Ikona 04:10 min Ikona 10.09.2018

Nie ma tego złego… czyli jak negatywna opinia może nieść dobro?

Nie musisz bać się negatywnych komentarzy na temat swojej firmy. Wiem, że brzmię teraz nader optymistycznie, ale za moment pokażę, że zła opinia możesz przynieść Ci wiele dobrego, o ile odpowiednio ją potraktujesz. I nie chodzi tu o próby jej usunięcia lub całkowite zaprzeczenie temu, co znajdzie się w jej treści. Bez względu na to, czy jest to opinia słuszna czy wystawiona przez hejtera, możesz na jej podstawie zbudować dobrą strategię marketingową.

 

Każda opinia ma znaczenie

 

O tym, że opinie wystawiane przez użytkowników sieci są istotne dla pozycjonowania, pisaliśmy już niejednokrotnie: wskazując, w jaki sposób je zdobywać, a także co zrobić, żeby w większości były one pozytywne. I bynajmniej nie zmieniamy tutaj zdania – pozytywne komentarze zostawiane czy to w Google Moja Firma czy pod tekstem na firmowym blogu, są bardzo ważne dla utrzymywania wysokich pozycji w wyszukiwarce i zawsze warto o nie zabiegać.

Nie powinieneś jednak obawiać się obecności negatywnych komentarzy. Oczywiście możesz starać się o ich usunięcie lub zasugerować opiniodawcy, że się myli. Nie jest to jednak wyjście korzystne. Wdawanie się w burzliwe dyskusje i nieprzyjemną wymianę zdań pokaże Cię w naprawdę kiepskim świetle. Zanim więc zaczniesz ciskać gromy w tego, kto napisał o Twojej firmie kilka niemiłych słów zastanów się na chłodno, do czego możesz to wykorzystać.

opinie

Minus razy minus daje plus

 

Zapewne pamiętasz, mniej lub bardziej mgliście, zasadę rządzącą mnożeniem liczb ujemnych. Zgodnie z zasadą (-) x (-) = (+). Proponuję, abyś poniekąd tak właśnie wyobraził sobie krytyczne opinie oraz korzyść, jaką możesz zdobyć czerpiąc z tego, co napisali nieprzychylni Ci klienci. Co zyskujesz dzięki negatywnym opiniom?

 

1.    Bezpośredni kontakt z klientem

Brak jakiejkolwiek reakcji zawsze zostanie odebrany jako obojętność, stąd też warto odpowiadać zarówno na te pozytywne, jak i negatywne opinie. Klient niezadowolony w obsługi w restauracji, który otrzyma przeprosiny i zapewnienie, że więcej się to nie powtórzy, z pewnością nieco złagodnieje. Ponadto poczuje się ważny i doceniony. Przekona się, że jego zdanie odgrywa istotną rolę w tym, aby Twoja firma stale zmieniała się na lepsze.

2.    Feedback ze strony klienta

Krytyczny komentarz pozostawiony na stronie hotelu, w którym niedawny gość wyraża oburzenie z powodu niedokładnie posprzątanego pokoju to opinia, która powinna dawać do myślenia. Potraktuj ją nie jak próbę ataku, ale cenną wskazówkę. Może rzeczywiście doszło do niedopełnienia obowiązków przez jednego z pracowników? Warto to sprawdzić. Dzięki opiniom tego typu otrzymujesz pełnowymiarowy obraz swojej firmy – wiesz, co działa znakomicie, a co wymaga poprawy. To świetny feedback, którego nie da Ci nikt inny!

3.    Większa wiarygodność Twojej firmy

Przez chwilę postaw się w roli potencjalnego klienta. Czy całe mnóstwo wyłącznie pozytywnych opinii na temat miejsca, z którego usług korzystasz, nie wzbudzi w Tobie podejrzeń? Zbyt optymistyczne komentarze pełne ochów i achów nie prezentują się wiarygodnie. Przecież Twoja oferta nie może być skrojona dla każdego w sposób idealny. Poza tym negatywna opinia wśród całego mnóstwa tych pozytywnych pokazuje, że jesteś tylko człowiekiem i możesz się mylić. Tym samym zyskujesz w oczach klientów.

Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło

Teraz chyba wszystko stało się jasne – negatywna opinia może przynieść wiele dobrego:
  • wysyła sygnał, że dzieje się coś, co należy czym prędzej naprawić,
  • pozwala na złapanie kontaktu z klientem,
  • daje szansę na wyjaśnienie nieprzyjemnej sytuacji,
  • jest dowodem na to, że szanujesz wszystkie, także krytyczne komentarze,
  • zwiększa Twoją wiarygodność w oczach innych.
Wcale nie proponuję, abyś od dziś był niepoprawnym optymistą, ale abyś podszedł do tego typu komentarzy zdroworozsądkowo wszędzie tam, gdzie się pojawią: czy to w Google Moja Firma, czy na stronie produktu lub obsługi, na której pozycjonowaniu Ci zależy, czy też pod tekstem na blogu. Opinie na „nie” traktuj trochę jak wyzwanie, trochę jak wartościową wskazówkę, a trochę jak szansę na poprawę swojego wizerunku w sieci. Przekonasz się, że tylko na tym zyskasz.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 05:05 min 21.09.2018 Od dzieciństwa wpajano nam, aby robić swoje i nie przejmować się ludzkim gadaniem. Jest w tej radzie sporo prawdy, jednak mądry strateg w tym, co mówią inni dostrzeże szansę na skorygowanie własnych błędów i znalezienie nowych, bardziej skutecznych rozwiązań. Wszystkim, którzy chcą trzymać rękę na pulsie i na bieżąco poznawać panujące w internecie opinie przychodzą z pomocą zupełnie nowe narzędzia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:35 min 10.10.2018 Aby zadowolić dzisiejszego klienta, trzeba chcieć - i umieć! - służyć mu pomocą. Można to zrobić jedynie wtedy, gdy dobrze zna się jego potrzeby i sposób myślenia, a ten objawia się bardzo wyraźnie w wyszukiwarkach. Czy dzisiejsi konsumenci naprawdę oczekują czytania w myślach, dlaczego Twoja strona nie powinna być dla nich jak trampolina i jak dobrze służyć im pomocą? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 06:05 min 01.08.2018 Stworzenie przekonującej infografiki i przedstawienie problemu za jej pomocą jest pod wieloma względami bardziej złożone niż zrobienie tego poprzez tekst. Do dyspozycji mamy niewielki obszar, na którym w spójny i przejrzysty sposób - łącząc elementy graficzne i słowa - musimy przedstawić złożone historie i procesy. Gra jest jednak warta świeczki - choćby dlatego, że infografiki to najchętniej udostępniane w social mediach materiały. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700