Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Marketing afiliacyjny – jak działają programy partnerskie?

Opublikowano: 14-11-2019
Czas potrzebny do przeczytania: 7:15 min
Współpraca z największymi influencerami sporo kosztuje, dlatego zazwyczaj mieści się poza zasięgiem małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwiązaniem dla nich może być zaś umożliwienie reklamowania produktów wielu twórcom internetowym, posiadającym strony zbieżne tematycznie z danym obszarem działalności. Dzięki marketingowi afiliacyjnemu współpraca między sprzedawcą produktów, a promującymi go właścicielami blogów i serwisów internetowych staje się bardzo prosta.

Jeden reklamodawca – wielu promujących
Marketing afiliacyjny polega na zleceniu działań reklamowych w ramach sieci partnerskiej wielu różnym podmiotom, którzy otrzymują wynagrodzenie wyłącznie za konkretne rezultaty swojej pracy.Jeśli osiągną z góry ustalony efekt, na przykład w postaci zakupu w sklepie internetowym, w zamian dostają ustaloną kwotę pieniężną lub określony procent prowizji od transakcji. Współpraca odbywa się poprzez program partnerski, do którego można dołączyć na stronie internetowej reklamodawcy lub na portalu należącym do szerszej sieci afiliacyjnej.

Jeśli chcesz, aby marketingowcy zajęli się promowaniem Twojej oferty, możesz zlecić swojemu programiście stworzenie spersonalizowanego narzędzia do marketingu afiliacyjnego. W ramach niego użytkownicy będą rejestrować się w specjalnym systemie i reklamować Cię, korzystając z indywidualnych linków, a ich wyniki będą rejestrowane i wynagradzane.

Aby jednak stworzyć własny program partnerski od zera, warto przekonać się, w jaki sposób one działają oraz poznać mocne i słabe strony marketingu afiliacyjnego. Prostszym rozwiązaniem na początek jest więc zarejestrowanie się w gotowej sieci afiliacyjnej, która łączy interesy licznych reklamodawców i wydawców (właścicieli stron internetowych, blogów czy kanałów w mediach społecznościowych). Dzięki temu otrzymasz indywidualne konto, na którym będziesz zarządzać własnym programem partnerskim, funkcjonującym w ramach szerszego systemu. Gotowe rozwiązanie da Ci możliwość dotarcia do dużej grupy wydawców i zapewni pomocne narzędzia, m.in. do monitorowania skuteczności ich działań.

Skąd wiadomo, kto promuje skutecznie?
Załóżmy, że postanowiłeś skorzystać z możliwości, które daje marketing afiliacyjny i zleciłeś promowanie sklepu wielu twórcom internetowym jednocześnie. Skąd będziesz wiedział, że któryś z nich doprowadził do zakupu Twojego produktu albo pobrania aplikacji mobilnej?

Każdy z partnerów, który dołączy do Twojego programu, otrzymuje indywidualny link referencyjny. Kiedy na swoim blogu lub w mediach społecznościowych poleci Twój produkt, w adresie URL, przekierowującym do sklepu umieści własny kod partnerski. Dzięki temu użytkownik, który trafi z jego strony do Twojego sklepu, zostanie przypisany do niego. Jeśli ten odbiorca dokona zakupu, pobierze Twoją appkę lub wykona inne, ustalone działanie, wynagrodzenie w postaci prowizji lub określonej stawki trafi na konto partnera. Co więcej, dana czynność nie musi być wykonana od razu, przy pierwszym wejściu na stronę, żeby została przypisana do danego marketingowca.

Cele osiągane w ramach programów partnerskich
Chociaż w marketingu afiliacyjnym najbardziej popularne jest wynagradzanie wydawców za dokonanie transakcji w sklepie internetowym, istnieją również inne cele, do których mogą oni dążyć.

Są to:
  •  pobranie aplikacji lub zainstalowanie programu,
  •  wzrost liczby unikalnych użytkowników portalu,
  • pozyskanie leadów sprzedażowych, czyli zapisanie się potencjalnego klienta do bazy kontaktów.


Kto może reklamować Twoje produkty?
Warunkiem dołączenia do programu partnerskiego jest najczęściej wyłącznie posiadanie bloga, strony internetowej lub profilu w mediach społecznościowych, za pomocą których partner zamierza reklamować wybrane produkty. Wydawcami mogą być więc zarówno twórcy pojedynczych kanałów, poświęconych określonej tematyce, jak i zawodowi marketingowcy, dysponujący szeroką gamą narzędzi i strategii działania. Reklamowanie Twoich produktów może na przykład stanowić dodatkowe źródło zarobku dla blogera, który porusza tematy związane z Twoją branżą. Przy okazji opisywania gier planszowych, może on umieścić swojego linka referencyjnego do sklepu z tymi produktami, zachęcając do zakupu. Innym przykładem marketingu afiliacyjnego jest opublikowanie na stronie internetowej widgetu, kierującego do sklepu z odzieżą sportową.

