Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 6:45 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 11.10.2022

Wszystko co musisz wiedzieć o narzędziu Google Data Studio

Tak jak wspomniałem we wstępie, GDS to narzędzie udostępnione przez Google w 2016 roku, służące do przetwarzania i wizualizacji danych. Data Studio jest bezpłatne i proste w obsłudze – nawet dla początkujących użytkowników. Ogromną zaletą GDS jest możliwość podpięcia danych z różnych źródeł, ale też łączenia ich w jednym raporcie.

Data Studio bazuje na tzw. konektorach, czyli protokołach łączących dane źródłowe z narzędziem. Google udostępnia ponad 20 wbudowanych konektorów obsługujących najważniejsze narzędzia (w tym Google Analytics, Google Ads, Google Search Console, Google Sheets, Big Query, pliki CSV). Oprócz tego dostępne jest ponad 650 (często płatnych) konektorów zewnętrznych, zaprogramowanych przez zewnętrznych dostawców. Za ich sprawą możemy podpiąć dane z Facebook ADS, Salesforce, Semrush, LinkedIn, Microsoft ADS, ale też z platform sklepowych jak np. Prestashop czy Shopify. Poza tym istnieje możliwość tworzenia własnych konektorów, a Google udostępnia obszerną dokumentację dla programistów.

 
 
Kolejną bardzo ważną zaletą Google Data Studio jest możliwość korzystania z gotowych szablonów raportów, do których wystarczy podpiąć nowe źródło danych. Możliwe jest również tworzenie własnych szablonów i dzielenie się nimi z innymi użytkownikami. Na rynku funkcjonuje wiele firm, które wyspecjalizowały się w tworzeniu konektorów i szablonów raportów – jedną z najpopularniejszych jest Supermetrics.

Jak uzyskać dostęp do Google Data Studio
Data studio jest narzędziem bezpłatnym – wystarczy być zalogowanym do konta Google i przejść pod adres https://datastudio.google.com/u/0/ – znajdziesz tam listę wszystkich raportów, które dotąd utworzyłeś lub do których otrzymałeś dostęp na zalogowany adres e-mail. Z tego poziomu również będziesz mógł utworzyć swój pierwszy (bądź kolejny) raport.
Podczas tworzenia raportu, pierwszą rzeczą, którą wymusi od Ciebie narzędzie, będzie wybór konektora i źródła danych – jeśli będziesz chciał zmienić źródło lub dodać kolejne dane, będziesz mógł to zrobić w dowolnym momencie podczas pracy z tworzonym raportem.

Zalety Google Data Studio
Poza wymienionymi wcześniej konektorami, dostępem do szablonów i brakiem opłat, do zalet narzędzia należy m.in.:
  1. Łatwość obsługi – proste raporty będzie w stanie stworzyć nawet początkujący użytkownik – natomiast pod tą pozorną prostotą kryje się ogrom zaawansowanych funkcji dla bardziej doświadczonych użytkowników.
  2. Łatwe przełączanie między źródłami danych – wystarczy, że zrobisz jeden szablon raportu i dodasz do niego kontroler danych. W efekcie będziesz mógł szybko przełączać się pomiędzy danymi źródłowymi prezentowanymi w raporcie.
  3. Możliwość filtrowania danych z poziomu raportu – GDS daje bardzo duże możliwości filtrowania danych. Filtry mogą odnosić się zarówno do dat, ale też do dowolnego wymiaru danych. Zakres filtrów możesz zdefiniować samodzielnie.
  4. Interaktywność – wykresy w GDS mogą przybrać dynamiczną formę, np. wybrane elementy mogą być podświetlane po najechaniu myszką. Możesz też udostępnić wybór danych, które będą przedstawiane na wykresie, a użytkownik sam sobie wybierze interesujące go statystyki.
  5. Bogaty wybór sposobu prezentacji danych – domyślnie GDS oferuje 37 różnych podstawowych form wizualizacji danych (tabele, wykresy, wskaźniki, podsumowania). Oprócz tego dostępne są wizualizacje zewnętrzne, tworzone przez społeczność. Każda z tych form może być indywidualnie dopasowana do potrzeb.
 
 
  1. Możliwość dostosowania wyglądu każdego elementu w raporcie – możesz ustawić domyślny, uniwersalny zestaw stylów dla całego raportu i wszystkich elementów w nim zawartych, ale też zmienić ustawienia indywidualnie dla każdego elementu.
  2. Możliwość łączenia wielu wymiarów i danych na jednym wykresie / w tabeli.
 
 
 
  1. Możliwość łączenia danych z wielu różnych źródeł – Data studio pozwala łączyć dane dostosowywać model połączenia.
  2. Możliwość dostosowania formy przedstawienia danych (np. typ liczbowy, procentowy, czas, waluta), wykonywania obliczeń porównujących (np. odsetek wartości maksymalnej, procent z łącznej liczby).
  3. Możliwość zmiany nazw poszczególnych pól danych.
  4. Możliwość tworzenia własnych pól danych – GDS daje potężne możliwości kreowania pól danych, wykorzystywania operatorów kalkulacyjnych, logicznych czy filtrów.
  1. Możliwość dzielenia raportu na strony i sekcje.
  2. Możliwość łatwego udostępniania raportów, w tym automatycznej wysyłki.
  3. Możliwość pobrania danych z poziomu raportu / wykresu.
  4. Możliwość zarządzania kontrolą dostępu do raportu.
Przykładowe zastosowania Google Data Studio
Niemal nieograniczone możliwości podpięcia danych źródłowych pozwalają wykorzystać to narzędzie do praktycznie każdego zadania polegającego na prezentowaniu danych. Osobiście wykorzystuję Data Studio przede wszystkim w celu zaprezentowania skuteczności działań marketingowych, efektywności ruchu na stronie czy analizy danych na własny użytek.
Oto przykładowe zastosowania:
  1. Raport Google Search Console – GSC w GDS ma kilka zalet, najważniejszą jest dostęp do szerszej niż standardowa liczby fraz (w domyślnym widoku Google Search Console jest ograniczony do 1000 wyrażeń kluczowych). Data Studio nie ma tego ograniczenia. Zazwyczaj w ramach Data Studio sprawdzam frazy, na które rankinguje dana podstrona (tym samym sprawdzam pokrycie tematyczne artykułu), albo podstrony rankingujące dla wybranej frazy ( weryfikując potencjalną kanibalizację).
  1. Raport Google Analytics – Co prawda GA daje możliwość tworzenia własnych raportów, ale GDS jest dla mnie dużo wygodniejsze i łatwiejsze. Aktualnie jestem na etapie tworzenia dashboardu, który przedstawia dane z GA4 w formie graficznej zbliżonej do interfejsu z GA3.
  1. Raport Google Ads – czasami potrzebuję szybkiego wglądu w wycinek danych z kampanii Google Ads – w tym przypadku GDS bywa bardzo pomocne.
  1. Chrome User Experience Report (CrUX) – jest to bardzo przydatny raport pokazujący wydajność witryny w ocenie Core Web Vitals.
Czy warto korzystać z Google Data Studio?

Żyjemy w epoce danych, gdzie mierzone, porównywane i analizowane są niemal wszystkie aspekty biznesu. W marketingu świadomość danych i umiejętność wyciągania wniosków z dostarczonych liczb jest jedną z kluczowych kompetencji. Google Data Studio ułatwia pracę z danymi, dlatego uważam, że każdy marketingowiec powinien znać i umieć obsługiwać to narzędzie.

Nawet jeśli nie widzisz potrzeby wykorzystania GDS w codziennej pracy, zachęcam do zapoznania się  z narzędziem. Jeśli natomiast jesteś użytkownikiem, który już miał okazję korzystać z GDS, spróbuj stworzyć coś nowego, pobaw się zaawansowanymi funkcjami, doskonaląc w ten sposób swoje raporty.

 
Do której grupy użytkowników należysz? Czy Google Data Studio to dla Ciebie coś nowego, czy może jesteś zaawansowanym użytkownikiem? Zapraszam do dyskusji.
 
Bartłomiej – jego ścieżka zawodowa jest równie bogata jak droga klienta od zobaczenia baneru reklamowego na stronie z memami do zakupu drogiego zegarka na stronie reklamodawcy. Analizuje dane, szuka rozwiązań i doradza klientom. Pływa w tematach SEM jak tuńczyk w Atlantyku, a pomysły UX rosną w jego głowie jak grzyby po jesiennej ulewie. Prywatnie współtworzy największy polski portal o historii piłki nożnej i aktywnie kibicuje Manchesterowi United. O czym pisze? To zależy, co go zainspiruje.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55