Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:00 min Ikona 29.02.2016

4 reklamy AdWords powyżej wyników wyszukiwania Google

Od 19 lutego dla ok. 1/3 wyników wyszukiwania Google zaczęło wyświetlać 4 reklamy AdWords nad rezultatami organicznymi i usunęło reklamy z prawej strony „SERPów” (poza reklamami z listą produktów i reklamami w panelach wiedzy). Zmiana „układu sił”, dla przeciętnego użytkownika być może nawet niezauważalna, ma gigantyczne znaczenie dla reklamodawców, specjalistów PPC oraz SEO. Ale czy na pewno?

 

 

Najważniejsze informacje

 

1. Testy nowego layoutu były prowadzone od początku grudnia

2. Zmiana została oficjalnie potwierdzona przez Google

3. Nowy layout został wprowadzony na całym świecie we wszystkich językach

4. Zmiana nie objęła wyników mobilnych

5. Wyniki będą zawierały DO 4 reklam powyżej wyników organicznych – 4 reklamy na górze wyników wyszukiwania będą się wyświetlać tylko dla „bardzo komercyjnych” zapytań

6. Reklamy AdWords znikają z prawej strony wyników wyszukiwania – za wyjątkiem reklam z listą produktów oraz w panelach wiedzy

7. Na 1 stronie wyników wyszukiwania wyświetla się łącznie maksymalnie 7 reklam (zamiast wcześniejszych 11)

8. Rozszerzenia pozostają bez zmian – dla wszystkich reklam mogą wyświetlać się rozszerzenia połączeń, lokalizacji, opinii, etc.

Ciekawostki:

 – dla niektórych zapytań reklamy AdWords wyświetlają się tylko poniżej wyników wyszukiwania!

największy zwycięzca spośród wszystkich reklam: pozycja 3 (CTR wzrósł o ok. 15%)

– największy przegrany spośród wszystkich reklam: pozycje od 8 do 11 (które zupełnie zniknęły z SERP)

 

1. Wzrost CPC (kosztu 1 kliknięcia) reklamy?

 

Wszystko będzie zależeć od reklamodawców – dotychczas nie zauważono większych zmian w CPC. Koszt kliknięcia może zarówno spaść (z uwagi na dodatkowe miejsce na górze strony) lub podnieść się (z uwagi na usunięcie reklam z prawej strony SERP, a przez to zmniejszenie ogólnej liczby płatnych linków wyświetlających się użytkownikom w tym samym czasie).

 

2. Mniejsza widoczność organicznych wyników wyszukiwania?

 

Rzeczywiście przy 4 reklamach, widoczność organicznych rezultatów jest nieco niższa. Jednak doświadczenie pokazuje, że użytkownicy wciąż z ostrożnością odnoszą się do AdWords. Wpływ dodatkowej reklamy powyżej naturalnych wyników wyszukiwania jest więc trudny do przewidzenia, a potencjalnych scenariuszy rozwoju sytuacji jest co najmniej kilka. Jedno jest pewne – linki organiczne zawsze będą stanowić podstawę Google, ponieważ to one najlepiej odpowiadają na oczekiwania użytkowników.

Podsumowanie / TL; DR

 

Jak zwykle w przypadku zmian wprowadzanych przez Google zalecany jest duży spokój. Czas pokaże jaki rzeczywiście wpływ na CTR, CPC i inne aspekty będą miały 4 reklamy powyżej naturalnych wyników wyszukiwania.

Trzeba też pamiętać, że 4 reklamy AdWords wyświetlają się dla ok. 1/3 wyników, stąd większość wciąż będzie wyświetlać od 1 do 3. Co więcej, brak reklam z prawej strony może zwiększyć liczbę kliknięć w pozostałe wyniki w SERP Google.

Często też reklamy mają niższą jakość, gorzej odpowiadają na oczekiwania i zamiar użytkownika niż wyniki organiczne. Stąd efekt może być odwrotny od zamierzonego – użytkownicy zamiast klikać w reklamy, mogą automatycznie przewijać wyniki aby dostać się do bardziej wartościowych, organicznych linków.

Oczywiście obecnie możemy snuć jedynie domysły, prognozować i analizować sytuację. Po upływie kilku tygodni, czy nawet miesięcy będziemy mieli pełniejszy obraz efektów zmian w Google. W każdym razie SEO i PPC przechodziły na przestrzeni lat mnóstwo podobnych i jeszcze gwałtowniejszych zmian i zawsze wychodziły z nich obronną ręką.

Zachowujemy więc spokój i optymalizujemy – zarówno kampanie, jak i strony!

Źródła:

SEL – Google Continuing To Test 4 Text Ads In Search Results;

TheSEMPost – Google AdWords Switching to 4 Ads on Top, None on Sidebar;

SEJ – Google Removes Right Hand Sidebar Ads;

The SEM Post – Updates on Google’s 4 AdWords Ads & No Sidebar Ads Change;

SEJ – All About Google Removing Sidebar Ads;

The SEM Post – Google Displaying AdWords Only at Bottom of Some Search Results;

Moz – Four Ads on Top: The Wait Is Over;

SEL – Google’s New SERP Layout: The Biggest Winners & Losers;

HubSpot – Google’s Removing Right-Side Ads, But How Will It Impact Organic Search Results?

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55