Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Rich snippets – po polsku wyniki z elementami rozszerzonymi – to wyróżniające się wizualnie wyniki wyszukiwania, skategoryzowane na podstawie treści. Rich snippets mogą być m.in. artykuły, FAQ, przepisy kulinarne, ceny, produkty, wydarzenia czy wideo. Dopasowane odpowiednio do branży i zawartości serwisu internetowego mogą zwiększyć ruch na stronie, a także przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności brandu i budowania zaufania użytkowników do marki.
Aby w SERP (ang. Search Engine Result Page, wyświetlenia strony w wyszukiwarce) wyniki pojawiały się w postaci rich snippets, musimy dodać dane strukturalne. Zrobimy to albo za pomocą specjalnej wtyczki, albo umieszczając je bezpośrednio w kodzie strony (w zależności od CMS z którego korzystamy). Wzory do uzupełnienia możemy znaleźć m.in. na Schema.org. Schema to powstała w 2016 roku wspólna inicjatywa Google, Microsoft, Yahoo i Yandex, dzięki której ustandaryzowano dane strukturalne dla webdeveloperów. Odpowiednio zainmplementowane pomagają wyszukiwarce szybko i trafnie sklasyfikować stronę. Można je również wygenerować za pomocą Asystenta oznaczania danych Google. Ich preferowany format to JSON-LD.
Jak podaje Google, w 2018 roku japoński gigant informatyczny IT Rakuten, dzięki umieszczeniu danych strukturalnych w kodzie źródłowym serwisu poświęconego przepisom – Rakuten Recipe – zanotował niemal trzykrotny wzrost ruchu z wyszukiwarek. Użytkownicy spędzali na nim 1,5 razy więcej czasu.
Warto, aby nasza strona, nawet jeśli jeszcze pracujemy nad rozbudowaną strategią rich snippets dla treści, posiadała podstawowe dane strukturalne. Do tego posłużą Organization Snippets, dzięki którym określimy, jaki rodzaj działalności prowadzimy i czy firma klasyfikuje się jako lokalna. Rich results dl afirm pokazują w SERP najważniejsze informacje o biznesie takie jak logo, adres, dane kontaktowe, godziny otwarcia, branżę czy dojazd.
Jeśli prowadzimy e-commerce, warto pomyśleć o Product bądź Offer Snippets. Dzięki nim Google wyświetli szczegółowe informacje o produktach, które oferujemy. Użytkownicy będą od razu znali dostępność produktu, jego oceny oraz czas oczekiwania na dostawę.
Rich snippets to fantastyczna funkcja do przyciągania użytkowników, jednak ci nie klikają we wszystkie tak samo. Najpopularniejszym pod tym względem wynikiem z elementami rozszerzonymi według badań firmy Milestone Inc. są najczęściej zadawane pytania. Odpowiednio przygotowana sekcja FAQ może zatem sprowadzić na naszą stronę więcej użytkowników.
Audyt Milestone Inc. wykazał, że współczynnik klikalności CTR dla FAQ bez zapytania brandowego wynosi aż 76.9%.
Jeśli więc Twoja strona ma dobre organiczne wyniki wyszukiwania, ale chcesz zdobyć więcej klików – stworzenie dodatkowej podstrony z FAQ oraz poprawnie dodane dane strukturalne zwiększą CTR witryny.
Do sprawdzenia czy prawidłowo wdrożyliśmy dane strukturalne, możemy wykorzystać walidator Schema, albo test wyników z elementami rozszerzonymi Google. Warto również zapoznać się z ogólnymi wytycznymi dotyczącymi uporządkowanych danych. Musimy pamiętać jednak, że nawet poprawnie utworzone rich snippets, mogą się nie wyświetlać w rezultatach wyszukiwań – Google nam tego nie gwarantuje.
Odpowiednie dane strukturalne z pewnością przyczynią się do ulepszenia strony internetowej, co długofalowo przełoży się na wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Wspierają one promowanie strony i zwiększają jej wiarygodność. Warto wzbogacić swoje działania SEO o prace nad danymi strukturalnymi i łączyć je z innymi działaniami optymalizacyjnymi w przemyślanej strategii.
Katarzyna – kompetencje zawodowe zdobywała m.in tworząc treści dla serwisów internetowych i pracując w sklepach internetowych. Tam właśnie odkryła SEO. Doświadczenie w e-commerce pozwala jej lepiej zrozumieć potrzeby klientów. W SEO ceni różnorodność tematów, z którymi można się zetknąć i ciągły rozwój. Prywatnie miłośniczka designu i historii architektury. Po pracy zazwyczaj można spotkać ją na siłowni.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: