Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:25 min Ikona 31.01.2018

Strony AMP – z korzyścią dla użytkownika i webmastera

Google podkreśla, że AMP nie jest czynnikiem rankingowym, a co za tym idzie, stworzenie strony AMP nie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Wszyscy wiemy jednak doskonale, że szybkie załadowanie się strony poprawia User Experience. A to już może przełożyć się na wzrost konwersji – idąc dalej – na większe zyski.

Jak informowaliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów, statystyki mówią, że z każdą kolejną sekundą, którą użytkownik musi czekać na załadowanie się strony, konwersje spadają o ok. 3,5%, a współczynnik odrzuceń wzrasta o nawet 8,3%! Podkreślmy, że są to dane dotyczące tylko i wyłącznie użytkowników mobilnych. Poza tym pochodzą one z 2016r., a doskonale wiemy, że udział urządzeń mobilnych w naszych internetowych aktywnościach nieustannie rośnie! Cierpliwość użytkowników niestety nie…
 

Czym są w ogóle strony AMP?

 

AMP to skrót od angielskiego Accelerated Mobile Pages  (pl. Przyspieszone Strony Mobilne). Jest to technologia budowania mobilnych stron internetowych, rozwijana od 2015r. w ramach open source’owego projektu, któremu przewodniczy Google.

Celem projektu jest poprawa doświadczeń użytkowników Internetu mobilnego przez tworzenie szybko ładujących się stron – stron, które szybko wczytają się także przy korzystaniu z pasma danych pakietowych o mniejszej przepustowości.

Strony mobilne stworzone przy pomocy tej technologii szybko wczytują się więc na każdym urządzeniu (potencjalnie także na komputerach!), bez względu na wybraną przeglądarkę. Stworzenie strony w wersji AMP poprzez poprawę UX może zwiększyć ruch na stronie, poprawić konwersje i znacząco zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Poza tym dla stron AMP Google zarezerwowało w wynikach mobilnych karuzelę najważniejszych wydarzeństrony, które nie zostały napisane zgodnie z tym standardem, nie będą się tam wyświetlać. Informował o tym w 2016r., podczas konferencji SMX West Dave Besbris – wiceprezydent inżynierii w Google.

Strony AMP oznaczone są ponadto specjalną ikoną z błyskawicą, która podkreśla cel współtwórców technologii.

Źródło: AMP Project
 
Źródło: Stone Temple

3 główne komponenty stron AMP

 

Na strony AMP składają się przede wszystkim:

  AMP HTML – w zasadzie standardowy język HTML, który rozszerzony został o niestandardowe tagi AMP. Aby zapewnić stabilną pracę strony posiada on także pewne ograniczenia w użyciu niektórych elementów kodu HTML oraz w stylach CSS. Poza tym tworząc strony AMP nie można umieszczać w kodzie napisanych przez siebie funkcji JavaScript. Polecenia JavaScript, które chcielibyśmy zastosować, mają być zastąpione przez niestandardowe elementy AMP. Wyjątkiem są reklamy AdSense, dla których powstała odpowiednia biblioteka.

  AMP JavaScript – biblioteka odpowiedzialna za ładowanie treści i innych zasobów na stronie, która zapewnia jej wysoką wydajność m.in. dzięki asynchronicznemu pobieraniu danych z zewnętrznych źródeł. AMP JS zapewnia też niestandardowe tagi, o których pisaliśmy w poprzednim punkcie.

  AMP Cache – bazujący na proxy system przechowywania stron AMP, dzięki któremu ich treść wyświetla się użytkownikom niemalże natychmiastowo. Początkowo witryny były przechowywane tylko w pamięci podręcznej Google. Już od prawie roku w projekcie uczestniczy także firma Cloudflare.

Zawartość strony AMP = zawartość strony kanonicznej

 

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na blogu Google dla Webmasterów, od lutego 2018 roku zawartość podstrony AMP musi być zgodna z zawartością odpowiadającej jej podstrony w pełnej wersji serwisu (oznaczanej za pomocą znacznika rel=”canonical”).

