Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 02:25 min Ikona 06.08.2008

Żart nie zawsze udany – cybersquatting

Przetarg na domeny Jeśli sprzedajesz produkty xyz i masz stronę www.xyz.pl, z pewnością wolałbyś, by Twój konkurent nie oferował się poprzez serwis o nazwie www.xyz.com albo www.xyz.eu. Tymczasem każda domena oparta na potocznej nazwie, np. www.buty.pl, zagrożona jest cybersquattingiem – praktyką zarejestrowania jej z innym rozszerzeniem i odsprzedawania po zawyżonej cenie. Czy warto?

W kontekście pozycjonowania trzeba powiedzieć, że nazwa domeny ma znaczenie w bardzo małym stopniu – w domniemywanym przez internautów i specjalistów algorytmie wyszukiwarki Google siła domeny jest jedynie elementem składowym i nie ma dużej mocy przesądzania o pozycji.

Dla przypomnienia za artykułem A Little Piece of the Google Algorithm – Revealed przedstawiam ten propabilistyczny algorytm:

GoogScore = (użyteczność słów kluczowych * 0.3) + (siła domeny * 0.25) + (punkty za linki przychodzące * 0.25) + (dane od użytkowników * 0.1) + (punkty za zawartość strony * 0.1) + (dodatkowe punkty przyznawane ręcznie) – (automatycznie i ręcznie przyznawane kary – filtry).

Roboty rejestrują słowo kluczowe zyx w nazwie domeny, natomiast umieszczenie go tam nie wystarczy, jeżeli zawartość tekstowa całego serwisu będzie uboga w wyrażenia kluczowe. Jeżeli domena jest wolna, oczywiście warto ją kupić i pod nią firmowac ofertę. Podobny problem pojawia się, jeżeli jesteś właścicielem marki zyx i domeny www. zyx.pl. Po prostu ktoś może stworzyć www.zyx.com itp. W przypadku podkradnięcia marki do nazwy domeny trzeba niestety dopilnować swoich praw – zarówno w odniesieniu do pozycjonowania, jak i zwyczajnie – wyłączności praw do znaku towarowego.

Spory co do własności domeny czy zawartego w nazwie słowa – znaku towarowego są rozstrzygane w ramach procesu Uniform Domain Name Resolution Policy (UDRP) opracowanego przez Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) bądź przez sądy. Ustawodawstwo wielu krajów traktuje nazwę domeny jako znak towarowy i takie też przepisy (i restrykcje) dotyczą cybersquattingu.

Trochę zabawnym, trochę absurdalnym (ale dość, trzeba przyznać, inteligentnym) przykładem polskiej afery związanej z wykorzystywaniem cudzej domeny jest sprawa strony www.microsoft.pl, pod którą zarejestrowała się firma z zupełnie innej niż Microsoft bajki (zajmująca się handlem m. in. ziołami). Powstał spór sądowy i korporacja Microsoft przejęła domenę z rozszerzeniem .pl. Żart się jakby nie udał.

Ale sam cybersquatting to narastające zjawisko. Liczba skarg kierowanych do Światowej Organizacji ds. Własności Intelektualnej rośnie z roku na rok. Co ciekawe, najwięcej przypadków cybarsquattingu zdarza się właśnie w odniesieniu do produktów farmaceutycznych – ziół czy zarejestrowanych leków. Cierpią na tym apteki internetowe. Inne branże, których ten problem dotyka najczęściej, to sektor finansowy i przemysł.

Źródła: ReklamaWInternecie.pl, Wikipedia.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Search On 2022 – Search Outside the Box Ikona 8:35 min 04.10.2022 To wydarzenie, na które czekaliśmy z niecierpliwością! Google Search On sprawia, że jesteśmy na bieżąco z nowościami, które będą miały swoją premierę w niedalekiej przyszłości. W tym roku większość nowości to rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej intelogencji (AI). Jej szybki rozwój sprawia, że mamy coraz większe możliwości, a przy tym pokazuje jak zmienia się branża oraz czego możemy się spodziewać w przyszłości. Jeśli jesteście ciekawi nowości w wyszukiwarce Google, zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 01:20 min 29.11.2013 Na każde zapytanie Google i inne wyszukiwarki internetowe wyświetlają tysiące odpowiedzi, a przeciętny użytkownik zwraca uwagę tylko na te umieszczone na najwyższych pozycjach – dlatego Sunrise System będzie świadczyć usługi pozycjonowania i optymalizacji dla klientów nazwa.pl. Aby sprawdzić usługę pozycjonowania rekomendowaną przez nazwa.pl, wystarczy wypełnić formularz na stronie: https://www.nazwa.pl/inne/seo/ Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.05.2015 W dobie portali internetowych nietrudno o zdobycie danych jakiejkolwiek osoby, która choć w niewielkim stopniu postanowiła wkroczyć do wirtualnego świata Facebooka, Twittera czy Instagrama. Kolejnym sposobem na szybkie i łatwe zdobywanie informacji o znajomych i nieznajomych jest aplikacja mobilna Hello od Facebooka, która stworzona została do obsługi połączeń i wsparcia użytkowników telefonów komórkowych, którzy lubią wiedzieć kto dzwoni. Funkcjonalność Hello porównywana jest do popularnego Truecallera na Androida. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700