Ikona 9:00 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 18.05.2023

Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niestety w przypadku podejmowania tak strategicznej decyzji, jak wybór CMS do obsługi sklepu internetowego, nie ma drogi na skróty. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, ale żadne z nich nie jest idealne. Są systemy, które sprawdzą się doskonale w przypadku małych przedsiębiorstw, ale będą się słabo skalowały przy większej sprzedaży. Istnieją też oprogramowania, które nie mają ograniczeń w skalowaniu, ale wymagają mocnego zaplecza programistów do rozwoju – te z kolei nie są najlepszym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców. Na rynku można znaleźć również rozwiązania pośrednie, ale kompromis nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.

Jeśli stoisz przed decyzją o budowie i pozycjonowaniu sklepu internetowego, proponuję, abyś:

  • zastanowił się, czy masz umiejętności techniczne i czas do pracy nad rozwojem serwisu w zakresie technologicznym;
  • sprawdził, czy masz zasoby finansowe / zespół, który będzie mógł pracować nad oprogramowaniem sklepu;
  • przemyślał, jakie funkcjonalności są dla Ciebie niezbędne, jakie są ważne, a jakie są opcjonalne dla przyszłego sklepu;
  • zaplanował możliwą skalę działania (wielkość oferty, wielkość ruchu i sprzedaży);
  • zrobił wstępny biznesplan, uwzględniający możliwe nakłady finansowe na utrzymanie i marketing sklepu;
  • sprawdził, z jakich rozwiązań korzystają Twoi konkurenci, a także sklepy, z których lubisz korzystać;
  • porozmawiał z zaprzyjaźnionymi właścicielami sklepów internetowych i zapytał i ich doświadczenia/rekomendacje;
  • poradził się swojego account managera, jeśli współpracujesz z agencją marketingu
    Jesteś naszym klientem? Zadzwoń do nas! Nasi doradcy mają ogromne doświadczenie i chętnie pomogą w wyborze najlepszej platformy!

Lista najpopularniejszych systemów e-commerce w Polsce

Według danych builtwith.com, bazujących na próbie około 90 tysięcy stron internetowych, w kwietniu 2023 roku w Polsce można było zidentyfikować ponad 120 różnych systemów e-commerce. Może się wydawać, że to dużo, ale tak naprawdę to trzy platformy skupiają blisko 65% całości tortu. Jeśli spojrzymy na top 10 platform, to okazuje się, że stanowią one blisko 85% wszystkich stron internetowych ujętych w badaniu.

obraz1

Udział systemów e-commerce na rynku polskim, na podstawie builtwith.com

Patrząc na dane, można wywnioskować, że polscy przedsiębiorcy lubią pozornie darmowe rozwiązania. Zarówno WooCommerce, jak i PrestaShop to systemy, które nie wymagają opłat/licencji za prowadzenie. Oszczędność jest pozorna, ponieważ wdrożenie systemów wymaga zazwyczaj dużej inwestycji startowej, zawiązanej z budową sklepu i jego optymalizacją. Dodatkowo systemy te często wymagają zakupienia dodatkowych modułów/wtyczek oraz aktualizacji. Nie każdy przedsiębiorca jest na to gotowy.

Jednocześnie widać spory udział platform SaaS, czyli systemów które nie wymagają inwestycji na starcie, ale wiążą się z comiesięcznym abonamentem. Przykładem takich rozwiązań są Shoper, Shopify, IdoSell, ShopGold czy SkyShop.

Tu warto spojrzeć na wzrost popularności Shopera na przestrzeni lat. Usługodawca ten doskonale odnalazł się w czasach pandemii, gdy większość przedsiębiorców musiała przenieść się ze sprzedażą do Internetu. Ich model subskrypcyjny okazał się idealny dla mniej doświadczonych i zasobnych właścicieli sklepów. W międzyczasie Shoper zaliczył świetny debiut na giełdzie i wciąż rośnie, skupiając coraz większą bazę klientów.

obraz2

https://trends.builtwith.com/shop/Shoper

Platformy e-commerce – ranking

Metodologia wyboru na podstawie popularności platform sugeruje, że top 5 platform e-commerce w Polsce to:

  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Shoper
  • Shopify
  • IdoSell.

Mimo to jednak nie uważam, aby taki ranking był w pełni miarodajny. Rankingowanie na podstawie popularności to bardzo ogólne podejście, które w żaden sposób nie odnosi się do funkcjonalności, kosztowności wdrożenia, łatwości zarządzania czy nawet realnej jakości. Jak wspomniałem na początku tego artykułu, nie można jednoznacznie wskazać najlepszej platformy, bo każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety oraz jest dedykowane innym grupom docelowym.

Czym charakteryzują się wyżej wymienione platformy? Postaram się Ci je przybliżyć.

WooCommerce – czym jest, wady i zalety

WooCommerce to dodatek do WordPressa, czyli najpopularniejszego systemu do zarządzania stronami internetowymi na świecie. WordPress u swych źródeł był systemem blogowym i stanowi to główną funkcjonalność tej platformy. WooCommerce jako moduł do WordPressa mierzy się więc z ograniczeniami narzuconymi przez swoją nadrzędną platformę. WooCommerce jest platformą OpenSource – oznacza to, że możesz dowolnie rozwijać swój sklep i nie ponosisz opłat miesięcznych za dostęp do platformy.

Główne zalety WooComerce to:

  • niski koszt utrzymania
  • darmowe motywy i wtyczki
  • ogromna społeczność skupiona wokół technologii
  • otwarty dostęp do kodu
  • stałe aktualizacje.

Główne wady WooComerce to:

  • częste problemy z wydajnością
  • opcjonalne, często drogie wtyczki do zaawansowanych rozwiązań
  • podatność na ataki hakerów
  • częste problemy z migracją / importem produktów
  • konieczność częstych aktualizacji.

Czy WooCommerce to dobre rozwiązanie? Z pewnością jest to system, który może być wdrożony niewielkim kosztem i świetnie sprawdzi się przy małych sklepach internetowych. Jeśli masz podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania stronami internetowymi, powinieneś poradzić sobie z obsługą tego systemu. Jeśli natomiast szukasz gotowego rozwiązania, które będzie bezpieczne i nie będzie wymagało od Ciebie zaangażowania, prawdopodobnie szybko pomyślisz o zmianie systemu na inny.

PrestaShop – czym jest, wady i zalety

PrestaShop to jeden z najpopularniejszych na świecie systemów dedykowanych sklepom internetowym. Podobnie jak WooComerce jest to system na bazie licencji OpenSource, co oznacza, że korzystanie z niego jest darmowe. W odróżnieniu od WooComerce jest to system w pełni przeznaczony do sklepów internetowych – tym samym nie jest obarczony długiem technologicznym wynikającym z blogowych korzeni. Jest to zarówno zaleta, jak i wada, ponieważ rozwój sklepów na bazie tej platformy jest co do zasady dużo bardziej skomplikowany.

Główne zalety PrestaShop to:

  • niski koszt utrzymania
  • duża baza dodatków i funkcji
  • bardzo prosty panel administracyjny
  • otwarty dostęp do kodu
  • ogromna społeczność skupiona wokół technologii.

Główne wady PrestaShop to:

  • często wysoki koszt wdrożenia i dostosowania
  • problemy z wydajnością przy większej skali
  • opcjonalne, często drogie wtyczki do zaawansowanych rozwiązań
  • brak często podstawowych funkcji (np. blog)
  • skomplikowana budowa i przez to często trudna edycja szablonów.

Czy PrestaShop to dobre rozwiązanie? Jest to system w pewnych aspektach zbliżony do WooCommerce i na wielu polach dużo lepszy. Niestety jest on zwykle bardziej kosztotwórczy i trudniejszy w rozwoju.

