Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 5:10 min Ikona Damian Chmarzyński 05.01.2023

Wykorzystanie sekcji FAQ w SEO

Pod popularnym skrótem FAQ kryje się angielskie określenie “frequently asked questions”, czyli często zadawane pytania. W przypadku sklepów internetowych mają one w szybki i precyzyjny sposób dostarczać podstawowych informacji np. terminie wysyłki zamówienia, cenach usługi czy możliwościach zwrotów. W serwisach usługowych podstrona taka powinna odpowiadać na pytania obejmujące formy kontaktu z firmą czy też czas oczekiwania na realizację wybranych usług. 

 

Jak stworzyć dobrą podstronę z FAQ 

Podstrona z pytaniami i odpowiedziami ma służyć przede wszystkim nowemu klientowi. Dlatego na początku zastanów się, o jakie najważniejsze kwestie związane z Twoją firmą może spytać klient. Warto też przejrzeć serwisy konkurencji w celu zebrania zbioru pytań na nich zawartych, aby nie pominąć niczego istotnego. Dodatkowo podstrona taka powinna w sposób możliwie wyczerpujący przedstawiać typ oferowanych produktów lub usług, jak również możliwości i funkcje Twojej witryny. 
 

Pamiętaj, że jeśli klient nie znajdzie szybko odpowiedzi na nurtujące go pytanie, przejdzie na stronę konkurencji.  

 

Dzięki dobrze przygotowanej podstronie FAQ: 

  • nawiążesz relację z klientem poprzez budowanie u niego świadomości o swoich produktach lub usługach, 
  • zwiększysz zaufanie do Twojej firmy, 
  • ograniczysz ryzyko opuszczenia strony po odwiedzeniu podstrony FAQ, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń, 
  • zachęcisz klienta do spędzenia dłuższego czasu na Twojej stronie, a tym samym zwiększysz swoją szansę na sprzedaż. 

Sekcja FAQ to korzyści nie tylko dla klienta, ale także dla Twojej stron internetowej! 

W jaki sposób pytania i odpowiedzi mogą pomóc w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania? Otóż odpowiadając na pytania nurtujące Twoich klientów, zaspokajasz także ciekawość robotów Google oraz udzielasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania wpisywane w wyszukiwarkę.  

Dzieje się tak, ponieważ Google na wyszukiwania wpisywane w formie zapytania, często wyświetla pytania z sekcji FAQ jako tzw. rich snippet, czyli dodatkowych fragmentach rozszerzonych, które w istotny sposób mogą zwiększyć widoczność Twojej strony i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. 

 

Przykład wyniku z elementami rozszerzonymi typu FAQ

 

Aby w pełni wykorzystać sekcję FAQ do celów SEO, stosuj się do niżej podanych wskazówek:

1.  Konstruuj pytania, które są realnie wpisywane do wyszukiwarki.

Im częściej użytkownicy wpisują dane zapytanie, tym szansa na większą liczbę wyświetleń i wejść na stronę. W tym celu analizuj słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę, podpowiedzi Google odnośnie podobnych pytań czy też podpatrując pytania u wybranej konkurencji.

2.  Odpowiadaj na pytanie wyczerpująco, udzielając konkretnych i eksperckich informacji.

Ogranicz przy tym odsyłanie do innych stron lub treści, ponieważ Google może uznać to za mniej wartościowe i ostatecznie pominąć Twoją odpowiedź w dodatkowych fragmentach rozszerzonych.

3. Pamiętaj o podstawowej optymalizacji technicznej.

Ustaw poprawny i unikalny znacznik title i meta-description, odpowiedni nagłówek H1 oraz przyjazny adres URL. 

 

4. Korzystaj z dedykowanych znaczników danych strukturalnych FAQPage.

Dzięki temu pytania i odpowiedzi na Twojej stronie będą odpowiednio interpretowane przez roboty sieciowe i będą mogły pojawiać się w wynikach już na etapie wyszukiwania danego wyrażenia kluczowego. 

 

5. Twórz własne unikalne treści!

Tylko takie odpowiedzi dają szansę na pojawienie się w wynikach jako dodatkowe fragmenty rozszerzone. Sprawdź zatem dokładnie, czy dodane przez Ciebie pytania i odpowiedzi w sekcji FAQ nie powtarzają się w zarówno w serwisach zewnętrznych, jak też innych miejscach na Twojej stronie. 

 

Podstrona a sekcja FAQ 

Warto w tym miejscu podkreślić, że sekcję FAQ możesz wykorzystywać nie tylko na typowej informacyjnej podstronie, ale także na każdej innej podstronie, na której dodanie dodatkowych informacji w takiej formie może być przydatne dla użytkownika. 

Przykład takiego rozwiązania znajdziesz chociażby na naszej stronie Pozycjonowanie stron , na której obok rozbudowanych treści, w dolnej części strony, znajduje się dodatkowa sekcja najczęściej zadawanych pytań przez klientów przy podpisywaniu nowej umowy.  

 

Jak wprowadzić sekcję FAQ w postaci mikrodanych?

W celu prawidłowego dodania sekcji FAQ w znacznikach mikrodanych, należy skorzystać z atrybutu „FAQ” zdefiniowanego w schemacie „Question and Answer”. Pamiętaj również o zasadzie 1 odpowiedzi na 1 pytanie. Dzięki takiemu oznaczeniu danych, wyszukiwarki rozpoznają sekcję FAQ i lepiej ją zaindeksują. 

Przykładowy kod FAQPage

Więcej informacji o sposobach wdrożenia FAQPage znajdziesz również w dokumentacji Google

 

 

Zadbaj o dobrą sekcję FAQ

Dobrze przemyślana, zaprojektowana i napisana sekcja FAQ jest bardzo przydatna zarówno dla Twoich klientów, jak i Twojej strony internetowej. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania strona może znaleźć się w dodatkowych fragmentach rozszerzonych, co znacząco wpłynie na widoczność domeny. Pamiętaj przy tym o używaniu znaczników danych strukturalnych FAQPage w strukturze strony, unikaj duplikacji treści i podstawowej optymalizacji technicznej. W ten sposób możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. 

 

Damian – na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55