Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 07:15 min Ikona 25.11.2021

Czy marketing jest potrzebny? Praktyka a opinie

“Marketing to oszustwo, które ma na celu nabrać ludzi i zmusić ich do wydania pieniędzy na rzeczy, których nie potrzebują” – z takimi twierdzeniami możemy się czasem spotkać. Oczywiście od razu pojawia się pytanie – co w takiej sytuacji powinien pomyśleć przedsiębiorca, który staje przed decyzją odnośnie tworzenia swojej strategii reklamowej? Zrezygnować z działań, bo “dobry produkt i tak się sprzeda” czy podjąć działania, by dotrzeć do swoich odbiorców?

 

“Dobry produkt i tak się sprzeda.”

To zdanie jest często powtarzane przez zwolenników twierdzeń, że wydatki związane z reklamą to marnowanie pieniędzy. Oczywiście każdy klient wybiera produkty, które według jego wiedzy lub przeczuć, są “dobre”. Niestety nie możemy liczyć na to, że każdy z łatwością pozna się na jakości towarów, które mamy do zaoferowania.

Praktyka często pokazuje, że większość osób wybiera po prostu znane i powszechnie darzone zaufaniem marki – a więc, o zgrozo, te które dobrze wykorzystują działania marketingowe.  Produkty, które klient „skądś kojarzy” mają zatem większą szansę trafić do koszyka, podczas gdy nasze, jeśli nigdy o nich nie słyszał, pozostaną dalej na półce.

“Reklamy na mnie nie działają.”

Mówi  szukający usług klient, który klika w jeden z pierwszych wyników w Google – a więc w witrynę zajmującą wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki ze względu na skuteczną strategię pozycjonowania lub wyświetlającą się wśród reklam Google Ads.

Kluczowym aspektem tego zjawiska jest fakt, że ludzie wypowiadają się na temat tego, co im się wydaje, a nie na temat tego, jakie są fakty. Takie osoby nawet nie zdają sobie sprawy z tego, jak złożone są współczesne działania marketingowe i w jak subtelny sposób sprawiają, że oferta danej marki wydaje im się znajoma. Najczęściej utożsamiają reklamę jedynie z tym, co widzą w telewizji lub na bilbordach albo słyszą w radio. Gdy są na zakupach, nie zastanawiają się nad tym, że ketchup stojący obok kiełbasy to przykład cross sellingu, może myślą – to przecież wygoda, a nie zabieg marketingowy. Nie wiedzą bowiem, że dobrze przeprowadzony marketing w ogóle nie sprawia wrażenia reklamy.

Doskonałym przykładem będzie tutaj blog firmowy. Jeśli firma np. zajmująca się produkcją mebli kuchennych, prowadzi na swojej stronie bloga z artykułami, może zainteresować potencjalnych odbiorców nie tylko tekstami, ale i produktami. Czytelnicy przyjdą po interesujące treści, dzięki którym łatwiej będzie im zdecydować, jakie szafki wybrać lub jaki kolor blatu jest modny w tym sezonie. Dzięki takim treściom firma będzie im się jawić jako bardziej wiarygodna, będzie też miała okazję zaprezentować gotowe przykłady w postaci własnych produktów.

Bardzo interesującym rozwiązaniem będzie tutaj content styczny, czyli treści, które nie pokrywają się z ofertą danego przedsiębiorstwa, a zamiast tego opowiadają o kwestiach pokrewnych. W przypadku firmy zajmującej się sprzedażą mebli kuchennych, może  to być na przykład tekst o płytkach podłogowych do kuchni.

Po co mi tekst, który mówi o czymś, czego nie ma w ofercie mojej firmy? – może spytać przedsiębiorca.

Takie artykuły, jeśli ich tematy będą odpowiednio dobrane, pokażą potencjalnym klientom, że firma faktycznie zna się na całej branży, a nie tylko na małym fragmencie, który dotyczy stricte jej specjalizacji. Pozwolą zatem stworzyć wizerunek firmy jako eksperta. Ponadto, istnieje szansa, że klient, który aktualnie szuka płytek do swojej kuchni, niedługo będzie potrzebował do niej mebli. Jeśli na naszej stronie znajdzie interesujący poradnik, najprawdopodobniej odbiorca zapozna się także z ofertą handlową.

Darmowe treści będą dla klientów pożyteczne i ułatwią im dokonanie właściwego wyboru. Jest to przykład działań marketingowych, które nie wydają się odbiorcy natrętne i subtelnie promują firmę. Potencjalny klient nie będzie miał poczucia, że spotyka się z treściami reklamowymi.

Bardzo często taki użytkownik zainteresuje się ofertą firmy, możliwe nawet, że z niej skorzysta. Zrobi to niezależnie od tego, czy później będzie twierdził, że reklamy na niego nie działają.

 

Złe i dobre działania reklamowe

Marketing z samego swojego założenia nie jest zatem ani zły, ani dobry. Jest narzędziem, które ma za zadanie pomóc firmie dotrzeć do właściwych odbiorców. Strategie marketingowe mogą być za to źle lub dobrze zaplanowane. Właśnie tutaj ukryty jest cały problem, który sprawia, że wiele osób wyrabia sobie negatywne zdanie o działaniach reklamowych.

Zgodnie z tym, co powiedzieliśmy wcześniej, jeśli będą one dobrze zaplanowane, odbiorca poczuje zainteresowanie marką np. doceni darmowy content lub skorzysta ze strony, która wyświetli mu się wysoko w Google i nie będzie zastanawiał się nad tym, że ma do czynienia z działaniami marketingowymi.

Jeśli strategia będzie zaprojektowana w sposób niewłaściwy i klient będzie bombardowany nieatrakcyjnymi reklamami, które będą go irytować, utwierdzi się w przekonaniu, że reklamy to zło. W końcu to właśnie działania marketingowe są odpowiedzialne za spam jaki przychodzi na jego maila lub okienka pop-up, które przysłaniają mu interesujący artykuł.

Istotne jest jednak to, że nie musimy przejmować się powszechną opinią na temat marketingu. Tak czy inaczej reklamy są i będą ważną częścią biznesu i pozwalają firmom prześcignąć konkurencję oraz trafić ze swoją ofertą do klienta. Jeśli strategia będzie dobrze opracowana z pewnością spodoba się odbiorcy, niezależnie od tego, co sądzi o marketingu jako takim.

Sens działań marketingowych w okresie świątecznym

 

Skoro nasze poczynania pozwalają nam wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do klientów, mogą okazać się szczególnie istotne wtedy, gdy w większości branż panuje wzmożony ruch – w czasie przedświątecznym. Ten magiczny okres, w którym tak bardzo lubimy spędzać czas z bliskimi, cieszyć się pięknem różnorodnych dekoracji oraz obdarowywać najbliższych podarkami, jest również momentem, gdy walka o klienta jest najostrzejsza. Nic dziwnego – kto prześpi ten moment, może stracić duże dochody. W tym okresie wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania może okazać się na wagę złota.

Różnorodne reklamy zdobiące w tym czasie sklepy, ulice czy nawet strony internetowe, ukazują jedną z zalet działań marketingowych. To właśnie dzięki nim wiele rzeczy staje się pięknych. Gdyby nie chęć zainteresowania potencjalnych klientów swoją ofertą, nikt nie zmieniałby opakowania lub etykiety produktu, tylko po to, by lepiej wkomponowała się w wygląd świątecznego stołu. Sklepy nie mieniłyby się setkami lampek czy zachwycającymi ozdobami, po centrach handlowych nie przechadzaliby się Mikołaje, a na stronie naszego ulubionego mechanika nie wyskakiwałby komunikat z życzeniami. Innymi słowy – świat byłby dużo brzydszy.

Reasumując

Chociaż na temat działań marketingowych powstało wiele mitów, przedsiębiorcy nie powinni się nimi przejmować. Nie chodzi im przecież o to, by być chwalonym za podejmowanie i realizowanie strategii reklamowej, tylko o przedstawienie swojej oferty oraz trafienie z nią do właściwego klienta. Jeśli kampania będzie stworzona w intrygujący sposób, z pewnością zainteresuje potencjalnych odbiorców, niezależnie od tego, co sądzą na temat reklam.

Źródła:  Psychology Today, Seth Godin Writes, Spark Toro, MediaVSReality, Quora, Nlong, Fee Stories

Bartosz – od zawsze chciał związać swoją ścieżkę zawodową z tworzeniem tekstów, dlatego został copywriterem. Praca w firmie zajmującej się SEO nie tylko pozwoliła mu tworzyć różnorodne treści, ale umożliwiła rozwój na wielu interesujących płaszczyznach. Prywatnie jest wielbicielem muzyki metalowej, gra na gitarze, chętnie czyta literaturę fantasy oraz horrory i jest właścicielem dwóch pięknych pająków.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:10 min 24.08.2009 Do coraz częstszych zmian w wynikach wyszukiwania Google zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Jednak rzadko się zdarza, żeby wyszukiwarka zapowiedziała dużą aktualizację - tym razem silnika Google. Kofeina (z ang. "Caffeine") nie tylko ma przyspieszyć i zwiększyć indeks, ale także posprzątać te najmniej wartościowe wyniki wyszukiwania. Jakie będą efekty? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 01:45 min 15.02.2010 W VIII edycji Programu Gospodarczo-Konsumenckiego SOLIDNA FIRMA, prowadzonej pod patronatem przedstawicielstwa Komisji Europejskiej, Spółka Sunrise System została ponownie poddana weryfikacji przez organy instytucji państwowych, w tym finansowych. Wynikiem kilkuetapowego audytu jest potwierdzenie naszego statusu jako wiarygodnego przedsiębiorstwa w postaci certyfikatu SOLIDNA FIRMA 2009. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:10 min 20.12.2019 Zastanawiasz się, jak to możliwe, że Twoje wysiłki znowu poszły na marne i nie dostałeś wymarzonego prezentu? Zamiast obwiniać Świętego Mikołaja bądź - co gorsze - tracić w niego wiarę, przeczytaj jeszcze raz swój list. Czy aby na pewno jest on zrozumiały? Czy jasno wynika z niego, czego oczekujesz? Spieszymy z krótką instrukcją super sugestywnego listu - prosto z Laponii! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700