Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 05:25 min Ikona 24.08.2018

SEO Copywriting: Jak robić research?

Niezależnie od tego, czy jesteś zawodowym copywriterem czy osobą amatorsko piszącą teksty na stronę prywatną lub firmową, przydadzą ci się nasze wskazówki na temat poszukiwania informacji niezbędnych do napisania postów, artykułów tematycznych czy poradników. Podstawą udanego tekstu jest research, czyli umiejętne wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji, danych oraz ciekawostek. Internet w tej kwestii oczywiście wiele ułatwia. Nie powinien być jednak jedynym źródłem.

 
Sięgaj po dorobek specjalistów
Algorytmy Google doceniają eksperckość treści, dlatego przygotowując się do pisania warto nieco zgłębić temat. Tematyczne i wartościowe informacyjnie teksty z pewnością wesprą pozycjonowanie strony internetowej. Czy jest to rodzaj tekstu dedykowany wyłącznie specjalistom z danej dziedziny? Nie. Taki tekst może napisać również osoba spoza branży. Ważne, by opierała się na rzetelnych i sprawdzonych źródłach. Co do nich zaliczamy? Artykuły naukowe i branżowe, książki specjalistyczne, raporty z badań, statystyki.

Na tym etapie może to przypominać trochę pisanie rozprawki albo pracy dyplomowej, ale to tylko wrażenie. Tak naprawdę wystarczy wybór 2-3 źródeł i selekcjonowanie informacji w ich obrębie. Po książki oczywiście  można udać się do biblioteki, ale w dzisiejszych czasach są one równie dobrze dostępne w formatach .pdf.

 
Mów: sprawdzam
Chodzi tu o selekcjonowanie źródeł internetowych. Sieć jest oczywiście olbrzymią bazą informacji. Jednak na etapie przygotowywania tekstów należy uważnie selekcjonować strony źródłowe. Unikaj bazowania na stronach konkurencji. Wybieraj ogólnodostępne serwisy tematyczne i specjalistyczne, najlepiej takie, w których masz możliwość sprawdzenia autora. Czytaj nie tylko artykuły, ale też analizy, z których możesz wybrać dane statystyczne oraz wywiady ze specjalistami z branży, które pozwolą ci lepiej zrozumieć temat – szczególnie, jeżeli nie zajmujesz się danym zagadnieniem zawodowo.

Zwróć uwagę na informacje zawarte w zakładce „O nas” na temat samego serwisu – dlaczego powstał, kto go tworzy, jaki jest jego cel. Poszukaj stopki redakcyjnej i spróbuj sprawdzić autorów tekstów. Sprawdź, czy artykuły zawierają źródła. W ten sposób najłatwiej odróżnisz rzetelne i obiektywne serwisy od tych, które powstały tylko dla celów promocji konkretnych marek lub publikacji reklam.

 
Prasa i telewizja
Prasa branżowa to niezliczone źródło inspiracji i informacji. Jeżeli jesteś na stałe związany z jakąś branżą, możesz prenumerować fachowe czasopisma, dzięki którym nigdy nie zabraknie ci pomysłu na artykuł na bloga, posty czy rozbudowę własnej strony firmowej. Pamiętaj, że regularne tworzenie contentu to istotny czynnik pozycjonowaniaw końcu Google jest wyszukiwarką tekstową. Wydawnictwa prasowe są rzetelnym źródłem, do którego możesz się odwoływać.

Równie dobrze sprawdzą się media elektroniczne! Oglądaj tematyczne programy telewizyjne i internetowe, a nawet różnego rodzaju filmiki instruktażowe. Dowiesz się z nich naprawdę wielu istotnych rzeczy, a co ważne, są one tworzone przy udziale ekspertów i zaprezentowane w ciekawej, łatwo przystępnej formie.

Wikipedia jako punkt zaczepienia
Wikipedia to doskonałe źródło informacji, które dziś prawie każdy ma w swoim telefonie. Jest dobrą encyklopedią, gdy chcemy dowiedzieć się czegoś szybko bądź skutecznie zrozumieć jakieś specjalistyczne zagadnienie. Pamiętaj jednak, że jest to encyklopedia tworzona przez użytkowników i, choć jest coraz doskonalsza, nie powinna stanowić samodzielnego źródła informacji. Może natomiast stać się dla ciebie źródłem do poszukiwania źródeł! Znajdziesz w niej pozycje wydawnicze i odnośniki internetowe, które pomogą ci w zdobyciu cennych informacji.

Baw się w dziennikarza
Chcesz napisać naprawdę świetny i unikatowy tekst na bloga lub stronę firmową? Wciel się w rolę dziennikarza i poszukaj informacji bezpośrednio u źródła, a więc u autorytetu z branży. Napisz wywiad, wykorzystaj cytat, podkreśl swoje zaangażowanie. Możesz poprosić niezależnego specjalistę, np. wykładowcę akademickiego, albo doświadczonego eksperta z własnej firmy o to, aby opisał/omówił dla ciebie jakieś zagadnienie, które chciałbyś przedstawić swoim odbiorcom. Pamiętaj przy tym, aby pisać w sposób zrozumiały dla przeciętnego użytkownika i stosowaniu zasady KISS (Keep It Simple Stupid).

Baw się w nauczyciela
Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? W takim razie dziel się wiedzą, tworząc ekspercki i fachowy content. Masz w ręku potężne narzędzie – swoją wiedzę i doświadczenie. Wszystko, co ci pozostaje, to ubrać to w odpowiednią formę. Możesz tworzyć treści dla specjalistów i dla laików – wszystko zależy od branży oraz od celu, jaki chcesz osiągnąć. Pamiętaj tylko o tym, aby zawsze dostosować swój content do oczekiwanego odbiorcy. Co ważne, ekspercki tekst praktycznie obroni się sam – w sposób naturalny nasycisz go wyrażeniami i kolokacjami pomocnymi w pozycjonowaniu swojego serwisu.

Zadawaj pytania
Przeszukując internet nie ograniczaj się do wpisywania samych pojęć i fraz, lecz konstruuj pytania zbliżone do tych, na które sam chcesz odpowiedzieć w swoim tekście. Wpisuj zapytania ze słowami „Jak…”, „Sposób na”, „W jaki sposób”, „Dlaczego”, „(…) – zastosowanie”, „(…) – dlaczego warto?”, „(…) dla kogo?” itd. Dzięki temu doprecyzujesz wyniki i dotrzesz do treści, dzięki którym albo wzbogacisz swoją wiedzę w temacie, albo znajdziesz pomysł na formę przygotowywanej treści.
 
Podsumowanie
Skuteczny research copywriterski nie jest zadaniem trudnym, lecz dość angażującym. Im więcej czasu poświęcisz na przeglądanie stron internetowych, tym szybciej zaczniesz odróżniać mniej i bardziej rzetelne źródła internetowe. Nie zapominaj o sięganiu do książek, prasy czy materiałów audiowizualnych w telewizji i internecie. Pomogą ci odwołać się do autorytetów, co z pewnością docenią zarówno użytkownicy, jak i algorytmy Google.

Źródła: doświadczenia własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:

Zadaj pytanie

ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO

Czytaj także

Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing! Ikona 4:00 min 05.06.2023

Trochę humoru, trochę zaskoczenia – poznaj ambient marketing!

Nie od dziś wiadomo, że kreatywność w branży reklamowej to duża zaleta. Istnieje dziedzina, w której jest ona szczególnie pożądana - ambient marketing. Czym dokładnie jest? Jakie są jego rodzaje? Dowiesz się w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta? Ikona 6:00 min 02.06.2023

Lejek sprzedażowy – jak trafić do klienta?

Nie da się stworzyć przekazu, który trafi do każdego. Dobrą praktyką jest dopasowanie działań do konkretnego etapu procesu sprzedażowego, na którym znajduje się konsument. Z pomocą przychodzi lejek sprzedażowy i ToFu, MoFu oraz BoFu. O co chodzi? O segmentację klientów, która pozwoli zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji transakcji. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby Ikona 3:10 min 29.05.2023

Google Chrome – narzędzie pierwszej potrzeby

Internet to nieodłączna część naszego życia. Ciężko go sobie wyobrazić bez przeglądarki. Jedną z najbardziej popularnych jest Google Chrome. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej na jej temat, przeczytaj poniższy artykuł! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

61 655 95 55