Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 07:20 min Ikona 08.01.2020

Skuteczna komunikacja z klientem, czyli wyrafinowanie, a może czadersko

Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one – chciałoby się powiedzieć poruszając temat doboru formy języka podczas komunikacji z klientem. Chcąc, by odbiorca naszego przekazu nas zrozumiał, przede wszystkim musimy wiedzieć, jaki jest cel naszej wypowiedzi oraz do kogo ją kierujemy.

Spersonalizowanie adresata

 

Podstawą dobrze zrozumianego komunikatu jest konkretnie zdefiniowana grupa docelowa. Będąc odpowiedzialnym za kontakt z klientem, należy posługiwać się taką formą języka, która pozwoli skutecznie dotrzeć do wybranych przez nas osób. Jednak, aby komunikowanie to przynosiło wymagane efekty, należy ustalić kilka rzeczy zanim zaczniemy budować treści.

Przede wszystkim, w zależności od branży, w której działamy należy sobie zwizualizować osobę, czyli stworzyć personę, do której będą kierowane informacje o naszej firmie. Ustalając model klienta trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Jakiej płci jest nasz odbiorca? Ile ma lat? W jakiej miejscowości mieszka? Jakie może mieć wykształcenie? Jaki jest jego zawód? Czym się interesuje i czym zajmuje w wolnym czasie? Im więcej szczegółowych pytań sobie zadamy, tym większa szansa na dotarcie do potencjalnego klienta z naszym przekazem. Oczywiście w zależności od charakteru prowadzonej działalności, nie ma konieczności tworzenia tylko jednej grupy docelowej.

Przykładowo, jeśli prowadzimy salon fryzjerski dla zwierząt, naszą klientką może być zarówno starsza pani ze swoimi najsłodszymi na świecie kociakami – Pysią, Mysią i Żabcią, ale i dziesięcioletnia dziewczynka ze swoim czworonożnym przyjacielem Basterem. Modele takich postaci możemy rozróżnić na dwie grupy biorąc pod uwagę wiek lub stworzyć jeden zbiór na podstawie ich wspólnych zainteresowań.

Natomiast, co w przypadku, gdy branża, w której działamy dotyczy usług lub towarów, z których korzystają wszyscy. Za przykład niech posłuży sprzedaż kubków lub długopisów – czy w takim przypadku warto głowić się nad określeniem konkretnie opisanej persony? Oczywiście, że tak. Konkurencja w tej branży jest tak ogromna, że sprecyzowanie sylwetek swoich odbiorców pozwoli na wysyłanie treści do jasno określonych osób. Mimo, że korzystają z tych produktów wszyscy, nie każdy poczuje się adresatem naszego komunikatu. Podobna zasada działała w szkole, gdy na puszczone po klasie pytanie „kto ma pożyczyć długopis” czasami nie reagował nikt. Jednak, gdy zwróciliśmy się bezpośrednio do konkretnego kolegi „Darek, masz długopis?” okazywało się, że Dariusz z zadowoleniem nam go pożyczał, bo został wybrany przez nas spośród wszystkich innych uczniów.

Przykładowo, jeśli chcemy trafić z przekazem do mężczyzn, którzy w wolnym czasie lubią majsterkować, warto posłużyć się stwierdzeniem:

„Kubek z kawą sprawi, że praca zarówno w garażu, jak i w przydomowym ogrodzie pójdzie zdecydowanie sprawniej.”

Z kolei zwracając się do uczniów lub studentów można pójść tropem:

„Egzamin? Sesja? Szykuje się zarwana noc? Strzel sobie kawę z kubka, na którym widnieje wybrany przez Ciebie motyw i walcz dalej!

Najważniejszą rzeczą jest ustalenie jak największej liczby szczegółów dotyczących persony, do której chcemy dotrzeć. Łatwiej będzie dobrać formę języka i zbudować treść, jeśli konkretnie ustalimy do kogo mówimy. Dodatkowo, warto pamiętać, że w przypadku budowania contentu, który jest jednocześnie użyteczny dla danej grupy docelowej, staje się również wartościowy dla wyszukiwarki internetowej. Finalnie, przekłada się to na łatwiejsze pozycjonowanie strony w Google wśród innych, konkurencyjnych sklepów oferujących spersonalizowane kubki i długopisy.

 

Budowanie komunikatu

 

Po skonkretyzowaniu persony powstaje najważniejsze pytanie – jak się z nią porozumieć? Przede wszystkim należy określić kanały komunikacji za pośrednictwem, których będziemy mogli skontaktować się z potencjalnymi klientami. Mimo stale rosnącej cyfryzacji społeczeństwa, do najstarszych osób często najbardziej trafiają tradycyjne metody komunikacji w postaci papierowych gazetek. Jednak, jak pokazują wyniki wielu badań, osoby po pięćdziesiątym roku życia coraz chętniej sięgają po nowe technologie. Do korzystania z Internetu zachęcani są przede wszystkim przez bliskich oraz przez pozytywne ocenianie swojego stanu zdrowia fizycznego i psychicznego. Dodatkowo, kluczową rolę podczas cyfryzacji seniorów odgrywają różnego rodzaju instytucje. Niedawno wprowadzone w Polsce e-recepty mogą się realnie przyczynić do tego, że w naszym kraju odnotujemy zdecydowanie większą liczbę intuicyjnie poruszających się po sieci e-merytów.

