Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:30 min Ikona 09.11.2021

W świecie zakazów i ograniczeń reklamy – czyli pozycjonowanie pełne wyzwań

Wyobraź sobie, że Google przetwarza dziennie ponad 3,5 miliarda zapytań użytkowników (potencjalnych klientów Twojej firmy!), co daje nam ponad 40 tysięcy zapytań na sekundę! To chyba wystarczający powód, by zadbać o widoczność w sieci – stworzyć profesjonalną stronę internetową oraz zadbać o jej pozycjonowanie. Zanim jednak zaczniesz działać, warto sprawdzić, czy Twoja branża nie jest objęta żadnymi ograniczeniami w zakresie promocji. Dzięki temu unikniesz przykrych  niespodzianek.

 

Branże zakazane – czyli jakie?

 

Na gruncie prawa polskiego mamy do czynienia zarówno z produktami i usługami, których w ogóle nie można reklamować (ZAKAZ REKLAMY), jak i z tymi, których reklama jest dozwolona, ale po spełnieniu ściśle określonych warunków (OGRANICZENIE REKLAMY).

Żeby dodatkowo nie komplikować, w tym tekście będę się posługiwać terminem “branże zakazane” w odniesieniu do ogólnej grupy branż objętych zakazem i ograniczeniami reklamy

 

Na jakiej podstawie stwierdza się, że dana działalność objęta jest zakazem/ograniczeniem reklamy?
  1. Produkt/usługa może zagrozić zdrowiu klienta.
  2. Usługa wykonywana jest przez osobę wysokiego zaufania publicznego.
  3. Produkt/usługa może doprowadzić do uzależnienia.

 

A jak to wygląda w praktyce?

 

Nie znajdziemy jednego, konkretnego katalogu takich branż. Regulacje te są zamieszczone w wielu źródłach – ustawach, rozporządzeniach, kodeksach etyki zawodowej, wytycznych Google… Żeby było jeszcze trudniej, regulacje te co jakiś czas się zmieniają, co oznacza, że przed nami spore wyzwanie związane z analizą tego, co i jak możemy aktualnie promować. Mamy dla Was małą ściągę, która powinna nieco ułatwić to zadanie.

Kto lub co znajduje się na liście branż, gdzie trzeba zachować szczególną ostrożność?

 

Czy można pozycjonować branże zakazane?

 

Niektóre branże są tak ściśle regulowane, że ustawa określa nawet dokładną zawartość strony internetowej dla danej działalności. W innych natomiast kompletnie nie wolno promować się w sieci ani korzystać z pozostałych form reklamy. W jeszcze innych sytuacjach można promować biznes w internecie, ale dozwolony jest wyłącznie przekaz informacyjny.

I to jest szansa dla SEO – strategia pozycjonowania oparta na informowaniu. Tutaj nieoceniony okazuje się content. To przede wszystkim teksty, ale i inne elementy zamieszczone w serwisie, jak na przykład materiały wideo, grafiki czy pdf-y do pobrania.

 

Co nam wolno?

 

Powtórzę się, ale w sprawach ważnych jest to wręcz wskazane. W przypadku pozycjonowania stron branż zakazanych stosujemy przekaz czysto informacyjny. Same fakty, bez elementów oceniających, zachęcających, wskazujących na przewagę nad konkurencją. Poinformuj, czym się zajmuje Twoja firma, gdzie się znajduje, opisz rzeczowo produkty i usługi, a także formę kontaktu. Rozwiń też sekcję FAQ albo zacznij prowadzić blog o charakterze edukacyjnym, gdzie w prosty sposób będziesz wyjaśniać zawiłe zagadnienia z branży. Za cel obierz budowanie wizerunku eksperta – informuj i jeszcze raz informuj!

 

A poza contentem na stronie…

 

Zastanów się, do kogo kierujesz najczęściej pytania, gdy szukasz prawnika, lekarza albo sklepu z konkretnym asortymentem? To wyszukiwarka internetowa, prawda? Zadbaj o to, by osoby szukające firmy z Twojej branży mogły bez problemu trafić na informacje o Twoim biznesie. A pomoże w tym:

Wizytówka w usłudze Google Moja Firma – zadbaj o kompletnie uzupełniony, zweryfikowany profil i aktualność zawartych w nim informacji.

Wizytówki w branżowych katalogach oraz ogólnych bazach firm – tutaj liczy się jakość, nie ilość. Pamiętaj przy tym, by zadbać o zgodność NAP – dzięki temu zwiększysz zaufanie do swojego biznesu.

Profil w social mediach – statystyki mówią, że aktywni użytkownicy social mediów stanowią w Polsce aż 68,5% społeczeństwa. Dlatego, o ile dla Twojej branży nie istnieją w tym zakresie dodatkowe ograniczenia, zadbaj o profesjonalny profil w mediach społecznościowych, gdzie będziesz budować wizerunek eksperta w branży.

