Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Zwiedzając SERP - anatomia wyników wyszukiwania

Opublikowano: 14-11-2017
Czas potrzebny do przeczytania: 7:45 min
Dzisiaj oprowadzę Was po galerii sztuki jaką jest Googlowski SERP. Pozwolę sobie najpierw króciutko podsumować co nas dzisiaj czeka, nie zdradzając szczegółów…

Pierwsze pomieszczenie, jakie zwiedzimy, opowie nam o podstawie podstaw - bez tego nie zrozumiecie oryginalności i kunsztu, jakim wyróżniają się kolejne dzieła. Następnie przejdziemy do pokoju wiedzy, gdzie dowiecie się wszystkiego czego pragniecie.
 
Dla niecierpliwych przygotowaliśmy wystawę, zawierającą odpowiedzi na wszystkie pytania - prosto z mostu. Kolejny pokój będzie ściśle nawiązywać do podstaw, jednak trochę je wzbogaci. No i oczywiście w ostatnim pokoju znajduje się nasza flagowa wystawa, która budzi zachwyt i pożądanie wielu osób - to na niej skupimy się przede wszystkim. Zanim zakończymy zwiedzanie krótko podsumuję wszystkie informacje.
 
Znasz już podstawy? Chcesz zobaczyć od razu jakie arcydzieła kryją się w naszej galerii? W drodze wyjątku pozwalam Tobie odłączyć się od grupy:

Knowledge Graph       Rich Answer        Rich Snippet        Featured Snippet

 

 
Basics of basic

No dobrze, więc zacznijmy.
Jak się pewnie niektórzy z Was zastanawiają: czym jest SERP? Pełna nazwa w języku angielskim brzmi Search Engine Result Page, a po przetłumaczeniu będzie to strona wyników wyszukiwania… w wyszukiwarce. I do razu wszystko się wyjaśnia, prawda?

W tym miejscu skupiamy się na SERPie w Google, jednak warto pamiętać, że istnieje także Bing, DuckDuckGo, Yandex i wiele więcej wyszukiwarek. SERP pojawia się po wpisaniu dowolnego zapytania - niezależnie, czy pytamy o zwierzęta, celebrytów, zjawiska fizyczne, czy też o bardziej tradycyjne dzieła sztuki.
 
Przejdźmy do pierwszego dzieła. Zbliżcie się wszyscy i spójrzcie na ten oto utwór:
Jak widzicie, nawiązuje ono ściśle do nurtu minimalizmu. Użytkownik, który był zainteresowany wyszukiwarkami otrzymał dziewięć interesujących propozycji, które mogą pomóc mu lepiej zrozumieć aspekty ich działania, a także zapoznać się z ich innymi rodzajami.
 
Spójrzmy bliżej na konstrukcję pojedynczego wyniku, co ilustruje następna kompozycja. Spróbujmy skupić się na jej poszczególnych częściach:
  • Tytuł - to właśnie on zazwyczaj pierwszy przykuwa Waszą uwagę, prawda? Dlatego tak istotne jest, żeby pozostał on chwytliwy, a przy tym nie był za długi. Maksymalnie 70 znaków, żeby uniknąć złowieszczej przerwy, czyli „…” w środku naszego tytułu. Będzie się ona prezentowała nie tylko nieestetycznie, ale również od razu wzbudzi negatywne odczucia wobec strony.
 
  • URL- adres domeny pokazuje użytkownikom, gdzie trafią, dlatego warto zadbać, aby był on uporządkowany i przejrzysty. Posłużę się przykładem. Załóżmy, że rywalizujące ze sobą firmy posiadają dwa różne podejścia do wyglądu URLi:
    • Pan Janusz z firmy Skoczex zdecydował się na http://example-abc.pl/produkty02/ka3274649990000AqD/3432kategoria/produkt091=3,
    • Pani Krystyna, właścicielka Mirabelex, postanowiła zastosować http://example-bca.pl/zdrowa-zywnosc/suszone/mirabelki.
Nie muszę chyba podkreślać, który adres wzbudzi w użytkowniku większe zaufanie i pomoże w pozycjonowaniu?
 
  • Meta description - to właśnie tutaj każdy właściciel firmy może zachęcić użytkowników do kliknięcia. A zrobi to poprzez około 160 znaków tekstu, w których nie tylko atrakcyjnie opisze działalność przedsiębiorstwa, ale również zastosuje ciekawe CTA.


Psst… Całkiem niedawno zebraliśmy kilka ciekawych porad, w jaki sposób przygotować dobre CTA. Nie jest to, co prawda, część naszego planu zwiedzania, ale mimo wszystko warto się z nimi zapoznać.
 
  • Sitelinks - dla osłodzenia wyniku dodane zostały sitelinki, czyli odnośniki do kilku najważniejszych podstron na stronie. Ma to na celu znacząco ułatwić nawigowanie po stronie - już na poziomie SERPu.
 
 

Paid, Local and Organic

W ramach podstaw, spójrzmy jeszcze jak mogą prezentować się wyniki wyszukiwania. Zobaczycie to na obrazie, który znajduje się zaraz obok posągu Matta Cuttsa:
 



Nasze wyniki wyszukiwana mogą pokazać się również w powyższej postaci. Jak widzicie autor dla Waszego komfortu już je właściwie oznaczył. Pozwólcie mi krótko wyjaśnić o co w tym chodzi:
  • Wyniki płatne - zgodnie ze swoją nazwą są to płatne reklamy tekstowe z Google AdWords. Wyświetlają się najczęściej, choć nie zawsze, nad pozostałymi wynikami wyszukiwania;
  • Wyniki lokalne - wyniki dopasowane do lokalizacji użytkownika, wzbogacone mapką z Google Maps;
  • Wyniki organiczne - będą to naturalne linki, które najlepiej dopasowują się do zapytania użytkownika.


OK! Myślę, że rozumiecie już o co w tym wszystkim chodzi na poziomie podstawowym. Czas przejść do następnego pomieszczenia.
 
 

Knowledge Graph

Macie chwilę na samodzielne rozejrzenie się po pokoju. Gdy już skończycie, spotkajmy się przed tym obrazem:

 
To już wszyscy? Dobrze. Otóż Knowledge Graph, czy też dosłownie diagram wiedzy, sprawdza podane zapytanie pod kątem kontekstu, starając się przygotować informacje, na których najbardziej zależy użytkownikowi. Możesz się również dowiedzieć więcej, niż planowałeś. Graf zwraca uwagę nie tylko na same części składowe każdego zapytania, ale również kontekst, w tym poprzednie pytania użytkownika. Wszystkie odpowiedzi zostają ukazane w postaci białego panelu znajdującego się po prawej stronie wyników. W przypadku obiektów może to być również wizytówka na Mapach Google.

Z ciekawostek! Od kilku dni można tam również zauważyć czas oczekiwania w kolejce na jedzenie we wpisach dla restauracji.
 
 

Rich Answer

Już, już! Za chwilę dowiecie się wszystkiego, spokojnie! Za każdym razem, gdy oprowadzam grupę po tej wystawie nie potrafię nikogo utrzymać w jednym miejscu nawet przez minutę... Tylko krótko opowiem czym są Rich Answers i już możecie sami zadawać pytania. Spójrzcie na to, jakże pouczające, dzieło:
 


Otóż Rich Answers odpowiadają na zadane pytanie. Ot tak, po prostu.
Po wpisaniu dowolnego zapytania, Google pobiera informacje ze stron wyróżniających się wysokiej jakości contentem. Następnie prezentuje je w postaci bezpośredniej odpowiedzi.

Zapytacie o wysokość wieży Eiffla? 300 m. Kiedy zaczęła się bitwa pod Grunwaldem? 15 lipca 1410. Kto namalował portet Mona Lisy? Leonardo da Vinci. Jak długo śpią koty? 12-16 godzin. Jak wspomniałam: ot tak.
 
 

Rich Snippet

Tę kwestię chcę omówić krótko, ponieważ tak naprawdę nie ma tu wiele do powiedzenia. Łudząco podobne do wyników organicznych Rich Snippets posiadają rozszerzone informacje dotyczące strony. Można zauważyć dłuższe meta description, dodatkowe zdjęcia, a także ocenę strony na podstawie recenzji.

 

Featured Snippet

W końcu czas na naszą najobszerniejszą wystawę, która nadal cieszy się największą popularnością. Featured Snippet, czyli fragment z odpowiedzią ma wiele twarzy, jednak wszystkie z nich są przydatne dla użytkownika. Jest tu, szczerze mówiąc, więcej do pokazania, niż omówienia.
Featured Snippet nie prezentuje samej odpowiedzi na pytanie, a raczej przygotowuje wyjaśnienie w postaci cytatu, znajdujące się oryginalnie na stronie internetowej. Spójrzmy tutaj:

 
Użytkownik nie musi samodzielnie szukać strony, która przedstawi mu poszukiwane informacje. Google znajduje najodpowiedniejszą podstronę i prezentuje ją nad pozostałymi wynikami z wyraźnym obramowaniem. Jest to najczęściej spotykany rodzaj fragmentu z odpowiedzią, jednak nie jest jedyny. Można się również spotkać z listami, ponumerowanymi poradnikami, tabelkami, a także wideo.
 
 
Na koniec tej wystawy ciekawostka! Mogłoby się wydawać, że znalezienie się we fragmencie z odpowiedzią jest korzystne z punktu widzenia, przykładowo pozycjonowania. Tak doskonała prezentacja wydaje się gwarantować znacznie więcej klików. Niestety z badań przeprowadzonych przez Ahrefs wynika, że nie zawsze jest tak kolorowo.

 

I co dalej…?

Zanim rozejdziecie się do swoich domów, chcę Wam ponownie przypomnieć jak istotna jest właściwa prezentacja witryny w SERP, a także każdej podstrony w jej obrębie. Użytkownicy chcą wiedzieć dokładnie w co klikają, mając pewność, że otrzymają informacje, których poszukują. Wpłynie to również na pozycjonowanie stron, ponieważ algorytmy Google docenią właściwy rozkład fraz kluczowych, przejrzystość URLi, chwytliwe i krótkie tytuły, a także przede wszystkim - wartościowy content, który będzie zasługiwał na pojawienie się we fragmentach z odpowiedzią.



Google często wprowadza zmiany - zauważyłeś coś, czego wcześniej nie było? Daj nam o tym znać w komentarzu lub na naszym Facebooku!


Źródła:  SearchEngineJournal, BowlerHat, SearchEngineLand, SearchEngineWatch, Google, MOZ, Ahrefs.
Autor
Alicja Janicka
Ocena artykułu
5.00 - (4 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się