Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 6:00 min Ikona Natalia Golik 02.11.2023

Jak wykorzystać marketing sensoryczny sklepie internetowym?

Marketing sensoryczny (marketing 5 zmysłów) obejmuje metody zachęcające do pozyskania produktu lub skorzystania z usługi poprzez oddziaływanie na zmysły. Celem jest wywołanie u konsumenta określonego zachowania – głównie podjęcia decyzji zakupowej. Zgodnie z założeniem, za sprawą starannie dopasowanych technik można zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z oferty, wzbudzając w nim pozytywne skojarzenie. Starania te sprowadzają się do tego, że emocjonalnie przywiązuje się do marki i chce się z nią utożsamić.

A zatem marketing sensoryczny wykorzystuje konkretne narzędzia, aby wpływając na zmysły, przemawiać do podświadomości, a poprzez to angażować i zaskarbiać sobie sympatię klientów.

Przykład marketingu sensorycznego w sklepie stacjonarnym

W przypadku punktów stacjonarnych łatwo wyobrazić sobie, jak taki marketing sensoryczny wygląda. Widać to wyraźnie przed Bożym Narodzeniem: sklepy są pełne kolorowych dekoracji (wzrok), w tle słychać popularne świąteczne piosenki (słuch), czuć zapach pierników (węch), a gdzie ręką nie sięgnąć, czekają talerzyki do degustacji produktów objętych promocją (smak i dotyk). To tylko przykłady, bo pomysłów na to, jak wzbudzić pozytywne skojarzenia w sklepie stacjonarnym czy showroomie, istnieje mnóstwo.

A jak marketing sensoryczny sprawdza się w e-commerce? I czy w ogóle warto mówić o nim jak o metodzie na promocję marki na platformie sprzedażowe? Nie będzie przesadą powiedzenie, że w internecie wszystko jest możliwe, nawet jeśli ze względu na nośnik oferta wydaje się nienamacalna.

Marketing sensoryczny w e-sklepie – jak wykorzystać go w praktyce?

Specjaliści zajmujący się na co dzień marketingiem doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak zmieniło się podejście konsumentów do zakupów. Przyczyną jest digitalizacja życia: wiele potrzeb spełnia się obecnie za pośrednictwem globalnej sieci – o czym świadczy choćby tak duża konkurencyjność branży e-commerce. W związku z tym i metody na przyciąganie konsumentów musiały ulec modyfikacji.

Poza tym błędem jest przekonanie, że internet nie ma prawie żadnych narzędzi do tego, aby wpływać na nasze zmysły. Wręcz przeciwnie: nowoczesne technologie pełne są rozwiązań, które tylko to ułatwiają. W tym aspekcie ważne będzie jedno pojęcie: interaktywność.

Jak wpływać na zmysły konsumenta przez internet?

Zgodnie z uproszczoną definicją człowiek dysponuje pięcioma zmysłami. Jest to wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. To właśnie na nich skupia się marketing sensoryczny – musi wymyślić i wdrożyć takie metody oddziaływania na konsumenta, które sprawią, że będzie chciał:

  • zainteresować się bliżej samą marką,
  • zapoznać się z zawartością sklepu online,
  • dokonać zakupu lub skorzystać z usługi,
  • polecić daną stronę internetową innym konsumentom,
  • utożsamić się z marką — nie tylko poprzez regularne korzystanie z e-sklepu, ale także śledzenie social mediów, pozostawianie opinii czy wystawianie ocen.

To wszystko można osiągnąć właśnie poprzez wywoływanie pozytywnych skojarzeń z wykorzystaniem zmysłów. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób:

WZROK

Z pozoru najprostszy do zagospodarowania zmysł, na którym skupia się cała uwaga osoby korzystającej ze sklepu internetowego. Wbrew pozorom nie jest jednak tak, że wystarczy ładna szata graficzna. Poza estetyką zasadniczą rolę odgrywa tutaj odpowiednio przemyślana nawigacja strony. Klient e-sklepu będzie chciał poczuć się w nim tak, jakby rzeczywiście przekroczył jego próg. Powinien w kilka chwil, właśnie za pośrednictwem wzroku, przenieść się wyobraźnią do innej przestrzeni. Co więcej, musi mieć świadomość, że powstała ona właśnie z myślą o nim – i o nikim więcej.

Doskonale zdają sobie z tego sprawę nowoczesne sklepy online z biżuterią oraz e-butiki. Profesjonalne zdjęcia produktu, łatwy dostęp do lookbooków, intuicyjna nawigacja strony, mała liczba kategorii – to wszystko potencjalny klient ogarnia wzrokiem tuż po ujrzeniu strony głównej. Jeśli to, co zobaczy, nie wzbudzi w nim pozytywnych skojarzeń, wyjdzie i być może już nigdy nie wróci, korzystając z usług konkurencji.

inner-mental-intelligence-and-logic-process-visualization-tiny-person-concept-mind-thinking-and-creative-thoughts-awareness-vector-illustration-intellectual-brain-skills-for-human-ability-to-think

SŁUCH

Podczas przeglądania zawartości internetu angażujemy nie tylko wzrok, ale także słuch. W przypadku tego zmysłu również należy dobrze zastanowić się nad doborem rozwiązania. Dźwięk, jaki towarzyszyć będzie odsłonie wizualnej, powinien być jej odzwierciedleniem – nie może być dziełem przypadku. Harmonia między jednym a drugim elementem sprawi, że konsument zainteresuje się zawartością sklepu, a co więcej — zechce pozostać w nim na dłużej. Dźwięk ma dodatkowo pobudzić wyobraźnię i pomóc w zwizualizowaniu sobie tego, czego pragnie potencjalny klient.

Celowe wykorzystanie muzyki w celu zwiększenia sprzedaży internetowej stosuje się w wielu branżach. Tak naprawdę nie ma tu ograniczeń. Dźwięk odpalanego silnika nowoczesnego auta może pozytywnie wpłynąć na klienta sklepu z oponami, a kojąca muzyka klasyczna sprawi, że wybór książki w e-księgarni będzie zachęcać do sięgnięcia po jeszcze jedną pozycję. Ciekawym, często stosowanym rozwiązaniem, jest też umieszczanie plików wideo – reklam, poradników, recenzji produktów – nie tylko do oglądania, ale i słuchania. Wśród chcących zastosować marketing sensoryczny z pewnością znajdą się też tacy, którzy zamiast filmu będą woleli wrzucić podcast, aby w ten sposób zachęcić konsumentów do podjęcia decyzji zakupowej.

WĘCH

Oddziaływanie na zmysł węchu wymaga nieco więcej zaangażowania. Doskonale wiedzą to marketingowcy, którzy za sprawą zapachu chcą wzbudzić w kliencie pozytywne skojarzenia. Do dyspozycji ma całkiem sporo opcji — istotne jest jednak to, aby dopasować intensywność oraz zachować spójność między tym, co konsument widzi, a tym, co czuje. W przypadku sklepów stacjonarnych — szczególnie spożywczych — kwestia ta jest dość oczywista: wystarczy zapach świeżego chleba, aby nabrać ochoty na zakupy.

Czy w takim razie strony internetowe sklepów nie mają tu czego szukać? Wręcz przeciwnie! Nie warto odrzucać marketingu sensorycznego tylko ze względu na brak szansy na fizyczne rozpylenie zapachu podczas zakupów online. Wystarczy dobry pomysł. W przypadku zmysłu węchu należy postarać się o to, aby wpłynąć na klienta już po dokonaniu zakupu. Wnętrze opakowania można spryskać delikatnymi perfumami. Do produktów często dołącza się też świece zapachowe lub inne aromatyczne drobiazgi.

SMAK

Niewielu jest klientów, których nie skusiłaby wizja darmowej degustacji – wiedzą to i właściciele restauracji, i zarządcy sklepów wielkopowierzchniowych, często sięgający po rozwiązania tego typu w celu wypromowania wybranego segmentu produktów. Niejednokrotnie akcję reklamuje się jako ograniczoną czasowo lub skupioną wokół towaru limitowanego, co jeszcze silniej wpływa na wyobraźnię konsumentów. Tu ważną kwestią będzie odnalezienie równowagi między smakiem a stroną wizualną. Pamiętaj, że jedzenie w pierwszej kolejności ocenia się właśnie wzrokiem.