 

I na koniec kilka ogólnych wskazówek…

 

  1. Unikaj przymiotników – to one wartościują przekaz i sprawiają, że nabiera on charakteru reklamowego.
  2. Daruj sobie ogólniki i chwyty reklamowe – “gratis”, “wysoka jakość”, “wieloletnie doświadczenie”? NIE. Tego nie rób.
  3. Pozbądź się emocji (albo przynajmniej dobrze je ukryj) – przekaz musi być neutralny, czysto informacyjny. Emocje takie jak chociażby nadmierny entuzjazm w ten styl się nie wpisują.
  4. Nie zachęcaj – wiem, brzmi to dziwnie w kontekście promocji własnej firmy, ale musisz się ograniczyć do informowania. Nawet kulturalne i niepozorne “Zapraszamy do odwiedzenia naszego gabinetu” może przysporzyć Ci sporo problemów.
  5. Nie odnoś się do konkurencji – skup się na jak najlepszym poinformowaniu klientów o swojej działalności, bez umniejszania innym.
  6. Nie obiecuj – możesz jedynie informować o faktach. Niedopuszczalne jest zapewnianie, że produkt/usługa z tzw. zakazanej branży wpłynie na pełne wyleczenie, czy poprawę sytuacji finansowej, itp.

 

Czyli co? Jednak pozycjonowanie dla każdego?

 

W ogromnym uproszczeniu: TAK. Jeśli jednak Twoją branżę obejmuje zakaz bądź ograniczenie reklamy, należy opracować indywidualną strategię pozycjonowania, opierającą się wyłącznie na informowaniu o działalności. Potraktujmy to jako wyzwanie, a nie ograniczenie – wszak, content nie musi mieć charakteru reklamowego, by pozwolił zwiększyć widoczność biznesu w sieci oraz wybić witrynę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania! A stąd już krótka droga do zdobycia nowych klientów.

*Artykuł dotyczy pozycjonowania branż objętych zakazem/ograniczeniem reklamy w Polsce. Pamiętaj, że w każdym kraju obowiązują inne regulacje.

Źródła: Doświadczenia własne; Google Search Statistics – Internet Live Stats;  Data Portal – Global Digital Insights

Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

guest blogging Ikona 5:00 min 07.12.2023 Wartościowy content jest kluczowy dla sukcesu Twojej marki. Jednak czy wykorzystujesz w pełni jego potencjał? Treści możesz tworzyć na swoją stronę internetową oraz profile w social mediach. Ale to nie wszystko! Czy wiesz, że możesz publikować tzw. wpisy gościnne w serwisach innych firm? Z chęcią opowiem Ci więcej na ten temat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

świadomość marki Ikona 8:00 min 04.12.2023 Walka o rozpoznawalność Twojej marki wśród konsumentów trwa tu i teraz. Poznaj rodzaje brand awareness i sposoby na to, by Twoja firma była pierwszym skojarzeniem klientów, gdy poszukują produktów lub usług, które sprzedajesz. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 49

No votes so far! Be the first to rate this post.

grupa docelowa Ikona 6:00 min 01.12.2023 Im więcej wiesz na temat swoich odbiorców, tym skuteczniejszą strategię marketingową jesteś w stanie stworzyć. Sprawdź, czym jest grupa docelowa oraz jak zbierać o niej informacje. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 16.05.2014 Na początku kwietnia Yandex opublikował statystyki dotyczące rozwoju rosyjskiego Internetu w 2013 roku. Wzrost, do czego się już zdążyliśmy przyzwyczaić, był imponujący. Ten ogromny, stale rosnący rynek jest bardzo wymagający, ale stanowi jednocześnie wielką szansę na rozpędzenie swojego biznesu i ekspansję swojej marki na wschód. Przedstawiamy statystyki obrazujące marketingową potęgę „runetu". Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:05 min 29.03.2017 Nuda. Nic się nie dzieje. Null. Na pewno nie w reklamie. Tu ciągle coś wrze, kipi, dymi, a czasem spada jak grom z jasnego nieba – niczym tajna aktualizacja algorytmu Pingwin kilka miesięcy temu. Jednak nie można zaprzeczyć, iż w każdej branży lepsze i gorsze sezony występują. Szczególnie duże wahania widać u firm o asortymencie produktów bądź usług nastawionych na konkretną okazję lub porę roku. Jak mogą się promować? O czym powinny pamiętać? Jak wykorzystać sezon ogórkowy w branży w przygotowaniu do prawdziwych żniw? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Analytics – jak prawidłowo wyznaczać cele? Ikona 09:00 min 31.07.2012 Fakt, że przytłaczająca większość internetowych akcji marketingowych wiąże się z promocją firmowych bądź dedykowanych witryn pozwolił przyjąć słuszne założenie, że o jakości danego nośnika reklamowego świadczy charakter generowanego przezeń ruchu. Obecnie najchętniej wybieranym i najbardziej cenionym narzędziem pomiaru ruchu i jego źródeł, pozostaje bezpłatna aplikacja Google Analytics. Mimo jej powszechności, profesjonalna osbługa i wyciąganie miarodajnych informacji wymaga specjalnych kwalifikacji. Google przyznaje je profesjonalistom po zdaniu eksperckiego egzaminu. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700