Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:20 min Ikona 09.01.2018

Meta tag description – więcej znaczy lepiej?

Jeszcze do niedawna standardem było, aby meta tag description nie przekraczał 160 znaków. Co prawda przedstawiciel Google stwierdził, że limity znaków na description nigdy nie funkcjonowały, jednak większość opisów powyżej 160 znaków po prostu nie mieściła się i występował efekt ucięcia opisu w pół zdania. Dlatego, aby tworzyć opisy bardziej przyjazne dla użytkowników i „klikalne” zalecało się, aby nie przekraczać ilości 160 znaków. Od pewnego czasu możemy jednak zauważyć, że meta tagi description znacząco się wydłużyły. Poniżej przykładowe wyniki wyszukiwania dla zapytania „muzeum”:

 

Źródło: Google

Najdłuższy meta tag description liczył w tym przypadku 314 znaków. W całym top 10 tylko trzy opisy liczyły mniej niż 160 znaków. Reszta oscylowała wokół 300.

Na początku grudnia ubiegłego roku Google potwierdził, że dokonano zmiany w celu umożliwienia wyświetlania dłuższych, bardziej opisowych meta tagów description. Cel: pomoc użytkownikom w podjęciu decyzji, które strony z wyników wyszukiwania trafniej odpowiedzą na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę.

 

Na powyższym zrzucie ekranu można zauważyć także, że opisy wciąż „urywają” się w pół zdania. Dzieje się tak, ponieważ w większości przypadków są one generowane dynamicznie, na podstawie treści dostępnej na stronie oraz zapytania użytkownika. Jeśli więc wyszukiwarka Google widzi potrzebę wygenerowania innego opisu dla danego zapytania, pobierze treść ze strony.

Co więcej, w przypadku opisu na około 300 znaków ucięte zdanie nie razi użytkownika tak bardzo, jak w przypadku do niedawna stosowanych opisów na 160 znaków. Dłuższy opis stwarza wyższe prawdopodobieństwo, że użytkownik jest już w stanie ocenić czy warto wejść na daną stronę. A skoro Google może generować go automatycznie, pojawia się pytanie – czy jest sens aktualizować meta tagi description? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Analiza przeprowadzona przez specjalistów firmy Moz wykazuje, że Google nie tylko samodzielnie pobiera opisy, ale może też je skracać lub dodawać do nich dane, czyli je modyfikować. Użycie całości bądź części oryginalnego meta tagu description wystąpiło w 55 procentach analizowanych wyników wyszukiwania.

 

Pisać czy nie pisać?

Są strony, które dobrze radzą sobie w wynikach wyszukiwania, choć posiadają nieuzupełnione meta tagi description (np. Wikipedia). Jednak zdaniem specjalistów w przypadku stron, na których chcemy zwiększyć ruch, dobrze skonstruowany description jest jak reklama – zwiększa zainteresowanie i zachęca do kliknięcia. Nawet pomimo faktu, że nie mamy pewności czy i jak Google wykorzysta nasz opis meta tagu, to w przypadku stron o określonym zapotrzebowaniu warto go zaktualizować.

 

Jaka długość description

Ze statystyk firmy Moz wynika, że nastąpił wyraźny wzrost wystąpień opisów liczących od 300 do 325 znaków. Co więcej, krótsze meta tagi description, tj. ucięte w zakresie około 200 znaków w przeważającej liczbie przypadków dotyczyły fragmentów video – tutaj tekst ustępuje miejsca miniaturze filmiku.

Według Moz aktualnie krótsze opisy to takie, które zostały „ucięte” w kodzie przez specjalistów w dziedzinie pozycjonowania bądź też dotyczą stron, w których Google nie może pobrać dłuższego opisu. Dalszy opis statystyk przynosi wniosek, że maksymalna ilość znaków w obecnie wyświetlających się meta tagach description może liczyć nawet 375.

Pamiętajmy, że Google z charakterystyczną sobie dozą tajemniczości potwierdza wydłużenie description tylko częściowo i bez podawania szczegółów. Dlatego jeżeli uznasz, że dłuższy opis zadziała na korzyść twojej strony i zwiększy liczbę kliknięć, możesz eksperymentalnie zwiększyć jego długość.

