Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookies wymaga Państwa zgody, którą można wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli nie chcą Państwo wyrazić zgody na korzystanie przez nas i naszych partnerów z określonych kategorii plików cookies, należy wybrać opcję „Zarządzaj Cookies” i zadecydować o swoich preferencjach. Wyrażoną zgodę można wycofać w każdym momencie poprzez zmianę preferencji plików cookies. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności.

 

Poniżej możesz zarządzać preferencjami dotyczącymi korzystania przez nas i naszych partnerów z plików cookie.

Niezbędne i funkcjonalne pliki cookie
Zawsze aktywne
Więcej szczegółów: Polityka cookie
Google Analytics

Więcej szczegółów: Google Analytics

Ikona 04:30 min Ikona 16.11.2022

Multitasking: jak dobrze organizować pracę na stanowisku wielozadaniowym?

Multitasking: definicja i odzwierciedlenie w słowniku kompetencji

 

Multitasking (wielozadaniowość) to pojęcie, które najczęściej dotyczy pracy zawodowej, choć nierzadko wspominamy o nim również wtedy, gdy mówimy o cechach osobowości. Samo pojęcie wywodzi się z technologii informatycznej. Definiowane jest jako cecha systemu operacyjnego, która pozwala na realizowanie w tym samym czasie więcej niż jednego procesu. Pojęcie to z łatwością zostało przełożone na język kompetencji zawodowych.

Multitasking oznacza zdolność do wykonywania kilku obowiązków jednocześnie. Wielozadaniowość wiąże się również z elastycznością, umiejętnością pracy pod presją czasu, podzielnością uwagi, kreatywnym myśleniem czy płynnym przechodzenie z jednego zadania do drugiego. Oczywiście, wykonywanie kilku czynności w tym samym czasie nie jest możliwe. Chodzi tu raczej o wrażenie, że rzeczy dzieją się w jednocześnie i realizowane są szybko, sprawnie oraz bezproblemowo.

 

Wielozadaniowość – cecha pracownika idealnego?

Wszystko to brzmi atrakcyjnie. Kto nie chciałby tak organizować sobie czasu pracy, aby uporać się ze wszystkim w ciągu dnia i jeszcze mieć z tego satysfakcję? Nie bez przyczyny multitasking uznaje się za sporą zaletę wśród pracowników.

Zwykle jest tak, że w tej samej chwili omawiasz z koleżanką najnowszy projekt, odpisujesz klientowi na maila i jesz śniadanie, bo szkoda ci czasu na przerwę? Jeśli tak wygląda Twoja wielozadaniowość, to muszę cię zmartwić – takie działanie prędzej czy później pozbawi cię motywacji do działania. Istnieje spore ryzyko, że zamiast satysfakcji będziesz odczuwać zniechęcenie i przemęczenie.

Multitasking coraz częściej przestaje być uznawany za zaletę. Ostatnie obserwacje psychologów sugerują, że taka realizacja zadań zawodowych przyczynia się do popełniania błędów przez pracownika oraz zaniedbywania części obowiązków. W chwili wykonywania dwóch różnych czynności jednocześnie pojawiają się problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Paradoksalnie doprowadzenie do celu zleconych obowiązków może potrwać dłużej, a oszczędność czasu okazuje się iluzoryczna. Zadaniom tym często towarzyszy nadmierny stres, który prowadzi do przemęczenia, nie wspominając już o braku efektywności. To wszystko może przyczynić się z kolei do wypalenia zawodowego.

Sprawdź, jak organizować sobie pracę na stanowisku wielozadaniowym
Na szczęście multitasking można okiełznać! To szczególnie istotne w przypadku osób, które pracują na co dzień w dynamicznym środowisku, a wielozadaniowość jest u nich wręcz pożądana. Możesz zapobiec odczuciu znużenia, uniknąć błędów i zarazem pozytywnie wpłynąć na swoją efektywność za sprawą tych kilku sprytnych tricków:
  1. Smartfonowi powiedz „nie” – przynajmniej podczas przebywania w pracy. To prawdziwy zjadacz czasu, który potrafi zdezorganizować pracę nawet najlepiej ogarniętej osoby na świecie.
  2. Nie jedz przy biurku – nic się nie stanie, jeśli na 10 minut odejdziesz od komputera i pójdziesz na drugie śniadanie. Twój umysł potrzebuje przerwy. Dobrym resetem będzie dla niego skupienie się na jednej czynności, czyli na przykład jedzeniu.
  3. To do list – jeśli nie wiesz, od czego zacząć, do codziennych nawyków dodaj tworzenie listy “to do”. To wykaz obowiązków poszeregowanych od tych najbardziej do najmniej priorytetowych. Gdy tylko skończysz jedną rzecz, skreśl ją i przejdź do następnej. Po pewnym czasie z satysfakcją zorientujesz się, że większość najważniejszych zadań wykonujesz w pierwszej części dnia.
  4. Podziel zadania na grupy – to sposób, który urozmaica tworzenie listy „to do”; zdaniem naukowców, zadania o podobnej tematyce wykonuje się dużo efektowniej. Podziel więc obowiązki na podtypy, na przykład „Odpowiedzi na maile klientów”, „Rozmowy telefoniczne”, „Zbieranie danych do raportu” i poświęcaj na nie tylko tyle czasu, ile rzeczywiście potrzebujesz.
  5. Stosuj techniki zarządzania czasem – matryca priorytetów, Pomodoro, mapa myśli, GTD – jeśli te nazwy nic ci nie mówią, najwyższa pora na zmianę! To tylko niektóre z szeroko opisanych w sieci sposobów na efektywne zarządzanie czasem w pracy. Łatwe do wprowadzenia i wyuczenia mogą pomóc w organizowaniu dnia na stanowisku wielozadaniowym.

 

Nie taki multitasking straszny

Wszystko, co dotyczy wielozadaniowości w środowisku pracy, znajduje swoje odzwierciedlenie w codziennym życiu. Przecież oglądanie serialu i jedzenie przekąsek w tym samym czasie nie wpływa negatywnie na samopoczucie, podobnie jak jednoczesne słuchanie muzyki, pisanie artykułu na bloga i wertowanie pamięci w poszukiwaniu pomysłu na szybki obiad. Multitasking jest wpisany w ludzką naturę. Należy jednak mieć na uwadze, aby nie zawładnął naszym życiem. Czasem potrzebujemy czasu na zastanowienie, aby wykonać zadanie tak, jak należy. Nie zaszkodzi więc skorzystać z powyższych wskazówek!

Natalia – absolwentka studiów antropologicznych oraz polonistycznych UAM. Copywriter z powołania, który klawiaturę traktuje jak dodatkowy organ. Prywatnie mama kotki Manfredy, świeżo upieczona żona z prawie 20-letnim stażem i niepoprawna wielbicielka grozy wszelakiej.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Udostępnij:
Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Czytaj także
Wielka moc pozycjonowania – case study ze współpracy ze sklepem mikaena.pl Ikona 5:00 min Sprawdź, jak sprawiliśmy, że marka biżuteryjna Mikaena rozbłysła pełnią blasku. Przeczytaj case study z naszych działań SEO. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 48

No votes so far! Be the first to rate this post.

czy marketing się opłaca Ikona 7:00 min 29.11.2023 Każdy przedsiębiorca dąży do rozwoju swojej firmy i maksymalizacji przychodów. Nieodłącznym elementem wzrostu przedsiębiorstwa jest strategia marketingowa. W tym artykule skupimy się na ocenie opłacalności marketingu internetowego. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 47

No votes so far! Be the first to rate this post.

live streaming Ikona 9:00 min 28.11.2023 Jak pokazują badania, popularność live streamingu rośnie. Odbiorcy lubią ten sposób komunikowania się marki z różnych względów. Sprawdź, czy to narzędzie dla Ciebie i jak włączyć live streaming do własnej strategii marketingowej. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:25 min 09.09.2013 Pozycjonerzy z całego świata nieustannie poszukują nowych, skuteczniejszych sposobów na wypromowanie swoich stron internetowych do upragnionego top 10. Ma to szczególne znaczenie w świetle ostatnich zmian algorytmów Google, które mocno wpływają na osiągane pozycje. W tym kontekście duże zainteresowanie wywołuje wpływ usługi Google+ i przycisku +1 na wyniki wyszukiwania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

5 pomysłów na teksty dla sklepu internetowego Ikona 5:15 min 23.05.2022 “Content is the king!” Określenie to nikogo już dzisiaj nie dziwi. Bez względu na to, z czyjej perspektywy patrzymy na zawartość strony - właściciela sklepu internetowego, użytkownika sieci czy copywritera – doskonale zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest obecność tekstów opisujących oferowane produkty. Warto zadać sobie jednak dodatkowe pytanie: jakiego typu powinny to być treści? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

TikTok – Twoje nowe “ja” w marketingu internetowym! Ikona 03:55 min 07.09.2022 Jeśli dotychczas korzystałeś z wyłącznie Facebooka lub Instagrama, aby dotrzeć do młodych odbiorców, to przykro mi, ale jesteś boomerem – czyli zgodnie z definicją słownika slangu i mowy potocznej osobą, która nie nadąża za najnowszymi trendami. Liczącym się graczem na rynku mediów społecznościowych, który cieszy się obecnie największą popularnością wśród młodzieży, jest bowiem TikTok! Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

  • audyt SEO Twojej strony
  • konsultację z doświadczonym ekspertem
  • ofertę dopasowaną do Twojego biznesu

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700