Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:40 min Ikona 08.07.2016

Mobilny indeks Google

Indeks stron Google to potężna baza, w której mieszczą się wszystkie zaindeksowane przez roboty sieciowe strony internetowe. To właśnie z tego indeksu Google wybiera strony i umieszcza w swoich wynikach wyszukiwania, zarówno tych mobilnych jak i stacjonarnych.

 

Jednak w ostatnich kilkunastu miesiącach, szczególnie w kontekście wciąż nabierającego na sile nurtu „mobile first”, coraz częściej wśród ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem przewija się temat stworzenia zupełnie odrębnego, mobilnego indeksu stron.

 

Mobilny indeks stron – co to takiego?

 

Byłby to odpowiednik zwykłego indeksu, natomiast uwzględniający strony dla urządzeń mobilnych. Miałby on obsługiwać zapytania wysyłane z urządzeń mobilnych, a w rezultacie miałby wyświetlać wyniki lepiej dopasowane do ich wymagań.

 

A komu to potrzebne?

 

Mobilne wyniki wyszukiwania wyświetlane są obecnie na podstawie oceny… stron desktopowych! Właściwie jedyną zmianą, realnie wpływającą na pozycjonowanie i ranking Google, był dobrze znany Mobilegeddon, wprowadzony 21 kwietnia 2015 roku i „poprawiony” (jego siła, czyli wpływ na wyniki wyszukiwania, została zwiększona) około 12 maja 2016 roku.

 

Prężnie rozwija się też projekt AMP (Accelerated Mobile Pages), który na razie jednak dopiero nabiera rozpędu i realnie nie ma wielkiego wpływu na wyniki wyszukiwania.

 

W rezultacie czasami (a nawet całkiem często) można mieć zastrzeżenia co do mobilnych wyników – trafiają tam strony nieprzystosowane do smartfonów.

 

Czy wprowadzenie osobnego indeksu w ogóle ma sens?

 

To kluczowe pytanie. Czy rzeczywiście mobilne wyniki wyszukiwania Google są tak złe, że trzeba forsować tak dużą zmianę? A może są inne korzyści z wprowadzenia indeksu mobilnego? Zdania na ten temat są podzielone.

 

Wg części obserwatorów, aktualizacja i obsługa dwóch odrębnych indeksów byłaby zbyt kosztowna i kłopotliwa dla Google. Inni twierdzą, że jest to naturalny krok wyszukiwarki w rzeczywistości coraz mocniej zdominowanej przez smartfony i inne urządzenia przenośne.

 

A Google, jak zwykle w takich sytuacjach, jest bardzo enigmatyczne. Ostatnia wzmianka na ten temat pojawiła się 23 czerwca i brzmiała: „we are working on it”, czyli „pracujemy nad tym”.

 

To może przeróbmy „zwykły” indeks na mobilny?

 

Ostatnie działania Google wskazują wyraźnie – urządzenia mobilne to przyszłość. Dlatego wyszukiwarka, usługa Moja Firma i inne narzędzia są przeprojektowywane zgodnie z ideą „mobile first”. Czy więc w przyszłości w pozycjonowaniu wspominając o indeksie Google, będziemy mówić właśnie przede wszystkim o indeksie mobilnym? To bardzo prawdopodobne.

 

Wyszukiwarka naturalnie zmierza w kierunku odpowiedzi na potrzeby przede wszystkim użytkowników urządzeń przenośnych. W końcu to oni zaczynają dominować na rynku, spychając na drugi, a nawet trzeci plan stare, poczciwe komputery desktopowe.

 

Problemy!

 

Stworzenie mobilnego indeksu nie jest rzeczą prostą. Problemem, o którym wspominał Gary Illyes, jest brak części sygnałów rankingowych na mobilnych wersjach stron.

 

Przykładem mogą być linki. Google odkryło, że niewielu użytkowników umieszcza linki do mobilnych wersji stron. W rezultacie ocena na podstawie tylko strony mobilnej może być zaniżona – a przecież nie o to chodzi.

 

Ponadto content na stronach mobilnych często jest skrócony lub zupełnie zmieniony w porównaniu z wersją tradycyjną. A jak wiadomo content, czyli zawartość strony, ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania i rankingu w wynikach wyszukiwania.

 

Kłopotów inżynierowie Google napotykają zapewne znacznie więcej, choć te opisane powyżej wydają się być naprawdę trudne do „przeskoczenia”.

 

Czy powstanie?

 

Być może już jakaś jego wersja istnieje na wewnętrznych serwerach Google. Natomiast firma z Kalifornii prowadzi tak wiele tak różnorodnych projektów naraz (z których tylko niewielka część ujrzy światło dzienne), że trudno cokolwiek w tej materii prognozować.

Byłaby to zapewne mała rewolucja w pozycjonowaniu, do której lepiej się przygotować. Nie tylko z powodu potencjalnych problemów związanych z pozycjami strony w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim trzeba skupić się na użytkowniku. A ten, jak wskazują liczne statystyki, już dawno korzysta ze smartfona codziennie, rzadziej zaglądając w urządzenie stacjonarne.

 

Wnioski

 

Indeks mobilny to ciekawy pomysł. Natomiast na ten moment to niewiele więcej niż właśnie pomysł. Wskazuje to jednak na duży nacisk Google na optymalizację mobilną stron. Oprócz „mobilegeddonu” i AMP, praca nad odrębnym indeksem mobilnym powinna dać sporo do myślenia wszystkim tym, którzy jeszcze nie mają lekkiej, przyjaznej użytkownikom strony mobilnej a chcą utrzymać dobre efekty pozycjonowania.

 

Pozostali mogą spokojnie śledzić rozwój wydarzeń (i stale poprawiać swoją stronę).

 

Źródła: Search Engine Rountable 1, 23, The SEM Post, Smart Insights

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:15 min 15.06.2009 Coraz świadomiej wykorzystujemy możliwości tkwiące w wyszukiwarkach. Wpisujemy precyzyjniejsze zapytania, orientujemy się w tym, co i jak wpisać, aby uzyskać dokładniejsze informacje. Jednocześnie coraz więcej inwestujemy w reklamę internetową, zauważając rosnące zainteresowanie użytkowników tym, co dzieje się w sieci. Właśnie takie wnioski można wysnuć z najnowszych badań Hitwise. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:30 min 14.02.2017 „Jak pozbyć się plamy z wina, Siri?” Jeszcze niedawno zadawanie swojemu telefonowi na głos pytań mogłoby zostać wzięte za objaw szaleństwa. Nie teraz – w związku ze wzrostem popularności metody wyszukiwania głosowego na ulicach coraz częściej możemy spotkać osoby dyskutujące ze swoimi smartfonami. Czy głosowe komendy mają szanse wyprzeć tradycyjne stukanie w klawiaturę? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Kary ręczne za podlinkowane widgety Ikona 01:30 min 12.09.2016 Chcąc uprzyjemnić użytkownikom pobyt na naszej stronie, często korzystamy z różnych interaktywnych dodatków, np. z widgetów, które pokazują między innymi wykresy lub licznik odwiedzin. Choć są przydatne, mogą stanowić zagrożenie dla pozycjonowania naszej strony ze względu na linki, które są do nich dodawane, a za które Google może nałożyć karę ręczną. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700