Czy wiesz, że… Według analiz Moz za bezpieczną liczbę znaków w wydłużonym opisie uznaje się 300. Oznacza to, że opis o tej długości nie powinien zostać ucięty podczas wyświetlania wyników wyszukiwania.

 

Jak pisać meta opisy?

Wraz z dłuższymi meta tagami description zasady ich pisania nie zmieniły się. Wyszukiwarka Google wykorzystuje opis meta podany w kodzie strony, jednak jeżeli będzie potrzebowała większej ilości informacji lub kontekstu, aby trafniej odpowiedzieć na zapytanie, pobierze fragment treści ze strony i wyświetli go w opisie. Chcąc samodzielnie przygotować zaktualizowany description według nowych zaleceń należy pamiętać o tym, aby jak najbardziej dostosować go do potencjalnego zapytania użytkownika.

  • 1) Pisząc treść meta tagu description skup się na tym, aby naturalnie wykorzystać słowa kluczowe (bez spamowania!).
  • 2) Stwórz kreatywny opis, który przykuje uwagę użytkownika i zachęci go do kliknięcia.
  • 3) Opis powinien być unikalny i bezpośrednio związany ze stroną, której dotyczy.

 

Podsumowanie meta tag description

Z technicznego punktu widzenia meta tagi description nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie strony, jednak mają duże znaczenie dla tego, co użytkownik widzi w wynikach – mają więc wpływ na współczynnik klikalności. Google może, ale nie musi wyświetlać opisy o długości około 300 znaków. Jeżeli uważasz, że twój dotychczasowy description jest odpowiedni, nie musisz go zmieniać.

Tak czy inaczej, zmiana ta z pewnością korzystnie wpłynęła na komfort wyszukiwania wśród użytkowników – zarówno w przypadku komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Generowanie opisów to proces dynamiczny, dlatego opinie wśród specjalistów są podzielone. Jedni są zdania, że warto eksperymentować z tworzeniem dłuższych opisów, inni uważają to za zbędny wysiłek. Zawsze warto więc obserwować statystyki zapytań dla swoich podstron i sprawdzać, czy przypisane im opisy są odpowiednie. W razie potrzeby, zawsze można je zmienić licząc na to, że Google wykorzysta je jak najdokładniej.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 28

No votes so far! Be the first to rate this post.

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu! Ikona 5:00 min 25.09.2023

Wiesz, jaki potencjał drzemie w grupach na Facebooku? Wykorzystaj go w rozwoju swojego biznesu!

Social media stały się dla wielu osób głównym źródłem nie tylko rozrywki, ale też informacji. To już chyba nikogo nie dziwi. Portale społecznościowe wkroczyły także w sferę biznesową i stanowią potężne narzędzie wspierające działania marketingowe. Dziś przyjrzymy się grupom na Facebooku, dzięki którym można wesprzeć rozwój biznesu. I to za darmo! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach! Ikona 6:00 min 21.09.2023

12 wskazówek, dzięki którym inni będą chcieli obserwować Twoją markę w social mediach!

Social media to miejsce, w którym nie może zabraknąć Twojej marki. Facebook, Instagram, YouTube, TikTok – to tylko niektóre serwisy, które gromadzą zaangażowane społeczności i mają ogromny potencjał marketingowy. Dziś podzielimy się z Tobą wskazówkami, dzięki którym dowiesz się, jak zdobywać followersów i przekształcić ich w klientów Twojej firmy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.4 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną? Ikona 6:00 min 20.09.2023

Na którą wersję strony postawić: mobilną czy responsywną?

Mobilna czy responsywna – która wersja strony internetowej jest przyjaźniejsza dla odbiorców? Wiele osób stosuje oba określenia zamiennie, nie zwracając uwagi na istotne, dzielące je różnice. A to może przyczynić się na przykład do spadku wyświetleń witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dowiedzmy się, jaka opcja okaże się najlepszym rozwiązaniem! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55