Ikona 7:25 min Ikona Damian Chmarzyński 03.03.2023

Wśród właścicieli witryn internetowych – w szczególności z branży e-commerce – często można spotkać się z opinią, że blog nie jest im potrzebny. W efekcie nie zakładają go w ogóle, albo nie poświęcają mu wystarczająco dużo uwagi, bo „przecież tych tekstów nikt nie czyta”, a najważniejsza jest sprzedaż i wzrost konwersji na stronie.

To prawda – blog „nie sprzedaje”. Natomiast dobrze prowadzony, z odpowiednio dobranymi i opisanymi zagadnieniami, może stanowić doskonałą wartość dodaną i pośrednią drogę do zwiększenia ruchu na stronie i wzrostu sprzedaży.

Korzyści z prowadzenia bloga na stronie

Jeśli cały czas nie jesteś przekonany do dużej wartości, jaką Twojej stronie może przynieść skutecznie prowadzony blog, odpowiedz sobie na inne pytanie – co możesz stracić, jeśli całkowicie z niego zrezygnujesz?

Zapewne bardzo często odnosisz wrażenie, że zaledwie garstka użytkowników, którzy odwiedzili wybrany wpis na blogu Twojej strony, dokonuje następnie jakiegoś zakupu czy zapoznaje się z innymi, kluczowymi dla Ciebie podstronami na stronie.

Masz rację. Według badań przedstawionych na stronie cxl.com blog posiada największy średni współczynnik odrzuceń wśród różnych typów stron.

microsoftteams-image-39

Źródło: https://cxl.com/guides/bounce-rate/benchmarks/#h-2-informational-and-reference-pages

Pamiętaj jednak, że gdyby nie blog, tych użytkowników nie byłoby wcale. Nawet, jeśli tylko 1 na 100 użytkowników, dla których pierwszą wizytą na Twojej stronie był wybrany wpis na blogu, dokonał następnie zakupu, to w przypadku braku tego wpisu, ten użytkownik mógłby w ogóle nie trafić na Twoją stronę.

Każdy zindeksowany wpis na blogu może podnieść widoczność Twojej strony poprzez pojawienie się w wynikach organicznych na określone wyrażenia kluczowe, a co za tym idzie, może zwiększyć liczbę wejść na Twoją stronę – a od tego już tylko krok od zmiany nowego użytkownika na klienta Twojej firmy!

Kluczowe błędy w prowadzeniu bloga

Zaobserwowałeś, że całkiem spory odsetek odwiedzających Twoją witrynę trafia właśnie na blog, a pomimo tego sprzedaż nie stoi na zadowalającym poziomie? Przyjrzyj się jemu dokładnie, bo być może to właśnie w nim drzemie największy potencjał do osiągnięcia lepszych efektów!

W pierwszej kolejności zweryfikuj dotychczas opublikowane artykuły i sprawdź, czy:

  • nie są pisane „jednym ciągiem”, bez podziału na akapity czy śródnagłówki – użytkownik czytając tego typu treści może po pewnym czasie poczuć się znużony i zniechęcić się do dalszego przebywania na stronie,
  • zawierają listy, pogrubienia, podkreślenia i inne formy przyciągające wzrok – nawet jeśli internauta nie przeczyta całego tekstu, to naturalnie zwróci uwagę na dodatkowo sformatowane i wyróżniające się fragmenty,
  • zawierają dodatkowe filmy, obrazki czy infografiki – zdecydowanie wzbogacają wpis i czynią go bardziej atrakcyjnym,
  • posiadają odpowiednio wyszczególnione linki wewnętrzne do wybranych kategorii lub produktów – poprowadź czytelnika „za rękę” i skieruj w odpowiednie miejsca na stronie,
  • wyczerpują dany temat – postaraj się odpowiedzieć na główne pytania, które może sobie zadawać użytkownik: wbrew pozorom, to może odegrać kluczową rolę w podjęciu przez niego decyzji o zakupie danego produktu: odpowiedz sobie na pytanie, czy po zapoznaniu się z wpisem będzie Cię uznawał za eksperta? Jeśli nie, prawdopodobnie podświadomie nie oceni również Twoich produktów jako wysokiej jakości.

O czym pisać, czyli szukanie tematów na blog

Jeżeli sprawdziłeś i poprawiłeś teksty pod kątem wyżej wymienionych wskazówek, a pomimo tego nie zauważyłeś efektów – problemem może okazać się niewłaściwa tematyka artykułów na Twojej stronie.

Przykładowo, prowadząc sklep z odzieżą damską, pewnie łatwo mógłbyś wskazać i opisać przynajmniej kilka potencjalnych tematów do opisania na blog. Czy jednak publikacja nawet bardzo długiego i wartościowego wpisu dotyczącego sukienek w stylu boho, podczas gdy nie posiadasz w ofercie tego typu sukienek, będzie dobrym krokiem? Nie będziesz w stanie dodać żadnego odnośnika do produktu powiązanego z tematem, a wprowadzenie linka i skierowanie użytkownika do kategorii ogólnej sukienek nie będzie tym, czego użytkownik szukał, więc i tak raczej nie zakończy się to zakupem.

Jakie zatem tematy będą najlepsze?

Ściśle powiązane z Twoją ofertą czy usługami, z których będziesz w stanie skierować użytkownika do wybranych produktów, kategorii czy usług – które przybliżą mu ich wartość czy wykorzystanie, okażą się dla nich pomocne przy wyborze danego produktu.