Shoper – czym jest, wady i zalety

Shoper jest narzędziem, które wciąż zyskuje na popularności i przekonuje do siebie coraz większe grono początkujących właścicieli sklepów internetowych. Jest to system na bazie modelu subskrypcyjnego. System jest stale rozwijany, a dostawca oferuje szereg opcji dodatkowych, wspomagających w marketingu – oczywiście płatnych ekstra.

Główne zalety Shopera to:

  • łatwe uruchomienie
  • ogromne wsparcie techniczne
  • regularne aktualizacje
  • intuicyjna obsługa
  • dostępność dodatków / zaawansowanych funkcji.

Główne wady Shopera to:

  • jest to model subskrypcyjny, co utrudnia zmianę na inne rozwiązanie w przyszłości
  • może być kosztowny w utrzymaniu (abonament + prowizje od płatności + dodatki)
  • nie oferuje otwartego dostępu do kodu, przez co nie jest możliwe wdrożenie niestandardowych rozwiązań
  • w zależności od pakietu może mieć problemy z wydajnością
  • dedykowane wdrożenia mogą być bardzo drogie.

Czy Shoper to dobre rozwiązanie? Na pewno jest to świetna opcja dla małych firm, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą w Internecie. System oferuje bogate możliwości integracji. Raportowanie jest wygodne i czytelne. Platforma jest stale aktualizowana i dostosowywana do zmian w otoczeniu rynkowym/marketingowym. Jednocześnie model działalności, który przyjął dostawca, mocno uzależnia od siebie przedsiębiorcę.

Shopify – czym jest, wady i zalety

Shopify to rozwiązanie zbliżone w swojej idei i funkcjonalności do Shopera, z tą różnicą, że ma globalny charakter. Shopify jest platformą o blisko 20-letniej historii i ogromnych możliwościach, ale podobnie jak inne rozwiązania nie jest idealne.

Główne zalety Shopify to:

  • łatwe uruchomienie
  • wsparcie techniczne i aktualizacje
  • szybkość działania i bezpieczeństwo
  • intuicyjna obsługa
  • spora elastyczność w doborze designu i bogata baza dodatkowych modułów.

Główne wady Shopify to:

  • jest to model subskrypcyjny, co utrudnia zmianę na inne rozwiązanie w przyszłości
  • może być kosztowny w utrzymaniu (abonament + prowizje od płatności + dodatki)
  • wymaga wiedzy technicznej
  • niepełne dostosowanie / ograniczenia na rynku polskim
  • opłaty transakcyjne.

Czy Shopify to dobre rozwiązanie? Jest to platforma o bardzo dużych możliwościach, z bogatą historią i ugruntowaną pozycją. Na pewno decydując się na to rozwiązanie, trzeba mieć pewne zaplecze technologiczne/merytoryczne, aby rozwijać sklep zgodnie ze swoją wizją. Trzeba też pamiętać, że system może być kosztowny w utrzymaniu (również przez prowizje od sprzedaży).

IdoSell – czym jest, wady i zalety

IdoSell to koleje z rozwiązań działające w modelu subskrypcyjnym, ale jednocześnie dające dosyć dużą swobodę w dostępie i edycji kodu źródłowego. Dzięki temu sprawdzi się zarówno w przypadku małego i niedoświadczonego przedsiębiorcy, jak i firmy z większymi potrzebami i ambicjami. Mimo to, jak każde rozwiązanie, również IdoSell ma wady.

Główne zalety IdoSell to:

  • dostępne aktualizacje
  • duże możliwości rozwoju i integracji
  • bogate funkcjonalności w zależności od pakietu
  • wsparcie techniczne i aktualizacje
  • dostępność dodatków / zaawansowanych funkcji.

