Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 7:00 min Ikona Natalia Golik 13.11.2023

Dropshipping: definicja i istota modelu biznesowego dla branży e-commerce

Jeśli prowadzenie sklepu internetowego kojarzyło się dotychczas z masą trudności, najwyższa pora zmienić podejście. Co powiesz na wybór alternatywnego modelu biznesowego, który da Ci dużo większą swobodę w realizacji przyjętych celów? Nie bez przyczyny coraz większą popularność wśród przedsiębiorców zyskuje dropshipping. Ten typ sprzedaży detalicznej pozwala na dużo większą swobodę m.in. w ograniczaniu wydatków na prowadzenie własnej działalności przy jednoczesnej możliwości poszerzania asortymentu o nowe produkty. Zanim jednak powiemy o zaletach tego rozwiązania, dowiedz się, czym dokładnie jest dropshipping i na jakich zasadach działa.

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to uproszczony model sprzedaży internetowej, który eliminuje konieczność posiadania własnego magazynu. Polega na otwartej współpracy z zewnętrznymi dostawcami zajmującymi się również wysyłką towarów do klientów. Podstawowym założeniem takiego sklepu internetowego jest prowadzenie sprzedaży e-commerce przy niemal zerowych kosztach logistycznych.

Zasada działania dropshippingu jest prosta. Sklep internetowy pełni funkcję platformy przeznaczonej do promowania produktów, a co za tym idzie – zdobywania jak największej liczby klientów. Natomiast wszelkie obowiązki związane z magazynowaniem towarów oraz przygotowywaniem ich do wysyłki spoczywają na firmie zewnętrznej – producencie lub dystrybutorze. Bezpośredni zysk czerpiesz z różnicy między ceną hurtową a detaliczną, a pośredni – z rozpoznawalności swojej marki w internecie i poza nim. Jedynym kosztem jest natomiast prowadzenie sklepu oraz jego skuteczna promocja.

Wiesz już, na czym polega dropshipping. Czas dowiedzieć się, dlaczego to znacznie ciekawsze rozwiązanie od tradycyjnego sklepu internetowego.

Dropshipping a tradycyjny e-commerce: różnice i porównanie

Różnice między dropshippingiem a tradycyjnym sklepem internetowym opierają się głównie na charakterze sprzedaży. W przypadku klasycznego e-commerce musisz mieć dostęp do własnego magazynu z produktami oraz wziąć na siebie obowiązek realizowania zamówień. To wymagające zadanie, które ma jednak swoje dobre strony – jak choćby pełna kontrola nad dystrybucją, ochrona towaru czy dostępność wszystkich produktów na miejscu.

Jednak dziś, w obliczu poszukiwania oszczędności, wiele firm decyduje się na alternatywę, która zwalnia z obowiązku posiadania własnego magazynu, zatrudniania pracowników czy ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z przygotowaniem towaru do przesyłki.

Jako właściciel platformy e-commerce nie musisz zajmować się wszystkim, co związane z dystrybucją produktów za pośrednictwem internetu. Możesz rozwijać swój biznes i jednocześnie nie martwić się magazynowaniem oraz przygotowywaniem towaru do przesyłki. Masz stały kontakt z klientem, prowadzisz atrakcyjną sprzedaż, zachęcasz do zakupów, stale poszerzasz asortyment, zbierasz zamówienia i przekazujesz je dalej – resztę kwestii pozostawiasz po stronie zewnętrznych firm. Jedyne, na czym musisz się skupić, to wypromowanie swojego sklepu w taki sposób, aby potencjalni kupcy zechcieli skorzystać właśnie z Twojej oferty. Poza tym musisz zadbać również o to, aby platforma prezentowała się atrakcyjnie, działała bez zarzutu, a do tego gwarantowała sprawną realizację zamówienia.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że w pojedynku dropshipping kontra tradycyjny e-commerce wygrywa ten pierwszy. Widoczne tu porównanie wskazuje jednoznacznie, że korzyści wynikających z wyboru alternatywnego modelu sprzedaży online jest mnóstwo!

sprzedaż dropshipping

Zalety wyboru dropshippingu jako modelu biznesowego

Jeśli szukasz pomysłu na, to jak wejść do branży e-commerce i zacząć czerpać z tego korzyści, prezentowany model działania okaże się strzałem w dziesiątkę. Nie bez przyczyny zyskuje coraz większą popularność wśród właścicieli nowych sklepów online dopiero rozpoczynających swoją przygodę w branży e-commerce.

