Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.
Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.
Więcej szczegółów: Google Analytics
Multitasking (wielozadaniowość) to pojęcie, które najczęściej dotyczy pracy zawodowej, choć nierzadko wspominamy o nim również wtedy, gdy mówimy o cechach osobowości. Samo pojęcie wywodzi się z technologii informatycznej. Definiowane jest jako cecha systemu operacyjnego, która pozwala na realizowanie w tym samym czasie więcej niż jednego procesu. Pojęcie to z łatwością zostało przełożone na język kompetencji zawodowych.
Multitasking oznacza zdolność do wykonywania kilku obowiązków jednocześnie. Wielozadaniowość wiąże się również z elastycznością, umiejętnością pracy pod presją czasu, podzielnością uwagi, kreatywnym myśleniem czy płynnym przechodzenie z jednego zadania do drugiego. Oczywiście, wykonywanie kilku czynności w tym samym czasie nie jest możliwe. Chodzi tu raczej o wrażenie, że rzeczy dzieją się w jednocześnie i realizowane są szybko, sprawnie oraz bezproblemowo.
Wszystko to brzmi atrakcyjnie. Kto nie chciałby tak organizować sobie czasu pracy, aby uporać się ze wszystkim w ciągu dnia i jeszcze mieć z tego satysfakcję? Nie bez przyczyny multitasking uznaje się za sporą zaletę wśród pracowników.
Zwykle jest tak, że w tej samej chwili omawiasz z koleżanką najnowszy projekt, odpisujesz klientowi na maila i jesz śniadanie, bo szkoda ci czasu na przerwę? Jeśli tak wygląda Twoja wielozadaniowość, to muszę cię zmartwić – takie działanie prędzej czy później pozbawi cię motywacji do działania. Istnieje spore ryzyko, że zamiast satysfakcji będziesz odczuwać zniechęcenie i przemęczenie.
Multitasking coraz częściej przestaje być uznawany za zaletę. Ostatnie obserwacje psychologów sugerują, że taka realizacja zadań zawodowych przyczynia się do popełniania błędów przez pracownika oraz zaniedbywania części obowiązków. W chwili wykonywania dwóch różnych czynności jednocześnie pojawiają się problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Paradoksalnie doprowadzenie do celu zleconych obowiązków może potrwać dłużej, a oszczędność czasu okazuje się iluzoryczna. Zadaniom tym często towarzyszy nadmierny stres, który prowadzi do przemęczenia, nie wspominając już o braku efektywności. To wszystko może przyczynić się z kolei do wypalenia zawodowego.
Wszystko, co dotyczy wielozadaniowości w środowisku pracy, znajduje swoje odzwierciedlenie w codziennym życiu. Przecież oglądanie serialu i jedzenie przekąsek w tym samym czasie nie wpływa negatywnie na samopoczucie, podobnie jak jednoczesne słuchanie muzyki, pisanie artykułu na bloga i wertowanie pamięci w poszukiwaniu pomysłu na szybki obiad. Multitasking jest wpisany w ludzką naturę. Należy jednak mieć na uwadze, aby nie zawładnął naszym życiem. Czasem potrzebujemy czasu na zastanowienie, aby wykonać zadanie tak, jak należy. Nie zaszkodzi więc skorzystać z powyższych wskazówek!
Natalia – absolwentka studiów antropologicznych oraz polonistycznych UAM. Copywriter z powołania, który klawiaturę traktuje jak dodatkowy organ. Prywatnie mama kotki Manfredy, świeżo upieczona żona z prawie 20-letnim stażem i niepoprawna wielbicielka grozy wszelakiej.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: