Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Ile warte są domeny i czy mają wpływ na pozycjonowanie

Opublikowano: 25-05-2009
Czas potrzebny do przeczytania: 2:15 min

Ile warte są domenyW każdej firmie startującej z nowym serwisem internetowym rozgrywa się burza mózgów, jak nazwać domenę witryny. Zagadki by nie było, gdyby każde przedsiębiorstwo chciało w domenie mieć swoją nazwę - ale z różnych względów nie każde chce.

Marketerzy polują na nazwy odzwierciedlające charakter oferty - tak, by klientowi zapadła w pamięć jako synonim poszukiwanego produktu. Niektóre źródła mówią również, że dobra nazwa domeny może pomóc w pozycjonowaniu. Z powodu zaawansowania rynku wtórnego w handlu domenami (tzw. cybersquattingu) koszt wymarzonej domeny potrafi sięgnąć horrendalnych kwot (jedna z domen .pl została niedawno odsprzedana za 50 000 zł!).

Czy nadszarpywanie budżetu na nazwę domeny ma sens - czy wystarczy idealna nazwa, by zyskać popularność w Sieci, wesprzeć pozycjonowanie i zrobić kokosy na handlu online?

Chwytliwa nazwa domeny przegrywa z promocją w postaci marketingu w wyszukiwarkach - tak sytuację na okołointernetowym rynku podsumowuje Andrzej Bartosiewicz, kierownik Działu Domen NASK. NASK to pierwszy polski operator Internetu, dziś zajmujący się także sprzedażą domen na rynku pierwotnym i szeroko zakrojoną pracą badawczą. W wywiadzie udzielonym dla Interaktywnie.com, Andrzej Bartosiewicz zdradził, że przyrost liczby nowych domen w Polsce powinien kształtować się na poziomie 40-50% rocznie (rekordowy był rok 2008 z przyrostem 70%).

Do kupienia pozostaje coraz mniej marketingowo atrakcyjnych nazw - język polski jest przecież bogaty, ale słownikowo ograniczony. Na rynku wtórnym, czyli u cybersquattera, który za kilka złotych kupił domenę i chce ją odsprzedać z dużym zyskiem, dobrych nazw jest za to mnóstwo. Trzeba tylko zaproponować odpowiednią kwotę...

A. Bartosiewicz przewiduje, że złote czasy dla domeniarzy z rynku wtórnego mogą sie szybko skończyć. Według przedstawiciela NASK, atrakcyjność nazwy coraz bardziej zależy od mechanizmów wyszukiwania, które są zmienne i nieprzewidywalne. Świetna nazwa nie gwarantuje obecności w top dziesiątce wyników, a więc i dotarcia do potencjalnego klienta.

Znaczenie wyszukiwarek dla lokalizowania firm będzie tak ogromne - stawia tezę A. Bartosiewicz - że z przeglądarek internetowych zniknie pasek do wpisywania bezpośredniego adresu strony jakiejkolwiek strony, a pozostaną tylko domeny niezbędne. Ruch będzie pochodzić całkowicie z wyszukiwarki Google (inne wg A. B. się nie liczą).

Jeśli zastanawiacie się, czy wyłożyć dużą sumę na fajną nazwę typu swietnaoferta.pl - to powyżej znajdziecie odpowiedź. Lepiej zoptymalizować swoją stronę pod "świetna oferta" - najlepiej z pomocą dobrego fachowca SEO :-)

Źródło: Interaktywnie.com

Autor
Małgorzata Kucharska
Ocena artykułu
5.00 - (2 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się