Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 07:20 min Ikona 03.11.2021

Zbuduj most do przyszłości, czyli jak świadomie zarządzać swoją karierą?

Jakiś czas temu miałam przyjemność udzielić wywiadu dla wydawnictwa Rozwojowiec podczas pierwszej edycji konferencji #breakyourlimits. W trakcie rozmowy odpowiedziałam na dwa kluczowe pytania „Czy praca marzeń istnieje?” i „Czy naprawdę można zaprojektować swoją karierę?”. W tym artykule nie odpowiem Ci wprost na to pytanie, a przedstawię Ci jedno z narzędzi, które wykorzystuję w swojej pracy jako Coach Kariery i Biznesu, po to, abyś mógł/mogła świadomie zarządzać swoją karierą i cieszyć się pracą.

„Znajomość siebie, świadomość swoich kompetencji wyznacza kierunek i nadaje tempa moim działaniom.”

 

 – tak brzmi moje motto, którym kieruję się w życiu zawodowym, i nie tylko. To zdanie znajduje swoje odzwierciedlenie niemalże w każdym aspekcie mojego życia – jestem przekonana, że i Tobie przyniesie szczęście!

Strategia Disneya – to nie bajka!

Jednym z moich ulubionych i niezawodnych narzędzi jest strategia Disneya – metoda, dzięki której świadomie zarządzam swoją karierą. Wierzę w to, że kiedy ją wdrożysz, pytania rekrutacyjne lub ewaluacyjne typu „gdzie widzisz się za 5 lat” przestaną działać na Ciebie paraliżująco czy frustrująco.

Zaryzykuję stwierdzeniem, że wszystko zaczyna się od marzeń. Pisząc „wszystko” mam na myśli karierę – nie ważne, czy pracujesz na etacie, czy jesteś rasowym przedsiębiorcą. Wizja to coś, co ożywia pomysły, które zazwyczaj na pierwszy rzut oka wydają się być wręcz szaleńcze, niemożliwe do realizacji. Pokój marzyciela, o którym mówi strategia W. Disneya, to pierwszy z pokoi, w którym dzieje się arcyważna praca. W mojej interpretacji, w kontekście projektowania kariery, „pokój marzeń” to miejsce, w którym spotykam się ze swoim wewnętrznym dzieckiem – odpuszczam, zapominam o kłopotach i całkowicie luzuję wodze fantazji.

Wyobraź sobie, że jesteś w miejscu, gdzie wszystko się może zdarzyć – nic a nic Cię nie ogranicza. O czym marzysz? Kim chcesz być? Gdzie chcesz pracować? Z kim chcesz współpracować? Co chcesz robić? Czego się chcesz nauczyć? Czego chcesz doświadczać? Ile chcesz zarabiać?

To „oderwanie się od rzeczywistości”, z ręką na sercu, polecam każdemu, kto chce czerpać radość z pracy. Po co? Po to, aby poszerzyć swoją strefę komfortu i pole widzenia. Po co? Aby dostrzegać okazje i korzystać w pełni z pojawiających się możliwości. Zaufaj mi, robi to większość biznesmanów, kreatorów wielkich, znanych marek.

To teraz retoryczny kubeł zimnej wody, czyli wyjście z pokoju marzyciela i przejście do pokoju historii, gdzie Realista zada Ci istotne pytanie: „Czy ty możesz robić to, co chcesz?”. I tutaj najczęściej pojawiają się pierwsze schody. Swoje marzenia musisz zestawić ze współczesnym rynkiem pracy – po to, aby się zastanowić, jakie stanowisko lub praca w jakiej branży łączą Twoje marzenia i oczekiwania z kompetencjami.

„Bujaj w obłokach, a jednocześnie twardo stąpaj po ziemi…”

 Tak jak nasza przeszłość zawodowa, czyli to, co robiliśmy wczoraj doprowadziło nas do miejsca, w którym jesteśmy dzisiaj, tak to, co robimy dzisiaj zaprowadzi nas do miejsca, w którym będziemy jutro.

Zacznij z tym, co już masz!

 

Jak to, co robisz dzisiaj, zbliża Cię do tego, co chcesz robić w przyszłości? Co z tego, co robisz teraz, możesz wykorzystać w swojej wymarzonej pracy? Jakie kompetencje możesz wykorzystać już dzisiaj?

Obszary do rozwoju to różnice między tym, o czym marzysz, a tym, co już masz.

 

Jakie dostrzegasz różnice, a jakie podobieństwa między swoją wizją, a stanem faktycznym? Podobieństwa to zasoby, które możesz wykorzystać już dziś, aby zmienić swoje marzenie w rzeczywistość, natomiast różnice to obszar do rozwoju, na przykład kompetencje, które powinieneś/ powinnaś podnieść lub nabyć, aby móc robić to, o czym marzysz.

Czego Ci brakuje i w jaki sposób możesz tę wiedzę uzupełnić? Nie zawsze są konieczne od razu nowe studia czy inwestycja w wysokobudżetowe szkolenia. Czasem wystarczą: rozmowa z osobą pracującą na danym stanowisku, kursy, książki, zaangażowanie się w działalność non profit, wykonanie określonego projektu, zapisanie się na seminarium czy lekcję języka obcego – wszystko zależy od kierunku, który sobie wybierzesz.

Wskazane różnice ukierunkują Cię na działania, dzięki którym urzeczywistnisz swoje marzenia. Jakie działania zbliżą Cię do marzeń? Jakie trudności lub przeszkody możesz spotkać na drodze kariery? Kto może Ci pomóc w osiągnięciu celu? Czego potrzebujesz, aby osiągnąć swój cel/swoje cele?

Zderzenie marzeń z rzeczywistością jest po to, aby opracować realny plan działania, czyli taki plan, dzięki któremu urzeczywistniasz swoje marzenia. Zderzasz swoje marzenia z rzeczywistością nie dlatego, żeby udowodnić sobie, że nici z tego, tylko dlatego, że troszczysz się o siebie! Zderzając marzenia z rzeczywistością, możesz wyznaczyć swoją bazę wypadową – czyli miejsce, z którego wystartujesz, a potem wzniesiesz swój indywidualny projekt „Kariera” na wyższy poziom. Dlatego też, plan działania, który powstał w wyniku spotkania Marzyciela z Realistą trzeba przenieść do pokoju harówki, gdzie czeka na Ciebie niekiedy bezlitosny Krytyk. Nadszedł czas na to, aby poddać swój projekt Kariera m.in. analizie SWOT, czyli zbadać go w kontekście mocnych, a zarazem słabych stron, szans i zagrożeń.

Jak zaprojektować swoją karierę?
Wspominałam Ci już, że jestem projektantką kariery z marketingowym zacięciem? A jak! Studia z reklamy i komunikacji społecznej nie poszły w las – sprytnie korzystam z tej wiedzy w trakcie projektowania karier!

W projektowaniu kariery – podobnie jak podczas realizacji kampanii reklamowej czy marketingowej – na wstępie określasz CEL. Bez celu trudno cokolwiek zaplanować, a jeszcze trudniej wdrożyć. Dlatego określ swój cel, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek przedsięwzięcie.

Gdy masz cel, znacznie łatwiej określisz GRUPĘ DOCELOWĄ – czyli będziesz wiedział/a do kogo kierować przekaz, aby zostać wystarczająco dobrze zrozumianym/ą. Zig Ziglar mówi: „Gdy celujesz w nic, trafisz za każdym razem”. Dlatego zdefiniuj swój cel i dobierz odpowiednie narzędzia, jeśli chcesz działać lukratywniej.

Gdy znasz grupę docelową, jesteś w  stanie wyznaczyć OBSZAR, po którym będziesz się poruszał/a. Dzięki temu ukierunkujesz swój potencjał i nie wypalisz się w drodze do celu. Znajomość obszaru, czyli kanałów komunikacji, doda Ci odwagi i śmiałości.

Gdy masz cel, znasz grupę docelową i kanały komunikacji, mniej więcej możesz określić, ile czasu i pieniędzy potrzebujesz na realizację swojego przedsięwzięcia – czyli założyć BUDŻET. Inwestycja w siebie to najlepsza z inwestycji.

Im dokładniej określisz cel, im lepiej poznasz swoją grupę docelową, im dokładniej wyznaczysz obszar działania i ustalisz budżet, tym skuteczniejsze NARZĘDZIA pracy wybierzesz. A gdy wiesz, jakimi zasobami dysponujesz, możesz opracować indywidualną strategię i adekwatny plan działania.

W czasie projektowania kariery lub poszukiwania pracy uważnie monitoruj efekty i dokładnie mierz wyniki swojej pracy – to pozwala trzymać rękę na pulsie i weryfikować, co się sprawdza, a co trzeba zoptymalizować. Dzięki analizie możesz wyciągać odpowiednie wnioski i korygować swoje działania.
Im dokładniej znasz kryteria definiujące Twój cel, tym sprawniej będziesz działać w drodze do celu. Im bardziej spójnie i adekwatnie będziesz działać, tym bardziej zrozumiały sygnał wyślesz otoczeniu.

Justyna – projektantka kariery z marketingowo-dziennikarskim zacięciem, twórczyni konceptu lukratywnej pracy, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę, o której marzysz” i założycielka Lukratywniej.pl – butikowej agencji zajmującej się doradztwem, mentoringiem i coachingiem kariery. Przeprowadza ludzi przez meandry współczesnego rynku pracy. Uczy ich jak świadomie projektować i zarządzać karierą. Prywatnie jest melomanką, miłośniczką mórz i oceanów.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55