Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 4:15 min Ikona Michalina 19.04.2023

Jak trafić z przekazem do przedstawicieli pokolenia Z?

Na rynek pracy wkroczyło pokolenie Z – aktualnie najmłodsza z generacji, w której znajdują się osoby urodzone między 1995 a 2012 rokiem. To oznacza, że nie można pomijać tej grupy przy tworzeniu kampanii reklamowych i różnego rodzaju przekazów. By jednak trafić do odbiorców z generacji Z, należy najpierw dobrze ich poznać i zrozumieć, jacy są, czego potrzebują, co jest dla nich ważne i czym się kierują przy podejmowaniu decyzji konsumenckich.

Pokolenie Z – czyli kto dokładnie?

Pisząc o generacji Z, mamy na myśli osoby, które dziś mają 11 – 28 lat. To młodzi ludzie, którzy znacznie różnią się od poprzednich pokoleń. Po prostu wychowali się w całkiem innych czasach – można by rzec, że w czasach o wiele spokojniejszych i lepszych niż ich rodzice i dziadkowie. Co więcej, to osoby, które od dziecka są otoczone nowymi technologiami. Internet, smartfon, tablet… To wszystko towarzyszy zetkom często nawet już od pierwszych miesięcy życia. Nic więc dziwnego, że nie wyobrażają sobie życia bez świata online. Nie oznacza to jednak, że nie potrafią oni odnaleźć się w świecie offline. Wręcz przeciwnie! Zoomerzy wyróżniają się doskonałą umiejętnością poruszania się w obu tych rzeczywistościach.

 

microsoftteams-image-48

Co dokładnie wyróżnia pokolenie Z?

Generalizacja nie jest dobrą praktyką, jednak niezaprzeczalny jest wpływ na człowieka czasów, w jakich dorasta. Zetki wychowały się i nadal wychowują się w czasach bardzo wygodnych, z łatwym dostępem do informacji, rozrywki, wszelkiego rodzaju produktów i usług.

To osoby, które internet i nowe technologie mają na co dzień, a potrzebne informacje od zawsze mogły znaleźć nawet w kilka sekund.

Zapewne nawet nie potrafią sobie wyobrazić, że wcześniejsze pokolenia nie miały tak łatwo w tym zakresie – nie każdy miał telefon (kiedyś tylko nieliczni mieli telefony komórkowe i to bez stałego dostępu do internetu!) czy komputer, a po informacje do referatu szkolnego trzeba było maszerować do biblioteki lub kawiarenki internetowej.

Oczywiście, nie oznacza to, że życie zoomersów jest usłane różami – każde pokolenie ma swoje problemy. Jednak nie o tym jest ten artykuł. Skupmy się na charakterystyce pokolenia Z i jego cechach, które są istotne z marketingowego punktu widzenia. Zatem…

Pora na wypunktowanie najważniejszych wyróżników tej generacji:

  1. Doskonałe orientują się w nowinkach technologicznych.
  2. Mają umiejętność szybkiego pozyskiwania informacji na każdy temat.
  3. Są otwarci na nowe wyzwania i rozwiązania.
  4. Świetnie odnajdują się w wirtualnym świecie.
  5. Tworzą wirtualne społeczności gromadzące osoby o podobnych pasjach i zainteresowaniach.
  6. Mają wysoką świadomość ekologiczną oraz społeczną.
  7. Są ostrożni i nieufni, potrafią rozpoznać scam i inne nieuczciwe praktyki w sieci.
  8. Bardzo mocno zwracają uwagę na zachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance).
  9. Lubią podróżować, poznawać nowe kultury.
  10. Chętnie wymieniają się opiniami na temat nieuczciwych praktyk pracodawców.
  11. Dużą rolę w ich życiu odgrywają media społecznościowe, gdzie mogą dzielić się różnymi informacjami.
  12. Mają ambitne plany związane ze swoją przyszłością.
  13. Są pewni siebie i niecierpliwi – oczekują informacji i efektów niemal od razu.
  14. Dzielą się w sieci opiniami i recenzjami.