Zalety dropshippingu:

  1. Szybkie i niedrogie wejście na rynek.
  2. Brak konieczności posiadania własnego magazynu.
  3. Możliwość ciągłej rozbudowy asortymentu.
  4. Brak konieczności zatrudniania pracowników zajmujących się wysyłką.
  5. Niskie koszty prowadzenia sklepu online.
  6. Łatwe zarządzanie biznesem z dowolnego miejsca na świecie.

Dropshipping jako model biznesowy sprawdza się zwłaszcza w przypadku nowo otwartych sklepów internetowych. Rozwiązanie tego typu służy firmom, które chcą wejść na rynek e-commerce, a przy tym dysponują zbyt niskim nakładem finansowym dla stworzenia własnego kanału dystrybucji. Współpraca z zewnętrznymi dostawcami i magazynami sprzyja gromadzeniu kapitału na dalszy rozwój. Jeśli więc zastanawiasz się nad otwarciem sklepu online, ale wiesz, że nie będziesz w stanie samodzielnie zarządzać jego zawartością, postaw na dropshipping.

Korzyści dropshippingu potrafią przemówić do wyobraźni, ale zmniejszyć czujność. Ten model biznesowy ma wiele zalet, istnieją jednak pewnie zagrożenia wynikające ze sprzedaży produktów za pośrednictwem zewnętrznych dostawców, o których istnieniu warto wiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem przygody w branży e-commerce.

Jakie ryzyko niesie za sobą dropshipping?

Każdy model biznesowy jest obarczony pewnym ryzykiem. Nie inaczej jest w przypadku dropshippingu. Przede wszystkim to ogromna konkurencja. Inne sklepy, podobnie jak Twój, chcą zaoszczędzić na magazynowaniu i wysyłce, promując produkty i przekazując zamówienia do realizacji firmie zewnętrznej. Trudno w takim przypadku o unikalność oraz atrakcyjność oferty. Z tego wynika natomiast niska marża za sprzedaż – jeśli asortyment niczym się nie wyróżnia, a do tego jest zbyt szeroki, trudno będzie zdobyć za jego pomocą zainteresowanie klientów. Aspekty biznesowe dropshippingu ograniczają ponadto pełną kontrolę nad ostatnim etapem sprzedaży, czyli przygotowaniem produktu do wysyłki. Pozostajesz w pełni zależny od hurtowni (także pod kątem  zasad określających kierunek działania przedsiębiorstwa). Chcąc prowadzić dochodową sprzedaż w branży e-commerce, musisz przestrzegać wytycznych narzuconych przez kontrahenta.

Kluczem do sukcesu w dropshippingu jest nisza – czyli taki obszar na prowadzenie działalności, który nie został jeszcze dostatecznie wyeksploatowany przez konkurencję. W tym celu należy określić grupę docelową o wąskich, a przy tym specyficznych wymaganiach. Jak to zrobić? Starania warto rozpocząć jeszcze na etapie poszukiwania hurtowni, z którą będziesz współpracować. Jeśli jej oferta jest unikatowa, warto nawiązać z nią kontakt.

Istotnym obszarem tak specyficznego modelu biznesowego jest obsługa klienta. Sklep internetowy stanowi tu platformę pośredniczącą między odbiorcą towaru a hurtownią. Wszelkie zapytania dotyczące produktów będą więc kierowane bezpośrednio do obsługujących platformę e-commerce. Chcąc zadbać o zadowolenie klientów, a jednocześnie pozostać w pełni rzetelnym, należy znaleźć równowagę opierającą się na sprawnym realizowaniu zamówień, rozpatrywaniu reklamacji, ale także opisywaniu i przedstawianiu asortymentu.

Zarządzanie ryzykiem jest wpisane w ideę prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Świadomy tego, jak przedstawia się ono w dropshippingu, możesz pomyśleć o przejściu na alternatywny model biznesowy i zacząć zarabiać przy wsparciu hurtowni.

dropshipping

Marketing w dropshippingu: skuteczne strategie promocyjne

Skuteczny marketing w dropshippingu to marketing urozmaicony. Bez starań o promocję próżno będzie szukać klientów zainteresowanych zakupami w Twoim sklepie internetowym. A jak wspomnieliśmy przy okazji wymieniania wad, konkurencja jest tutaj dość spora. Jak więc sprawić, aby to właśnie Twoja propozycja przyciągała tłumy zainteresowanych? Postaw na dobre relacje z użytkownikami globalnej sieci.

