Ikona 8:00 min Ikona Magdalena Drajkowska 01.02.2024

Sztuczna inteligencja jest trendem. Mówi się o niej głośno i dużo. W każdej niemal dziedzinie życia specjaliści sprawdzają, jak można ją zastosować. Ale! Jest nie tylko trendem. To istniejące rozwiązanie z obszaru szeroko pojętej informatyki. Można przyjąć, że sztuczna inteligencja jest pewnego rodzaju symulacją procesów ludzkiej inteligencji przez maszyny, głównie systemy komputerowe. Najczęściej wykorzystywanymi zastosowaniami sztucznej inteligencji są: przetwarzanie języka naturalnego, rozpoznawanie mowy i widzenie maszynowe.

AI w storytellingu – czyli co konkretnie?

Systemy sztucznej inteligencji pozyskują duże ilości danych, analizują je pod kątem różnych wzorców i korelacji oraz generują wyniki w postaci tekstu, dźwięku, obrazu, czyli w tych formatach, które służą do tworzenia i przedstawiania opowieści. Do najpopularniejszych obecnie oprogramowań, które bazują na AI, należą m.in. ChatGPT, Bard, Adobe Photoshop, DeepArt, Google Translate, Virtual Assistans (Google Assistant, Siri), Shazam.

Zbierając materiały do tego artykułu, zapytałam ChatGPT, jakie zna najpopularniejsze programy oraz aplikacje generujące treści audio, graficzne i tekstowe, które opierają się na sztucznej inteligencji. Podpowiedziała mi niektóre z tych wskazanych powyżej, ale nie uwzględniła siebie ani google’owskiego Barda. Dopytałam więc, czy ChatGPT i Bard też nie opierają się na sztucznej inteligencji. Otrzymałam przeprosiny, potwierdzenie, że moje przypuszczenia są słuszne, oraz wyjaśnienie.
grafika AI
Celowo przytoczyłam tę historię na wstępie, by podkreślić, że AI pomoże stworzyć opowieść, ale nadal niech będzie to tylko narzędzie wspierające, a nie – zastępujące Cię w wykonaniu zadania. Nie zawsze uzyskamy od niej wszelkie niezbędne informacje, a co równie ważne – nie zawsze będą one prawdziwe. Dlatego wiedzę pozyskaną od AI warto zweryfikować.

baner

Dlaczego systemy oparte na sztucznej inteligencji są pomocne w tworzeniu opowieści?

1. Zapewniają inspirację – to według mnie największa wartość rozwiązań bazujących na AI. W kilka sekund możesz otrzymać kilkanaście propozycji tematów na post na social media czy clickbaitowych nagłówków. Nie oznacza to, że musisz wybrać koniecznie jakąś z propozycji, ale mogą być one inspiracją.

2. Kreują nowe pomysły. Zdecydowanie bardziej odnoszę ten punkt do generatorów graficznych. W kwestii oryginalności tekstów mam tu pewne zastrzeżenia, ponieważ wielokrotnie odczuwałam, że ChatGPT czy Bard opierają się na konkretnym schemacie. Z reguły też pojawiały się podobne zwroty, jak np. w dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu – i to niezależnie od zadanego tematu.

Przykład

Skorzystałam z opcji generowania obrazów AI w popularnej Canvie. Wprowadziłam jako prompt: „sztuczna inteligencja oryginalność pomysły proces twórczy innowacje pomarańczowy granatowy biały”.

Otrzymałam cztery propozycje grafik.

grafika AI

Trzeba przyznać, że nie wyglądają one źle. Mogą stanowić atrakcyjny dodatek obrazujący treść, a odpowiednie promptowanie z pewnością pomoże przygotować całe spektrum ilustracji obrazujących opowieść. Trzeba liczyć się jednak z losowością tego, co otrzymamy, i trudnością, czy też niemożnością edytowania takich gotowych rozwiązań.

3. Zwiększają atrakcyjność. Wspomniałam przed chwilą o generatorach obrazów. Grafiki zawsze świetnie dopełniają treści. Stworzenie więc opowieści z efektownymi obrazami z pewnością może podnieść jej atrakcyjność. Do opowieści możemy też wpleść dźwięk. Syntetyzatory głosu oparte na AI (np. HitPaw, Synthesis, Speechify) są coraz lepsze. Potrafią oddać naturalną mowę, zmienić czyjś głos na innej osoby, a niektóre umożliwiają zmianę własnego głosu w głos ulubionej postaci.

4. Przyspieszają proces twórczy – zwłaszcza gdy dopada nas blokada. Warto wówczas poprosić o pomoc AI, która może np. naprowadzić na pomysł tematu tekstu, zainspirować do stworzenia schematu prezentacji czy podpowiedzieć, jakie pytania powinny pojawić się w FAQ.