Jeśli Google stwierdzi, że wersja AMP nie odpowiada zawartości strony kanonicznej, webmaster otrzyma przez Google Search Console stosowną informację. Co istotne po stwierdzeniu rozbieżności, strona AMP nie będzie wyświetlana przez Google w miejscach przeznaczonych tylko dla AMP. Poza tym wyszukiwarka Google będzie wyświetlać użytkownikom bogatszą, być może wolniej ładującą się stronę kanoniczną.

 

Podsumowanie, czyli „Czy warto…?”

 

Technologia AMP to wciąż rozwijany standard, który może pomóc nam poprawić User Experience. Z pewnością warto zapoznać się z nim i obserwować rozwój projektu, jednak nie jest to (przynajmniej na tę chwilę) technologia, którą musi wdrożyć każdy. Ze względu m.in. na karuzelę najważniejszych wydarzeń technologia ta niesie póki co najwięcej korzyści dla serwisów z newsami. Warto jednak pozostać czujnym, biorąc pod uwagę chociażby to, jak mocno Google naciska na dostosowywanie stron do urządzeń mobilnych. Być może w przyszłości AMP staną się jednak jednym z czynników rankingowych, a tym samym ich stworzenie będzie niezbędne z punktu widzenia pozycjonowania.

Źródła: AMP Project, Pomoc Google (1, 2, 3), Google Webmaster Central BlogStone Temple, The SEM Post, Cloudflare AMP Cache, Search Engine Roundtable

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

one page Ikona 7:00 min 24.11.2023 Witryna z wieloma zakładkami czy minimalistyczny serwis one page? Sprawdziliśmy wady i zalety tego ostatniego rozwiązania. Sprawdź, czy będzie dla Ciebie odpowiednie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 45

No votes so far! Be the first to rate this post.

Błędy, których lepiej nie popełniać w kampaniach Facebook Ads Ikona 5:00 min 20.11.2023 Prowadzisz kampanie płatne na Facebooku albo szerzej – w systemie Meta? Sprawdź, czy nie popełniasz błędów, które negatywnie wpływają na Twoje wyniki! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Z życia firmy Ikona 02:00 min 02.07.2015 Merytoryczne wsparcie Google w zakresie kampanii prowadzonych dla firm z sektora MŚP, dostęp do narzędzi i specjalistycznej wiedzy – to niektóre spośród korzyści, jakie zyskujemy jako Google AdWords Premier SMB Partner (Autoryzowany Partner MSP Google AdWords). Sunrise System dołączyła do wąskiego grona Autoryzowanych Partnerów MSP Google AdWords w czerwcu 2015 roku. Czytaj więcej
Sunrise System dla IBSS Biomed S.A. Ikona 00:00 min Instytut Biotechnologii Surowic i Szczepionek BIOMED S.A. to uznana polska firma biotechnologiczna o doświadczeniu sięgającym 1945 roku. Wśród najbardziej znanych produktów stworzonych przez Spółkę wymienić należy preparaty ginekologiczne Lactovaginal, prOVag, inVag, HydroVag, czy Harmonella, a także produkty pediatryczne: Orsalit, Latopic i wiele innych. O drodze firmy do sukcesu, również w Internecie, rozmawiamy ze Specjalistką ds. e-marketingu, Panią Katarzyną Zajchowską. Czytaj więcej
Case study ze współpracy z marką Noffo Ikona 05:45 min Stały monitoring oraz dynamiczne reagowanie na zmiany przyczyniły się do sukcesu prowadzonych kampanii reklamowych w środowisku Google dla naszego Klienta – marki oferującej produkty wyposażenia wnętrz.  Dzięki gruntownej analizie danych oraz wieloletniej praktyce w obszarze kampanii reklamowych nasi Certyfikowani Specjaliści Google Ads przygotowali najbardziej optymalną strategię reklamową – a jej kulisy przedstawiają w tym case study. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700