Do narzędzi marketingowych, jakie pomogą Ci w promocji sklepu online na dropshippingowym silniku, należą m.in.:

  1. Media społecznościowe

Stwórz społeczność, z którą nawiążesz bezpośredni kontakt, a dzięki temu zyskasz zaufanie, wzbudzisz zainteresowanie i jeszcze lepiej zrozumiesz potrzeby odbiorców.

  1. Płatne reklamy w Google

To inwestycja, która opłaci Ci się z jednego prostego powodu – link do Twojego sklepu pojawi się na samej górze organicznych wyników wyszukiwania Google. To dobra strategia zwłaszcza na początku, gdy Twoja marka nie jest jeszcze rozpoznawalna.

  1. SEO

Trudno będzie się wypromować wyłącznie na samych płatnych linkach. Pomyśl o długofalowym działaniu, czyli pozycjonowaniu. Skrupulatne wdrażanie działań SEO sprawi, że strona z tygodnia na tydzień będzie zyskiwać na znaczeniu w oczach algorytmów Google.

  1. Influencer marketing

Social media to jedno. Jeśli chcesz, aby Twój sklep cieszył się popularnością, pomyśl o nawiązaniu współpracy z influencerami. Szczególnie jeśli zależy Ci na dotarciu z ofertą do określonego, wąskiego grona odbiorców.

  1. E-mail marketing

Nie daj o sobie zapomnieć bez względu na to, czy klient ostatecznie zrobił zakupy w Twoim sklepie, czy nie. Wszelkiego typu newslettery, informacje zwrotne czy materiały promocyjne nie umkną uwadze odbiorców. Przypominaj o sobie, kusząc promocjami ograniczonymi czasowo, nowościami w asortymencie czy udogodnieniami takimi jak darmowa wysyłka.

Marketing w dropshippingu powinien być dobrze przemyślany. Strategie promocyjne mogą być mocno zróżnicowane, a ich charakter będzie zależał od tego, na które z dostępnych narzędzi położysz szczególny nacisk.

Podsumowanie

Na dropshipping może zdecydować się tak naprawdę każdy, kto myśli o założeniu sklepu internetowego, który nie będzie generował wielu kosztów związanych z zarządzaniem platformą e-commerce. Jedyne, o co należy zadbać, to elastyczna, płynna współpraca z firmami zewnętrznymi – hurtowniami i producentami – oraz udana promocja zawartości sklepu online. W tym drugim przypadku sukces będzie zależał od tego, w jaki sposób zamierzasz reklamować swoją markę oraz na jakie narzędzia się zdecydujesz, aby zaistnieć w globalnej sieci. Dobry plan to w tym przypadku podstawa. Pozwoli wejść na rynek, rozpocząć atrakcyjną promocję oraz stworzyć taki asortyment, który spotka się z zainteresowaniem klientów. Teraz gdy znasz już wszystkie zalety i wady dropshippingu, możesz zdecydować, na jakim modelu biznesowym oprzesz swój sklep internetowy.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 41

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 00:40 min 11.07.2017 Miło nam poinformować, że od teraz nasza firma posiada wszystkie możliwe specjalizacje Google'a - do naszej dotychczasowej kolekcji dołączyła specjalizacja video. Dzięki niej nasi Klienci mają pewność, że prowadzone przez nas kampanie cechuje wysoki stanard realizacji, a nasi specjaliści posiadają ogromną wiedzę na temat usług Google Adwords, którą następnie wykorzystują podczas swojej pracy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 07:05 min 07.11.2017 "Obrażalski", niecierpliwy, oczekujący wyczerpującej odpowiedzi na swoje potrzeby tu i teraz. Taki jest nowoczesny konsument i dla takiego konsumenta powinniśmy tworzyć swoje strony internetowe. W rezultacie również pozycjonowanie, jak i cała nasza promocja online (i offline), powinna być prowadzona na szerszą skalę. Jak nie pogubić się w wymaganiach użytkownika A.D. 2018? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co oznacza bezpieczeństwo komputera? Rozmowa z ekspertem! Ikona 05:30 min 12.10.2021 Wyciek danych 553 mln użytkowników Facebooka. Żądanie okupu w wysokości 70 mln USD za hasło do zhakowanych komputerów. Scam inwestycyjny „na Orlen”. To niektóre głośne w ostatnich miesiącach sprawy związane z bezpieczeństwem w sieci. Nieprzypadkowo podejmujemy ten temat właśnie dziś, w Światowy Dzień Bezpiecznego Komputera. W rozmowie z Jonaszem Borysem przyglądamy się bliżej ciemnej stronie IT. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700