Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:25 min Ikona 06.08.2008

Żart nie zawsze udany – cybersquatting

Przetarg na domeny Jeśli sprzedajesz produkty xyz i masz stronę www.xyz.pl, z pewnością wolałbyś, by Twój konkurent nie oferował się poprzez serwis o nazwie www.xyz.com albo www.xyz.eu. Tymczasem każda domena oparta na potocznej nazwie, np. www.buty.pl, zagrożona jest cybersquattingiem – praktyką zarejestrowania jej z innym rozszerzeniem i odsprzedawania po zawyżonej cenie. Czy warto?

W kontekście pozycjonowania trzeba powiedzieć, że nazwa domeny ma znaczenie w bardzo małym stopniu – w domniemywanym przez internautów i specjalistów algorytmie wyszukiwarki Google siła domeny jest jedynie elementem składowym i nie ma dużej mocy przesądzania o pozycji.

Dla przypomnienia za artykułem A Little Piece of the Google Algorithm – Revealed przedstawiam ten propabilistyczny algorytm:

GoogScore = (użyteczność słów kluczowych * 0.3) + (siła domeny * 0.25) + (punkty za linki przychodzące * 0.25) + (dane od użytkowników * 0.1) + (punkty za zawartość strony * 0.1) + (dodatkowe punkty przyznawane ręcznie) – (automatycznie i ręcznie przyznawane kary – filtry).

Roboty rejestrują słowo kluczowe zyx w nazwie domeny, natomiast umieszczenie go tam nie wystarczy, jeżeli zawartość tekstowa całego serwisu będzie uboga w wyrażenia kluczowe. Jeżeli domena jest wolna, oczywiście warto ją kupić i pod nią firmowac ofertę. Podobny problem pojawia się, jeżeli jesteś właścicielem marki zyx i domeny www. zyx.pl. Po prostu ktoś może stworzyć www.zyx.com itp. W przypadku podkradnięcia marki do nazwy domeny trzeba niestety dopilnować swoich praw – zarówno w odniesieniu do pozycjonowania, jak i zwyczajnie – wyłączności praw do znaku towarowego.

Spory co do własności domeny czy zawartego w nazwie słowa – znaku towarowego są rozstrzygane w ramach procesu Uniform Domain Name Resolution Policy (UDRP) opracowanego przez Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) bądź przez sądy. Ustawodawstwo wielu krajów traktuje nazwę domeny jako znak towarowy i takie też przepisy (i restrykcje) dotyczą cybersquattingu.

Trochę zabawnym, trochę absurdalnym (ale dość, trzeba przyznać, inteligentnym) przykładem polskiej afery związanej z wykorzystywaniem cudzej domeny jest sprawa strony www.microsoft.pl, pod którą zarejestrowała się firma z zupełnie innej niż Microsoft bajki (zajmująca się handlem m. in. ziołami). Powstał spór sądowy i korporacja Microsoft przejęła domenę z rozszerzeniem .pl. Żart się jakby nie udał.

Ale sam cybersquatting to narastające zjawisko. Liczba skarg kierowanych do Światowej Organizacji ds. Własności Intelektualnej rośnie z roku na rok. Co ciekawe, najwięcej przypadków cybarsquattingu zdarza się właśnie w odniesieniu do produktów farmaceutycznych – ziół czy zarejestrowanych leków. Cierpią na tym apteki internetowe. Inne branże, których ten problem dotyka najczęściej, to sektor finansowy i przemysł.

Źródła: ReklamaWInternecie.pl, Wikipedia.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Brand safety: czym jest i na czym polega? Ikona 3:00 min 14.09.2023

Brand safety: czym jest i na czym polega?

Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że zdecydowana większość decyzji związanych z robieniem zakupów czy korzystaniem z usług podejmowana jest w sieci. Nie powinno dziwić więc, że spora część działań marketingowych prowadzona jest właśnie w świecie cyfrowym. Należy pamiętać jednak, że internet to miecz obosieczny – a brak ochrony marki przed nieodpowiednimi treściami może zaszkodzić reputacji firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55