Ikona 6:00 min Ikona Michalina 16.01.2024

Nasze skrzynki mailowe każdego dnia są zasypywane niespodziewanymi wiadomościami od różnych firm. Być może nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wiele z nich stanowi element kampanii cold mailing. Na temat tej metody są różne opinie. Te negatywne wynikają zazwyczaj z tego, że wysłane wiadomości nie zostały dobrze przemyślane. Dlatego z chęcią podpowiemy Ci, jak tworzyć skuteczne „zimne maile”, które spotkają się z pozytywnym feedbackiem.

Na czym dokładnie polega cold mailing?

Taktyka ta jest formą marketingu. W ogromnym uproszczeniu jest to wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail do osób bądź firm, które jeszcze nie miały bezpośredniego kontaktu z Twoją marką. Celem tych kampanii jest nie tylko sprzedaż, ale też nawiązanie relacji biznesowych. Warto pamiętać, że cold mailing to nie jest to samo co spam czy typowa reklama. Oczywiście, o ile zostanie dobrze przygotowany.

baner

Dlaczego warto stosować cold mailing?

Jeśli coś może przybliżyć nas do potencjalnego klienta i przekonać go do naszej oferty, to dlaczego by z tego nie skorzystać? Cold mailing wprawdzie nie należy do czołówki skutecznych metod pozyskiwania klientów, jednak przy odpowiedniej strategii może przynieść Twojej firmie szereg korzyści, w tym pozyskanie klientów.

Jakie są najważniejsze zalety cold mailingu?

  1. Stosunkowo tanie rozwiązanie.
  2. Dobra alternatywa dla tych, którzy nie mają możliwości kontaktu telefonicznego (lub dla których taki kontakt jest niekomfortowy).
  3. Mniejszy nakład pracy niż w przypadku kontaktu telefonicznego.
  4. Możliwość dołączenia do wiadomości filmów, folderów czy grafik (co nie jest możliwe na przykład podczas rozmowy telefonicznej).
  5. Dotarcie z informacją o produkcie/usłudze/firmie do osób, które wcześniej nie miały z nią kontaktu.

Dobrze przemyślany cold mailing sprawdzi się w każdej branży. W szczególności polecany jest firmom rozpoczynającym swoją działalność, a także tym, które świadczą specyficzne, niszowe usługi.

mail

Jak tworzyć skuteczne kampanie cold mailing?

„Zimne maile” mają wartość dla firmy tylko wtedy, gdy są odpowiednio przygotowane. Jeśli nie masz czasu na to, żeby dobrze zaplanować taką kampanię, lepiej postaw na inne metody. Nietrafiony cold mailing może bowiem przynieść Twojej firmie więcej szkód niż pożytku. A tymczasem podzielę się z Tobą wskazówkami, dzięki którym maile przybliżą Cię do osiągnięcia celu, jakim jest dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży.

  1. Przygotuj przemyślaną bazę mailingową

Niektóre firmy wysyłają maile „na oślep”, tj. do przypadkowych odbiorców. To zła praktyka. Lepiej dobrze zastanowić się nad tym, do kogo chcesz dotrzeć i jaka jest grupa docelowa Twojej marki lub konkretnego produktu bądź usługi. Tutaj liczy się jakość, nie ilość. Szkoda inwestować w masową wysyłkę wiadomości do osób, które nie mają nic wspólnego z Twoją grupą docelową.

  1. Spersonalizuj przekaz

Lubisz dostawać bezosobowe, masowe wiadomości? Z pewnością nie i traktujesz je jak spam. Dlatego zadbaj o to, żeby Twoje maile zainteresowały odbiorcę. Ich treść powinna być unikalna, konkretna, krótka, wzbudzająca zaciekawienie oraz zaufanie. Zanim przystąpisz do wysyłki, dowiedz się jak najwięcej o odbiorcach i stwórz taką treść, która będzie nawiązywała do ich potrzeb czy potencjalnych problemów.

  1. Stwórz chwytliwy tytuł

To chyba najtrudniejszy i najważniejszy element cold mailingu. Od tytułu wiadomości zależy to, czy w ogóle ją otworzymy, czy może od razu przeniesiemy do kosza lub oznaczymy jako spam. Tutaj nie podam Ci konkretnej wskazówki — wszystko bowiem zależy od branży oraz grupy docelowej. Pamiętaj jednak, żeby strzec się jak ognia takich praktyk jak clickbait i składanie obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.

  1. Zamieść w wiadomości przemyślane CTA

Call to action, czyli wezwanie do działania, to bardzo istotna część każdego przekazu marketingowego. Co odbiorca ma zrobić po przeczytaniu Twojej wiadomości? Wejść na Twoją stronę, napisać maila, zostawić w formularzu numer telefonu, zaobserwować Twoje profile w social mediach, a może zapisać się na webinar lub szkolenie? Daj mu jasną instrukcję. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że Twój mail zakończy się podjęciem przez odbiorcę pożądanych czynności.

  1. Wysyłaj maile z imiennej skrzynki

Nadawca maila musi wzbudzać zaufanie. W przeciwnym razie wiadomość od razu trafi do kosza lub folderu ze spamem. Dobrą praktyką jest wysyłka maila z imiennej skrzynki, tj. z adresu zawierającego nie tylko domenę firmy, ale też imię i nazwisko na przykład pracownika. Zdecydowanie łatwiej zaufać nadawcy imie.nazwisko@domena.pl niż marketing@domena.pl.

  1. Przypominaj się odbiorcy

Tutaj należy zachować szczególną ostrożność, żeby nie być zbyt nachalnym, a jednocześnie nakłonić odbiorcę do reakcji na wiadomość. Warto przemyśleć maile przypominające, które będą nawiązywać do poprzednich i zachęcać do podjęcia konkretnego działania.

  1. Zadbaj o automatyzację

Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi wysyłka cold mailingu i obsługa uzyskanych dzięki niemu leadów będzie przebiegać sprawniej. Dlatego już na etapie planowania tego rodzaju kampanii wybierz systemy i rozwiązania, które usprawnią wysyłkę wiadomości oraz pomogą w umawianiu wartościowych spotkań i rozmów sprzedażowych.

mailing

A co dalej?

Każdą kampanię należy monitorować oraz mierzyć jej efekty. W przypadku cold mailingu warto sprawdzać takie wskaźniki jak współczynnik otwarć, odpowiedzi, rezygnacji z subskrypcji oraz odrzuceń. To cenne dane, które pozwolą ocenić skuteczność strategii oraz wprowadzić modyfikacje w kolejnych kampaniach.

Pamiętaj też, żeby nie zepsuć osiągniętego efektu — jeśli potencjalny klient zareaguje na Twoją wiadomość, zadbaj o to, żeby został odpowiednio zaopiekowany przez Ciebie lub Twoich pracowników.

Cold mailing a… RODO

Dobry cold mailing to taki, który jest przygotowany zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami, a także zgodny z prawem. Trzeba pamiętać, że przetwarzanie danych osobowych objęte jest licznymi ograniczeniami, a za ich nieprzestrzeganie grożą kary finansowe. Dlatego przed dodaniem adresów e-mail do bazy mailingowej warto skonsultować się z prawnikiem, który odniesie się do konkretnej sytuacji i wskaże, czy i jakie zgody są wymagane.

Twórz skuteczne wiadomości e-mail i zyskaj nowych klientów dla Twojej firmy!

Cold mailing cieszy się dużą popularnością, ponieważ jest to narzędzie stosunkowo tanie i pozwala na dotarcie do grupy docelowej. Żeby jednak kampanie te mogły zakończyć się sukcesem, należy pamiętać o wybraniu odpowiednich adresatów oraz zasadach tworzenia skutecznych maili. Równie ważne jest zadbanie o aspekt prawny w kontekście wykorzystania adresów e-mail. Pamiętaj, że warto zainwestować czas w dobrze przygotowany cold mailing, bo dzięki niemu możesz zyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć zyski swojej firmy.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 210

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 207

No votes so far! Be the first to rate this post.

misja Ikona 6:00 min 18.01.2024 Dlaczego warto określić misję, wizję i wartości marki? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, w jaki sposób może to wpłynąć na wizerunek Twojej marki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 209

No votes so far! Be the first to rate this post.

FTP Ikona 5:00 min 25.01.2024 Decydując się na współpracę z naszą agencją SEO, zazwyczaj chcesz, aby procesem optymalizacji witryny zajęli się specjaliści z naszej firmy. W takiej sytuacji zostaniesz poproszony o przesłanie niezbędnych danych dostępowych do witryny, w tym kodów do serwera FTP. Nie wiesz, co to za dane, po co właściwie są nam potrzebne i skąd je pozyskać? Ten artykuł jest dla Ciebie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 211

No votes so far! Be the first to rate this post.

marketing Ikona 6:00 min 12.01.2024 Czym jest TAYA? Nie, nie chodzi o australijską wokalistkę (Taya Gaukrodger) ani o tajwańskiego producenta łańcuchów rowerowych (Taya Chain)! To metoda polegająca na odpowiadaniu na pytania klientów w sposób wyczerpujący i uczciwy. Jak ją wykorzystać w sprzedaży i marketingu? Zapraszam do lektury artykułu. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700