Ikona 05:05 min Ikona Sunrise System 13.07.2017

Często właściciele zweryfikowanych wizytówek na Mapach Google po wpisaniu pasującego zapytania (bez nazwy firmy) zauważają, że ich wpis nie wyświetla się w wynikach lokalnych. Nawet po poprawnym uzupełnieniu wszystkich danych, dodaniu godzin pracy oraz wgraniu zdjęć siedziby firmy, wpis nadal nie pokazuje się użytkownikom. Zazwyczaj rozwiązaniem jest zadbanie o opinie – Google wewnętrznie pozycjonuje wizytówki według takich kryteriów, jak poziom uzupełnienia i jakość wprowadzonych informacji, a także właśnie liczba pozytywnych opinii. O tej kwestii wspomnieliśmy już w naszym przewodniku po Google Moja Firma.

 

Treści generowane przez użytkowników – czy konsumenci chcą zostawiać opinie online?

 

Warto na początku podkreślić jak istotne są obecnie opinie oraz UGC (ang. User Generated Content), czyli wszystkie materiały tworzone przez samych użytkowników, w tym zdjęcia, filmy, recenzje itp.

 

TurnTo Networks opublikowało raport pokazujący znaczenie opinii i UGC oraz ich wpływu na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe. W „Hearing the Voice of the Consumer: UGC and the Commerce Experience” (z ang. Słuchanie głosów konsumentów: treści tworzone przez użytkowników oraz doświadczenia handlowe) wzięło udział ponad tysiąc badanych, którzy dokonali zakupu online w ciągu ostatniego roku.

 

Znaczenie UGC

 

  • 90% badanych otwarcie przyznało się, że UGC wpływa na ich decyzje zakupowe (29% zadeklarowało duży wpływ, 24% nawet ekstremalny),
  • 73% badanych zgadza się, że treści generowane przez użytkowników zwiększają ich pewność zakupową,
  • 65% badanych  uważa tego rodzaju content za bardziej interesujący, niż ten przygotowany przez brand,
  • 61% badanych chętniej angażuje się w markę, dzięki UGC,
  • 81% badanych chętniej kupi droższy produkt, jeżeli posiada on recenzję użytkownika,
  • ponad 50% wszystkich UGC jest przygotowywanych na komputerze stacjonarnym lub laptopie.
Oznacza to, że obecnie to właśnie recenzje, opinie, zdjęcia i inne materiały przygotowane przez klientów mogą zachęcić innych do skorzystania z usług firmy. Jest to w pełni zrozumiałe – marka zawsze napisze o sobie, że jest najbardziej profesjonalna, najtańsza, najlepsza itp., co później weryfikują jej konsumenci, dzieląc się swoimi odczuciami online. Pozwala to porównać często przekolorowane obietnice firmy z przedstawioną z punktu widzenia konsumenta prawdopodobne mniej przekolorowaną rzeczywistością.

 

Zostawić, czy nie zostawić…

 

Jednak świadomość, że opinie i UGC są tak istotne dla marki to nie wszystko. Najpierw należy znaleźć klientów, którzy chętnie je przygotują – no i oczywiście powinny być one pozytywne. A może to nie być wcale takie łatwe…

 

Na przestrzeni trzech lat, Get Five Stars przeprowadził przy pomocy Google Surveys łącznie cztery ankiety sprawdzające, jak chętnie około 1300 badanych zostawi opinię online po dokonaniu zakupów u lokalnej firmy. Wyniki pokazały, że:
  • 35,8% konsumentów nie chce publikować opinii w Internecie, 26,2% robi to okazjonalnie (1-5 razy do roku),
  • w ciągu trzech lat przeprowadzania tej ankiety wzrosła liczba osób, które chcą publikować opinie (z 35,2% do 53,3%),
  • najchętniej opinie zostawiają osoby w przedziale wiekowym 25-34.

