Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:35 min Ikona Justyna Pytko 29.12.2022

Zaplanuj kolejny rok zawodowy w zgodzie ze swoimi marzeniami. To możliwe!

 

Co warto zrobić, zanim zacznie się planować nowy rok?

 

Jako miłośniczka nauki poprzez doświadczanie, przynajmniej raz na kwartał staram się robić podsumowania dotychczasowych działań, aby z miesiąca na miesiąc być coraz lepszą w tym co robię. Moim zdaniem, koniec roku nie jest odpowiednim momentem na planowanie kariery, tylko ostatnim dzwonkiem do tego, aby dokładniej przyjrzeć się tegorocznym działaniom.
 
Planując swoją pracę na kolejny rok kieruję się dwoma zasadami.
 
Zasada nr 1
Zanim przejdę do planowania kolejnych dwunastu miesięcy, najpierw przyglądam się minionym wydarzeniom i staram się wyciągnąć odpowiednie wnioski, które później zmieniam w dobre, choć niekiedy trudne lekcje.
 
W podsumowaniu pracy pomagają mi następujące pytania:
  1. Co się wydarzyło?
  2. Jakie są moje wnioski?
  3. Z czego jestem dumna?
  4. Co mogłam zrobić inaczej?
  5. Co zrobię następnym razem w podobnej sytuacji?
 
Zasada nr  2
Upewniam się, że nie wypadłam z toru. Sprawdzam czy moje dotychczasowe działania są wciąż spójne ze mną i prowadzą mnie w kierunku spełnienia mojego zawodowego marzenia. Poza cyklem Kolba, strategią Disneya (o której napisałam więcej w tym artykule) zarówno w podsumowaniu, jak i planowaniu pracy kieruję się filozofią Ikigai – uważam że, jest to jedna z najlepszych metod planowania kariery.

 

Co oznacza ikigai?

 

Ikigai to japońska koncepcja, która oznacza „powód istnienia”. „Iki” po japońsku oznacza „życie”, a „gai” opisuje jego wartość. Filozofia Ikigai mówi, że wymarzoną karierę poznaje się po tym, że łączy ona wszystkie cztery obszary, czyli robisz to co kochasz, jesteś dobra/dobry w robieniu tego co kochasz, płacą Ci za to co kochasz i jesteś w tym dobry/dobra, ponieważ świat potrzebuje tego co robisz i kochasz.

 

Dlaczego ikigai jest ważne w planowaniu kariery?

 

Zwróć uwagę na fakt, że Japonia zajmuje drugie miejsce na świecie pod względem długości życia. Dla niektórych z nas praca stanowi 1/3 życia i ma znaczący wpływ na jego pozostałe obszary, dlatego też ​​ikigai ma wiele wspólnego z długowiecznością i szczęściem m.in. w pracy.
 
Otóż znajomość swojego ikigai może pomóc Ci:
 
  • zaprojektować idealny styl życia w pracy,
  • stworzyć silne więzi społeczne w pracy,
  • stworzyć zdrową równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym,
  • spełnić swoje zawodowe marzenia.
 
Kiedy znasz swoje ikigai i rozumiesz jego znaczenie, jesteś gotowa/gotów do pracy, którą pragnęłaś/pragnąłeś wykonywać, i do pracy, której świat od Ciebie potrzebuje.

 

Sprawdź czy znalazłeś/znalazłaś już swoje Ikigai!

 

Odpowiedz na poniższe pytania
 
  1. Co kochasz?
Jeśli obecnie pracujesz:
  • Czy jesteś pochłonięty/a swoją pracą?
  • Czy jesteś bardziej podekscytowany/a pójściem do pracy niż wyjściem z pracy?
  • Czy masz emocjonalny związek z wynikami swojej pracy?
 
Jeśli masz hobby lub rzemiosło:
  • Czy masz hobby lub rzemiosło, którego nie masz nigdy dość?
  • Czy jesteś bardziej podekscytowany/a swoim hobby lub rzemiosłem niż czymkolwiek innym?
  • Czy jesteś emocjonalnie związany ze swoim hobby lub rzemiosłem?
  1. W czym jesteś dobry/dobra?
Jeśli obecnie pracujesz:
  • Czy ludzie proszą cię o radę na tematy związane z twoją pracą?
  • Czy są elementy twojej pracy, które przychodzą ci z łatwością?
  • Czy jesteś jednym z najlepszych w tym, co robisz?
  • Czy jesteś/chcesz być ekspertem w tym co robisz?
 
