczną całość.
Podsumowanie

Z przytoczonych przykładów można wywnioskować jeszcze jedną rzecz – infografiki można stosować niezależnie od tego, czy chodzi o naukę i technologię, kulturę czy społeczeństwo. Nie istnieje firma, która za pomocą połączenia obrazu i słów nie mogłaby ciekawie opowiadać o swojej działalności.

Opowiadaj historie, połącz kreatywność wizualną z atrakcyjnością i pozwól przemówić danym i obrazowi. Odrobina chęci i wysiłku na pewno zaprocentuje – badania pokazują, że infografiki są najczęściej udostępnianymi w social mediach materiałami. Każde udostępnienie to kilka potencjalnych wejść na naszą witrynę. O wpływie, jaki wejścia na stronę mają na jej pozycjonowanie wspominać już chyba nie trzeba – temat ten poruszaliśmy już m.in in na naszym blogu.

Źródła: Socialmediatoday.com; Skuteczneraporty.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 02.06.2015 Rozwój gier komputerowych, konsolowych i internetowych, jaki ma miejsce od kilku lat, jest oszałamiający i nawet eksperci branży jeszcze kilka lat temu, gdy termin „Game Boy” kojarzony był z zabawką dla dzieci, a „Playstation” z doskonałym narzędziem do tracenia czasu, nie spodziewali się, że już wkrótce grać będą wszystkie pokolenia. A wszędzie tam, gdzie pojawia się zainteresowanie, rodzi się target i powstaje szansa na skuteczne ulokowanie produktu i wypromowanie marki. Rodzi się marketing, który w przypadku gier przybiera na sile. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 01:10 min 20.05.2009 Od tego, o jakiej porze wyświetlona zostanie Twoja reklama, zależeć będzie jej skuteczność - nie jest to tajemnicą. Jednak jak wygląda "prime time" w Internecie? W sieci również istnieją określone pory, w trakcie których użytkownik okazuje się bardziej podatny na reklamę. Sporą podpowiedzią będą dla Was wyniki badań przeprowadzonych przez Lightspeed Research. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:00 min 03.03.2009 Z roku na rok zmienia się sposób w jaki korzystamy z wyszukiwarek internetowych. Kolejne badania dowodzą między innymi, że wpisywane przez nas zapytania stają się coraz dłuższe. Chętniej wpisujemy precyzyjniejsze, bardziej naturalne hasła do wyszukiwarki, gdyż dzięki nim otrzymujemy dokładniejsze wyniki - takie, które lepiej odpowiadają na nasze oczekiwania. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700