To Ty jesteś specjalistą w swojej branży i swoją wiedzę możesz przynajmniej po części przekazać użytkownikowi, przedstawiając przy tym jakość i istotne cechy Twojej oferty.

Zawsze możesz zacząć od zweryfikowania… swojej konkurencji! Jeśli temat pojawia się blogach sklepów oferujących podobny asortyment do Twojego to znak, że Ty również powinieneś zadbać o dodanie takich informacji na swojej stronie – oczywiście unikalnych, nie kopiowanych z serwisów zewnętrznych i odnoszących się stricte do Twojej oferty.

Z drugiej strony pomyśl i zweryfikuj, czy jest temat, który Twoi konkurenci nie opisali – to może być strzał w dziesiątkę!

Dodatkowe dobre praktyki

Automatyczne podpowiedzi Google

Z pewnością doskonale wiesz, że wpisując pewne zapytanie w wynikach wyszukiwania, Google wyświetla automatyczne podpowiedzi, co daje Ci wiele możliwości poszukiwania tematów na blog; np. wpisując sukienki w stylu… otrzymujesz:

microsoftteams-image-42

W ten sposób masz wręcz podane na tacy, jakie szczegółowe tematy są wyszukiwane przez użytkowników, które możesz opisać na swojej stronie – oczywiście interesują Cię tylko te zgodne z ofertą na stronie!

Podobne wyszukiwania

To sekcja widoczna na dole wyników wyszukiwania, będąca kolejnym źródłem inspiracji do poszukiwania tematów na blog. Kontynuując powyższy przykład, w przypadku sukienek w stylu boho otrzymujemy:

microsoftteams-image-41

Mógłbyś zatem przygotować artykuł opisujący polskie sukienki boho lub/oraz inny dotyczący wyboru sukienek boho na wesele.

Podobne pytania

Kolejne wręcz niewyczerpalne źródło wiedzy leży w sekcji podobnych pytań, tj. w tym przypadku:

microsoftteams-image-40

Evergreen content, czyli tzw. wiecznie zielone treści

Zastanów się, czy w Twojej branży możesz znaleźć uniwersalne tematy, mające ponadczasowy charakter i będące stale aktualne. Takie treści często wystarczy przygotować raz (i systematycznie je aktualizować, jeśli zachodzi taka potrzeba), a będą przynosić stały ruch Twojej stronie. Przykładowym evergreenem w kontekście sukienek mógłby być artykuł „Jaką sukienkę na wesele wybrać?”

Więcej o evergreen content znajdziesz w innym naszym artykule.

Nie pisz o czymś, czego być może nikt nie szuka

Zanim poświęcisz czas na przygotowanie ciekawego artykułu na jakiś temat, sprawdź, czy jest on w ogóle wyszukiwalny! Jeżeli nie, wtedy nawet najlepszy wpis na dany temat na niewiele się zda, bo nie przyniesie on żadnego ruchu.

Jeden temat = jeden wpis

Nie publikuj kilku wpisów odpowiadających na to samo pytanie, bo grozi to tzw. kanibalizacją słów kluczowych czyli istnieniem więcej niż jednej podstrony zoptymalizowanej pod daną frazę czy pytanie.

W takim wypadku ranking może się rozmywać na kilka podstron, obniżając przez to realną wartość strony.

Wykorzystaj potencjał bloga i wyszukiwarki!

Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami wiesz już, jaki potencjał drzemie w samej tylko wyszukiwarce w kontekście prowadzenia wartościowego bloga na swojej stronie. Skorzystaj z moich wskazówek i twórz angażujące treści, które podbiją Twoją sprzedaż.

Damianna co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak trafić z przekazem do przedstawicieli pokolenia Z? Ikona 4:15 min 19.04.2023 Pokolenie Z, generacja Z, gen Z, zoomerzy, post-millenials, zetki, iGen (Internet Generation), pokolenie C, pokolenie internetowe, generacja multitasking... Wszystkie te określenia odnoszą się do jednej grupy osób - urodzonych między 1995 a 2012 rokiem. Czym się wyróżniają i jak stworzyć przekaz reklamowy, który do nich trafi? Zapraszamy do lektury krótkiego przewodnika po świecie pokolenia Z. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto mieć plan wydawniczy na blogu? Ikona 3:20 min 21.04.2023 Chcesz budować świadomość marki wśród internautów i przyciągnąć nowych klientów? A może pragniesz podzielić się wiedzą branżową i przekazać ją w przystępny sposób? Zacznij prowadzić bloga. Tym, co znacznie ułatwi Ci to zadanie, jest plan wydawniczy. Czym dokładnie jest i dlaczego odgrywa tak ważną rolę dla każdego, kto chce publikować artykuły w Internecie? Dowiesz się tego w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

Copywriting dla branż technicznych – o czym warto pamiętać? Ikona 5:30 min 13.01.2023 Każda branża potrzebuje dobrego contentu. Nie każda jednak jest prosta do opisania. Tak jest na przykład z branżą techniczną, która stanowi nie lada wyzwanie dla większości copywriterów. Jak stworzyć teksty, które będą profesjonalne, merytoryczne, zrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy, a przy tym ciekawe? Choć wydaje się to niemożliwe, jest to do wykonania. I o tym właśnie będzie ten artykuł - zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700