Mogłoby się wydawać, że raz zdobyty klient już na zawsze będzie Twoim klientem. Jednak czy aby na pewno? We wszystkich branżach konkurencja rośnie z dnia na dzień, co oznacza, że w każdym momencie Twój dotychczasowy stały klient może zmienić swój ulubiony sklep internetowy z ubraniami, wyposażeniem domu czy też z innymi produktami. Każda firma chce się rozwijać, więc oprócz pozyskiwania coraz nowych odbiorców, musisz zadbać o tych, którzy niejednokrotnie korzystali już z Twoich usług.
Nie jest to wcale aż takie proste właśnie ze względu na coraz to większą konkurencję, jednak ten czynnik powinien Cię motywować do podjęcia dalszych działań. Pewnie zastanawiasz się, co w takim razie zrobić, aby utrzymać klientów. Oto odpowiedź: zaprzyjaźnij się z remarketingiem. Czym dokładnie on jest? Jak skutecznie konwertować odwiedzających w powracających klientów? Tego właśnie dowiesz się z tego artykułu!
Remarketing to kierowanie reklam do klientów, którzy już weszli w interakcję z daną marką. Chodzi tutaj nie tylko o faktyczne dokonanie zakupów, ale także samo wejście na daną stronę, przejrzenie jej czy też porzucenie koszyka z produktami. Reklamy trafiają do konkretnych odbiorców dzięki tagowaniu domen. Poprzez zbieranie informacji związanych z zachowaniem klienta na stronie możesz wyciągnąć wnioski dotyczące tego, w jaki sposób zbudować skuteczną komunikację.
Na tym etapie warto pamiętać, aby dopasować reklamę do oczekiwań klienta. Może Ci się wydawać to skomplikowane – bo jak to zrobić dla setek czy tysięcy klientów? Jednak jest to znacznie prostsze, niż może się wydawać! Obecnie dzięki takim platformom jak Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads czy Instagram Ads w kilka minut jesteś w stanie zaplanować działania dla wszystkich obecnych i przyszłych klientów. Jak robić to na tyle skutecznie, aby odwiedzający odbiorcy stali się powracającymi za każdym razem użytkownikami?
Niezwykle istotne jest to, aby dopasować reklamę do danego odbiorcy. Dzięki Google Analytics i innym narzędziom będziesz w stanie dokonać kategoryzacji różnych grup użytkowników, co znacznie ułatwi Ci zadanie. W statystykach domeny z powodzeniem zauważysz pewne powtarzające się zachowania zarówno tych osób, które dokonały zakupów, jak i tych, które porzuciły koszyk lub po prostu przeglądały ofertę. Dzięki segmentacji kampanii remarketingowej będziesz w stanie określić, jaka reklama skuteczniej zadziała na konkretnego odbiorcę. Oprócz zróżnicowanej reklamy powinieneś zadbać także o inne wezwanie do działania, czyli call to action (CTA). Choć każda grupa użytkowników jest ważna, pamiętaj przede wszystkim o tych klientach, którzy nie dokonali zakupu mimo wybrania już produktów. To właśnie tutaj kryje się największy potencjał. Możesz go z powodzeniem wykorzystać!
Mogłoby się wydawać, że nie trzeba przykładać uwagi do tego, aby zapewnić dobrej jakości grafikę do remarketingu. W końcu wystarczy sam fakt dostarczenia maila czy zainteresowania się użytkownikiem, prawda? Nic bardziej mylnego! W dobie zalewających nas komunikatów przyzwyczailiśmy się jako użytkownicy do tego, co ładne, estetyczne i spójne z identyfikacją wizualną. Dlatego na każdym etapie działań promocyjnych i remarketingowych warto o tym pamiętać. Co więcej, odpowiednio stworzone grafiki pozwolą Ci na wyświetlanie reklamy w większej liczbie domen w Google. Dodatkowo może to także pozwolić na pojawianie się w sieciach partnerskich, dzięki czemu dotrzesz do szerszego grona odbiorców. Nie można zapominać o stworzeniu specjalnych grafik do social mediów w postaci m.in. Facebook Ads.
Tak jak wspomniałam wcześniej – remarketing polega na tagowaniu stron, a więc na oznaczaniu tych domen, które mają największy potencjał reklamowy. To kluczowy element wszystkich działań niezależnie od tego, czy korzystasz z kodu Google Analytics lub Ads lub też innego, zewnętrznego narzędzia. Tagowanie wszystkich zakładek umożliwi stworzenie scenariuszy remarketingowych. Będziesz je później wykorzystywał w komunikacji z użytkownikami, którzy np. z jakiegoś powodu nie skorzystali z oferty Twojego sklepu czy też właśnie kupili to, co dodali do swojego koszyka.
