Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:35 min Ikona 30.07.2012

Marketingiem rządzi symbioza

Online To Store

O końcu podziału metod reklamy na offline i online słyszy się co jakiś czas, kojarząc to z nadejściem kolejnej rewolucji sieciowej i epoki Web 3.0. Granica między światem wirtualnym i realnym ma wówczas zaniknąć, bo zaczną się one bardzo silnie przenikać.

Zanim jednak – jeśli w ogóle – te dwie rzeczywistości zleją się w jedną, warto  skupić się na wyjaśnieniu, na czym polega zanikanie podziału między online i offline na rynku reklamowym oraz dlaczego wszelkie podziały tracą marketingowy sens.

Źródło: ThinkWithGoogle

 

Efekt ROPO

Research Online, Purchase Offline – to zjawisko znane nam wszystkim doskonale. Zanim dokonamy wyboru produktu, czy to będzie samochód, telewizor, kawa czy prezenty gwiazdkowe – dokładnie sprawdzamy możliwości w Internecie. Pierwszą służącą do tych poszukiwań stroną będzie niemal zawsze wyszukiwarka Google –  wszechwiedzący „Święty Google”. Samo Google badało efekt ROPO; temat został poruszony podczas jednego ze spotkań Google dla Agencji. Na rodzimym gruncie badania zwyczajów zakupowych Polaków na styku online-offline analizował jakiś czas temu TNS OBOP na przykładzie branży RTV/AGD.

W kontekście ROPO pojawia się sporo pytań, zagrożeń i szans marketingowych. Warto na przykład rozważyć, dlaczego klientowi nie zawsze wystarczają informacje znalezione w Internecie – po co w ogóle chodzi jeszcze do „naziemnych” sklepów, skoro ma wszystko w Sieci? Faktem jest, że konsument nadal często potrzebuje namacalnego dowodu na korzyści danego produktu. Wiele osób chce widzieć, co kupuje, samodzielnie odebrać towar bez czekania na przesyłkę bądź przed samym zakupem zadać dodatkowe pytania bezpośrednio u sprzedawcy.

 

Wyzwanie ROPO

Polega mówiąc krótko na tym, by:

– dać się znaleźć ze swoją ofertą w Internecie; – zaproponować w realnym świecie jakość na poziomie zaprezentowanym w Sieci.

ROPO można z powodzeniem wykorzystać do zwiększenia sprzedaży – poprzez skuteczne zmobilizowanie internauty do wizyty w realnym sklepie (skoro część z nich nie decyduje się kliknąć w koszyk na stronie bądź jeśli nasz serwis nie jest sklepem internetowym). Przede wszystkim – niezależnie od tego, czy sprzedajemy online czy offline, czy w obu rzeczywistościach jednocześnie – konieczna jest widzialność w Sieci już na etapie poszukiwania informacji o danym produkcie czy usłudze. Metod na zwiększenie własnej „znajdowalności” jest już naprawdę sporo: od pozycjonowania i AdWordsów przez media społecznościowe, serwisy geolokalizacyjne i widoczność w lokalnych wynikach  wyszukiwania czy Google Maps. Ta ostatnia opcja jest szczególnie ważna – wyeksponowanie adresu sklepu właściwym, lokalnym odbiorcom zwielokrotni szansę na ich wizytę w sklepie.

Jeśli prowadzimy sklep internetowy – w przypadku klientów, którzy lubią odebrać zamówienie osobiście, należy udostępnić możliwość bezpośredniego odbioru pod adresem stacjonarnym.

Jeżeli  fizyczny kontakt ze sprzedającym nie jest możliwy, trzeba zadbać o:

– dobre, szczegółowe opisy i zdjęcia produktów – by internauta znał jak najwięcej parametrów i szczegółów o oferowanym towarze, by poczuł, jakby prawie miał go w ręku; – bezpieczeństwo zakupów; – dobrze opisaną politykę prywatnośc; – łatwy kontakt – przez udostępnienie numeru telefonu bądź uruchomienie (niezawodnej!) infolinii dla kupujących; – informację o warunkach zwrotu zamówionego towaru.

 

Research Online, Test Offline, Purchase Online

Ale można śmiało zakładać, że efekt ROPO – przekonanie do zakupów w realu – będzie systematycznie tracić na popularności – wiemy sami po sobie, jak szybko rośnie grupa osób, które w Sieci nie tylko szukają, ale klikają w koszyk i finalizują transakcję bez ruszania się zza biurka.

Dlatego mówi się, że ROPO tak naprawdę oznacza coraz częściej Research Offline, Purchase Online – czyli oglądam, wącham, dotykam i przymierzam w „naziemnym sklepie”, a następnie kupuję online, bo taniej. Wielu badaczy rynku mówi też o ROTOPO: Research Online, Test Offline, Purchase Online – szukam w Internecie, sprawdzam namacalnie w realnym sklepie, jak wygląda i sprawuje się dany produkt, a następnie kupuję online, po przeszukaniu porównywarek cenowych i wybraniu najkorzystniejszej opcji.

Jednym słowem, dla konsumenta centrum handlowe i wyszukiwarka to jeszcze nie to samo, ale na pewno obie rzeczywistości nie mogą już bez siebie funkcjonować.

 

Dwie strony rzeczywistości

 

W samym marketingu o niewątpliwej przewadze narzędzi online świadczy fakt, że ruch zainteresowanych biegnie zawsze w jednym kierunku: od Internetu do Internetu albo od reklam prasowych, telewizyjnych czy radiowych DO INTERNETU. Chyba nikt po spostrzeżeniu reklamy w Internecie nie wertuje gazet albo encyklopedii, aby znależć interesujące dane. Raczej Internet będzie ostateczną instancją medialną, która zadecyduje o zakupie. A w Internecie uwagę przykują przede wszystkim zarówno informacje pozyskane od „Świętego Google’a” oraz opinie innych konsumentów czy użytkowników, którzy przetestowali dany produkt – dostarczą ich fora, media społecznościowe. Co warte podkreślenia, zadziała przede wszystkim informacja i opinia – nie reklama.

Symbioza i synergia

Online i offline nie zleją się, ale symbioza między nimi będzie się zacieśniać. Świadczą o tym dane liczbowe i potoczna obserwacja. Ta tendencja nikomu nie zagraża, wręcz przeciwnie, jest szansą na przezwyciężenie pewnego wyczerpania, jakiego doświadczają konsumenci przytłoczeni reklamowym szumem informacyjnym i niezdolni do pożądanej reakcji. Filozofia myślenia o marketingu musi ulec dostosowaniu do antyreklamowego trendu. Osobom zarządzającym budżetami reklamowymi wyjdzie to tylko na dobre: pieniądze można inwestować w takie metody i narzędzia, które wykorzystają skłonność współczesnych ludzi do wyrabiania sobie opinii w wyszukiwarkach, na forach i w serwisach społecznościowych.

Na przywoływanym już w video portalu Think With Google znaleźć można mały case na temat integrowania marketingu online i offline, na przykładzie … zachodzenia w ciążę – Google to jeden z pierwszych „adresatów”, do których młoda, „początkująca” mama kieruje informację o swoim stanie – zadając mnóstwo pytań…

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing automation – co to jest i jak działa? Ikona 05:05 min 27.10.2022 Marketing to bardzo dynamiczna branża, która bez przerwy oferuje nowe rozwiązania, mające pomóc w skuteczniejszym dotarciu do klienta zwiększeniu zysków, a także w lepszej organizacji pracy. Nie ma w tym nic dziwnego, w dzisiejszych czasach bycie na bieżąco to podstawa, jeśli chcesz prowadzić biznes przynoszący zyski. W dzisiejszym artykule piszemy o tym, jak efektywnie zautomatyzować codzienną pracę. Przeczytajcie koniecznie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Znaczenie czasu w mediach społecznościowych Ikona 01:50 min 31.05.2012 Specjaliści do spraw mediów społecznościowych wyjaśniają, jakie znaczenie w publikowaniu postów na portalach społecznościowych ma pora dnia. Jeśli chcieliby Państwo dowiedzieć się, kiedy najlepiej udostępniać informacje na swoim profilu, aby dotarły one do odpowiedniej grupy docelowej, to zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:10 min 27.03.2017 Każdy z nas zadał sobie w wielu momentach pytanie "gdzie jestem"? Niezależnie czy było to spowodowane bliskimi, którzy zastanawiali się, jak daleko jesteśmy od miejsca spotkania, czy po prostu zgubiliśmy się w obcym mieście - znajomość naszego bieżącego położenia zwiększa poczucie komfortu oraz bezpieczeństwa. Dzięki nam dowiesz się, jak sprawdzić swoją lokalizację oraz podzielić się nią z innymi. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700