Ikona 00:00 min Ikona 22.03.2016

O tym, że nasz mózg czasami działa w najmniej spodziewany sposób już pisaliśmy. Teraz przyszedł czas na to, by przyjrzeć się metodzie, która może szczególnie zaciekawić właścicieli najróżniejszych stron internetowych. A wszystko dlatego, że nasze oczy również w różny sposób widzą to, na co patrzymy.

 

Czym jest eye-tracking?

 

Eye-Tracking to jedna z metod neuromarketingowych, dzięki którym możemy określić, w którym miejscu na stronie internetowej, banerze czy choćby w przesyłanym mailingu nasz wzrok zatrzymuje się najdłużej i co jest pomijane. A przede wszystkim, pozwala nam sprecyzować, co w tych miejscach warto jest umieścić. Badania tego typu przeprowadzane są przy pomocy specjalnych urządzeń, których produkcją zajmuje się kilka, głównie amerykańskich marek. Dzięki nim możemy stworzyć mapy cieplne, mapy fiksacji czy filmy z markerem określającym aktualne skupienie wzroku:

Jak widać, czasami to, co nam wydaje się w oczywisty sposób przyciągać uwagę potencjalnego użytkownika, samemu mózgowi już nie wydaje się zbyt „atrakcyjne” i w efekcie zostaje pominięte. Dlatego właśnie analiza ruchu gałki ocznej wydaje się tak istotna z punktu widzenia marketingu online.

 

Co mówi nam eye-tracking?

 

Powiedzmy sobie szczerze – w Polsce badania eye-trackingowe nie są jeszcze zbyt popularne. Cena takiego urządzenia również może odstraszyć. Na szczęście jednak i przeciętny właściciel strony internetowej może skorzystać z wniosków, jakie można wyciągnąć z tego typu badań.

 

Po pierwsze, najpierw patrzymy na to, co jest u góry strony, dlatego warto umieszczać najważniejsze informacje właśnie w tym miejscu. Po drugie, każdy obrazek ma znaczenie. Wstawianie zbędnych, na dodatek niewyraźnych zdjęć sprawia, że czytelnik traktuje tę grafikę jako przeszkodę, którą musi pokonać – a to na pewno nie sprzyja pozytywnemu wrażeniu z danej strony. Witryna powinna być ponadto estetyczna, ale także stosunkowo prosta – ważne, aby nie umieszczać na niej ani zbyt dużej, ani też zbyt małej ilości informacji. Badania eye-trackingowe udowodniły ponadto nieskuteczność internetowych banerów reklamowych, które w większości przypadków po prostu pomijamy wzrokiem. Zjawisko to zyskało nazwę banner blindness (pol. „ślepota banerowa”).

 

Jak widzimy wyniki wyszukiwania – Model F

 

Według przeprowadzonych badań eye-trackingowych czytając artykuły na stronach internetowych, praktycznie zawsze bezwiednie posługujemy się modelem F (ang. F-pattern). Jak można się domyśleć, w ten sposób podświadomie faworyzujemy to, co znajduje się po lewej stronie i u góry ekranu komputera (tyczy się to jednak tylko osób, w których języku czyta się od lewej do prawej).  Według ostatnich badań trochę inaczej sprawa ta wygląda dla wyników wyszukiwania w Google – ale to temat na osobny artykuł.

 

Siła eye-trackingu

 

Dlaczego badania eye-trackingowe stopniowo zyskują na coraz większym znaczeniu? Z prostego powodu – mózg człowieka z natury jest leniwy i działa według określonych schematów, uproszczeń i stereotypów, dopasowując się do określonych wzorów. I to właśnie można łatwo wykorzystać w reklamie, dostosowując ją do umysłu konsumentów.  W ten sposób sprawimy, że nie tylko wejdą oni na naszą stronę internetową i będą chcieli tam zostać, ale przede wszystkim, że zobaczą to, co z naszego punktu widzenia jest najważniejsze – ofertę.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 24.03.2016 Nie ma w tym żadnej tajemnicy, że kochamy social media. Już od wielu lat zastępują nam one nie tylko wiele tradycyjnych metod komunikacyjnych, ale również prywatne dzienniki czy pamiętniki. Coraz częściej wykorzystujemy je do tego, by po prostu PAMIĘTAĆ. A co? Chociażby ulubiony film, którego recenzją możemy się podzielić, czy też tytuł serialu, który zamierzamy obejrzeć, ale na razie przyjemność tę musimy odłożyć w czasie… Nie brakuje więc portali, które rejestrują naszą kulturalną aktywność, ani też takich, które pomagają nam uporządkować plany treningowe i stworzyć dopasowany harmonogram ćwiczeń na siłowni. Co jednak z tymi, którzy… kochają tradycyjny, relaksujący sposób odpoczynku z ulubiona książką w ręce? Czy social media pamiętają o książkoholikach? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.04.2016 Przez wysokie ceny okularów takich jak chociażby gogle Oculus Rift czy hełm HTC Vive technologia VR (ang. virtual reality) nie zwojowała jeszcze światowych rynków. Wirtualna rzeczywistość kusi jednak wielu z nas. Kto nie chciałby przecież samemu doświadczyć symulacji komputerowych przenoszących w światy, które wielu osobom wciąż kojarzą się raczej z science fiction? Jak być na bieżąco z nowinkami technologicznymi bez uszczerbku dla portfela? Google mówi: Zrób to sam! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 18.03.2016 Tradycyjna, niezmieniona w swojej formie od lat reklama skierowana do kobiet, w dzisiejszych czasach znacząco traci na sile swojego oddziaływania. Stereotypowe obrazy Matki-Polki szykującej rodzinny obiad, prasującej mężowi koszulę lub sterczącej nad stertą prania nie są tym, z czym utożsamiają się coraz silniejsze i świadome siebie kobiety z pokolenia Y. Komunikacja ze współczesną kobietą wymaga zatem zupełnie nowego podejścia, które weźmie pod uwagę zarówno kierunek zachodzących zmian, jak również drzemiący w każdej kobiecie potencjał. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.8 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700