Główne wady IdoSell to:

  • dosyć skomplikowana konfiguracja
  • może być kosztowny w utrzymaniu (abonament + prowizje od płatności + dodatki)
  • jest to model subskrypcyjny, co utrudnia zmianę na inne rozwiązanie w przyszłości
  • brak wpływu na niektóre funkcje sklepu
  • dedykowane wdrożenia mogą być bardzo drogie.

Czy IdoSell to dobre rozwiązanie? Idosell to bardzo ciekawe rozwiązanie, które daje dosyć duże możliwości – szczególnie dla stron o niestandardowych wymaganiach. Jednocześnie może być bardzo kosztowne w utrzymaniu i rozwoju.

Inne rozwiązania

Poza wymienionymi rozwiązaniami warto też zastanowić się nad alternatywą. Być może wśród mniej standardowych opcji znajdzie się taka, która dobrze wpisze się w Twoje wymagania. Uwagę warto zwrócić na:

  • Sky-Shop
  • Magento
  • RedCart
  • Comarch
  • OpenCart
  • CStore
  • ShopGold.

Trzeba mieć świadomość, że poza zaletami te platformy mają również swoje wady, np. wysoki koszt wdrożenia/zarządzania, brak dostępu do kodu, problemy z wydajnością.

Jaka platforma sklepowa jest najlepsza?

Jeśli dotarłeś do tego miejsca, to powinno być Ci łatwiej zdecydować, który wariant lepiej sprawdzi się w Twoim biznesie. Prosty sklep internetowy raczej lepiej postawić na modelu SaaS lub na WooCommerce. Im większy biznes, tym decyzja powinna być bardziej przemyślana. W zależności od tego, czy chcesz być autorem i właścicielem technologii, czy zająć się wyłącznie sprzedażą, powinieneś przemyśleć najlepszy dla siebie wariant. Gotowe sklepy internetowe to dobry pomysł dla większości przedsiębiorców, ale jeśli chcesz się wyróżnić, autorskie rozwiązanie da Ci przewagę.

Życzę powodzenia przy wyborze najlepszej platformy! Jeśli nie jesteś pewien, wróć do początku artykułu, gdzie przygotowałem dla Ciebie checklistę pomagającą w przejściu przez ten bardzo ważny proces. Jeżeli mimo to potrzebujesz wsparcia, to zadzwoń do nas – doradzimy!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

8 sposobów na pozyskanie opinii Ikona 8:00 min 30.06.2023 Każdy, kto oferuje swoje produkty i usługi przez Internet, chce zdobyć feedback od klientów. W końcu nic tak nie motywuje do dalszej pracy jak pozytywna opinia! Jak ją zdobyć? W tym artykule opisujemy 8 sposobów, dzięki którym zachęcisz klientów do tego, by wypowiedzieli się na temat Twoich produktów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Poznaj 9 najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie klienta w 2023 roku! Ikona 9:00 min 10.07.2023 Bez klientów nie ma biznesu! Kluczowe dla sukcesu firmy jest dotarcie z ofertą do grupy docelowej i pozyskanie klientów, którzy bezpośrednio wpływają na zyski przedsiębiorstwa. Jak tego dokonać? Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ konkurencja jest coraz większa, a konsumenci coraz bardziej wymagający. Na szczęście mamy kilka sprawdzonych sposobów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak stworzyć grafikę na social media – poradnik Ikona 7:10 min 22.02.2023 W dobie Instagrama, Facebooka i TikToka o uwagę potencjalnego odbiorcy walczą firmy, twórcy internetowi oraz influencerzy, ale — nie każdy jednak robi to skutecznie. Najkrótsza droga do serca każdego użytkownika internetu wiedzie przez treści wizualne. Nie musisz jednak biegle władać Photoshopem, aby tworzyć estetyczne i przyciągające wzrok grafiki na social media. Wystarczą Ci proste w obsłudze narzędzia, które oferują szereg gotowych rozwiązań zaprojektowanych z myślą o najpopularniejszych obecnie serwisach społecznościowych. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700