Ikona 04:05 min Ikona 07.04.2022

Bajki towarzyszą nam od najmłodszych lat – bawią, uczą i pokazują (w dużym uproszczeniu) jak działa świat. Gdy dorastamy zamieniamy je na filmy, już nie tak delikatne, jednak wciąż przedstawiające jakąś utopijną wizję. I chociaż wiemy, że historie są zmyślone i raczej nie wydarzą się w rzeczywistości, to je lubimy, bo dają nadzieję. Dobra fabuła nie tylko pełni funkcję rozrywkową, ale także zapada w pamięć, a to jest przecież najważniejsza dla każdego marketingowca.

 

Spoty reklamowe – co zrobić, aby przestały nudzić, a zaczęły bawić?

 

Codziennie ogromna liczba reklam dociera do nas z każdej strony. Takie działanie sprawia, że stajemy się obojętni i coraz częściej nie zwracamy na nie uwagi. Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się wyjść z pomieszczenia, gdy na ekranie pojawiały się przekolorowane i hałaśliwe spoty. Przerwa reklamowa to przecież doskonała okazja do tego, aby uzupełnić braki popcornu, wziąć szybki prysznic czy rozwiesić pranie. Czy takie podejście odbiorców oznacza, że reklamy straciły sens? Oczywiście, że nie! Cały czas możemy dotrzeć do potencjalnych Klientów, wystarczy, że postawimy na kreatywność.

 

Storytelling – niezwykła opowieść, która potrafi porwać tłumy

 

Storytelling nazywany jest również marketingiem narracyjnym. Zgodnie z zasadą reklama ma opowiadać historię. Nie chodzi tutaj o nachalne wciskanie produktu. Wręcz przeciwnie, promowany przedmiot często schodzi na drugi plan. Natomiast nie oznacza to, że umknie on uwadze konsumenta. Jeśli chcemy, aby został zauważony musimy wywołać emocje, sprawić, że odbiorca będzie mógł utożsamić się z bohaterem. Doskonałym przykładem storytellingu jest zagraniczny spot Netto, na jego przykładzie z pewnością szybko zrozumiecie jak opowiadać historie. Jednak zanim do tego przejdziemy, czas na trochę teorii.

 

Najważniejsze elementy storytellingu

 

Jeśli chcemy, aby historia okazała się skuteczna należy:
  1. Stworzyć głównego bohatera, a następnie nadać mu odpowiedni wygląd i cechy, dopasowane do sytuacji, w której się znajduje.
  2. Dobrze zaplanować opowieść – wstęp, rozwinięcie i zakończenie. W storytellingu stawiamy na emocje, dlatego warto zostawić miejsce na konflikt, któremu czoła musi stawić główny bohater. Obowiązkowym elementem jest także rozwiązanie problemu, bo przecież bajki zawsze mają szczęśliwe zakończenia.
  3. Pamiętać o problemach, to one najczęściej doprowadzają do konfliktu. Dobrze, gdyby odbiorcy mogli się utożsamiać z przedstawionymi problemami. Dzięki temu spot wywoła w nich jeszcze większe emocje.
  4. Nie zapominać o celu – reklama ma przede wszystkim sprzedawać. Zastanów się, co chcesz osiągnąć i pamiętaj, żeby zachęcić odbiorców do działania.

 

Zajączek Wielkanocny – doskonały przykład storytellingu

 

Wybrany przeze mnie spot zaczyna się dość nietypowo. Widzimy szybkie przebitki z imprezy, na której zakochują się w sobie kura i zając (z pewnością przyznacie, że to nietypowe połączenie). Jakiś czas później na świat przychodzi ich dziecko – śliczny zajączek. Jego życie jest wspaniałe – do czasu, kiedy okazuje się, że zwierzak posiada wyjątkową umiejętność. To właśnie ona sprawia, że zostaje odrzucony przez kolegów i ucieka z domu. Jeśli ciekawi Was jak kończy się ta historia, koniecznie obejrzyjcie cały spot!

 

 

Wielkanoc – okazja do stworzenia dobrego storytellingu

 

Co do tego, że spoty bożonarodzeniowe podbijają serca odbiorców nikt nie ma wątpliwości. Jednak, jak widać w powyższym spocie Święta Wielkanocne również dają szansę na stworzenie doskonałej fabuły. Marketing narracyjny to dobry sposób na dotarcie do Klientów. Historia zajączka, mimo tego że prosta dociera do każdego z nas. Bajkowy bohater zmaga się z problemami, czuje się nielubiany i odrzucony przez rówieśników. Jednak, kiedy traci nadzieje znajduje się ktoś kto pokazuje mu, że nie jest dziwny, tylko wyjątkowy. I o to właśnie chodzi! Storytelling daje nadzieję, nie tylko miłośnikom marketingu szukającym pomysłów na kampanie, ale także odbiorcom, którzy jeszcze nie wiedzą, że są wyjątkowi.

Kinga – każdego dnia na nowo odkrywa świat SEO i zagłębia jego tajniki, z doświadczenia wie, ze potrafi on zaskoczyć. Pisanie sprawia, że się rozwija i pobudza swoją kreatywność – rzecz niezbędną w życiu każdego Copywritera! Prywatnie jest kociarą i nie tylko, bo uwielbia wszystkie zwierzaki. Nie umie długo usiedzieć w miejscu, dlatego weekendy lubi spędzać poza domem, no chyba że pogoda nie sprzyja, wtedy zaszywa się pod kocem z książką i ciepłą herbatą.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 17

No votes so far! Be the first to rate this post.

Storytelling w rekrutacji: Jak przyciągać talenty za pomocą opowieści? Ikona 9:00 min 11.09.2023 Rekrutacja stanowi kompleksowy i strategiczny proces w organizacji. Pozwala firmom pozyskiwać oraz zatrzymywać talenty o kompetencjach dopasowanych do stanowisk i kultury organizacyjnej. Narzędziem wspierającym działania rekrutacyjne może być opowieść, która przyciągnie talenty. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 209

No votes so far! Be the first to rate this post.

AI w storytellingu Ikona 8:00 min 01.02.2024 Systemy oparte na sztucznej inteligencji mogą być dla Ciebie wsparciem w tworzeniu opowieści. Oczywiście nie zastąpią Twojej wiedzy o marce czy produkcie ani Twojej kreatywności i wyobraźni, ale nie oznacza to, że trzeba odcinać się od AI. Storytelling może zyskać dzięki wykorzystaniu np. ChatGPT czy Barda. Jak? Przeczytaj artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Nowoczesny content – jak powinien wyglądać i czego unikać? Ikona 04:35 min 13.01.2022 “Cebula ma warstwy, ogry mają warstwy”, ma je również tort oraz... nowoczesny content! Co zrobić, żeby skutecznie przyciągał uwagę użytkowników sieci? Jak stworzyć go zgodnie z najnowszymi trendami w Content Marketingu? Czy zawartość strony internetowej w 2022 roku powinna wyróżniać się czymś szczególnym? Przygotowaliśmy garść cennych wskazówek na temat nowoczesnego contentu. Częstuj się! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700