Systemy sztucznej inteligencji bazują na danych dostępnych w sieci i dużo szybciej je przeszukują, niż my jesteśmy w stanie to zrobić. Ale! Możliwości sztucznej inteligencji, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania najświeższych danych, są mocno ograniczone, a właściwie możemy napisać o ich braku. Przykładowo ChatGPT ma dostęp tylko do wiedzy, która znajduje się w internecie i obejmuje okres do stycznia 2022 roku (wersja 3.5).

Praktyczne sposoby na użycie AI w tworzeniu opowieści

Załóżmy, że chcemy stworzyć opis stanowiska specjalisty zajmującego się employer brandingiem. Naszym celem ma być pozyskanie CV osób posiadających już doświadczenie w tej dziedzinie i zarazem takich, które dobrze wpiszą się w naszą kulturę organizacyjną. Chcemy wykorzystać do tego storytelling. Jak może pomóc nam w tym AI?

Poszukiwanie inspiracji

Najgorsze, co możemy zrobić, to poprosić AI od razu o przygotowanie opisu. Gwarantuję, że będzie wiał nudą i sztampą. Trochę lepiej tekst będzie wyglądał, gdy dorzucimy pod wygenerowanym opisem dodatkową prośbę w stylu „Zastosuj do tego storytelling”. Otrzymałam ciekawszy wstęp – choć nie wpisuje się do końca w mój gust, to może nieść inspirację.

AI w storytellingu

Jak widzicie, nawet tu musiał pojawić się zwrot „w świecie dynamicznych firm”. Odnoszę wrażenie, że jest to jedna z ulubionych sentencji ChatGPT.

Zamiast od razu prosić AI o wygenerowanie opisu, zapytałabym o aktualne trendy w rekrutacji na to stanowisko. Przykładowy prompt: Jakie są trendy w procesach rekrutacji na stanowisko specjalisty ds. employer brandingu?

Otrzymałam w informacji zwrotnej obszary, na których coraz więcej firm skupia swoją uwagę, jak: dydaktyka wewnętrzna, znaczenie kultury organizacyjnej, dywersyfikacja zespołu itd. Zdecydowanie warto zapisać sobie na kartce te propozycje przed przystąpieniem do tworzenia opowieści.

Przeprowadzenie wstępnego researchu

Przygotowując się do tworzenia opowieści o stanowisku pracy, zastanowiłabym się, co może potencjalnie zainteresować moją grupę docelową, a więc kandydatów. Opisałabym swojego odbiorcę i zapytała, co by przyciągnęło jego uwagę w ofercie pracy. Przykładowy prompt:

Szukam do zespołu osoby, która będzie zajmowała się employer brandingiem. Zależy nam na osobie doświadczonej. Chcemy też, żeby dobrze czuła się w naszej kulturze organizacyjnej.

Otrzymałam w odpowiedzi elementy, jakie powinnam zawrzeć w opisie, a mianowicie – wymagane doświadczenie, prezentacja wartości firmowych, opis roli, wskazanie możliwości rozwoju, stosowane w organizacji technologie, panująca w pracy atmosfera.

Zapytałam bardziej bezpośrednio:

Przygotowuję opis stanowiska na specjalistę ds. employer brandingu. Co może zainteresować kandydata?

Tym razem to Bard od Google dał mi kilka wskazówek:

storytelling

Ponadto poprosiłabym o:

  • informację, co koniecznie powinno się znaleźć w takim ogłoszeniu
  • wskazówkę co do oczekiwań potencjalnych kandydatów
  • pytania, jakie może zadać mi kandydat.

Takie „rozmowy” z AI nie dają mi pełnej odpowiedzi na wszystkie pytania, a sama sztuczna inteligencja nie stworzy za mnie dobrego, oryginalnego wstępu do opisu. Jednak podsuwa pewne pomysły, wskazuje elementy, które dla potencjalnego odbiorcy mogą być naprawdę istotne.

Zaangażowanie użytkownika

Jedną z najważniejszych zasad storytellingu jest angażowanie odbiorcy. Opowieść powinna zainteresować czytelnika, wzbudzić jego ciekawość i chęć do podążania jej śladem. Do osiągnięcia tego efektu stosuje się w storytellingu takie techniki, jak m.in.:

  • Hak na uwagę – rozpoczęcie od ciekawego nagłówka, tytułu. Może nas wesprzeć w tym AI. Przykładowy prompt: Wymyśl tytuł ogłoszenia o pracę na stanowisko specjalisty ds. employer brandingu. Zastosuj storytelling.
  • Narracja z perspektywy bohatera – pozwala lepiej poznać bohatera, bardziej się z nim utożsamić. W odniesieniu do naszego przykładu można poprosić sztuczną inteligencję o stworzenie opisu kultury organizacyjnej. Przykładowy prompt: Stwórz opis kultury organizacyjnej w narracji pierwszoosobowej. Podkreśl, że kultura organizacyjna jest otwarta, opiera się na misji i wizji firmy, a zespół pracuje na wartościach, jak np. partnerstwo.
  • Gra na zmysłach/emocjach – ten zabieg w storytellingu sprawia, że tekst wyróżnia się na tle innych treści, łatwiej zapada w pamięć odbiorcy. Możesz tę technikę zastosować np. do stworzenia opisu wyjaśniającego, kogo firma poszukuje, dlaczego i jaka będzie rola tej osoby. Spróbujmy z ChatGPT, wprowadzając prompt: Przygotuj opis doświadczenia, jakie wymagamy na stanowisko specjalisty ds. employer brandingu. Zaproponuj, co powinna umieć osoba doświadczona. Zastosuj storytelling, wykorzystaj mowę emocji i odwołuj się do zmysłów.
  • Wezwanie do działania – to kluczowy element storytellingu. Opowieść powinna służyć celowi i zapraszać czytelnika do wykonania określonej czynności. W przypadku ogłoszenia o pracę będzie to zachęta do złożenia aplikacji. Przykładowy prompt: Wymyśl kreatywne CTA. Zachęć do aplikacji na stanowisko specjalisty ds. employer brandingu. Zastosuj storytelling.

Czy AI stworzy za Ciebie opowieść?

Nie! Systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą jednak skutecznie wesprzeć Cię w tworzeniu ciekawych historii. Nadal jednak nie wyczuwają niuansów, które dla twórców są oczywiste, jak np. język komunikacji marki, wartości organizacji, misja i wizja firmy, wyróżniki marki czy produktu. Jako twórcy – mamy zdecydowanie szerszy i lepiej podbudowany kontekst niż AI – doskonale wiemy, jakie treści współgrają z naszą marką. Możemy jednak poprosić ChatGPT, Barda czy Canvę o wsparcie.

Na pewno nie wykorzystałabym  wygenerowanych propozycji w skali jeden do jednego. Ze strony ChatGPT widzę skłonność do popadania w przesadę, np. „Przynieś swoje magiczne pióro, pociągnij za sznurki emocji i pomóż kreować historie sukcesu” – a poprosiłam tylko o kreatywne CTA. Ze strony Barda – skłonność do przesadnego tłumaczenia się – „Zostań bohaterem historii sukcesu naszej firmy! […] To CTA jest skuteczne, ponieważ: jest angażujące. Kandydat chce dowiedzieć się więcej o tym, jak może zostać bohaterem historii sukcesu. Jest jasne i zrozumiałe. Kandydat wie, czego może spodziewać się po pracy na tym stanowisku”.

Chętnie poznaję możliwości i granice sztucznej inteligencji, ale filtruję jej propozycje przez własne doświadczenie, wiedzę i umiejętności. Właśnie dlatego podtrzymuję tezę – AI może być wsparciem storytellingu, przede wszystkim jako inspiracja i sposób na przełamanie blokady twórczej.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 209

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 17

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storytelling w rekrutacji: Jak przyciągać talenty za pomocą opowieści? Ikona 9:00 min 11.09.2023 Rekrutacja stanowi kompleksowy i strategiczny proces w organizacji. Pozwala firmom pozyskiwać oraz zatrzymywać talenty o kompetencjach dopasowanych do stanowisk i kultury organizacyjnej. Narzędziem wspierającym działania rekrutacyjne może być opowieść, która przyciągnie talenty. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storytelling – recepta na udany spot reklamowy Ikona 04:05 min 07.04.2022 A gdyby tak na chwilę stać się bohaterem z bajki? To jest możliwe i pomoże Ci w tym storytelling. Wykorzystując go w działaniach marketingowych możesz zwiększyć szanse na pozyskanie nowych klientów, zbudowanie zaufania do swojej marki, stworzenie wokół niej zaangażowanej społeczności. Jak tworzyć skuteczny marketing narracyjny? Odpowiedź czeka już na Ciebie w artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Nowoczesny content – jak powinien wyglądać i czego unikać? Ikona 04:35 min 13.01.2022 “Cebula ma warstwy, ogry mają warstwy”, ma je również tort oraz... nowoczesny content! Co zrobić, żeby skutecznie przyciągał uwagę użytkowników sieci? Jak stworzyć go zgodnie z najnowszymi trendami w Content Marketingu? Czy zawartość strony internetowej w 2022 roku powinna wyróżniać się czymś szczególnym? Przygotowaliśmy garść cennych wskazówek na temat nowoczesnego contentu. Częstuj się! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700