Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:35 min Ikona 27.10.2021

Marketing pokoleniowy – jak docierać do różnych odbiorców i się nie zatracić?

Tak – marketing pokoleniowy w dużej mierze opiera się na uproszczeniach. Doskonale zdajemy sobie sprawę również z tego, że garściami czerpie ze stereotypów na temat preferencji danej grupy i na tej postawie tworzy komunikat. A jak doskonale wiemy wszyscy, operowanie schematami myślowymi nie zawsze działa na czyjąkolwiek korzyść.

 

Nie taki jednak diabeł straszny, jak go malują.

Podział na generacje może stać się przydatnym narzędziem do tworzenia contentu na stronę internetową. Charakterystyka pokoleń to kopalnia pomysłów na opis kategorii, wpis blogowy czy artykuł sponsorowany. Dlaczego więc z tego nie skorzystać?

Ptysie są pyszne, ale wcale nie musisz jeść ich wszystkich. Czasem wystarczy „wziąć gryza”, aby zaspokoić ochotę na coś słodkiego i poprawić sobie humor. Podobnie jest contentem dla konkretnej grupy odbiorców.

Millenials, silver czy zoomer – do kogo kierujesz ofertę?
Jak prezentuje się aktualny wykaz pokoleń? Na rynku pracy funkcjonujący obecnie podział wygląda następująco:
  1. Pokolenie baby boomers, określane mianem silver power (osoby urodzone w latach 1946-1964)
  2. Pokolenie X, na rodzimym podwórku zwane “pokoleniem PRL-u” (osoby urodzone między rokiem 1965 a 1979)
  3. Pokolenie Y, czyli millenialsi (osoby urodzone w przedziale 1980-1989)
  4. Pokolenie Z (C, XD), inaczej zoomersi (osoby urodzone po 1990 roku)[1]

Poszczególne grupy mają różne potrzeby i oczekiwania dotyczące produktów oraz usług. Co na ich temat mówią socjologowie?

Silver power tworzą osoby doświadczone życiowo, które lubią przywiązywać się do marki, ale zakupy w sieci robią rzadziej. Pokolenie X zbliża się do końca drogi zawodowej i jest najbardziej zróżnicowane; myśli o tym, żeby odpocząć i przejść na emeryturę. Millenialsi to ludzie, którzy jako pierwsi mieli okazję testować nowe technologie na własnej skórze. Natomiast zoomersi to najmłodsza grupa odbiorców aktywna w mediach społecznościowych.

 

Można snuć dalej definicję za definicją, nie ma jednak takiej potrzeby. Już na  podstawie tych krótkich opisów (oraz biorąc pod uwagę rok urodzenia) wyciągniesz wnioski dotyczące cech charakteru, oczekiwań czy preferencji zakupowych swoich odbiorców. Jeśli jednak chcesz stworzyć pożyteczny content, powinieneś podejść do nich z rezerwą. Przede wszystkim:

  1. Weź pod uwagę podział wiekowy, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania – to bardziej wiarygodne wymierne.
  2. Wykorzystaj to, co może sprawić odbiorcom przyjemność, pomijając niewygodne sformułowania lub takie, które przestawią Ciebie i markę w niekorzystnym świetle – nie chcesz przecież pogłębiać stereotypów.
  3. Informacje na temat generacji oprzyj o dane z konkretnego narzędzia do gromadzenia preferencji klientów – takiego jak np. Google Analytics.
  4. Bądź dobrym obserwatorem trendów. Potrzeby bywają zmienne, a społeczeństwo nie stoi w miejscu, ale cały czas prze do przodu.

 

Jak nie dać się opętać przez stereotypy?

Jak wszędzie i zawsze, także podczas tworzenia contentu dla wybranej grupy odbiorców należy zachować umiar. Bardzo łatwo o przerysowanie bądź przygotowanie tekstu, który okaże się dla potencjalnych klientów wręcz krzywdzący.

Nie każdy, kto skończył 50 lat chce być nazywany seniorem. Nie każdy, kto urodził się po 1995 roku, nie wyobraża sobie życia bez dostępu do sieci. To daleko idące uproszczenia, które jednak potraktowane ad hoc (a zatem na potrzeby contentu) będą jak najbardziej w porządku.

Miej świadomość, że pojęcia opisujące pokolenia są dość płynne i generalizujące. Traktuj je raczej jak inspirację niż listę zasad, jakimi należy kierować się, przygotowując tekst na bloga czy hasło reklamowe.

Jednocześnie bierz poprawkę na niektóre stwierdzenia – nie upraszaj już uproszczonego.

Określenie senior dotyczy osób w średnim wieku. Średnim, czyli jakim? To zależy od definicji. Może to być człowiek, który ukończył 50 lat lub ktoś, kto dobiega 70 urodzin. Co z osobami starszymi? Czy one również mogą być nazywane seniorami? I jakiego typu content przygotować? W takiej sytuacji szukaj złotego środka, pamiętając o tym, co najważniejsze: poprzez treści na stronie sklepu czy firmy chcesz zdobyć przychylność odbiorcy.

 Jak więc pisać dla Iksa, a jak dla Igreka?

Proszę bardzo, oto przykład.

Do przygotowania tekstu na temat smartfonów chcesz wykorzystać informację dotyczącą pokolenia silver.  Nie rozpędzaj się. To, że odbiorca znajduje się w wieku emerytalnym nie oznacza, że potrzebuje telefonu wyłącznie do kontaktowania się z wnukami. Zapewne surfuje po sieci z nie mniejszą sprawnością, co najmłodszy przedstawiciel generacji Z. Jedyną aktywnością jest rozwiązywanie krzyżówek? Bzdura! Właśnie teraz przedstawiciel pokolenia baby boomers może podróżować po świecie i żyć energicznie. Smartfon będzie więc znakomitym uzupełnieniem zagranicznych wojaży, którymi można pochwalić się na Instagramie.

I tak dalej, i tak dalej… generacje stanowią zestaw pomysłów na content. Pamiętaj jednak, że nie powinny przemawiać głośniej niż Ty i Twoja marka.

Natalia – absolwentka studiów antropologicznych oraz polonistycznych UAM. Copywriter z powołania, który klawiaturę traktuje jak dodatkowy organ. Prywatnie mama kotki Manfredy, świeżo upieczona żona z prawie 20-letnim stażem i niepoprawna wielbicielka grozy wszelakiej.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 23.02.2015 „Ty zmieniasz świat. My chcemy Ci pomóc” - to pierwsze słowa, które możemy przeczytać na stronie Google dla Organizacji Non-profit. Nie od dzisiaj wiadomo, że Google inwestuje w lepsze jutro. Ale patrząc w przyszłość, nie można zapomnieć o teraźniejszości. Na świecie istnieje wiele organizacji non-profit, które wkładają swoją pracę, środki i, co najważniejsze – serce, w pomoc innym. Google zdecydowało się pomóc zatem tym, którzy sami codziennie niosą pomoc... Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Linki sponsorowane Ikona 02:40 min 07.04.2008 Jak dotrzeć z kampanią reklamową do międzynarodowego grona odbiorców? Niestety, Google nie zrobi tego za nas. Musimy sformułować tekst reklamy w kilku językach oraz kierować odpowiednią reklamę do użytkowników danego języka. Na szczęście Google AdWords umożliwia nam strategię międzynarodowego kierowania kampanii. Jak się za to zabrać? Przygotowaliśmy kilka cennych wskazówek. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest bounce rate i jak sobie z nim radzić? Ikona 04:10 min 10.12.2018 Współczynnik odrzuceń Twojej witryny jest alarmująco wysoki i nie masz pomysłu, co z tym zrobić? Wiemy, co może odstraszać Twoich użytkowników – problem tkwi zwykle w optymalizacji strony lub w nieprzejrzystych treściach, jakie się na niej znajdują. Nie załamuj rąk i sprawdź, jak poprawić wrażenie, jakie wywierasz na swoich potencjalnych klientach. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700