Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 04.05.2016

Krótka historia mailowego spamu

Daty oddzielające w historii jedno wydarzenie od drugiego są często bardzo umowne. Zachowując więc pewien faktograficzny dystans, w momencie, gdy w 1978 roku Gary Thuerk wysłał reklamowego maila do zawrotnej ilości 600 osób, rozpoczęła się epoka spamu. Epoka niechlubna, przez którą wielu naiwnych użytkowników Internetu zostało nie tylko przytłoczonych setkami niechcianych informacji, ale i oszukanych oraz wykorzystanych przez przebiegłych crackerów.

Nieznany szerszej publiczności Amerykanin, zapoczątkowując na swój sposób czasy agresywnej reklamy i phishingu, ale i, połowicznie, choćby sprytnych autorseponderów wykorzystywanych na co dzień przez biznesmenów i liczne firmy, stał się więc niemal takim samym wieszczem mentalnej kondycji naszych przepełnionych szumem informacyjnym czasów, jak choćby filmowcy łamiący niewiele przed nim obowiązujący w hollywoodzkiej kinematografii kodeks Haysa i dostarczający żądnym krwi i nagości widzom odpowiednich bodźców.

Istnieje też inna filmowa konotacja świata filmu ze spamem – sama nazwa zjawiska wzięła się z tego oto skeczu Monty Pythona:

 

Bieżący ranking państw generujących największy odsetek niechcianych wiadomości – od USA, przez Wietnam, Indie i Niemcy, aż po Argentynę – jasno pokazuje z jak globalnym procesem mamy do czynienia, choć i Polska nie tak dawno była w ścisłej czołówce (brawo!).

W jaki sposób oszuści konstruują swój przekaz, tak by wyglądał on maksymalnie wiarygodnie? Przede wszystkim ich wiadomości odnoszą się do zagadnień o dużym potencjale socjotechnicznym, jak prowadzenie konta bankowego, możliwość szybkiego wzbogacenia się czy cudowne a nieznane (i najczęściej ukrywane rzekomo przez koncerny farmaceutyczne) medykamenty, które pozwolą odmienić swoje życie.

W efekcie wiele osób, zwłaszcza niezaznajomionych jeszcze z tym, jak bezlitosna może być sieć, nie może się powstrzymać przed sprawdzeniem, czy za intrygującą informacją nie kryje się coś więcej.

                                                      Źródło: Wikipedia

Z jednej strony stosuje się automatycznie generowane treści, masowo przesyłane na tysiące wirtualnych skrzynek i atakujące bogu ducha winnych użytkowników po kliknięciu w link, z drugiej zaś za wszystkim stoi wyrachowany człowiek. Kapitalny przykład nieustępliwości tego drugiego obrazuje wystąpienie Jamesa Veitcha w ramach TED Talks, który przez dłuższy czas wpuszczał łasego na jego portfel spamera w maliny, sprowadzając rozmowę z nim do coraz większego absurdu, ale udając jednocześnie swoje zaangażowanie – koniecznie obejrzyjcie.

Oczywiście zdarzają się też zachęcające do lektury abstrakcje – możemy się dowiedzieć, że ziemia jednak nie jest okrągła, albo znaleźć poradnik jak harmonijnie żyć z… dwiema żonami. Z ręką na sercu, kogo nie korciłoby, żeby kliknąć i dotrzeć do źródła tej niesamowitej wiedzy? No właśnie. Więcej takich smaczków znajdziecie tutaj (nie, to nie spam).

A już tak zupełnie na serio, to w trakcie korzystania z Internetu warto zawsze się nieco samodyscyplinować i odłożyć czasem ciekawość na boczny tor. Finansowe czy wizerunkowe koszty nieodpowiedzialnej decyzji, jak w życiu, mogą być bowiem bardzo wysokie i mam tu na myśli znacznie poważniejsze konsekwencje niż wpadka we wspomnianym harmonijnym życiu z dwiema żonami.

Jeśli zaś jesteśmy odpowiedzialni za kreację przekazu marketingowego – np. przez regularne docieranie do obiorców z naszej listy mailingowej – warto zatroszczyć się o jakość i unikalność treści, tak by te nie prowokowały potencjalnego klienta (bądź jego filtru antyspamowego) do automatycznego przenoszenia wiadomości do kosza, co dzieje się współcześnie dość często, zwłaszcza że inne formy komunikacji (jak choćby social media) stają się coraz popularniejsze.

Źródła: latimes, wikipedia, youtube (Monty Python – Spam), statista, wikimedia, youtube (TED Talks – James Veitch), pcworld

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:00 min 18.06.2009 Użytkownikom wyszukiwarek internetowych z pewnością marzy się urządzenie, które w lot pojmie czego szukają, o co dokładnie pytają i przedstawi odpowiednią odpowiedź. Wyszukiwarka semantyczna nie jest pomysłem nowym, natomiast stopień jej skomplikowania wciąż nie pozwala na stworzenie maszyny, która byłaby w stanie "rozumieć" dokładnie nasze zapytania. Czytaj więcej
657% więcej wejść na stronę – Case Study ze współpracy z firmą Alphabet Ikona 08:35 min Pozycjonowanie nowej strony internetowej firmy Alphabet w oparciu o naszą innowacyjną strategię SEO udowadnia, że już w kilka miesięcy od rozpoczęcia projektu można wypracować spektakularne wręcz efekty. Współpraca zaowocowała doskonałą widocznością witryny w sieci, jak również imponującym wzrostem ruchu na stronie - o jakich wynikach mowa? Wszystkie dane i informacje znajdziecie w naszym Case Study! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 06:20 min 13.11.2017 Podjąłeś decyzję – zakładasz bloga! Przelewasz multum myśli na elektroniczny papier, dzielisz się z innymi i czekasz na reakcje. Gdy te się nie pojawiają, wpadasz w przygnębienie i zarzucasz prace nad blogiem. Popełniasz błąd! Wystarczy poświęcić nieco czasu na przygotowanie się do publikacji wpisu, aby uzyskać pożądany efekt. Jak to zrobić? Wystarczy mieć dobry plan. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700