Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 03:30 min Ikona 14.02.2017

Wyszukiwanie głosowe – przyszłość czy chwilowa moda?

Firma Stone Temple przeprowadziła wśród grupy Amerykanów badania mające związek z ciągłym wzrostem popularności komend głosowych wśród użytkowników smartfonów. Być może wnioski wyciągnięte na ich podstawie pomogą nam w podjęciu decyzji: wyrzucać klawiaturę czy może warto z tym jeszcze poczekać?

Przy pomocy jakich metod wyszukujemy informacje na naszych telefonach? Okazuje się, że jesteśmy tradycjonalistami – większość z nas po prostu wchodzi na stronę lub wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę korzystając z klawiatury telefonu. Niecałe 60 procent użytkowników korzysta z opcji komend głosowych.

Źródło: Stone Temple

 

Mowa w liczbach

 

Aż 80 procent mobilnych wyszukiwań przeprowadza się przy pomocy przeglądarek internetowych. Dzięki użyciu telefonów czy tabletów możemy korzystać z nich dosłownie wszędzie. W jakich środowiskach jesteśmy bardziej skłonni do wyszukiwania głosowego, a w jakich trzymamy się tradycyjnego wpisywania?

Źródło: Stone Temple

Okazuje się, że najchętniej wyszukujemy głosowo we… własnym domu (60% badanych). Ponad połowa ankietowanych korzysta z tej opcji w otoczeniu przyjaciół. Wynikać to może z faktu, że forma ta nie jest jeszcze tak popularna i użytkownicy nie są przyzwyczajeni do korzystania z niej w miejscach publicznych. Widoczna jest tendencja do korzystania z komend głosowych w znanych środowiskach – mniej w przestrzeni miejskiej – w teatrach, na siłowni czy w restauracjach (nieco ponad 10 procent).

Czy chęć do korzystania z wyszukiwania głosowego zależy od płci? Okazuje się, że… tak! Mężczyźni bardziej niż kobiety gotowi są używać tej funkcji w przestrzeni publicznej (i to aż 3 razy częściej!). Panowie w ogóle wykazują większe zainteresowanie tą formą – czyżby dlatego że odpowiedzi na pytania udzielają Siri i Alexa a nie Syriusz czy Aleksander?

Okazuje się, że chęć do używania komend głosowych uzależniona jest także od wieku.

 Źródło: Stone Temple

Jak można zauważyć najmłodsza z badanych grup (poniżej 24 roku życia) o 33 procent chętniej niż ludzie starsi używa komend głosowych w miejscach publicznych. 

 

Przyjemne z pożytecznym?

 

Faktem jest to, że wyszukiwanie głosowe jest po prostu… wygodne. Według badań do czynności najchętniej przeprowadzonych za pomocą komend głosowych należą: dzwonienie (ponad 60% ankietowanych), wyszukiwanie online, wysyłanie wiadomości tekstowych oraz nawigacja przy pomocy map. Około 40 procent osób odtwarza w ten sposób muzykę i tworzy notatki. Najmniejsza liczba ankietowanych (około 10%) używa komend głosowych w ramach aktywności w social mediach.

Obecnie na rynku dostępnych jest już wiele urządzeń i aplikacji na smartfony, które w swoim działaniu bazują na komendach głosowych. Najwięksi gracze na rynku technologicznym poszli krok dalej – powstali domowi asystenci, których działanie bazuje na sterowaniu głosem:

Google Home – połączony z siecią głośnik i mikrofon, który z założenia miał zmienić sposób funkcjonowania jego użytkowników w środowisku domowym. Ten głosowy system ma wspierać nas w domowym zaciszu w 4 sferach:

– Odtwarzanie muzyki (i nie chodzi tylko o podanie na głos tytułu i wykonawcy). Google Home wyszuka dla nas np. soundtrack z ulubionego filmu czy utwór na podstawie fragmentu tekstu, a nie tytułu.

– Urządzenie działa też w ten sam sposób co Google Assistant – udzieli nam szeregu informacji na temat tego jak pozbyć się uporczywej plamy czy kto jest prezydentem USA.

– Oprócz tego będziemy mogli ułożyć z jego pomocą podsumowanie nadchodzącego dnia – zadania do wykonania, plany itd.

– Umożliwia zarządzanie domem – możemy kontrolować z niego urządzenia typu smart w najbliższym otoczeniu.

