Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 00:00 min Ikona 22.03.2016

Eye-Tracking, czyli w którą stronę patrzymy

O tym, że nasz mózg czasami działa w najmniej spodziewany sposób już pisaliśmy. Teraz przyszedł czas na to, by przyjrzeć się metodzie, która może szczególnie zaciekawić właścicieli najróżniejszych stron internetowych. A wszystko dlatego, że nasze oczy również w różny sposób widzą to, na co patrzymy.

Czym jest eye-tracking?

 

Eye-Tracking to jedna z metod neuromarketingowych, dzięki którym możemy określić, w którym miejscu na stronie internetowej, banerze czy choćby w przesyłanym mailingu nasz wzrok zatrzymuje się najdłużej i co jest pomijane. A przede wszystkim, pozwala nam sprecyzować, co w tych miejscach warto jest umieścić. Badania tego typu przeprowadzane są przy pomocy specjalnych urządzeń, których produkcją zajmuje się kilka, głównie amerykańskich marek. Dzięki nim możemy stworzyć mapy cieplne, mapy fiksacji czy filmy z markerem określającym aktualne skupienie wzroku:

Jak widać, czasami to, co nam wydaje się w oczywisty sposób przyciągać uwagę potencjalnego użytkownika, samemu mózgowi już nie wydaje się zbyt „atrakcyjne” i w efekcie zostaje pominięte. Dlatego właśnie analiza ruchu gałki ocznej wydaje się tak istotna z punktu widzenia marketingu online.

Co mówi nam eye-tracking?

 

Powiedzmy sobie szczerze – w Polsce badania eye-trackingowe nie są jeszcze zbyt popularne. Cena takiego urządzenia również może odstraszyć. Na szczęście jednak i przeciętny właściciel strony internetowej może skorzystać z wniosków, jakie można wyciągnąć z tego typu badań.

Po pierwsze, najpierw patrzymy na to, co jest u góry strony, dlatego warto umieszczać najważniejsze informacje właśnie w tym miejscu. Po drugie, każdy obrazek ma znaczenie. Wstawianie zbędnych, na dodatek niewyraźnych zdjęć sprawia, że czytelnik traktuje tę grafikę jako przeszkodę, którą musi pokonać – a to na pewno nie sprzyja pozytywnemu wrażeniu z danej strony. Witryna powinna być ponadto estetyczna, ale także stosunkowo prosta – ważne, aby nie umieszczać na niej ani zbyt dużej, ani też zbyt małej ilości informacji. Badania eye-trackingowe udowodniły ponadto nieskuteczność internetowych banerów reklamowych, które w większości przypadków po prostu pomijamy wzrokiem. Zjawisko to zyskało nazwę banner blindness (pol. „ślepota banerowa”).

Jak widzimy wyniki wyszukiwania – Model F

 

Według przeprowadzonych badań eye-trackingowych czytając artykuły na stronach internetowych, praktycznie zawsze bezwiednie posługujemy się modelem F (ang. F-pattern). Jak można się domyśleć, w ten sposób podświadomie faworyzujemy to, co znajduje się po lewej stronie i u góry ekranu komputera (tyczy się to jednak tylko osób, w których języku czyta się od lewej do prawej).  Według ostatnich badań trochę inaczej sprawa ta wygląda dla wyników wyszukiwania w Google – ale to temat na osobny artykuł.

Siła eye-trackingu

 

Dlaczego badania eye-trackingowe stopniowo zyskują na coraz większym znaczeniu? Z prostego powodu – mózg człowieka z natury jest leniwy i działa według określonych schematów, uproszczeń i stereotypów, dopasowując się do określonych wzorów. I to właśnie można łatwo wykorzystać w reklamie, dostosowując ją do umysłu konsumentów.  W ten sposób sprawimy, że nie tylko wejdą oni na naszą stronę internetową i będą chcieli tam zostać, ale przede wszystkim, że zobaczą to, co z naszego punktu widzenia jest najważniejsze – ofertę.

Źródła: Kissmetrics; Wikipedia; Freshmail

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:15 min 17.04.2012 Czy zastanawiałeś się kiedyś, ilu jest tak naprawdę użytkowników internetu w Europie? W którym państwie jest ich najwięcej i jaką część tego rynku zajmuje Polska? Czy nasi rodacy są aktywni w sieci?  Jak wypadamy na tle innych państw? Na te pytania odpowiada regularnie przeprowadzany raport comScore. Właśnie opublikowano wyniki za luty. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023 Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 16.11.2015 Praktyczne udogodnienie oraz atrakcyjne i użyteczne uzupełnienie Google Maps – trudno wyobrazić sobie usługę Mapy Google bez opcji Street View i charakterystycznego, żóltego ludzika - Pegmana. A jednak możliwość wirtualnego zwiedzania miast w różnych zakątkach świata dostępna jest dopiero od maja 2007. Pierwszym polskim obiektem pokazanym w Street View była ulica Piotrkowska w Łodzi, udostępniona w lutym 2012. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700