Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:55 min Ikona 17.10.2022

Rola metafory w content marketingu – najważniejsze informacje

Nie oszukujmy się — marketing internetowy to ciągła walka o uwagę, zaangażowanie oraz zaistnienie w świadomości odbiorcy. Walka ta ma miejsce na kilku frontach, a jednym z nich bez wątpienia jest słowo pisane. Jak pisać teksty, żeby były nie tylko atrakcyjne dla potencjalnego klienta, ale również skutecznie przekazywały zawarte w nich informacje? Z pomocą przychodzi tu metafora. Sprawnie wpleciona w tekst, a przy tym trafna, może stanowić wspaniały środek marketingowy. Zacznijmy jednak od początku.

 

Czym tak właściwie jest metafora?

Według podręcznikowej definicji metafora — zwana również przenośnią — to środek stylistyczny, który zestawia dwa obce znaczeniowo wyrazy, nadając im jednocześnie zupełnie nowy sens, odmienny od pierwotnych i dosłownych znaczeń. Przykłady tego typu zagrywek językowych można mnożyć — począwszy od tych głęboko zakorzenionych w naszej kulturze („złote serce”, „nogi z waty”, „głowa w chmurach”), aż po te bardziej wymyślne, a często także oryginalne.

Co ciekawe, niedawne odkrycia w dziedzinie lingwistyki kognitywnej głoszą, że nasz sposób porozumiewania się (a tym samym myślenia) oparty jest praktycznie w całości na metaforach. Nasze umysły mają po prostu tendencję do przekuwania nawet najbardziej złożonych idei na proste do zrozumienia i przetworzenia doznania. Brzmi znajomo? To właśnie na tego typu filarach oparty jest skuteczny content marketing.

 

Metafory głębokie, czyli jak uderzyć w uniwersalne tony

Jak już wspominaliśmy, rolą metafor jest sprowadzenie konkretnych zagadnień (często skomplikowanych i wychodzących poza zakres wiedzy ogólnej) — do uniwersalnie rozumianych zależności. Nawet najbardziej błyskotliwa i sprawna językowo przenośnia nie podbije umysłów szerokiego grona odbiorców (tym samym nie przynosząc efektu marketingowego), jeśli jej treść pozostanie hermetyczna.

W ten właśnie sposób dochodzimy (przenośnia!) do pojęcia metafory głębokiej — takiej, która rozumiana jest uniwersalnie, niezależnie od tła kulturowego i indywidualnych doświadczeń. Z reguły odwołuje się ona do naszej podświadomości, co tym bardziej predysponuje ją do wykorzystania w ramach content marketingu. Niewątpliwą zaletą z punktu widzenia twórcy treści jest również możliwość jej dowolnego kształtowania i modyfikacji poszczególnych elementów układanki (oczywiście przy zachowaniu pierwotnego sensu dla danego typu).

Oto siedem przenośni głębokich:

  • przemiana lub transformacja — zmiana stanu, statusu, funkcji lub wyglądu,
  • podróż — rozwój intelektualny, fizyczny lub infrastrukturalny, a także każdy inny rodzaj wędrówki,
  • pojemnik — otoczenie, okoliczności (fizyczne oraz mentalne), jak również “przenoszenie” zawartości pomiędzy pojemnikami,
  • równowaga — harmonia, jej utrata oraz dążenie do niej,
  • kontrola — nad życiem, najbliższym otoczeniem, uczuciami, relacjami,
  • zasoby — rozumiane na wiele sposobów, od materialnych, aż po intelektualne i emocjonalne,
  • więzi — rodzina, hierarchia, przynależność do określonych grup, a także wykluczenie i odrzucenie.

Powyższe kategorie uniwersalnie rozumianych przenośni to swego rodzaju klocki (metafora!), które możesz dowolnie układać wedle własnych potrzeb. Ostateczną budowlą w tym przypadku jest czytelny i atrakcyjny przekaz marketingowy, który zapadnie w pamięci Twojego czytelnika.

 

O czym warto pamiętać tworząc metafory marketingowe?

Na czym zatem należy się skupić posługując się metaforą w marketingu internetowym? Przede wszystkim, unikaj zbytniego komplikowania przekazu. Proste rozwiązania — w przeciwieństwie do prostackich — często sprawdzają się najlepiej, dlatego nie warto popadać w skrajności. Celuj w złoty środek (przenośnia!), który skutecznie przybliży nieco bardziej skomplikowane zagadnienie (np. zasadę działania produktu, dalekosiężne korzyści konkretnych działań) możliwie najszerszej grupie odbiorców.

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z wielopoziomową analogią, czy też krótką przenośnią odwołującą się do podstawowych praw natury, to jej prawdziwość w dużej mierze determinuje to, czy okaże się skutecznym narzędziem marketingowym. Tworząc metaforę postaw na precyzję i trafność — źle dopasowana przenośnia to prosty przepis na budowanie fałszywych wyobrażeń na temat Twojego produktu lub usługi, a w skrajnych przypadkach może wręcz zniechęcić konsumentów do danej oferty.

Metafora w content marketingu — gdzie leży jej siła?

Dlaczego zatem metafora jest tak skuteczną bronią w arsenale (przenośnia!) każdego content marketingowca? Z jej pomocą jesteś w stanie przekuć abstrakcyjne z punktu widzenia klienta informacje w namacalne i łatwe do przetworzenia obrazy, w których każdy rozpozna znajome doświadczenia. Informacja o niezwykle ruchliwym biurowcu, po którego korytarzach codziennie przechadzają się tysiące pracowników, raczej nie ma szansy na przebicie się do świadomości czytelnika. Przyrównując go natomiast do mrowiska (by nie sięgać zbyt daleko) możesz budować skojarzenia, które sięgają znacznie głębiej.

Sprawdź pozostałe artykuły dostępne na naszym blogu, aby dowiedzieć się więcej na temat konkretnych narzędzi językowych (i nie tylko), które pomogą Ci podczas tworzenia contentu marketingowego.

Patryk – zawodowo od dwóch lat spełnia się jako członek Teamu Copywriterów. W wolnych chwilach eksploruje natomiast fikcyjne światy za sprawą książek, filmów i gier spod znaku horroru i weird fiction. Jego prywatny soundtrack pęcznieje z kolei od ciężkiej gitary, z nutą elektroniki i Eltonem Johnem gdzieś w środku. Druga z jego pasji to nasz sport narodowy — realizuje ją jako trener w drugoligowym zespole piłki nożnej kobiet.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:10 min 16.07.2008 Internet przestał być wyłącznie źródłem wiedzy. Obecnie z powodzeniem służy nam jako platforma do kontaktu, wymiany myśli, zakupów oraz, mimochodem, dzielenia się prywatnymi informacjami. Na te ostatnie czyhają hakerzy, pragnący wykorzystać naszą naiwność. Jak się przed nimi uchronić? Przede wszystkim należy zadbać, aby Sieć nie była dziurawa, za pomocą specjalnych zabezpieczeń. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 03.03.2016 Treści reklamowe stanowią nieodłączny element każdego przekazu medialnego - filmu, informacji, komunikacji. Każdego dnia mamy więc kontakt z różnego rodzaju materiałami graficznymi, dźwiękowymi czy video, których celem jest przekonanie nas o zaletach jakiegoś produktu, usługi czy firmy. Osoby dorosłe często nie zwracają na te treści uwagi, coraz częściej są odporne na taki przekaz lub potrafią świadomie i skutecznie selekcjonować informacje ze względu na ich użyteczność oraz wiarygodność. Inaczej wygląda to jednak w przypadku dzieci. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:20 min 11.10.2012 Jak to zrobić, by się nie narobić? Nie ma takiej opcji -  skuteczność kampanii e-mail marketing wymaga sporego nakładu pracy. Podstawową kwestią jest zbudowanie bazy adresów oraz zbadanie potrzeb grupy docelowej. Budując listę mailingową należy szczególnie pamiętać o tym, aby naszej wiadomości nie uznano za spam. Są na to dwa sposoby. Jednym z nich jest zachęcanie klientów do wpisu na odpowiednią listę subskrypcyjną umieszczoną na naszej stronie internetowej. Drugim natomiast, dość kosztownym rozwiązaniem jest kupno bazy danych od wyspecjalizowanej firmy. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700