O tym, jak nowe media kształtują sposób postrzegania rzeczywistości – można pisać tomy. Z perspektywy socjologicznej, społecznej i gospodarczej każda nowa forma przekazu informacji determinuje liczne zjawiska. O roli Internetu można by pisać szczególnie wiele – zmienił sposób kupowania, sprzedawania, poznawania przyjaciół, zakochiwania się, stworzył nawet przestrzeń do popełniania zupełnie nowych przestępstw.
Banałem będzie także stwierdzenie, że nowe media zmieniają media tradycyjne. Wystarczy choćby zauważyć, jak internetowy hipertekst, ciągłe aktualizacje, dynamika podawania informacji i ich nawarstwienie w miejscu i czasie zmieniają nasze przyzwyczajenia w czytaniu: preferujemy obraz, krótkie treści, przechodzenie do konkretu. Reklama nie ma być fabularna, ma być treściwa i błyskawicznie przekazywać pożądaną treść. Dlatego także od prasy wymagamy skrótu, wielobarwności, różnorodności.
Dość zabawnym przykładem determinowania prasy przez Internet jest przywołany przez Interaktywnie.com casus Polska The Times, gdzie zamieszczono … link! Co prawda w taki link nie można kliknąć, ale … ukłon w stronę medialnego giganta – Internetu – jest wyraźny. Zresztą, gdyby Polska The Times pojawiła się na e-papierze – to czemu nie 🙂
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: