Ikona 4:15 min Ikona Michalina 19.04.2023

Na rynek pracy wkroczyło pokolenie Z – aktualnie najmłodsza z generacji, w której znajdują się osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem. To oznacza, że nie można pomijać tej grupy przy tworzeniu kampanii reklamowych i różnego rodzaju przekazów. By jednak trafić do odbiorców z generacji Z, należy najpierw dobrze ich poznać i zrozumieć, jacy są, czego potrzebują, co jest dla nich ważne i czym się kierują przy podejmowaniu decyzji konsumenckich.

Pokolenie Z – czyli kto dokładnie?

Pisząc o generacji Z, mamy na myśli osoby, które dziś mają 11 – 28 lat. To młodzi ludzie, którzy znacznie różnią się od poprzednich pokoleń. Po prostu wychowali się w całkiem innych czasach – można by rzec, że w czasach o wiele spokojniejszych i lepszych niż ich rodzice i dziadkowie. Co więcej, to osoby, które od dziecka są otoczone nowymi technologiami. Internet, smartfon, tablet… To wszystko towarzyszy zetkom często nawet już od pierwszych miesięcy życia. Nic więc dziwnego, że nie wyobrażają sobie życia bez świata online. Nie oznacza to jednak, że nie potrafią oni odnaleźć się w świecie offline. Wręcz przeciwnie! Zoomerzy wyróżniają się doskonałą umiejętnością poruszania się w obu tych rzeczywistościach.

 

microsoftteams-image-48

Co dokładnie wyróżnia pokolenie Z?

Generalizacja nie jest dobrą praktyką, jednak niezaprzeczalny jest wpływ na człowieka czasów, w jakich dorasta. Zetki wychowały się i nadal wychowują się w czasach bardzo wygodnych, z łatwym dostępem do informacji, rozrywki, wszelkiego rodzaju produktów i usług.

To osoby, które internet i nowe technologie mają na co dzień, a potrzebne informacje od zawsze mogły znaleźć nawet w kilka sekund.

Zapewne nawet nie potrafią sobie wyobrazić, że wcześniejsze pokolenia nie miały tak łatwo w tym zakresie – nie każdy miał telefon (kiedyś tylko nieliczni mieli telefony komórkowe i to bez stałego dostępu do internetu!) czy komputer, a po informacje do referatu szkolnego trzeba było maszerować do biblioteki lub kawiarenki internetowej.

Oczywiście, nie oznacza to, że życie zoomersów jest usłane różami – każde pokolenie ma swoje problemy. Jednak nie o tym jest ten artykuł. Skupmy się na charakterystyce pokolenia Z i jego cechach, które są istotne z marketingowego punktu widzenia. Zatem…

Pora na wypunktowanie najważniejszych wyróżników tej generacji:

  1. Doskonałe orientują się w nowinkach technologicznych.
  2. Mają umiejętność szybkiego pozyskiwania informacji na każdy temat.
  3. Są otwarci na nowe wyzwania i rozwiązania.
  4. Świetnie odnajdują się w wirtualnym świecie.
  5. Tworzą wirtualne społeczności gromadzące osoby o podobnych pasjach i zainteresowaniach.
  6. Mają wysoką świadomość ekologiczną oraz społeczną.
  7. Są ostrożni i nieufni, potrafią rozpoznać scam i inne nieuczciwe praktyki w sieci.
  8. Bardzo mocno zwracają uwagę na zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance).
  9. Lubią podróżować, poznawać nowe kultury.
  10. Chętnie wymieniają się opiniami na temat nieuczciwych praktyk pracodawców.
  11. Dużą rolę w ich życiu odgrywają media społecznościowe, gdzie mogą dzielić się różnymi informacjami.
  12. Mają ambitne plany związane ze swoją przyszłością.
  13. Są pewni siebie i niecierpliwi – oczekują informacji i efektów niemal od razu.
  14. Dzielą się w sieci opiniami i recenzjami.

