Ikona 6:30 min Ikona Karolina Nowaczyk 02.02.2023

Marketingowe podsumowanie tego, co działo się w styczniu 2023

Spis treści:

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy

Styczeń przyniósł tak wiele, że trudno się zdecydować, od czego zacząć! W tej sytuacji proponuję rozpocząć od najlepszych wiadomości.

Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy zna chyba każdy w Polsce. To jedna z najsłynniejszych akcji charytatywnych nie tylko w naszym kraju, ale na całym świecie. W ten szczególny dzień, kiedy gra Orkiestra, na ulicach widzimy morze serc, a uśmiech i radość czuć na każdym kroku.

Agencja badawcza Inquiry postanowiła przyjrzeć się prognozom na tegoroczny finał w perspektywie sytuacji gospodarczej. 85% Polaków zadeklarowało wsparcie zbiórki, tylko o 4% mniej niż w zeszłym roku. Warto dodać, że Jerzy Owsiak w rankingu „Top Admired” z 2022 został wskazany jako najbardziej podziwiana osoba w Polsce.

Jak prognozy przełożą się na rzeczywistość? Pieniądze wciąż są przeliczane, ale w dniu finału ostatecznie zebrano 224 376 706,35 zł, co przebiło zeszłoroczny wynik o 13,5 miliona! Czy to zapowiedź kolejnego rekordu? Odpowiedź poznamy już za kilka dni.

Chwalimy się!

Styczeń był dobrym miesiącem również dla Sunrise System i mamy wiele powodów do dumy! W rankingu Największych Agencji SEO wg LinkedIn zbadano, które agencje od 2018 do 2023 roku rozwinęły się najdynamiczniej i w największy sposób powiększyły swoje zespoły. Sunrise System z czterokrotnym wzrostem uplasował się na trzeciej pozycji! Wiemy, że stać nas na jeszcze więcej i nie zamierzamy spoczywać na laurach.

Również nasi specjaliści nie próżnowali. W serwisie Nowy Marketing pojawił się artykuł, którego współautorem jest Szymon Rydelski, Product Development Manager w Sunrise System. W tekście „SEM/SEO na przełomie 2022/2023” Szymon wytypował:

  • 3 najciekawsze akcje lub kampanie z obszaru SEM/SEO z 2022 roku w Polsce,
  • 3 wydarzenia i trendy z 2022 roku najmocniej wpływające na obszar SEM/SEO,
  • 3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2023 roku.

Tymczasem Krzysztof Mierzyński, Content Marketing Director w artykule dla prestiżowego magazynu My Company Polska podzielił się z czytelnikami pięcioma wskazówkami z zakresu marketingu, które mogą pomóc osiągnąć sukces w biznesie.

– Mimo wyzwań związanych z obecną sytuacją gospodarczą właściciele sklepów e-commerce muszą pamiętać o jednym – to najlepszy moment do rozwoju – stwierdził w tekście Krzysztof. Trudno nie zgodzić się z tą diagnozą.

E-sport – „Let’s Play! 2022”

Dwa miesiące temu wspominaliśmy o trendzie przenoszenia sportu w przestrzeń wirtualną. Na popularność e-sportu z pewnością wpłynęła pandemia, kiedy wiele osób z konieczności rezygnacji z wyjścia na boisko czy na salę, sięgnęło po pady i rozpoczęło przygodę z wirtualnym sportem.

Co ciekawe popularność e-sportu nie zmalała wraz z zakończeniem lockdownu. Zainteresowanie nim jest nawet wyższe niż przed pandemią.

Polska, obok Hiszpanii, jest najbardziej aktywnym rynkiem w tym obszarze, a przynajmniej raz w tygodniu czas w ten sposób spędza 13% badanych Polaków.

Nasz kraj wyróżnia się również pod względem znajomości e-sportu – prawie 93% Polaków zna ten termin, gdzie średnia dla Europy to 86%.

Dlaczego o tym wspominamy? Ponad 30% fanów e-sportu w Polsce wydaje średnio ok. 48 zł na tę formę rozrywki. Zwolennicy deklarują również wyższą skłonność do zakupu płatnych subskrybcji, zwłaszcza że odbiorcami są głównie młodzi ludzie w wieku 25-41 lat. W związku z tym e-sport zaczyna stawać się sporym kawałkiem tortu w tym wirtualnym świecie.

new-project-2023-02-08t134233-103

Omnibus

Wspominając o tym, co działo się w styczniu, nie możemy zapomnieć o Omnibusie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił pierwsze kontrole i sprawdził, jak rynek dostosował się do dyrektywy. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Jak się można spodziewać – w pierwszej kolejności sprawdzono, jak sklepy stosują się do przepisów dotyczących promocji. Chodzi o:

  • transparentne informowanie o cenach,
  • informowanie o zasadach plasowania ofert w wynikach wyszukiwania,
  • zakaz sugerowania, że opinie są prawdziwe, jeżeli przedsiębiorca nie wdrożył narzędzi do badania i weryfikowania ich wiarygodności.

Jedną z największych zmian jest konieczność informowania o cenach produktów promocyjnych, a konkretnie, jaka była najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni. Ma to przeciwdziałać nieuczciwym praktykom. Wyjątek od tej zasady stosuje się wobec produktów szybko psujących się i takich, które są w ofercie krócej niż 30 dni.

Co ważne – nie ma obowiązku podawania najniższej ceny sprzed obniżki, jeśli przedsiębiorca obniża cenę regularną, ale nie traktuje tego jako promocji ani wyprzedaży. Dotyczy to na przykład popularnych „wielosztuk”.

UOKiK sprawdził 40 stron internetowych z sześciu wiodących branż:

  • odzieżm
  • kosmetyki,
  • obuwie,
  • sprzęt sportowy,
  • sprzęt elektroniczny,
  • platformy internetowe.

Ostatecznie wezwania do zajęcia stanowiska zostały wysłane do takich brandów jak: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, CCC czy Decathlon.

Największe zastrzeżenia UOKiKu budziło m.in.:

  • posługiwanie się sformułowaniami innymi od „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”,
  • wprowadzanie informacji w sposób nieczytelny, niewyraźny, nieczytelną czcionką czy o kolorystyce utrudniającej jej odczytanie,
  • udzielanie informacji o cenie dopiero po rozwinięciu ceny sprzed promocji.

W najbliższym czasie pod lupę trafią przedsiębiorcy udostępniający opinie konsumenckie, platformy handlowe decydujące o kolejności pojawiania się produktów w wynikach wyszukiwania oraz czy przedsiębiorcy działający w sieci, którzy podają numer telefonu umożliwiający skuteczny kontakt z nim.

Ciasteczka! Kto nie lubi ciasteczek?

W temacie cookies od dawna dużo się dzieje i popularne „ciasteczka”, czyli pliki, które zbierają informacje o użytkownikach stron, nadal budzą wiele wątpliwości. Google podaje, że wciąż wiele witryn nieprawidłowo o nich informuje. Stanowisko zajęła również Unia Europejska, wdrażając dyrektywę – ePrivacy.

Co zakłada?

Wzorcowa zgoda RODO powinna w jasny i zrozumiały sposób przedstawiać informację o plikach cookies i umożliwiać łatwą rezygnację z wybranych lub wszystkich innych niż niezbędne ciasteczek.

Nie powinna ona wymagać od użytkownika dodatkowego wysiłku. W związku z tym np. belka na dole strony pozwalająca przeglądać witrynę bez aktywnej zgody jest nieprawidłowa.

I love Marketing&Technology!

Na koniec nie lada gratka dla miłośników marketingu. Już w maju widzimy się na kolejnej edycji konferencji I love Marketing&Technology.
Tradycyjnie została ona podzielona na kilka ścieżek tematycznych:

  • I love automation & tools – NOWOŚĆ!,
  • I love marketing,
  • I love social media,
  • I love seo & content,
  • I love dev.

Event odbędzie się w Warszawie w Multikinie Złote Tarasy, ale będzie można wziąć w nim udział również online. Bilety do kupienia tutaj. Z kim się widzimy?

Do poczytania za miesiąc!

Karolina – Doradca ds. kluczowych klientów w Dziale Handlowym. W Sunrise od kilku lat, od ponad 10 związana z handlem, obecnie pełniąca również funkcję News Managera – śledzi i zbiera wszelkie nowinki i innowacje w obszarze marketingu. Pasjonatka digital marketingu, UX i ekonomii behawioralnej. Prywatnie interesuje się również psychologią.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Sprzedawaj niewerbalnie – o sile mowy ciała w biznesie Ikona 5:05 min 08.02.2023 W dzisiejszych czasach na rynku jest wiele towarów i usług, po które mogą sięgać konsumenci. Ze względu na bardzo szeroką ofertę, coraz częściej mają trudności z dokonaniem wyboru. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi sprzedawca, który nawiązuje relację z klientem i nakłania do zakupienia proponowanego przez niego produktu. Żeby więź między nimi była możliwa, niezbędna jest komunikacja. Dzielimy ją na werbalną i niewerbalną, czyli tzw. mowę ciała — jest ona szczególnie ważna w biznesie. Dlaczego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak mówić do pokolenia X w reklamie? Ikona 4:00 min 17.02.2023 X, Y, Z... O co w tym chodzi? To nie tylko końcówka alfabetu, ale też określenia na konkretne pokolenia. Znajomość ich potrzeb i preferencji jest niezbędna dla stworzenia skutecznego przekazu reklamowego. Dziś zastanowimy się, jak trafić do generacji X – czyli do tych, którzy urodzili się przed erą e-commerce i którym Internet nie towarzyszył od zawsze, jak to jest w przypadku młodszych pokoleń. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Kompetencje – jak nazwać to, w czym jesteśmy dobrzy Ikona 5:05 min 30.01.2023 O kompetencjach można mówić na wiele sposobów. Rozróżniamy te, które odnoszą się do doświadczenia, talentu, wprawy czy umiejętności. Dzięki tekstowi poznasz najpopularniejszą definicję kompetencji oraz zadasz sobie pytania, które pomogą Ci zdefiniować kompetencje potrzebne w Twojej branży. Artykuł jest wstępem do cyklu poświęconym kompetencjom. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak Skutecznie Samemu Pozycjonować Strony (SEO)? Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700