Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Ikona 03:00 min Ikona 29.02.2016

Od 19 lutego dla ok. 1/3 wyników wyszukiwania Google zaczęło wyświetlać 4 reklamy AdWords nad rezultatami organicznymi i usunęło reklamy z prawej strony „SERPów” (poza reklamami z listą produktów i reklamami w panelach wiedzy). Zmiana „układu sił”, dla przeciętnego użytkownika być może nawet niezauważalna, ma gigantyczne znaczenie dla reklamodawców, specjalistów PPC oraz SEO. Ale czy na pewno?

 

Najważniejsze informacje

 

1. Testy nowego layoutu były prowadzone od początku grudnia

2. Zmiana została oficjalnie potwierdzona przez Google

3. Nowy layout został wprowadzony na całym świecie we wszystkich językach

4. Zmiana nie objęła wyników mobilnych

5. Wyniki będą zawierały DO 4 reklam powyżej wyników organicznych – 4 reklamy na górze wyników wyszukiwania będą się wyświetlać tylko dla „bardzo komercyjnych” zapytań

6. Reklamy AdWords znikają z prawej strony wyników wyszukiwania – za wyjątkiem reklam z listą produktów oraz w panelach wiedzy

7. Na 1 stronie wyników wyszukiwania wyświetla się łącznie maksymalnie 7 reklam (zamiast wcześniejszych 11)

8. Rozszerzenia pozostają bez zmian – dla wszystkich reklam mogą wyświetlać się rozszerzenia połączeń, lokalizacji, opinii, etc.

Ciekawostki:

 – dla niektórych zapytań reklamy AdWords wyświetlają się tylko poniżej wyników wyszukiwania!

największy zwycięzca spośród wszystkich reklam: pozycja 3 (CTR wzrósł o ok. 15%)

– największy przegrany spośród wszystkich reklam: pozycje od 8 do 11 (które zupełnie zniknęły z SERP)

 

Wzrost CPC (kosztu 1 kliknięcia) reklamy?

 

Wszystko będzie zależeć od reklamodawców – dotychczas nie zauważono większych zmian w CPC. Koszt kliknięcia może zarówno spaść (z uwagi na dodatkowe miejsce na górze strony) lub podnieść się (z uwagi na usunięcie reklam z prawej strony SERP, a przez to zmniejszenie ogólnej liczby płatnych linków wyświetlających się użytkownikom w tym samym czasie).

 

Mniejsza widoczność organicznych wyników wyszukiwania?

 

Rzeczywiście przy 4 reklamach, widoczność organicznych rezultatów jest nieco niższa. Jednak doświadczenie pokazuje, że użytkownicy wciąż z ostrożnością odnoszą się do AdWords. Wpływ dodatkowej reklamy powyżej naturalnych wyników wyszukiwania jest więc trudny do przewidzenia, a potencjalnych scenariuszy rozwoju sytuacji jest co najmniej kilka. Jedno jest pewne – linki organiczne zawsze będą stanowić podstawę Google, ponieważ to one najlepiej odpowiadają na oczekiwania użytkowników.

Podsumowanie 

 

 

Jak zwykle w przypadku zmian wprowadzanych przez Google zalecany jest duży spokój. Czas pokaże jaki rzeczywiście wpływ na CTR, CPC i inne aspekty będą miały 4 reklamy powyżej naturalnych wyników wyszukiwania.

Trzeba też pamiętać, że 4 reklamy AdWords wyświetlają się dla ok. 1/3 wyników, stąd większość wciąż będzie wyświetlać od 1 do 3. Co więcej, brak reklam z prawej strony może zwiększyć liczbę kliknięć w pozostałe wyniki w SERP Google.

Często też reklamy mają niższą jakość, gorzej odpowiadają na oczekiwania i zamiar użytkownika niż wyniki organiczne. Stąd efekt może być odwrotny od zamierzonego – użytkownicy zamiast klikać w reklamy, mogą automatycznie przewijać wyniki aby dostać się do bardziej wartościowych, organicznych linków.

Oczywiście obecnie możemy snuć jedynie domysły, prognozować i analizować sytuację. Po upływie kilku tygodni, czy nawet miesięcy będziemy mieli pełniejszy obraz efektów zmian w Google. W każdym razie SEO i PPC przechodziły na przestrzeni lat mnóstwo podobnych i jeszcze gwałtowniejszych zmian i zawsze wychodziły z nich obronną ręką.

Zachowujemy więc spokój i optymalizujemy – zarówno kampanie, jak i strony!

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Koniec Flasha w reklamach graficznych Google Ikona 01:00 min 02.03.2016 Ze wsparcia technologii Flash na rzecz HTML5 wycofuje się coraz więcej firm tworzących branżę IT. Flasha nie obsługuje już iOS, Android, mobilna wersja Chrome'a, a w przypadku starszych wersji wtyczki Adobe także przeglądarka Mozilla Firefox. Teraz przyszedł czas na Google i AdWords. Gigant z Mountain View jeszcze w pierwszej połowie tego roku ma zamiar zrezygnować z reklam w formacie Flash. Kiedy dokładnie to nastąpi i dlaczego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Reklamy AdWords w Mapach Google Ikona 00:00 min 29.04.2016 Stało się! Reklamy oficjalnie zawitały już do wyników wyszukiwania w Mapach Google. Od ok. 18 kwietnia możemy jeszcze skuteczniej docierać do odbiorców lokalnych. Po kilku miesiącach testów Google ostatecznie zdecydowało się na ten krok i dało nam jeszcze jedno narzędzie do rozwoju swojego biznesu. Jak to wygląda w praktyce? Czy użytkownicy będą klikać i odwiedzać naszą firmę? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google testuje Real-time Ads – reklamy w czasie rzeczywistym Ikona 01:40 min 19.02.2016 W Ameryce testowane jest obecnie nowe narzędzie, które stworzono z myślą o pomocy firmom w trafieniu ze swoją ofertą do Klientów. Publikując swoją reklamę w czasie rzeczywistym, dzięki Real-time Ads stworzonym przez Google, w wielu miejscach w sieci na raz i w trakcie trwania ważnego i skupiającego uwagę wielu osób wydarzenia, z pewnością możemy wiele zyskać. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700