Czy warto współpracować z właścicielami stron o małym zasięgu?
Chcąc wypromować produkt wśród konkretnych odbiorców, niekiedy warto skorzystać z pomocy specjalistów od marketingu oraz influencerów, kreujących opinie w danym obszarze tematycznym. Posiadają oni rozwinięte kanały, za pomocą których docierają do swojej grupy docelowej. Jeśli jest ona zbieżna z działalnością reklamodawcy, czyli firmy, która chce wypromować swoją ofertę, to takie partnerstwo w interesach może przynieść korzyści obu stronom. Dzięki działaniu w ramach sieci afiliacyjnej nie decydujesz o tym, kto promuje Twoje produkty, ale za to minimalizujesz ryzyko wynikające ze współpracy z mało znanym twórcą lub marketingowcem.

Chociaż influencer marketing jest obecnie coraz bardziej popularny, to jednak tylko największe koncerny mogą sobie pozwolić na promowanie się przy wsparciu liderów opinii z milionową czy kilkusettysięczną grupą odbiorców. Zamiast więc uciekać się do ich pomocy, można skorzystać ze wsparcia właścicieli blogów i stron w mediach społecznościowych, którzy nie są bardzo znani i wpływowi. Niewielka społeczność, którą posiadają, może być nawet bardziej skłonna do podjęcia zaplanowanych działań niż większa, bardziej zróżnicowana grupa docelowa.

Cechy charakterystyczne programów partnerskich
Marketing afiliacyjny jest techniką, w której wydawcy wynagradzani są za konkretne efekty. Jeśli więc link umieszczony na ich stronie, nie generuje ruchu, nie prowadzi do zakupów albo wypełnienia Twojego formularza kontaktowego, to nie płacisz! Nie masz jednak wpływu na to, jak bardzo marketingowcy zaangażują się w reklamowanie Twojej firmy, a także gdzie i w jaki sposób będą ją promować.

Część sieci do marketingu afiliacyjnego zapewnia natomiast kontrolę jakości pozyskiwanych przez wydawców kontaktów oraz unikalnych użytkowników serwisu. Dzięki temu wiesz, że otrzymujesz wartościowe leady lub ruch na stronie, który może dać Ci korzyści w postaci większego zainteresowania ofertą.

Zaletą programów partnerskich jest również fakt, iż są one często zautomatyzowane. Jako reklamodawca nie rozliczasz się bezpośrednio z każdym wydawcą, ale otrzymujesz fakturę od firmy, będącej właścicielem danej sieci afiliacyjnej. Marketingowiec również otrzymuje wynagrodzenie od szefów platformy, w ramach której działa. Prosty jest także sposób generowania linków referencyjnych, z których korzystają wydawcy. Pozwala to uniknąć pomyłek i otrzymać dodatkowy dochód pasywny. Link, który kiedyś umieścili w swoim wpisie na blogu, może procentować nawet kilka lat później. Wystarczy, że ktoś go przeczyta i zdecyduje się skorzystać z polecenia.

Warto również wiedzieć, że aby zwiększyć skuteczność działań marketingowych, wydawcy często decydują się promować swoje strony za pomocą kampanii Google Ads lub poprawiają ich widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu mogą uzyskać większy ruch w witrynie, co później przekłada się na lepsze efekty w postaci zakupów promowanych produktów.

W skrócie…
Marketing afiliacyjny stanowi dobre rozwiązanie, jeśli chcesz wykorzystać potencjał małych serwisów, blogów czy stron w mediach społecznościowych. W zamian za prowizję lub odgórnie ustaloną stawkę zyskujesz konkretne efekty.Nie masz wpływu na to, czy cele reklamowe zostaną osiągnięte, jednak nie płacisz marketingowcom, jeśli ich działania nie przyniosą zamierzonego rezultatu.

Nie musisz zastanawiać się, w jaki sposób wydawca, z którym współpracujesz na zasadach marketingu afiliacyjnego, wpłynie na popularność Twoich usług, pomoże zwiększyć sprzedaż czy spełni inny cel reklamowy. Rejestrujesz się w sieci afiliacyjnej lub zakładasz własny porogram partnerski i zyskujesz dodatkowe wsparcie w promocji własnych produktów. Warto potraktować tę technikę jako wsparcie innych działań marketingowych.
Autor
Joanna Marchlewicz
Ocena artykułu
5.00 - (7 głosów)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się