Więcej o Google Home pisaliśmy wcześniej na naszym blogu.

Amazon Echo – to również domowy asystent sterowany za pomocą komend głosowych. Asystentka Alexa daje dość duże możliwości, wśród których na wyróżnienie zasługują:

– odtwarzanie muzyki z popularnych platform, takich jak Spotify, Pandora itd., – pełnienie funkcji informacyjnych (wyszukiwarka, czytanie newsów) – czytanie książek – urządzenie łączy się z naszym e-czytnikiem Kindla, – przypominanie o nadchodzących wydarzeniach – działa jako planer, notatnik, organizer – mozliwość głosowego zamówienia Ubera, pizzy Domino’s a nawet zrobienia zakupów.

 

Co na to SEO?

 

Voice search w kilku kwestiach znacznie różni się od standardowego procesu wyszukiwania. Wśród tych mających największe znaczenie dla pozycjonowania stron internetowych wymienić można między innymi: –  komunikaty w formie pytań, – zadawanie ich w naturalnym, potocznym języku – brak intencjonalnego używania słów kluczowych, – nacisk na wyszukiwania lokalne, – większa ilość przekazywanych informacji – głosowe wiadomości są znacznie dłuższe, niż wyszukiwanie przy pomocy klawiatury.

Na razie całkowite przejście na model wyszukiwania głosowego to pieśń przyszłości, jednak już teraz specjaliści od pozycjonowania muszą zacząć myśleć różnicach w tworzeniu treści dostosowanej do komunikatów mówionych i pisanych.

Na czym mają one polegać? Wydaje się, że najlepiej postawić na tworzenie wartościowego contentu, skoncentrowanego na użytkowniku – jego potrzebach i oczekiwaniach, bardziej niż na konkretnej liście słów kluczowych.

 

Podsumowując

 

Sterowanie urządzeniami mobilnymi za pomocą głosu to niewątpliwie kolejny krok w technologicznej ewolucji ludzkości – dlatego też cieszy się popularnością szczególnie wśród młodszych pokoleń. Wśród niewątpliwych zalet metody można wymienić:

– wygodę,

– większą naturalność haseł w wyszukiwarkach (np. w formie pytań),

– powstawanie urządzeń łączących szereg funkcjonalności w jednym – jak np. Google Home czy Echo,

– ogólnodostępność – aplikacji wykorzystujących komendy głosowe na smartfony już teraz jest mnóstwo… a to dopiero początek!

Źródła:

techlicious.com, Google Blog, stonetemple.com, searchengineland.com, semtec.pl, Made by Google

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Na topie w sezonie i poza nim – Case Study ze współpracy z firmą Gablux Ikona 06:40 min Współpraca z firmą Gablux jest doskonałym przykładem tego, że długofalowe działania pozycjonereskie procentują. Ze względu na charakter branży, skupiliśmy się na tym, by zapewnić firmie Klienta doskonałą widoczność zarówno w okresie największego zainteresowania, jak i poza nim. W sezonie średnio podwoiliśmy liczbę wyświetleń i kliknięć. Co zrobiliśmy, by uzyskać taki efekt? Jakie wyniki uzyskaliśmy w pozostałych miesiącach? Szczegóły w naszym Case Study! Czytaj więcej
Hotel Dal zawsze pełen Gości, dzięki połączeniu SEO Cloud oraz kampanii Google Ads Ikona 10:15 min Hotelarstwo należy do wyjątkowo konkurencyjnych branż, dlatego tak istotne jest dobranie właściwej formy promocji strony internetowej hotelu. Zadanie staje się jeszcze bardziej skomplikowane, gdy celem jest zapewnienie znacznie większego obłożenia nie jednego, a dwóch obiektów! Jednak udowodniliśmy, że doskonale poradzimy sobie z każdym wyzwaniem - w tym przypadku przy pomocy SEO Cloud oraz kampanii linków sponsorowanych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Nieprawidłowe kliknięcia w AdWords Ikona 01:55 min 21.12.2010 Nieprawidłowe kliknięcia są elementem prawie każdej kampanii AdWords. I niestety nie możemy zrobić nic, żeby się ich skutecznie ustrzec. Jednak w trosce o najwyższą jakość kampanii - Google odfiltrowuje setki, tysiące, miliony podejrzanych kliknięć z kont swoich klientów. Wszystko po to, aby reklamodawca był zadowolony, a zysk Google dynamicznie rósł. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700