Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:35 min Ikona 07.10.2022

Korzyści i wyzwania hybrydowego modelu pracy

Jeszcze dwa lata temu pojęcie „home office” nie mówiło nam prawie nic. Wiedzieliśmy, że z biura przenosimy się do własnych domów. Otrzymaliśmy sprzęt i narzędzia internetowe niezbędne do płynnej wymiany informacji w firmie. Szybko zorientowaliśmy się, że wykonywanie obowiązków zawodowych w tej formie wymaga od nas nie lada kreatywności. Okazało się jednak, że radzimy sobie naprawdę dobrze!

Do takich wniosków dochodzi obecnie wiele firm, które w wysyłaniu pracowników na home office zauważa wiele korzyści. Na dodatek zawirowania związane z epidemią koronawirusa osłabły, ale jeszcze się nie zakończyły. Rozwiązaniem, które pozwala odnaleźć się w niepewnej rzeczywistości, okazuje się praca hybrydowa. Czym charakteryzuje się ten model zatrudnienia? Jakie daje korzyści?

 

Praca hybrydowa – czasem biuro, czasem dom

 

Elastyczność to słowo, które najlepiej opisuje model hybrydowy. Taka praca zakłada bowiem realizację obowiązków zawodowych po części zdalnie (w domu lub innym miejscu z dostępem do sieci), a po części stacjonarnie (w biurze). To nowa perspektywa dla firm, które przed pandemią zupełnie nie wyobrażały sobie, aby zespoły mogły wykonywać zadania poza specjalnie wydzieloną do tego przestrzenią. Sporym ułatwieniem okazał się rzecz jasna powszechny dostęp do internetu. Niejednokrotnie wystarczyło jednak zainwestować w nowoczesne narzędzia do komunikacji i zarządzania danymi, aby nie zaniedbywać płynnego przekazywania informacji między poszczególnymi działami.

Praca hybrydowa dzieli się na rodzaje, które różnią się od siebie częstotliwością przebywania w biurze. Możemy mówić o systemie z przewagą pracy zdalnej, z przewagą pracy biurowej, zrównoważonym lub swobodnym. W pierwszym przypadku pracownik przebywa z reguły przez większość tygodnia w domu, w drugim – częściej można spotkać go w biurze. Model zrównoważony zakłada tydzień pracy w dowolnym miejscu poza firmą, a tydzień – w przestrzeni wyznaczonej przez firmę. Ostatni typ (swobodny) to najbardziej elastyczna opcja, w przypadku której to zatrudniony decyduje, jak często chce przyjeżdżać do biura.

 

Praca zdalna a prawo pracy: czy i kiedy czeka nas rewolucja?

 

Dowodem na to, że pojęcie pracy zdalnej wciąż jest dość płynne, jest choćby brak wzmianki o tej formie zatrudnienia w Kodeksie pracy. Istnieje jednak spore zapotrzebowanie na taki zapis, dlatego obecnie trwają prace nad definicją oraz zasadami, jakie obowiązywałyby między pracodawcą a zatrudnionym. Wstępne plany zakładają jednak, że pracę zdalną (home office lub hybrydowo) będzie można wykonywać po uzgodnieniu z pracodawcą i w miejscu przez niego wskazanym. Póki co jednak musimy czekać na konkretne decyzje.

 

Zalety pracy hybrydowej – zadowolenie obu stron

 

Firmy chętnie testują model pracy hybrydowej. Wiąże się z nim wiele obopólnych korzyści. Oto garść z nich:
  • Generowanie sporych oszczędności. Mowa tu także o czasie, który zyskują przede wszystkim pracownicy. Brak wczesnych pobudek, dojazdów do pracy czy stania w korkach wpływa korzystnie na samopoczucie. Nie pominiemy tu również kwestii ekonomicznych: mniej pieniędzy wydanych na komunikację zbiorową czy paliwo to więcej złotówek, jakie pozostają w portfelu!
  • Work-life balance to pojęcie, które w dobie pracy hybrydowej uderzyło w nas z podwójną siłą. Okazało się, że łączenie przyjemnego z pożytecznym jest jak najbardziej możliwe. Znacznie łatwiej znaleźć czas na rozrywkę oraz tak zorganizować czas, aby spędzać go z rodziną lub przyjaciółmi. Wyjście na spacer do lasu w ramach przerwy na lunch? Dlaczego nie!
  • Praca z domu pozwoliła firmom na (początkowo nieco wymuszone) testowanie nowych rozwiązań informatycznych. Jak okazało się po kilku miesiącach, prowadzenie rozmów biznesowych, organizowanie szkoleń, nawiązywanie kontaktu z kontrahentami czy kontrolowanie pracy poszczególnych działów firmy przez intenet okazało się całkiem wygodne. Wiele z tych pomysłów wciąż znajduje zastosowanie.

 

Czy hybryda to idealny model pracy biurowej?

 

Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, którzy zdecydują się na wykonywanie obowiązków w nowym modelu zawodowym, muszą zdawać sobie sprawę z tego, że taki podział obowiązków to spore wyzwanie. Wymaga dobrej organizacji czasu (cudzego i własnego), odpowiednio wyposażonego stanowiska, specjalnie wyznaczonej przestrzeni, w której będzie można skupić się na obowiązkach zawodowych, a także sporej dozy samozaparcia i motywacji. Dla wielu osób praca hybrydowa może okazać się kompromisem na tyle niewystarczającym, że zdecydują się one na jedną opcję: albo pracę w biurze, albo wyłącznie w domu.

Bez względu na charakter modelu pracy hybrydowej, wynikających z tego zalet oraz wyzwań, jakie wiążą się jej organizacją, jedno jest pewne: to bardzo interesujące następstwo pandemii, która pokazała nam, że praca to przede wszystkim ludzie i ich zdolności!

Natalia – absolwentka studiów antropologicznych oraz polonistycznych UAM. Copywriter z powołania, który klawiaturę traktuje jak dodatkowy organ. Prywatnie mama kotki Manfredy, świeżo upieczona żona z prawie 20-letnim stażem i niepoprawna wielbicielka grozy wszelakiej.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

6 cech dobrego meta description Ikona 03:30 min 29.09.2015 Meta description, czyli opis danej podstrony, wyświetlany w wynikach wyszukiwania, to niezwykle istotny element każdej strony internetowej. To często właśnie od niego zależy, czy użytkownik, który znalazł naszą stronę w Google, kliknie właśnie nasz link, czy wybierze jeden z linków konkurencji. Sprawdź 6 cech dobrego meta description i dowiedz się jak zachęcić internautów do wizyty na Twojej witrynie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:55 min 06.11.2018 Uniwersalny sposób na stworzenie treści dla każdej branży i na każdą stronę? Nie, to nie chwyt marketingowy, a faktyczna metoda ułatwiająca pisanie na strony i podstrony. Korzystając ze szkieletowej metafory wyjaśniamy, jak skonstruować tekst na podstawie produktu i oczekiwań klienta, jak wypełnić go treścią, a wreszcie – jak używać słów kluczowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023 W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700