Do remarketingu nie dojdzie, jeśli nie zadbasz o ruch na stronie. Nie chodzi tylko o wejścia w podkategorie reklamowane, ale także w te, których działania promocyjne nie dotyczyły. Dzięki temu użytkownicy będą mogli poznać Twoją markę, co znacznie zwiększy szanse na dokonanie zakupu produktów z koszyka. W końcu im lepiej pozna się daną firmę, tym bardziej się jej ufa. Oczywiście to zrozumiałe, że oczekujesz od razu większej sprzedaży, jednak wszelkie Twoje działania wymagają czasu i cierpliwości. Budowanie świadomości marki pozwoli na lepszą konwersję, dlatego zadbaj o każdy detal w trakcie tworzenia m.in. zakładki „O nas”.
Kto z nas nie lubi dostawać kuponów czy też kodów rabatowych? Dlatego właśnie warto oferować tego typu promocje. Możliwe, że osoby, które nie zrealizowały zakupów w Twoim sklepie, znalazły tańszą ofertę lub bardziej odpowiadała im cena za przesyłkę u konkurencji. Dzięki rabatowi użytkownik z pewnością chętniej powróci do zamówienia lub złoży nowe. W końcu komu z nas zdarzyło się kiedyś skorzystać z atrakcyjnego kodu na zakup nowych butów czy też kosmetyków.
„Co za dużo, to niezdrowo!” – to powiedzenie dotyczy także remarketingu. Zbyt często i zbyt długo pojawiająca się reklama może doprowadzić do tego, że zamiast zachęcać do wejścia na stronę, będzie zniechęcała i po prostu irytowała. Z pewnością jesteś w stanie przywołać w swojej pamięci spot marki Shopee z charakterystyczną muzyką, która wiele osób wyprowadzała z równowagi. To samo może mieć miejsce w przypadku Twojej firmy. Lepiej ustalić konkretny zakres czasu, w którym to użytkownik będzie widział reklamę na mailu, w kampanii Google Ads czy Facebook Ads.
Oprócz tego, że ustalisz czas trwania kampanii remarketingowej, musisz pamiętać także o określeniu limitów częstotliwości wyświetlania się reklam. Nikt nie lubi być codziennie zasypywany tą samą informacją. Dlatego trzeba wcześniej wskazać, co ile godzin, dni czy nawet tygodni dany produkt będzie promowany. Marka ma być przede wszystkim znana, jednak nie w sposób, który miałby odrzucić potencjalnego klienta. Ma przede wszystkim go zaciekawić i pozostać w jego świadomości. Według reguły 7 użytkownicy muszą zobaczyć dany spot mniej więcej 7 razy, aby złożyli zamówienie. Wydaje się, że obecnie liczba ta może być nawet niższa, jeśli faktycznie dany produkt zainteresuje odbiorcę.
Stworzyłeś idealną reklamę i choć początkowo użytkownicy chętnie z niej korzystali, to obecnie notujesz spadek? Może to oznaczać, że odbiorcy znudzili się Twoim przekazem. Warto więc regularnie dbać o wymianę grafik. Przy każdej kampanii remarketingowej w Google czy na Facebooku trzeba zapewnić kilka różniących się od siebie spotów. Dzięki temu będziesz mógł nimi żonglować w odpowiednim momencie, odświeżając tym samym wizerunek marki, co z pewnością będzie także zauważalne dla użytkowników.
Kampania remarketingowa to idealny moment na to, aby sprawdzać różne rozwiązania. Dlatego doskonale sprawdzą się testy A/B. To, o czym musisz jednak pamiętać, to fakt, aby wprowadzić tylko jedną zmianę na raz. Jeśli zdecydowałbyś się na kilka modyfikacji jednocześnie, nie mógłbyś uzyskać miarodajnych wyników związanych ze skutecznością konkretnego elementu promocji. Warto więc testować, ale z zachowaniem czujności.
Z pewnością prowadząc własną firmę, masz już mało czasu na zagłębianie się w temat remarketingu, Google Ads czy Google Analytics. Właśnie dlatego lepiej zostawić to specjalistom. W tego typu przypadkach niezastąpioną pomocą może okazać się agencja SEO. Dzięki dostępowi do Google Analytics specjalista będzie mógł przeanalizować wszystkie statystki i połączyć je z wiedzą ogólną dotyczącą Twoich klientów czy oczekiwań. W ten sposób osiągnięcie sukcesu może być znacznie prostsze!
Kampania remarketingowa to niezwykle ciekawa możliwość konwersji odwiedzających użytkowników w powracających klientów. Choć trzeba z pewnością zainwestować sporo czasu i pracy, by stworzyć reklamy na potrzeby różnych scenariuszy, efekty tego wysiłku są tego warte! Niektórzy namawiają do tego, by znosić swoje limity 😉, jednak w przypadku działań nastawionych na konwersję, warto je zachować, a przede wszystkim je stosować. Reklama dopasowana do klienta, odpowiednia częstotliwość jej wyświetlania się, a także określenie czasu trwania kampanii to podstawy, o których musisz pamiętać. Koniecznie spróbuj wykorzystać remarketing, aby zwiększyć swoje szanse na sukces!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: