Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Przyznaj się – nie raz otwierając wyszukiwarkę Google, miałeś nadzieję, że i tym razem zobaczysz charakterystyczne logo giganta z Mountain View w przerobionej odsłonie. Mowa oczywiście o Google Doodle, które swoim wyglądem oraz skrytym w nich przekazem potrafią wywołać uśmiech, wzruszyć bądź skłonić do przemyśleń użytkowników wyszukiwarki na całym świecie. Ale czym właściwie są słynne Doodle, skąd się wzięły oraz jaką pełnią funkcję? Zapraszamy w podróż z Google Doodle!
Jak się okazuje pierwszy doodle był pewnego rodzaju dowcipem założycieli wyszukiwarki. W roku 1998 twórcy Google (Sergey Brin i Larry Page) postanowili wybrać się na, mający miejsce w Nevadzie, festiwal Burning Man i chcieli w żartobliwy sposób podkreślić swoją nieobecność w biurze. W tym celu poddali przeróbce słynne logo Google, umieszczając za drugą literą „o” postać będącą symbolem tego festiwalu.
Mimo tego, że pierwszy doodle wyszukiwarki był bardzo prosty stał się inspiracją do tworzenia nowych grafik, które mogłyby stać się ozdobą firmowego logo.
Warto podkreślić, że tworzone doodle różnią się we wszystkich krajach. Oznacza to, że te wyświetlane w Polsce z okazji np. święta narodowego, nie będą wyświetlały się w innych krajach. Niekiedy natomiast mamy do czynienia z grafikami, które swoim zasięgiem obejmuję wiele krajów. Archiwum wszystkich przygotowanych dotąd doodli znajdziesz w DOODLES. Po kliknięciu w konkretny obrazek zobaczysz jaki był jego zasięg, a w przypadku ważniejszych wydarzeń – dowiesz się także, jaka jest jego historia.
Twórcą zmian wprowadzanych w logo Google jest specjalny zespół, składający się z artystów, rysowników oraz programistów, żartobliwie nazywanych przez firmę „doodlerami”. O powstaniu doodli decyduje specjalnie wyznaczona grupa pracowników Google – to oni selekcjonują rocznice i święta, którym będą towarzyszyć doodle. Zasada jest jedna – muszą to być wydarzenia, które odzwierciedlają charakter Google oraz ważne dla firmy wartości.
Natomiast jeżeli chodzi o pomysły na same grafiki, to ich autorami są zarówno pracownicy firmy, jak i użytkownicy wyszukiwarki. Ponadto Google co roku organizuje także konkurs dla dzieci Doodle 4 Google, w którym dzieciaki mogą stworzyć własne doodle, zgodne z narzuconym przez firmę tematem przewodnim. Nagrodą jest umieszczenie zwycięskiej grafiki na głównej stronie wyszukiwarki. W 2017 roku temat brzmiał: „Jak widzę przyszłość?”. W USA wygrała uczennica z Connecticut, a oto jej zwycięska propozycja:
Masz ciekawy pomysł na „ozdobienie” logo wyszukiwarki? Możesz go przesłać firmie Google na adres proposals@google.com. Kto wie, może Twoja propozycja przypadnie do gustu doodlerom?
Doodle, odświeżające wygląd logo Google, często nie tylko śmieszą, ale również przypominają nam o ważnych wydarzeniach oraz uczą. Owszem, nie wszystkie muszą trafiać w nasz gust. Natomiast z pewnością są ciekawym urozmaiceniem naszego codziennego surfowania po sieci.
A czy Wy macie swoje ulubione Google Doodle, które zapadły Wam w pamięć?
Źródła: Google; Search Engine Watch
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: