Wyższy standard skuteczności
Blog
Informacje z branży i życia firmy
Wybierz dziedzinę

Kto (nie) korzysta z Internetu?

Opublikowano: 17-12-2012
Czas potrzebny do przeczytania: 3:30 min

Raport „World Internet Project Poland 2012” przygotowany przez Orange Polska i Agora SA nie odkrywa Ameryki, ale potwierdza obserwacje dotyczące roli Internetu w naszej aktywności edukacyjnej, zawodowej, rozrywkowej i wreszcie - zakupowej.

Badania zostały przeprowadzone na użytkownikach powyżej piętnastego roku życia metodą wywiadów indywidualnych.  Informacje pozyskane na tej podstawie wykazały, że za użytkowników Internetu uznano 2/3 Polaków.

Kto (nie)korzysta z Internetu?
Analiza wyników badań nie wykazała istotnych różnic ilościowych między korzystaniem z Sieci przez kobiety i mężczyzn. Widoczny wzrost zaobserwowano natomiast wśród osób z wykształceniem podstawowym, mieszańców małych miasteczek i wsi.

Jednocześnie raport wykazał, że blisko 1/3 Polaków w badanej grupie wiekowej nie zalicza się do użytkowników Internetu. Wśród głównych przyczyn takiego zjawiska wyróżnia się: brak zainteresowania, brak dostępu do Sieci lub sprzętu komputerowego, brak odpowiednich umiejętności. Nie oznacza to, że osoby te nie miały nigdy kontaktu z Internetem. Niemalże połowa z nich wykorzystuje informacje z Sieci, które wyszukały dla nich inne osoby. Nie-internauci proszę internautów najczęściej o sprawdzenie cen produktów - efekt ROPO działa nawet na nieinternetowych:-)

Gdzie najczęściej korzystamy z dostępu do Sieci?
Przeciętny użytkownik Internetu spędza w Sieci blisko dwie godziny dziennie. Raport uwzględnił w swoich badaniach wykształcenie oraz wykonywany zawód. Z racji coraz większej cyfryzacji szkoły oraz miejsc pracy, największy procent użytkowników stanowią uczniowie i pracownicy firm. Jednak z analizy badań wynika, że głównie korzystamy z Internetu w domu.

Źródło: World Internet Project Poland 2012

 

W swoich domach polscy Internauci każdego dnia spędzają blisko 1,5 godziny w Sieci. W przypadku osób pracujących ten czas wynosi około 40 minut dziennie. Pomimo, iż obecnie Internet w Polsce przeżywa prawdziwą, mobilną rewolucję, o czym świadczy fakt, że 1/6 respondentów przyznała się do  korzystania z połączenia bezprzewodowego, Polacy rzadko korzystają z dostępu do Sieci w bibliotekach, kawiarniach oraz innych miejscach.

Do czego służy nam Internet?
Do podstawowych czynności większości polskich Internautów należy wyszukiwanie informacji w Sieci (czy kogoś to dziwi?). Bardzo duży odsetek użytkowników korzysta z Internetu jako głównego źródła wiadomości. W zależności od wieku internauty obszar wyszukiwanych informacji się zmienia. W najniższej grupie wiekowej (15-19 lat), badania wykazały, że respondenci poszukiwali w Sieci treści humorystycznych oraz edukacyjnych przy przygotowywaniu prac pisemnych, referatów czy do nauki. Starsi użytkownicy wyszukują w Internecie wiadomości o aktualnych wydarzeniach z kraju i świata, ofertach wakacyjnych oraz informacji medycznych.

Internet wykorzystywany jest przez polskich użytkowników także w celach komunikacyjnych. W dalszym ciągu najpopularniejszym kanałem wymiany informacji pozostaje email, na dalszym miejscu plasują się komunikatory oraz portale społecznościowe. Zauważalne są także zmiany trendów i popularności mediów społecznościowych.

Badania „World Internet Project Poland 2012”  wykazały jeszcze jedną dość znaną prawidłowość, że Sieć ma rosnące znaczenie komercyjne. Wzrasta przy tym popularność internetowych usług płatniczych, takich jak: bankowość on-line, opłaty za wycieczki, inwestowanie, itd.

Czy Polacy lubią Internet?

Jak pokazuje przywoływany raport, doceniamy Sieć za wiedzę i informacje, których jest źródłem, z drugiej strony - dostrzegamy szereg zagrożeń: 

 

Źródło: World Internet Project Poland 2012

 

Surfuje, kto może. Bardziej musimy czy lubimy? Zróżnicowanie aktywności pokazuje, że to narzędzie pracy i okno na świat oraz jedna z form rozrywki, ale z drugiej strony - akceptowana konieczność, by  przetrwać w zdigitalizowanych realiach zawodowych i towarzyskich, z całą świadomością specyfiki tego medium i charakterystycznych dla niego ryzyk.

 

Źródła: SocialPress, Marketingiem rządzi symbioza

Autor
Magdalena Drajkowska
Ocena artykułu
5.00 - (3 głosy)
Komentarze
Dodaj komentarz
Ostrzeżenie: Uwaga na firmę o podobnej nazwie! Więcej...
Zapoznałem się