To tak w ogromnym skrócie. Na tej podstawie możemy już wysnuć wniosek, że pokolenie Z to wymagająca grupa odbiorców i lepiej żyć w zgodzie z zetkami – nie mają bowiem oporów, by nagłaśniać negatywne doświadczenia z firmą, chętnie też dzielą się opiniami w mediach społecznościowych. Jest w tym szansa na zdobycie nowych odbiorców – dziś media społecznościowe działają niczym tradycyjna poczta pantoflowa, a nawet lepiej, bo docierają do szerszego grona.
A jak stworzyć przekaz, który dotrze do zoomersów? Jak zainteresować ich swoimi produktami bądź usługami?

Jak dotrzeć z przekazem do pokolenia Z?

By nie opierać się na własnych spostrzeżeniach czy intuicji oraz ogólnej wiedzy na temat zoomersów, najlepiej zapoznać się z kilkoma statystykami. Ciekawe i przydatne informacje wynikają z badania IRCenter (firmy zajmującej się badaniami rynku):

  • aż 90% zetek przegląda Facebooka każdego dnia, nieco mniej YouTube’a (77%) i Instagrama (66%),
  • największym zaufaniem w sieci zoomerzy obdarzają strony internetowe marki (56%) oraz specjalistyczne kanały w social mediach (52%),
  • najlepiej trafiają do nich takie formy reklamy, jak: wydarzenia kulturalne i eventy (52%), reklama zewnętrzna, tj. outdoor (49%), spoty reklamowe w telewizji (49%), reklamy na Facebooku (47%), lokowanie produktu w programach i serialach (46%), a także artykuły sponsorowane na portalach (43%).

Na postawie powyższych danych można już zacząć planować strategię komunikacji z pokoleniem Z. Jak widać, skuteczny będzie nie tylko przekaz online, ale też reklama w świecie offline. Czyli podobnie jak w przypadku generacji X, o której pisaliśmy całkiem niedawno  w Mowa w reklamie.

Otwórz się na młode pokolenie i przekonaj je do swojej marki!

Pierwsi przedstawiciele generacji Z stosunkowo niedawno wkroczyli na rynek pracy, zaczęli zarabiać własne pieniądze… A to oznacza, że nie można ich pomijać przy planowaniu strategii komunikacyjnej marki. To świadomi konsumenci, którzy nie nabiorą się na proste triki marketingowe, łatwo znajdą i porównają informacje, chętnie też wymienią się doświadczeniami i opiniami z innymi. To osoby, które internet i szybki dostęp do wiedzy mają w małym paluszku!

Bywają ostrożni, nieufni, wymagający… Jeśli jednak zdobędziemy ich zaufanie, możemy liczyć na to, że podzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z marką ze znajomymi, a także społecznościami w sieci. I choć zetki najczęściej kojarzą się ze światem online, to warto pamiętać, że przemówią do nich nie tylko reklamy i kampanie w sieci, ale też wydarzenia i eventy w świecie offline.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego warto mieć plan wydawniczy na blogu? Ikona 3:20 min 21.04.2023 Chcesz budować świadomość marki wśród internautów i przyciągnąć nowych klientów? A może pragniesz podzielić się wiedzą branżową i przekazać ją w przystępny sposób? Zacznij prowadzić bloga. Tym, co znacznie ułatwi Ci to zadanie, jest plan wydawniczy. Czym dokładnie jest i dlaczego odgrywa tak ważną rolę dla każdego, kto chce publikować artykuły w Internecie? Dowiesz się tego w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Poznaj 15 zasad SEO Copywritingu! Ikona 5:40 min 28.04.2023 Jak pisać, by tekst trafił zarówno do człowieka, jak i algorytmów Google? Z pomocą przychodzi SEO Copywriting, czyli tworzenie treści dla współczesnych użytkowników sieci oraz robotów, które przemierzają strony internetowe. Dzięki temu artykułowi poznasz kilka najważniejszych zasad tej sztuki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak szukać tematów na blog w wyszukiwarce Ikona 7:25 min 03.03.2023 Prowadzisz na swojej stronie blog, który nie generuje widoczności i ruchu? Twoja witryna zawiera już wiele wpisów, ale część z nich jest niektualna, a Ty dawno nie dodałeś nic nowego? A może dopiero zaczynasz przygodę z blogowaniem, ale nie wiesz, jakie tematy warto poruszyć, aby były poczytne i przynosiły wartościowy ruch na stronę? Jeśli tak – ten wpis jest dla Ciebie! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700