Ikona 5:00 min Ikona Damian Chmarzyński 25.01.2024

Przekazanie danych dostępowych to nieodzowny element współpracy z agencją SEO. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian optymalizacyjnych na Twojej stronie wymaga dostępu do plików źródłowych witryny, dlatego możesz być pewny, że Twój specjalista już na starcie poprosi Cię o szereg loginów i haseł. Kody do serwera FTP bez wątpienia znajdą się w tym gronie.

Czym jest FTP?

FTP (skrót od File Transfer Protocol) to protokół, dzięki któremu możemy połączyć się z serwerem, na którym znajdują się pliki źródłowe witryny. Połączenie to odbywa się przy pomocy tzw. klienta FTP – tj. wybranej aplikacji, poprzez którą po odpowiedniej konfiguracji możemy ustanowić połączenie z serwerem. Mogą być to takie programy, jak np. WinSCP, FileZilla czy Total Commander.

Po otrzymaniu prawidłowych danych do serwera przy pomocy wybranych aplikacji jesteśmy w stanie zarządzać wszystkimi plikami witryny, w tym monitorować zmiany w nich zachodzące, a przede wszystkim dokonywać niezbędnych zmian optymalizacyjnych na stronie www.

W zdecydowanej większości przypadków jako firma nie będziesz mieć fizycznie własnego serwera, tylko wykupione miejsce na serwerze u zewnętrznego dostawcy – tj. hostingodawcy. Dlatego to właśnie od tego usługodawcy powinieneś otrzymać dane FTP do Twojej strony.

Co jest potrzebne do zalogowania się do serwera

W celu zalogowania się do serwera FTP, powinieneś dostarczyć opiekunowi SEO takie dane, jak:

  • host, tj. adres serwera FTP (niekiedy jednak wystarczy w tym miejscu wskazać nazwę domeny);
  • user, tj. login – nazwa użytkownika, często w formie adresu e-mail;
  • password, tj. hasło do serwera FTP.

baner

Dlaczego agencja SEO potrzebuje dostępu do serwera?

Jedną z kluczowych i niezbędnych składowych pozycjonowania witryny jest jej optymalizacja techniczna. Dzięki danym do serwera FTP serwisu jako agencja SEO jesteśmy w stanie wprowadzać zmiany w plikach witryny, dzięki którym dostosowujemy ją pod wymogi wyszukiwarki Google, co bezpośrednio wpływa na ocenę i ranking strony.

Bardzo często wdrażane zmiany są niewidoczne dla użytkownika (nie widać ich bezpośrednio na stronie) i niekiedy wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej. Dokonywane modyfikacje mogą być większe bądź mniejsze w zależności od potrzeb, technologii wykonania witryny czy zwyczajnie ilości elementów, które należy zoptymalizować. Przekazanie dostępu do serwera FTP agencji SEO pozwoli zatem usprawnić wdrażanie zmian pod kątem pozycjonowania.

Dodatkowo z poziomu serwera można wykonać kopię zapasową witryny, co zwiększa bezpieczeństwo wdrażania zmian w serwisie.

Mam dane do panelu CMS – czy to wystarczy?

Często spotykamy się z sytuacją, kiedy otrzymujemy od klientów jedynie dostęp do panelu zarządzania treścią, tzw. platformy CMS (oprogramowanie, które służy do administrowania stroną www).

Poprzez te dane oczywiście jesteśmy w stanie wprowadzać część zmian optymalizacyjnych (np. wprowadzać dodatkowe teksty na stronę) i te dostępy również są nam potrzebne, jednakże większość systemów CMS ma ograniczone możliwości wdrażania zmian stricte pod kątem SEO. Udostępniając zatem tylko dane do panelu administracyjnego serwisu, ograniczasz zakres prac, jakie będziemy w stanie wykonać.

Wyjątkiem są witryny oparte o rozwiązanie SaaS (oprogramowanie jako usługa), gdzie w ramach opłacanego abonamentu otrzymujesz dostęp do wybranego oprogramowania, zarządzanego w pełni przez dostawcę. W takich przypadkach nie otrzymasz dostępu do serwera FTP, a zmiany, których wdrożenie nie jest możliwe z poziomu panelu CMS, mogą zostać wdrożone jedynie przez dział techniczny platformy.

Najpopularniejsze firmy hostingowe – gdzie szukać danych do serwera FTP?

Wyżej wspomnieliśmy, że o dane do serwera powinieneś zapytać w pierwszej kolejności Twojego hostingodawcę. Jeśli nie pamiętasz, w której firmie wykupiłeś miejsce na serwerze, możesz to sprawdzić poprzez ogólnodostępne narzędzie https://who.is/.

whois

Wpisując nazwę swojej domeny w wyżej wskazanym polu, pojawią się podstawowe informacje o domenie, w tym między innymi nameserves, gdzie znajdziesz informacje o swoim hostingodawcy.

Kiedy już wiesz, kto jest Twoim dostawcą, powinieneś odszukać dane dostępowe do panelu hostingu, panelu klienta i często również dane do FTP w swojej skrzynce pocztowej. Firmy hostingowe zazwyczaj przesyłają wszelkie niezbędne dane na wskazany przez Ciebie adres e-mail.

Jeśli masz dostęp jedynie do panelu administracyjnego serwera, dostęp do FTP jesteś w stanie odszukać lub wygenerować samodzielnie. Utknąłeś w tym miejscu? Prześlij nam dane do panelu hostingu – utworzymy dostęp do FTP po naszej stronie!

Ze względu na fakt, że na naszym rynku można znaleźć wiele firm oferujących usługi hostingu, w celu uzyskania danych do FTP powinieneś zapoznać się z odpowiednią instrukcją, którą firma prezentuje na swoich stronach. Każda z nich ma swoje rozwiązania i inny panel, zatem prezentowanie i odszukanie danych będzie wyglądać różnie.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 209

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

consent mode Ikona 5:20 min 19.02.2024 Już 6 marca 2024 roku w życie wchodzi Digital Markets Act. Wprowadza przepisy, które mają wpływ na to, jak zbierane i gromadzone są informacje na temat użytkowników stron internetowych. Sprawdź, co to oznacza dla Ciebie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

prompty do AI Ikona 5:00 min 05.04.2024 Jak komunikować się z AI, żeby dostać to, czego oczekujemy? Kluczem do sukcesu są prompty. Ale tylko te skuteczne! Jak je tworzyć? O czym należy pamiętać przy tworzeniu poleceń dla sztucznej inteligencji? Jeśli korzystasz z modeli językowych typu ChatGPT, z pewnością zainteresuje Cię ten artykuł. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 207

No votes so far! Be the first to rate this post.

misja Ikona 6:00 min 18.01.2024 Dlaczego warto określić misję, wizję i wartości marki? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, w jaki sposób może to wpłynąć na wizerunek Twojej marki. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700