Niemniej jednak forma języka, którą należy się posługiwać w kontakcie z personą starszą, niewątpliwie musi konkretnie przedstawiać naszą usługę lub produkt. Treść musi być pozbawiona kolokwializmów lub zapożyczeń zza granicy, które mogłyby być odebrane, jako określenia niemal obraźliwe. Nie ulega wątpliwości, że starsze osoby oczekują klarownej informacji, a niezrozumiałe dla nich słowa, mogłyby nieodwracalnie odstraszyć ich od naszego sklepu. W związku z tym, chcąc zachęcić właścicielkę Pusi, Mysi i Żabci do skorzystania z usług fryzjerskich w naszym salonie, najlepiej będzie pójść w następującą stronę:

„Nasze zabiegi wykonujemy z największą dbałością o zdrowie i wygląd wszystkich czworonogów. Nie doprowadzamy do sytuacji stresogennych, gdyż sami jesteśmy miłośnikami zwierząt.”

Inaczej sprawa wygląda przy doborze formy języka chcąc skomunikować się z nastoletnią personą. Opublikowane niedawno wyniki plebiscytu prowadzonego przez PWN na młodzieżowe słowo roku udowadnia, że młodzi ludzie lubią słowotwórstwo oraz modyfikowanie wyrażeń z języka angielskiego. Stosowanie więc w swoim komunikacie zwrotów używanych aktualnie przez młodzież może być strzałem w dziesiątkę. Rozpoczęcie tekstu słowem „eluwina” (według wspomnianego plebiscytu PWN znalazło się ono wśród trzech najpopularniejszych wyrażeń młodzieżowych i oznacza „cześć/witaj/jak się masz”) może już na samym początku przyciągnąć uwagę młodego człowieka. Bez wątpienia zaintryguje go zmuszając do refleksji, nad tym, czy „ten właściciel salonu/sklepu/cukierni to czasem nie będzie w porządku gość?”.

„Nie bądź dzbanem dla swojego psa i zadbaj o niego. Przyprowadź go do nas – wykąpiemy, ostrzyżemy i wyczeszemy Twojego kumpla.” (słowo „dzban” w 2018 roku było na pierwszym miejscu w rankingu PWN. Jest to określenie osoby niemiłej i często mało rozgarniętej.)

Jednak i w tym przypadku istnieje zagrożenie, które może przesądzić o tym, że zainteresowany młody człowiek, tak samo szybko zrezygnuje z naszych usług. Zbyt częste stosowanie młodzieżowego slangu może zostać odebrane przez niego, jako podjęcie przez dojrzałego człowieka, próby bycia nastolatkiem na siłę. Forma języka polegająca na umieszczaniu w każdym zdaniu słów pokroju „eluwiny”, sprawi, że komunikat stanie się parodią, a nie zachęcająca do skorzystania z naszych usług informacją.

Warto też pamiętać, by w kontakcie z młodymi ludźmi teksty były zwięzłe i koniecznie wzbogacone o zdjęcia lub infografiki. Stworzony w ten sposób content już pod względem wizualnym będzie zachęcał do zapoznania się z nim, a obrazek ma szansę pozostać w pamięci na dłużej. Witryna z zamieszczonymi w ten sposób informacjami generuje ruch na stronie, obecni i potencjalni klienci chętnie przeglądają jej zawartość, co realnie przekłada się na skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu czy serwisu.

 

Czas na kontakt z klientem

 

Dobranie odpowiedniej formy języka leży u podstaw skutecznego komunikowania się z obecnym lub potencjalnym klientem. Należy ustalić, jak najwięcej szczegółów, które charakteryzują obraną przez nas personę. Określając jej wiek, zainteresowania, czy wykształcenie pozwoli nam myśleć i mówić tak jak ona. Finalnie pozwoli nam to budować content, który wzbudzi zaufanie do naszej marki, zachęci do zapoznania się z produktami, pomoże wypozycjonować witrynę w wynikach wyszukiwania, co ostatecznie może przełożyć się na sukces prowadzonego przedsiębiorstwa.

Źródła:   Polska Akademia Nauk; Słownik Języka Polskiego PWN

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
AMSORT: wzwyż i do przodu Ikona 02:10 min Marka AMSORT Sp. z o.o., znana wcześniej jako firma DERCO Sp. z o.o., to prężnie rozwijająca się działalność, dla której istotnym momentem rozwoju stał się rebranding. Przedsiębiorstwo zaczęło korzystać z nowej energii, stając się niezachwianą konkurencją dla innych dostawców systemów przenośnikowych na świecie. Przyjrzyjmy się, jak rebranding wpłynął na rozpoczęcie tej nowej drogi rozwoju. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 01:55 min 08.09.2009 Wiele osób nie wyobraża sobie lepszej reklamy niż linki sponsorowane Google AdWords, które pojawiają się na stronie z wynikami wyszukiwania. Jednak koncern Google wymyślił ostatnio reklamę kontekstową, która niewątpliwie oferuje jeszcze większe korzyści i możliwości promowania się. Dzięki niej przedsiębiorcy mają szerszy kontakt z Klientem, którym reklama wyświetla się na stronach internetowych o podobnej tematyce. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:55 min 28.03.2017 Chcesz pozycjonować swoją stronę lokalnie, lecz nie wiesz, kto zweryfikował wizytówkę Twojej firmy na Mapach Google. Chciałbyś odzyskać do niej dostęp, ale słyszałeś, że to trudny i żmudny proces? Gigant z Mountain View wyciąga rękę do przedsiębiorców, którzy chcą odzyskać możliwość zarządzania wpisem w Google Moja Firma. Jak wygląda i co zmieniło się w procesie odzyskiwania zweryfikowanych wizytówek? Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700