Jeśli masz hobby lub rzemiosło:
  • Czy ludzie komplementują twoje hobby lub rękodzieło?
  • Czy twoje hobby lub rzemiosło są intuicyjne?
  • Czy jesteś jednym z najlepszych w swoim hobby lub rzemiośle?
  • Czy jesteś/chcesz być ekspertem/ekspertką w swoim hobby lub rzemiośle?
  1. Czego potrzebuje świat?
Jeśli obecnie pracujesz:
  • Czy Twoja praca cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku?
  • Wyobraź sobie następny rok, 10 lat i 100 lat — czy twoja praca będzie nadal wartościowa?
  • Czy rozwiązujesz problem społeczny, ekonomiczny lub środowiskowy?
 
Jeśli masz hobby lub rzemiosło:
  • Czy twoje hobby lub rzemiosło jest bardzo poszukiwane lub pożądane na rynku?
  • Czy twoje hobby lub rzemiosło będą nadal cenne w przyszłości?
  • Czy Twoje hobby lub rzemiosło rozwiązują problem społeczny, ekonomiczny lub środowiskowy?
  1. Za co możesz otrzymać zapłatę?
Jeśli obecnie pracujesz:
  • Czy inne osoby otrzymują wynagrodzenie za tę samą pracę, którą wykonujesz?
  • Czy dobrze zarabiasz/Czy w końcu będziesz dobrze zarabiać, wykonując swoją pracę?
  • Czy istnieje zdrowy poziom rywalizacji o twoją pracę?
 
Jeśli masz hobby lub rzemiosło:
  • Czy inni ludzie zrobili karierę z tego samego hobby lub rzemiosła?
  • Czy ludzie wokół ciebie prosili o kupienie tego, co robisz?
  • Czy istnieje zdrowy poziom rywalizacji o to, co robisz?
 
Jeśli odpowiedziałeś/-aś „tak” na każde pytanie w sekcji „Jeśli obecnie pracujesz”, rób dalej to, co robisz!

 
Jeśli odpowiedziałeś „tak” na każde pytanie w sekcji „Jeśli masz hobby lub rzemiosło” — gratulacje! Możesz podjąć kroki, aby zmienić swoje hobby w wymarzoną karierę.

 
 
Co by było, gdyby Twoje odpowiedzi brzmiały „nie”? Przeprowadź dodatkową burzę mózgów, aby znaleźć swoje ikigai. Poświęć czas na wizualizację idealnego dnia od początku do końca i zapisz małe zmiany, które możesz wprowadzić już dziś dostosowując swoje odpowiedzi to do tego, co kochasz, w czym jesteś dobry, czego potrzebuje świat i za co możesz zapłacić.

 
Na przykład, czy odpowiedziałeś/-aś „nie” na pytanie „Czy masz emocjonalny związek z wynikami swojej pracy?” Może dlatego, że wolisz pracować z klientami twarzą w twarz niż przez telefon, a może chciałbyś/chciałabyś ubiegać się o awans na inne stanowisko w pracy. Lub jeśli odpowiedziałeś „nie” na pytanie „Czy twoje hobby lub rękodzieło wydaje się intuicyjne?” Może potrzebujesz wziąć udział w dodatkowych zajęciach, aby wzmocnić swoje umiejętności, aby twoja praca wydawała się bardziej naturalna.

 
Jeśli przejdziesz przez ten proces i stwierdzisz, że Twoja wizja spełnia Twoje rzeczywiste oczekiwania — gratulacje, wygląda na to, że znalazłeś swoje ikigai. Jeśli jest odwrotnie, nie martw się, znalezienie swojego ikigai może zająć trochę czasu – eksperymentuj aż znajdziesz to, co do ciebie przemawia
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Instagram w Polsce i na świecie Ikona 03:10 min 24.02.2016 W naszej ekshibicjonistycznej kulturze, gdzie każde bardziej lub mniej istotne wydarzenie musi zostać udokumentowane w myśl zasady „pics or it didn’t happen”, taki produkt nie mógł się nie sprzedać. Instagram istnieje od 2010 roku, a obecnie korzysta z niego miesięcznie ok. 400 milionów użytkowników na całym świecie. W Polsce jest ich ponad 2 miliony. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 00:00 min 07.07.2015 Popularyzacja urządzeń mobilnych wpłynęła w znaczny sposób na sposób przeglądania stron internetowych.  Coraz częstszym zjawiskiem stały się przypadkowe kliknięcia w reklamy, które nie tylko obciążają reklamodawców, nie przynosząc jednocześnie efektu w postaci konwersji, ale również irytują Internautów. Czas zatem na zmiany. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:10 min 18.06.2018 Statystyki mówią same za siebie – połączenie unikalnych treści z materiałami wideo to jeszcze większa szansa na to, że nasza strona wskoczy na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie często powierzamy zewnętrznym agencjom – i bardzo dobrze! W tej sprawie warto zaufać profesjonalistom. Jednak sami też możemy wesprzeć te działania – uzupełniając je o przekaz wizualny. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700