Ikona 8:00 min Ikona Julia Szymańska 30.06.2023

Każdy feedback jest ważny, ponieważ nadaje kierunek naszej pracy. Wyróżniamy dwa rodzaje — pozytywny i negatywny. Pozytywny pokazuje mocne strony, dodaje pewności siebie oraz chęci do tego, by się rozwijać. Negatywny pozwala zrozumieć mankamenty w ofercie i dostrzec obszary, które wymagają poprawy.

Pozytywne opinie o produkcie mogą zachęcić klientów, by po niego sięgnąć. Niemal wszyscy robią dokładny research przed zakupem i czytają fora internetowe, komentarze oraz rekomendacje, dzięki którym dowiedzą się czegoś więcej o produkcie na podstawie doświadczenia „przeciętnego Kowalskiego”. Wiele osób darzy je większym zaufaniem niż informacje na stronie internetowej, gdzie producent podkreśla wyłącznie zalety swoich wyrobów.

Wielu klientów wzbrania się jednak przed zostawianiem takich wpisów w Internecie. Uważają to za zbyt czasochłonne lub niepotrzebne i decydują się na to dopiero wtedy, gdy są bardzo niezadowoleni ze współpracy. Jak zatem pozyskać rekomendacje?

Postaw na personalizację

Odbiorca może się poczuć zachęcony do wystawienia opinii, kiedy poczuje, że nawiązałeś z nim relację. Osiągniesz ten efekt, kiedy wyślesz spersonalizowaną prośbę np. tydzień po tym, jak klient zamówił Twój produkt. Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub umożliwiasz zakupy przez aplikację, z pewnością masz dostęp do danych osobowych klientów — skorzystaj z nich i stwórz prośbę, dzięki której poczują, że pomyślałeś specjalnie o nich!

Wyjaśnij, po co są rekomendacje

Jak wcześniej wspomniano, większość użytkowników internetowych ich nie zostawia, ponieważ uważa, że to niepotrzebne. Nic bardziej mylnego! Przekonaj ich o tym i w krótkiej prośbie o wpis dodaj, jaki jest jej cel – poprawa jakości artykułów, usprawnienie procesu zamówienia czy nawet zmiana opakowania, które sprawi, że kontakt z produktem będzie przyjemny od pierwszych chwil. Dzięki temu klient poczuje, że ma realny wpływ na jakość i wygląd proponowanych przez Ciebie wyrobów.

Możesz też przekazać te informacje przez media społecznościowe. Wystarczy, że stworzysz post z opinią i zachwycisz się nią… lub zaproponujesz rozwiązanie problemu, jeśli się pojawił. Dzięki temu Twoi klienci zobaczą, że mogą wpłynąć na Twoje zachowanie i samopoczucie.

Dobrze też podkreślić, że wystawienie opinii internetowej nie zajmie dużo czasu, i poinstruować odbiorcę, jak to zrobić. Bezpośrednie zachęty, takie jak „wystarczy kliknąć” czy „wybierz liczbę”, nie tylko pokażą mu, jak ma postępować, ale dodatkowo zachęcą do działania.

Zaoferuj coś w zamian

Ulepszenie produktu czy prostszy system zamawiania może być niewystarczającą zachętą dla niektórych odbiorców, szczególnie jeśli planują jednorazowe zakupy w Twoim sklepie internetowym. Żeby przekonać tę grupę do zostawienia rekomendacji, zaproponuj zniżkę, bezpłatny e-book, próbki w gratisie czy nawet darmową wysyłkę. Kto wie, może dzięki nim klient zechce wrócić do Ciebie po więcej?

feedback-sharing-set

Poproś bezpośrednio

W dobie Internetu ta metoda może się wydawać dość nietypowa, jednak warto spróbować. Jeśli poprosisz klienta wprost o opinię podczas rozmowy telefonicznej czy spotkania, może docenić Twoje wysiłki — spotykasz się z nim twarzą twarz lub dzwonisz, a przecież mogłeś wysłać maila! Co więcej, taka metoda sprawi, że klient zobaczy w interakcji żywego człowieka, a nie firmę czy stronę internetową. Dzięki temu może poczuć się zachęcony, by Cię wspomóc i opisać Twój produkt. Tym bardziej, jeśli podkreślisz, jaki jest tego cel.

Jeśli nie chcesz lub nie masz możliwości porozmawiać z klientem, wyślij prośbę w bezpośredniej wiadomości SMS czy na serwisach społecznościowych.

Zaplanuj proces ich pozyskiwania

Jeśli szczególnie zależy Ci na rekomendacji, stwórz schemat kontaktu z klientem i wpleć w niego zapytanie o opinię. Możesz ją umieścić na końcu rozmowy lub wręcz przeciwnie — rozpocząć od tego interakcję, żeby móc się do niego odnieść na dalszych etapach. Ogromną zaletą tego sposobu jest to, że uzyskasz regularny feedback, dzięki któremu doskonalisz swoje produkty lub usługi.

To doskonałe rozwiązanie dla każdego, kto wstydzi lub obawia się pytać o informację zwrotną. Jeśli zamieścisz prośbę w swoim standardowym schemacie kontaktu z klientem, z upływem czasu stanie się to dla Ciebie proste i naturalne.

Stwórz list referencyjny

Wiele osób decyduje się nie wystawiać opinii internetowej… bo czuje, że nie potrafi jej dobrze napisać! Jeśli stworzysz referencje, a następnie wręczysz je klientowi, by się z nimi zapoznał i podpisał, zwolnisz go z konieczności samodzielnego tworzenia tekstu, a do tego zaoszczędzisz czas. Warto taki list zawczasu przygotować i wysyłać każdemu, kto kupi Twój produkt. W ten sposób w krótkim czasie zdobędziesz wiele wpisów.

Nie bój się przypomnieć!

Natłok codziennych obowiązków sprawia, że klienci mogą zapomnieć o wystawieniu rekomendacji internetowej nawet wtedy, gdy im na tym zależy. Z tego powodu warto wysłać mail przypominający lub wiadomość z zapytaniem, czy została już napisana. Bardzo ważne, by nie robić tego zbyt często – jeśli będziesz się narzucać, możesz zniechęcić klientów. Nawet tych, którzy wcześniej chcieli ocenić Twoje produkty!

Automatyzacja to też dobre rozwiązanie

Dzięki niej zaoszczędzisz czas i dotrzesz do szerokiego grona odbiorców. Maile, ankiety internetowe, reklamy typu pop-up – to wszystko posłuży Ci, by zdobyć informacje, dzięki którym rozwiniesz swój biznes. Mogą mieć formę recenzji, punktów czy odpowiedzi na pytania.

Co zatem zrobić? Krótkie podsumowanie

Wybierz taki sposób pozyskiwania opinii, który odpowiada Twoim możliwościom czasowym oraz charakterowi firmy. Są to:

  • wysyłanie spersonalizowanych komunikatów,
  • tłumaczenie, jaki jest cel rekomendacji internetowych,
  • bezpośrednie prośby,
  • wplatanie ich w schemat kontaktu z klientem,
  • zaoferowanie korzyści w zamian za wpis,
  • samodzielne tworzenie listu referencyjnego,
  • automatyczne maile, ankiety internetowe lub wiadomości — również te przypominające o wrzuceniu wpisu po danym okresie.

Kilka słów o systemie opinii Google

Jest to system promujący merytoryczne, szczegółowe rekomendacje, które opisują dany produkt. Sprawia, że są one bardziej widoczne w wyszukiwarce – dotyczy to wpisów o produktach, usługach, porównaniach i stronach internetowych. System ocenia treści na poziomie konkretnej podstrony. Jeśli opinii jest wyjątkowo dużo, sprawdzi content na całej stronie internetowej.

Jakie rekomendacje są wyróżniane?

Google nagradza wpisy, które opowiadają o osobistym doświadczeniu użytkownika. Z tego powodu warto je pisać z tej pozycji. Dobrze też przekonać algorytm, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie i popisać się szczegółową wiedzą na temat artykułu lub usługi. Google lubi konkrety, dlatego nie wahaj się zamieścić danych produktu. W tym systemie opinii krótkie, ogólne podsumowania nie mają szans!

Dobrze jest podzielić się swoim doświadczeniem: opisać wady i zalety produktu oraz porównać je z innymi wyrobami od producenta lub poprzednimi modelami tego artykułu. Jeśli Ci się bardzo spodobał i zetknąłeś się z innymi rzeczami danego rodzaju, opowiedz, co wyróżnia go na tle konkurencji. Podziel się tym, co sprawiło, że postanowiłeś po niego sięgnąć — na jakie cechy produktu zwracasz największą uwagę? Jakie atrybuty najbardziej spełniają Twoje potrzeby?

Doskonałym uzupełnieniem wpisu internetowego są zdjęcia, nagrania audio i video oraz linki. Dzięki nim inni użytkownicy dokładnie ujrzą produkt, porównają go z innymi i dokonają świadomej decyzji.

Korzyści dla obu stron

Opinie internetowe to doskonałe narzędzie dla użytkowników do tego, by wpływać na wzrost jakości dostępnych produktów i usług. Przydają się też firmom, które dzięki nim uzyskają wyczerpujące informacje na swój temat. Kiedy wiesz już, jak pozyskać rekomendacje i dowiedziałeś się co nieco o systemie Google, który pilnuje ich jakości, nie musisz się już ich obawiać!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Poznaj 9 najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie klienta w 2023 roku! Ikona 9:00 min 10.07.2023 Bez klientów nie ma biznesu! Kluczowe dla sukcesu firmy jest dotarcie z ofertą do grupy docelowej i pozyskanie klientów, którzy bezpośrednio wpływają na zyski przedsiębiorstwa. Jak tego dokonać? Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ konkurencja jest coraz większa, a konsumenci coraz bardziej wymagający. Na szczęście mamy kilka sprawdzonych sposobów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 23

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak wykorzystać Google Trends w sprzedaży? Ikona 5:00 min 19.07.2023 Gdzie szukać wsparcia przy planowaniu kampanii sprzedażowych? Z pomocą przychodzi darmowe narzędzie Google Trends. Dzięki niemu możemy obserwować najnowsze trendy w czasie rzeczywistym i porównywać ich popularność w różnym czasie. Jak wykorzystać te dane dla zwiększenia zysków firmy? Chętnie odpowiemy na to pytanie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jaką platformę wybrać do sklepu internetowego? Ikona 9:00 min 18.05.2023 Każdy przedsiębiorca, który chce działać w Internecie, prędzej czy później mierzy się z problemem wyboru najlepszej platformy do budowy swojego portalu. W przypadku witryn o charakterze wizytówki / bloga / portalu usługowego wybór wydaje się względnie prosty. Dużo trudniej mają osoby, które planują otworzyć sklep internetowy. Ten artykuł jest skierowany właśnie do tej grupy. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700