Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:30 min Ikona Michalina 13.01.2023

Copywriting dla branż technicznych – o czym warto pamiętać?

Życie copywritera pełne jest wyzwań. Każdego dnia nowe tematy – raz proste, raz trudne… Do tych drugich często zaliczają się teksty dla branż technicznych. Nic w tym dziwnego! Wymagają one sporej wiedzy, rzetelnego i czasochłonnego researchu, a także odpowiedniego podejścia do tematu. Wszystko po to, by tekst był ciekawy, merytoryczny i nie zanudził ani odbiorcy, ani algorytmów Google. Zatem, jak stworzyć idealne treści dla firm z branży technicznej?

 

Branża techniczna – czyli co dokładnie?

 

Pod pojęciem tym kryje się wiele obszarów. Najogólniej mówiąc, są to przedsiębiorstwa, które są związane z usługami i produktami przemysłowymi. Mowa między innymi o elektrotechnice, energetyce, budownictwie, inżynierii, obróbce różnego typu tworzyw, transporcie, produkcji artykułów spożywczych i wielu innych. Tworzenie treści dla tych branż stanowi wyzwanie, ponieważ wymagają one specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności opisania skomplikowanych zagadnień prostym językiem zrozumiałym dla laika.

 

Dlaczego branże techniczne potrzebują dobrego contentu?

 

Według danych z 2021 roku liczba użytkowników internetu na całym świecie to aż 4,66 miliarda (czyli ponad połowa populacji na świecie!). 81,5% tych użytkowników szuka online usług i produktów – to chyba wystarczający powód, by zadbać o widoczność biznesu w sieci. A pomoże w tym między innymi dobry content!

 

Przechodzimy do pisania!

 

Wiesz już, o co chodzi z branżami technicznymi i dlaczego potrzebują dobrych treści. Teraz czas na konkrety, czyli garść praktycznych wskazówek, które pomogą w stworzeniu wartościowych tekstów dla tej specyficznej branży.

  1. Dobry brief to podstawa

Najlepsze źródło wiedzy o firmie i jej produktach/usługach stanowią informacje pozyskane bezpośrednio od jej właściciela/przedstawiciela. Stąd też tak ważne jest, by zadbać o brief, w którym nie może zabraknąć pytań dotyczących zarówno samego przedsiębiorstwa, jego oferty, konkurencji i sytuacji na rynku, a także odbiorcy. Warto również poprosić o katalogi firmowe wraz ze wskazaniem najistotniejszych informacji.

  1. Nie bagatelizuj znaczenia researchu

Być może goni Cię czas i chcesz na szybko stworzyć tekst. Nie tędy droga! W przypadku tak wymagających branż konieczne jest odpowiednie zaplanowanie pracy i wygospodarowanie czasu na pogłębiony research. Nie ograniczaj się do jednego źródła – koniecznie potwierdź znalezione w sieci informacje także w innych branżowych serwisach, publikacjach czy instrukcjach. Dzięki temu nie tylko zrozumiesz zagadnienie i będziesz potrafić opisać je własnymi słowami, ale też zapoznasz się z fachowym słownictwem.

  1. Nie zanudzaj odbiorcy

Tematy techniczne bywają skomplikowane i często wiążą się z koniecznością użycia branżowej nomenklatury. Specjalistyczne, niezrozumiałe słownictwo, długie opisy trudnych procesów… To może skutecznie zniechęcić odbiorcę do czytania. Dlatego tak ważne jest, by nawet najtrudniejsze zagadnienia i terminy wyjaśniać prostymi słowami – tak, by teksty były proste w odbiorze dosłownie dla każdego. Nie wiesz, jak opisać trudny proces powstawania wyrobów przemysłowych? Zastosuj proste metafory – dzięki porównaniom na przykład do codziennych czynności odbiorca będzie w stanie wyobrazić sobie, jak działa dany mechanizm.

  1. Zadbaj o profesjonalne opisy

Treści muszą być napisane prostym językiem, co nie zwalnia nas z obowiązku zachowania profesjonalizmu. Dlatego na stronie nie może zabraknąć merytorycznych opisów firmy, produktów, instrukcji, ale nie tylko. Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie sekcji FAQ z krótkimi, aczkolwiek rzeczowymi odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania związane z daną branżą. Warto również prowadzić blog z artykułami eksperckimi i poradnikowymi.

  1. Skup się na rozwiązaniu problemu odbiorcy

Treści techniczne muszą zawierać informacje o zastosowaniu, specyfikacji, ale nie tylko. Warto wskazać odbiorcy, jak dany produkt czy usługa może mu pomóc w życiu prywatnym bądź zawodowym i jakie problemy może rozwiązać. Pokaż realne zastosowanie i najważniejsze funkcje.

  1. Pamiętaj o języku korzyści

Teksty na strony firm z branż technicznych muszą być przede wszystkim merytoryczne i dostarczać odbiorcy sprawdzone oraz zrozumiałe informacje o procesach, technologiach czy produktach, ale na tym nie kończy się ich rola. Równie ważne jest, by nakłoniły czytelnika do podjęcia działania – na przykład kontaktu z przedstawicielem firmy, skorzystania z oferty itp. Dlatego warto wskazywać na zalety danego rozwiązania i realne korzyści dla użytkownika bądź środowiska wynikające z ich użytkowania. Należy jednak zachować umiar – niezależnie od branży, teksty nachalne sprzedażowo nigdy nie są dobrze odbierane.

  1. Rozplanuj tekst

W przypadku branż technicznych szczególnie ważne jest zadbanie o logiczną i uporządkowaną treść. Dobrym patentem jest spisanie punkt po punkcie, jakie zagadnienia chcesz poruszyć w tekście. Punkty te mogą posłużyć potem jako śródnagłówki. Pamiętaj, że przy opisywaniu trudnych zagadnień nie ma miejsca na chaos i brak rozplanowania zawartości poszczególnych akapitów!

 

Podsumowując…

 

Stworzenie wartościowego contentu dla branży technicznej nie jest proste. Jednak nie ma się co zniechęcać, bo dzięki odpowiedniemu przygotowaniu można napisać merytoryczną i zrozumiałą treść na każdy temat. Najważniejsze elementy pracy nad takim tekstem to: rzetelny research, dobry brief od klienta, zrozumienie opisywanych zagadnień, stosowanie prostego języka nawet w odniesieniu do skomplikowanych procesów, wykorzystywanie fachowego słownictwa w sposób zrozumiały dla laika, ciekawe ujęcie tematu, by wzbudzić zainteresowanie odbiorcy.

I, co najważniejsze, pamiętaj, by tworzyć content dla ludzi, nie dla robotów Google. A co będzie wartościowe dla użytkowników, będzie również wysoko ocenione przez algorytmy.

 

Źródła: https://mobirank.pl/2021/01/28/mobile-i-digital-w-2021-r-522-mld-ludzi-na-swiecie-uzywa-telefonow-komorkowych/

 

Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 01:05 min 24.10.2008 Za co płacimy, decydują się na linki sponsorowane? Za kliknięcie. To proste wyjaśnienie kryje za sobą cały szereg udogodnień, dzięki którym Google AdWords stało się tak rewolucyjnym rozwiązaniem. Opcja CPC (Cost per click) pozwala płacić za reklamę, która jest klikana - i za nic więcej. To znacznie bardziej konkurencyjne rozwiązanie dla reklamy, niż np. spot w telewizji czy komunikat w radiu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:00 min 11.02.2010 W dobie kryzysu gospodarczego część firm zwiększa inwestycje, część szuka oszczędności. A niektóre sektory gospodarki i branże bardzo szybko się rozwijają. Jak pokazuje niedawno przeprowadzony raport wyszukiwań w 2009 roku, wyszukiwarki internetowe, w tym przede wszystkim (oczywiście) Google, przeżywają wciąż dobę gigantycznego wzrostu popularności. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:30 min 17.12.2012 Jak zrozumieć osoby niekorzystające z Internetu (czy to dziś możliwe, zapyta niejeden zapalony internauta). Raport „World Internet Project Poland 2012” podaje, że motywy "niepodłączenia" są różne - od braku potrzeb, przez cenę po brak umiejętności. Nie oznacza to jednak braku korzystania z zalet i zasobów Internetu - badanie pokazuje, ze kto sam nie szuka w Sieci, często prosi o to kogoś bliskiego, tak czy inaczej pozyskując potrzebne informacje.  "Podłączeni" natomiast korzystają z Sieci z rosnącą intensywnością. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700