 

Kilka słów zachęty

Niezależnie, czy próbujesz pozyskać więcej opinii dla swojej wizytówki na Mapach Google, czy po prostu zależy Tobie na ogólnym UGC dotyczącym swojej marki, będziesz musiał zachęcić do tego swoich klientów. Dostępne metody są uzależnione od rodzaju i sposobu prowadzenia działalności. Jednak można wymienić kilka przykładów, które na pewno pomogą:

  1. Poproś o opinię! Wielu konsumentów nawet nie zdaje sobie sprawy, że firmie tak bardzo zależy na ich zdaniu, a jeszcze częściej – nie wiedzą, gdzie mogą je umieścić. Dlatego podczas rozmowy z klientem (przede wszystkim mailowej lub telefonicznej) warto o tym wspomnieć.
  2. Nie ukrywaj niekorzystnych opinii! Nie każdy klient jest zadowolony z usług i częściej to właśnie oni umieszczają opinie o firmie. Jednak nie należy ich ignorować lub usuwać – zamiast tego warto rzeczowo, profesjonalnie odpisać na zarzuty i wyrazić ubolewanie nad ich rozczarowaniem. Może to skłonić zadowolonych konsumentów do napisania czegoś pozytywnego.
  3. Ułatw klientom zostawianie opinii! Nie chodzi tu wyłącznie o nachalne nakłanianie do publikacji opinii. Wystarczy umieścić recenzje w widocznym miejscu z przyciskiem umożliwiającym sprawne przejście do pola tekstowego. Przykładowo, Google przygotowało krótki poradnik pokazujący jak można wygenerować link ułatwiający dodawanie opinii o firmie w GMF.
  4. Wykorzystaj social media! Fani marki na Facebooku bądź Twitterze chętnie wyrażą się pozytywnie o marce, jeżeli zostaną poproszeni o napisanie dlaczego to właśnie te produkty tak bardzo im się podobają.
  5. Subtelnie nagradzaj! „Napisz pozytywną opinię o nas, a dostaniesz 30% zniżki na nasz asortyment” nie brzmi najlepiej i może zapewnić wyłącznie sztuczne wpisy, którym nikt nie zaufa. Ne oznacza to, że nie można tego zrobić subtelniej – w szczególności sprawdzi się organizowanie comiesięcznych losowań nagród dla wszystkich osób, które zostawiły opinię – niezależnie od tego czy jest ona pozytywna.

 

Zadbaj o pozytywne opinie

 

Opinie, recenzje, zdjęcia bądź filmy przygotowywane przez użytkowników mogą nakłonić potencjalnych klientów do zakupów. Dlatego warto poświęcić czas na zachęcenie konsumentów do przygotowania UGC pokazujących, jak bardzo firma spełniła ich wszystkie potrzeby oraz oczekiwania. Nawet negatywne opinie mogą się przydać.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:30 min 31.07.2017 Towarzyszą nam podczas świąt narodowych bądź ogólnokrajowych oraz przypominają o ważnych dla ludzkości postaciach. Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że od czasu do czasu Google przedstawia nam swoje logo w ciekawej oraz nawiązującej do konkretnej daty odsłonie. Ale czy wiesz czym właściwie są Google Doodle, a także jak trafiły do wyszukiwarki? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:35 min 01.08.2017 Codziennie na świecie dochodzi do sytuacji kryzysowych. Katastrofy naturalne, akty terroryzmu czy zamachy w wielu miejscach zdarzają się z dużą częstotliwością. W dzisiejszych czasach zazwyczaj pierwszą rzeczą, po którą sięgamy w niebezpieczeństwie, jest telefon. Świadomi tego pracownicy Google stworzyli Alerty SOS, które mają informować o sytuacji kryzysowej w danym miejscu oraz przekazywać garść wskazówek dla osób znajdujących się w ogniu wydarzeń. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:20 min 11.07.2017 Z pewnością każdy z Was kliknął kiedyś zaszokowany nagłówkiem informującym o nagłej śmierci jakiejś gwiazdy, niewiarygodnym zjawisku czy szokującym wydarzeniu. Fake-newsy, czyli wyssane z palca informacje, rozprzestrzeniają się w mediach społecznościowych lotem błyskawicy. Spreparowane wydarzenia to jednak nie tylko niewinna zabawa czy żarty. W jakim celu powstają fake-newsy i czy ktoś na nich zyskuje? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700