Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:30 min Ikona 13.05.2016

Patriotyzm konsumencki – trend czy świadomy wybór?

Postawa, którą coraz częściej obserwujemy w mediach i spotach reklamowych oraz w zachowaniu samych konsumentów nazwać można patriotyzmem gospodarczym. Dawna obciachowość w przypadku wybierania wyrobów wyprodukowanych w Polsce, ustąpiła miejsca docenianiu firm, które promują rodzime marki i produkty.  Dziś każdy towar z metką „produkt polski” jest powszechnie traktowany jako gwarant wysokiej jakości. Czy słusznie? Ocenę należy pozostawić samym konsumentom.

 

Etnocentryzm konsumencki

 

Jeżeli jesteś osobą, która zwraca uwagę na kraj pochodzenia danego produktu, zdecydowanie chętniej decyduje się na zakup towarów regionalnych oraz czuje się mocno związana z miejscem, w którym mieszka, to należysz do grupy konsumentów przejawiających postawę patriotyzmu gospodarczego.

Jednak czy potrafisz stwierdzić, co tak naprawdę motywuje Twoje wybory? Świadomie decydujesz się na zakup rodzimych marek wspierając w ten sposób krajowych przedsiębiorców, czy raczej ulegasz panującej modzie? Niezależnie od Twoich motywacji znalazłeś się w gronie ponad połowy rodaków (53 procent), którzy wybierają produkty lokalne lub krajowe. Te same osoby deklarują również, że są w stanie zapłacić więcej za produkt, który został wyprodukowany na rodzimym gruncie.

 

Dobre bo polskie

 

Jak do tej pory konsumenci wybierający produkty „made in Poland”, najchętniej decydują się na zakup towarów pochodzących z branży spożywczej, kierując się zapewnieniami o ich „świeżości”, „wysokiej jakości” oraz „pochodzeniu od regionalnych dostawców”. Nawet wielkie koncerny spożywcze prowadzące swoją działalność także w Polsce, coraz częściej w spotach reklamowych oraz kampaniach promocyjnych przedstawiają siebie jako firmy wybierające polskich dostawców. Jedną z głośniejszych inicjatyw promujących krajowe produkty spożywcze była nagłośniona przez media akcja #jedzjabłka, związana z sytuacją wprowadzenia przez Rosję embarga na polską żywność.

Jak na razie produkty spożywcze ciągle dominują jeżeli chodzi o patriotyzm konsumencki, natomiast powoli mamy także do czynienia z rosnąca popularnością na przykład kosmetyków oraz odzieży krajowych marek. Nie najgorzej mają się również meble, natomiast w tyle pozostają ciągle artykuły RTV/AGD oraz chemia gospodarcza.

 

Znajomość krajowych marek

 

Panujący trend i rosnące zainteresowanie regionalnymi produktami oraz krajowymi markami, nie mogły zostać niezauważone przez duże koncerny handlowe, które

starają się podążać za potrzebami polskiego konsumenta. Jak się okazuje wychodzi im to całkiem nieźle, gdyż często mamy problem z rozpoznaniem produktu, który faktycznie ma krajowe korzenie. Wynika to głównie z polsko brzmiącej nazwy, pojawiających się w prowadzonych kampaniach marketingowych symboli i haseł czy też wykorzystywania w reklamach znanych twarzy kojarzonych z Polską.

 

Podsumowanie

 

Nie da się ukryć, że postawa jaką jest patriotyzm konsumencki staje się wśród naszych rodaków coraz bardziej popularna. Dostosowanie się do tego trendu oraz większe zorientowanie swoich działań na lokalność może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży bądź – co też jest niezwykle ważne – poprawienia wizerunku firmy.

Oczywiście ciągle największą wartością, przynajmniej w przypadku produktów spożywczych, jest ich polskie pochodzenie. Natomiast nie bez znaczenia są również działania mające na celu zrozumienie potrzeb osób kierujących się etnocentryzmem konsumenckim oraz ich odpowiednie wyeksponowanie.

Źródła: Marketing Przy Kawie, Wirtualne Media, Forbes

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 18.03.2016 Tradycyjna, niezmieniona w swojej formie od lat reklama skierowana do kobiet, w dzisiejszych czasach znacząco traci na sile swojego oddziaływania. Stereotypowe obrazy Matki-Polki szykującej rodzinny obiad, prasującej mężowi koszulę lub sterczącej nad stertą prania nie są tym, z czym utożsamiają się coraz silniejsze i świadome siebie kobiety z pokolenia Y. Komunikacja ze współczesną kobietą wymaga zatem zupełnie nowego podejścia, które weźmie pod uwagę zarówno kierunek zachodzących zmian, jak również drzemiący w każdej kobiecie potencjał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 20.04.2016 Po pracy umówiłam się z mężem na obiad na mieście. Jak zwykle upewniam się, że mówimy o tej samej restauracji. Godzina, miejsce i kilka ciepłych słów, a na końcu wiadomości, a jakżeby inaczej buźka ułożona w całusa. Po prostu nie mogłam się oprzeć. Nie zastępuję naturalnego języka obrazkowym pismem, ale przetykanie zdań emotikonami weszło mi w krew. Właściwie czemu? Czy słowa to za dużo, a może za mało, by  coś pokazać? Czy za pomocą niewielkich twarzyczek, ikonek gwiazd, chmur lub czegokolwiek innego łatwiej nam przekazać obecnie komunikat? Jak to jest z językiem emoji? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 32

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest e-commerce? Ikona 2:00 min 29.09.2023 Zakupy online to już norma w dzisiejszym świecie. Sektor e-commerce rozwija się błyskawicznie. Jakie są jego rodzaje? Na jakich platformach działają e-sklepy? Przeczytaj nasz tekst. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700