To tak w ogromnym skrócie. Na tej podstawie możemy już wysnuć wniosek, że pokolenie Z to wymagająca grupa odbiorców i lepiej żyć w zgodzie z zetkami – nie mają bowiem oporów, by nagłaśniać negatywne doświadczenia z firmą, chętnie też dzielą się opiniami w mediach społecznościowych. Jest w tym szansa na zdobycie nowych odbiorców – dziś media społecznościowe działają niczym tradycyjna poczta pantoflowa, a nawet lepiej, bo docierają do szerszego grona.
A jak stworzyć przekaz, który dotrze do zoomersów? Jak zainteresować ich swoimi produktami bądź usługami?

Jak dotrzeć z przekazem do pokolenia Z?

By nie opierać się na własnych spostrzeżeniach czy intuicji oraz ogólnej wiedzy na temat zoomersów, najlepiej zapoznać się z kilkoma statystykami. Ciekawe i przydatne informacje wynikają z badania IRCenter (firmy zajmującej się badaniami rynku):

  • aż 90% zetek przegląda Facebooka każdego dnia, nieco mniej YouTube’a (77%) i Instagrama (66%),
  • największym zaufaniem w sieci zoomerzy obdarzają strony internetowe marki (56%) oraz specjalistyczne kanały w social mediach (52%),
  • najlepiej trafiają do nich takie formy reklamy, jak: wydarzenia kulturalne i eventy (52%), reklama zewnętrzna, tj. outdoor (49%), spoty reklamowe w telewizji (49%), reklamy na Facebooku (47%), lokowanie produktu w programach i serialach (46%), a także artykuły sponsorowane na portalach (43%).

Na postawie powyższych danych można już zacząć planować strategię komunikacji z pokoleniem Z. Jak widać, skuteczny będzie nie tylko przekaz online, ale też reklama w świecie offline. Czyli podobnie jak w przypadku generacji X, o której pisaliśmy całkiem niedawno  w Mowa w reklamie.

Otwórz się na młode pokolenie i przekonaj je do swojej marki!

Pierwsi przedstawiciele generacji Z stosunkowo niedawno wkroczyli na rynek pracy, zaczęli zarabiać własne pieniądze… A to oznacza, że nie można ich pomijać przy planowaniu strategii komunikacyjnej marki. To świadomi konsumenci, którzy nie nabiorą się na proste triki marketingowe, łatwo znajdą i porównają informacje, chętnie też wymienią się doświadczeniami i opiniami z innymi. To osoby, które internet i szybki dostęp do wiedzy mają w małym paluszku!

Bywają ostrożni, nieufni, wymagający… Jeśli jednak zdobędziemy ich zaufanie, możemy liczyć na to, że podzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z marką ze znajomymi, a także społecznościami w sieci. I choć zetki najczęściej kojarzą się ze światem online, to warto pamiętać, że przemówią do nich nie tylko reklamy i kampanie w sieci, ale też wydarzenia i eventy w świecie offline.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Tryumf wyszukiwań mobilnych. Kampanie rozszerzone w Google AdWords. Ikona 01:20 min 22.02.2013 Dziś podstawowym pytaniami nie jest: jak wyszukujemy w Google, ale z jakiego urządzenia korzystamy? Obecnie coraz więcej użytkowników (90% w USA) korzysta z Google za pomocą co najmniej dwóch urządzeń. Czyli rano stacjonarka, w ciągu dnia smartfon czy komórka a wieczorem tablet. Wcześniej właściwie każde z tych urządzeń rządziło się własnymi zasadami wyszukiwania, obecnie można już mówić o unifikacji całego procesu. Stąd zrodziła się duża zmiana w AdWords i wprowadzenie kampanii rozszerzonych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Nowy Rok, nowy copywriting Ikona 05:55 min 22.01.2018 W nowy rok weszłam z nową energią. Nie oznacza to, że pozbyłam się starych problemów. Przyznaję, czasem wymyślenie angażującego uwagę tematu nie należy do najłatwiejszych. Po kilku latach pracy w zawodzie wiem jak łatwo wpaść w rutynę, a z drugiej strony mam też sprawdzone sposoby jak wyłączyć ABS (absolutny brak sugestii) i wystartować z tematem. Wiecie jak? Chyba mogę Wam uchylić rąbka tajemnicy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700