Kwestię smaku w digitalu można potraktować bardzo podobnie jak zmysł węchu. Takie działanie będzie oczywiście wymagać więcej zaangażowania – jednak czego nie robi się dla pozyskania zainteresowania u potencjalnych klientów. Jeszcze na etapie podejmowania decyzji zakupowej warto zasugerować, że do produktu dołączony zostanie gratis w postaci słodyczy lub innych przekąsek. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby takie drobiazgi dorzucać do opakowania podczas realizacji zamówienia.

DOTYK

Przedmioty mają swoją fakturę, wagę i temperaturę. Klient, zwłaszcza ceniący jakość, będzie oceniał zakupiony produkt zarówno zmysłem wzroku, jak i dotyku. Wiszące na wieszaku ubrania można dotknąć, podobnie jak różnego rodzaju elementy wyposażenia wnętrz. Z siły oddziaływania na ten zmysł doskonale zdają sobie sprawę sklepy meblowe dające opcję poczucia na własnej skórze, jak to jest siedzieć na miękkiej kanapie.

Ostatni z opisywanych zmysłów, dotyk, tylko z pozoru najmniej pasuje do sprzedaży w sklepie internetowym. Nierzadko ma do powiedzenia w tej kwestii nawet więcej niż sprzedawcy stacjonarni. Wszystkie starania o wzbudzenie dobrych skojarzeń należy włożyć w opakowanie – zarówno samego produktu, jak i przesyłki online. Do dyspozycji jest całkiem sporo elementów. Przyjemna w dotyku faktura potrafi zdziałać więcej niż nawet najstaranniej przygotowana reklama wizualna.

Podsumowanie

Marketing sensoryczny wymaga sporo zaangażowania w promocję marki, w tym podejmowania nieszablonowych rozwiązań. Starania te są jednak wysoce opłacalne – konsument, którego w ten sposób zainteresujesz, szybko przeobrazi się w stałego klienta sklepu internetowego. W pierwszej kolejności skup się na dwóch podstawowych zmysłach: wzroku i słuchu. Potem zastanów się, w jaki sposób wykorzystać pozostałe. Podpatruj, co na ten temat myśli konkurencja, dobrze zaplanuj nowe rozwiązania i wdrażaj je stopniowo. Przygotuj się też na to, że początkowo możesz popełniać błędy – z czasem zorientujesz się, jakie są potrzeby odbiorców i zaczniesz w pełni wykorzystywać potencjał marketingu sensorycznego!

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:35 min 19.05.2009 Reklama w Internecie znakomicie sprawdza się jako narzędzie marketingowe w rękach wielu branż - w tym także deweloperskiej. Przedsiębiorcy szukający sposobów na oszczędności trafiają właśnie na sieć, w której promocję własnej działalności można prowadzić raz, że taniej, a dwa - skuteczniej. Zwłaszcza w dobie wszechobecnego słowa "kryzys" staje się to szalenie istotne. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:30 min 28.09.2015 Każdy profesjonalny copywriter wie z jakich komponentów powinien składać się wartościowy tekst. Z pewnością ma świadomość jakie elementy są niezbędne, aby wirtualna treść przełożyła się na realne korzyści. Oczywiście umie wpleść w zdania elementy reklamowe, a ze zdań zbudować logiczną całość. Czasem jednak może się pogubić. Te pięć drogowskazów pomoże znaleźć każdemu drogę do celu. Czytaj więcej
Pozycjonowanie na miarę sklepu internetowego – case study ze współpracy z firmą ACS Auto Części Serwis s.c. Ikona 5:05 min Sukces w zakresie pozycjonowania to nie tylko uzyskanie jak najwyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google, ale również spełnienie oczekiwań biznesowych Klienta. Taki efekt wypracowaliśmy wraz z firmą ACS Auto Części Serwis, która zdecydowała się na skorzystanie z naszego wsparcia. Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z naszym case study! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700